Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:36

Sassy schreef:
Saul schreef:
En toch waren er vandaag hordes Belgen bij ons in NL aan het shoppen.

Dus zo zwart wit is het niet. België is braaf en NL niet..

8)7
In Brabant?
Vraag ik me af waar die grenscontroles waren.
Men mag toch in BE geen onnodige verplaatsingen meer doen?

De controles stellen (nog) niet veel voor. Plattelandsweggetjes worden nu afgezet. Maar er is een waslijst waarvoor je wel de grens over mag en dan kun je natuurlijk ook gewoon gaan shoppen.

Citaat:
Waarvoor mag je onder andere wel nog de grens oversteken?
We roepen op om enkel nog strikt noodzakelijke verplaatsingen te maken. Je mag naar Nederland en andersom voor volgende zaken:
-je werkt in Nederland (vraag een attest aan je werkgever of opdrachtgever)
-je doet aan mantelzorg over de grens
-je verzorgt een dier over de grens
-je kinderen worden opgevangen in een Nederlandse school (of andersom) of je hebt co-ouderschap (vraag een bewijs aan de crèche of school dat jouw kind hier wordt opgevangen).
-goederenverkeer is toegelaten (kadert in de werksfeer)
Deze lijst wordt de komende dagen nog aangevuld. De gemeente levert geen attesten af waarmee je toch kan reizen.

https://www.noordernieuws.be/grenzen-ga ... ke-reizen/

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:38

Maandag beginnen op mijn school de laatste schoolexamens voor de leerlingen.

We hebben echt top voorbereidingen getroffen maar nu ineens krijg ik er twijfels over...

raket

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:39

De man op 1 is jan kluytmans. Microbioloog van het Amphia. Heeft ook veel onderzoek gedaan naar ESBL. Fijne arts.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:40

raket schreef:
De man op 1 is jan kluytmans. Microbioloog van het Amphia. Heeft ook veel onderzoek gedaan naar ESBL. Fijne arts.

Hij is echt een fijne tafelgast!

Chubby

Mijn broertje (IC arts in Amphia) waardeert hem ook erg

secricible

Aankomende week dus een spannende week. Ik merk dat de positieve vibes me ook wel onrustig maken. Zijn we wel reëel met elkaar? Praten we elkaar niet moed in over iets wat uitloopt op een ramp? Tegelijkertijd wil ik zo graag geloven in alle berichten dat het goed gaat komen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:44

Ik vraag me af waar alle apparatuur dan vandaan komt want ik dacht dat er te weinig beademing apparatuur zou zijn, of zijn die nu wel via ergens verkrijgbaar voor 5000 bedden? En hoeveel bedden zijn er in Italië?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-03-20 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:45

PSvanLot schreef:

We hebben echt top voorbereidingen getroffen maar nu ineens krijg ik er twijfels over...

De leerlingen moeten dus daar school komen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:48

moonsparkle schreef:
Ik vraag me af waar alle apparatuur dan vandaan komt want ik dacht dat er te weinig beademing apparatuur zou zijn, of zijn die nu wel via ergens verkrijgbaar voor 5000 bedden? En hoeveel bedden zijn er in Italië?

Vanuit defensie, er wordt gekeken of meerdere patiënten aan een apparaat kunnen (ergens hadden ze ervaring met 9 aan mensen aan 1 apparaat las ik, link niet meer te vinden helaas.) en nieuwe produceren.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 21-03-20 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:48

Destination schreef:
PSvanLot schreef:

Ja die komen naar school. Met zeer goed georganiseerde regels.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:49

secricible schreef:
Aankomende week dus een spannende week. Ik merk dat de positieve vibes me ook wel onrustig maken. Zijn we wel reëel met elkaar? Praten we elkaar niet moed in over iets wat uitloopt op een ramp? Tegelijkertijd wil ik zo graag geloven in alle berichten dat het goed gaat komen...

Alleen dat zal de tijd uitwijzen.. ik denk dat goede maatregelen, hoop houden en positief blijven momenteel het enige is wat je kan doen. Maar inderdaad, ook ik wil heel graag geloven dat alles goed komt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:51

PSvanLot schreef:

Ja die komen naar school. Met zeer goed georganiseerde regels.[/quote]
Ah, dat is toegestaan ja? Ik dacht dat alle scholen verplicht dicht moesten blijven.

moonsparkle schreef:

Er komt wat vanuit defensie en er is bijbesteld. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een bedrijf uit Enschede beademingsapparaten maakt nu.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:52

Klinkt hoopvol :)

PSvanLot

Dat is inderdaad toegestaan. Hebben ze begin van de week al aangepast.

PSvanLot

moonsparkle schreef:
Klinkt hoopvol :)

Morgen het programma van npo1 terugkijken. Deze man was heel duidelijk in zijn uitleg.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:53

PSvanLot schreef:
Dat is inderdaad toegestaan. Hebben ze begin van de week al aangepast.

Ah fijn! Lijkt me voor de leerlingen ook een gekke periode nu. Thuis zijn en dan toch weer heen moeten voor examens. Maar top dat jullie het als school kunnen regelen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:53

Huertecilla schreef:
Straatbeeld in Rome; leeg.
Parijs; leeg.
Madrid; leeg.
Om het even welk dorp hier ook; leeg!
En in NL gaat het leven nagenoeg gewoon door....

Wat goed dat jij dat helemaal kan zien en beoordelen vanuit Spanje. De mening van de Nederlanders in het buitenland en de Belgen is ondertussen wel duidelijk denk ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:54

Destination schreef:
Ah, dat is toegestaan ja? Ik dacht dat alle scholen verplicht dicht moesten blijven.

Hier mag het ook, maar een week later: alleen de eindexamenkandidaten mogen (een deel van) hun laatste schoolexamens voor de eindexamens op school komen maken. Op de school van mijn dochter zit er een bak regels aan vast. Toetsen zijn ingekort, leerlingen mogen maximaal 2 toetsen op een dag maken en tussendoor niet van hun plek af. Als ze klaar zijn, moeten ze hun toets inleveren en meteen naar huis gaan. Groepjes zitten verspreid over de school (die normaal 1400 leerlingen telt, dus daar is ruimte). Ze mogen niet samen op school komen en niet samen vertrekken.
Maar als ze die examens niet maken, komen de eindexamens in gevaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:55

PSvanLot schreef:

Spannend... Ik hoop dat ze zich goed hebben kunnen voorbereiden. (de jongeren bedoel ik)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:56

Daarnaast wordt er nu gespeculeerd over 1400 bedden aankomende week. Volgens mij konden we er 1500 aan zonder extra apparaten. De volgende (1)500 is wel meer apparatuur en personeel voor nodig. Dat wordt nu in gereedheid gebracht als ik me niet vergis.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:57

Blue_Eyes schreef:
Destination schreef:

Hier mag het ook, maar een week later: alleen de eindexamenkandidaten mogen (een deel van) hun laatste schoolexamens voor de eindexamens op school komen maken. Op de school van mijn dochter zit er een bak regels aan vast. Toetsen zijn ingekort, leerlingen mogen maximaal 2 toetsen op een dag maken en tussendoor niet van hun plek af. Als ze klaar zijn, moeten ze hun toets inleveren en meteen naar huis gaan. Groepjes zitten verspreid over de school (die normaal 1400 leerlingen telt, dus daar is ruimte). Ze mogen niet samen op school komen en niet samen vertrekken.
Maar als ze die examens niet maken, komen de eindexamens in gevaar.

Wij hebben ook veel van de regels.

Ze mogen bij ons binnenkomen tussen 0830 en 0930, gaan zitten in 2 grote zalen met meters tussen ze in.
Hebben geen tijd gehangen aan de toetsen. Normaal zijn ze 50 of 100 minuten en zit je je tijd uit.
Nu mag je gaan als je klaar bent maar er ook langer over doen.

Niemand mag in het hoofdgebouw of op school blijven etc.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:58

Jessix schreef:
PSvanLot schreef:

Spannend... Ik hoop dat ze zich goed hebben kunnen voorbereiden. (de jongeren bedoel ik)

Dat denk ik wel. Deze toetsen waren eigenlijk afgelopen week. Ze hebben een week extra kunnen leren en (in ieder geval bij mijn vak) veel extra info online gekregen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:59

PSvanLot schreef:
Dat denk ik wel. Deze toetsen waren eigenlijk afgelopen week. Ze hebben een week extra kunnen leren en (in ieder geval bij mijn vak) veel extra info online gekregen.

Oh dat is fijn! Hoop dat het allemaal goed verloopt.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 00:00

Groot deel van dit topic is suggestief :+[/quote]
Maar iets roeptoeteren wat je niet weet is ook zo wat... Defensie staat inderdaad in de startblokken om te helpen ja. Ze willen opschalen naar 1500 bedden en in een paar weken naar 5000. Daar kan defensie ontzettend goed bij helpen.[/quote]
bedden erbij is eenvoudig, beademing is meer voor nodig, en dat is er niet ;(

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 00:01

sassefras schreef:
Groot deel van dit topic is suggestief :+

Maar iets roeptoeteren wat je niet weet is ook zo wat... Defensie staat inderdaad in de startblokken om te helpen ja. Ze willen opschalen naar 1500 bedden en in een paar weken naar 5000. Daar kan defensie ontzettend goed bij helpen.[/quote]
bedden erbij is eenvoudig, beademing is meer voor nodig, en dat is er niet ;([/quote]

Hoe weet je dat dat er niet is?