Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:57

Konijnen zijn luie moeders. Sommigen voeden zelfs maar 1 x per 24 uur. Voor de rest zijn ze niet te vinden in de buurt van het nest. Dit is zodat ze minder roofdieren zouden aantrekken. Zou makkelijk zijn moesten wij maar 2 x per dag 5 minuten naar onze kinderen moeten kijken :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:59

Ohja hahah :+
Wij hebben net weer een pup in huis en man, wat ben ik blij dat Emily als baby na 6 weken al heeft doorgeslapen. Die gebroken nachten zijn echt vreselijk :+ gelukkig moet pup sinds 2 dagen maar een keer eruit, maar ik voel het wel door de dag heen dat ik niet goed heb geslapen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:08

DeMolenhoek schreef:
Konijnen zijn luie moeders. Sommigen voeden zelfs maar 1 x per 24 uur. Voor de rest zijn ze niet te vinden in de buurt van het nest. Dit is zodat ze minder roofdieren zouden aantrekken. Zou makkelijk zijn moesten wij maar 2 x per dag 5 minuten naar onze kinderen moeten kijken :D

If only........ :')

Overigens kunnen lammetjes ook prima de nacht doortrekken hoor. Hier gaat er op z’n laatst om 10 uur nog een fles in en dan is het daarna weer in de ochtend rond een uur of 9. Alleen als ze heel erg zwak zijn krijgen ze vaker maar dat is echt zelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 11:48

Fijn om te weten! Scheelt mij nog wat gebroken nachten in de toekomst _O-

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 13:18

Wauw wat een prachtige moestuin kwam er voorbij _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

DMH, ik vind het dapper! Wij hebben vorig jaar die biggen gedaan, daarvan waren de eerste 3 weken erg zwaar. Ze moesten toen elke 3 uur (dag en nacht). Eerst niks drachtig te krijgen bij jou en nu dikke babyboem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:33

Ja heb er nog 2 die moeten. 1 vanaf zondag en de andere binnen anderhalve week. Ik dacht echt dat er maar 1 ging bevallen _O- Oh en vorige week nog 1 gedekt omdat de dierenarts zei dat die 2 niet dragend waren. Of maar 1 jong hadden. Tja :') Maar de komende 2 zijn raszuivere Lotharingers, die zijn eigenlijk allemaal voor de verkoop.

Chapeau dat jij al die biggen hebt gedaan! Dat was toch ook een flink aantal als ik mij niet vergis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:20

Andere nest ook al meer dan 8 :oo De dames gaan ervoor.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 14:29

Het was een nest van 17 maar er waren er maar 11 levend afgekomen.

Zo! Dat telt lekker op zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:39

Nog een flink aantal om met de hand op te voeden! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:46

De vraag is hier wel eens gesteld denk ik. Wie gebruikt er een vacuummachine en zo ja, welke?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:48

Er ligt hier een aldi apparaat, alleen nog niet nodig gehad.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 14:52

Ik! Wij hebben een foodsaver, ben daar wel blij mee.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:31

Wij ook een foodsaver. Fijne machine

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:14

Wij hebben ook een foodsaver... gebruikt manlief voor de zalm. Hij gaat graag vissen dus we hebben altijd een heeeele berg vacuum verpakte vis in de vriezer liggen :)

Bedankt voor de tips, weet eigenlijk nog niet hoe ik moet wecken volgens mij, dus dat gaan we even uitzoeken! Heb ook een berg erwten geplant, kan ik erwtensoep ook wecken? Lijkt me wel handig voor in de winter, zo lekker!
Hier mijn erwten tipi

Afbeelding

En hopelijk dit jaar kersen? Dit is een Bing Cherry
Afbeelding

Dochter heeft net pinda’s geplant, hoop dat ik daar nog een plekje voor kan vinden in de tuin straks! :=

Wat schattig die konijntjes zo, hoop echt dat ze het gaan halen! Vroeg me idd al af of je ze niet gewoon bij een ander nest in kon schuiven, doen konijnen daar moeilijk over?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:20

Erwtensoep is normaal met spliterwten, dus gedroogde erwten. Als je deze erwten kan drogen is wecken niet nodig.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:28

Ik heb jullie hulp nodig, ik kom er niet uit en ik heb geen zin om mijn ex om hulp te vragen.

Ik heb voor de wei 2 verschillende pompen. Een kleine op benzine waar ik gele dunne slangen en 2 sproeiers voor heb (bij elkaar gezocht door mijn ex nog).

En een grote op diesel (gekregen van een vriend) waar ik alleen een stel brandweerslangen voor heb.

Nu wil ik op de grote pomp een stel sproeiers aansluiten waar ik de wei mee kan sproeien, maar ik kom er niet uit wat ik nodig heb en waar ik dat kan bestellen.
Alles wat ik online zie lijkt gemaakt voor die kleine sproeier?

Alle maten weet ik niet uit mijn hoofd, dat zou ik morgen moeten gaan meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:30

Ik ben echt verliefd op jou tuin Libera! Voor konijnen te verleggen van nest raden ze aan om de voedster uit het hok te halen, de jongen bij te leggen en pas na een half uur de voedster terug te zetten. Vaak zou het dan goed moeten gaan maar heb al wisselende ervaringen gehoord. Zelf nog niet geprobeerd. Wou het nu proberen maar ze blijven van reuzenesten bevallen :')

Wij kunnen jou helaas niet helpen Elise, wij sproeien (nog) niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:44

Elise, ik denk dat je dan moet zoeken naar verloopstukken zodat je eventueel de andere slangen er op aan kunt sluiten. De vraag is dan of die de druk ook aan kunnen en of de pomp de druk kwijt kan.
Ook de sproeiers moeten het water aan kunnen.

Denk dat het het handigst is om een loodgieter oid te laten kijken naar wat de mogelijkheden zijn die het beste bij de situatie passen, die kan meteen alle details bekijken en eventueel materiaal bestellen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:17

De grote pomp op de kleine sproeiers aansluiten dat gaat echt niet lukken.

De kleine sproeiers zijn voor in een grote tuin en de grote pomp is wat boeren op hun akkers gebruiken.

Een loodgieter zal mij niet kunnen helpen, ik denk eerder een loonwerker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 22:59

Meeste standaard sproeier kunnen maximaal 4 bar aan.

Zal van de week anders eens kijken om de slangen die ik heb liggen op de foto te zetten. De hoofdslang zijn in ieder geval 3/4 kwart slang (incl. aanzuig).

Hoe groot is de tuin die je wil sproeien. Heb nu een tuin van 280 vierkante meter, maar doe dit gewoon met de benzine pomp en heb hier zat aan. De gashendel nog steeds niet verder dan 1/3.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:09

Ik wil ongeveer een hectare sproeien haha

Volgens mij zijn de slangen 2,5 of 3 duims.

Ik heb het echt over zoiets, of een haspel.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 23:28

Ja dat is duidelijk het grotere werk. Die zal ook flink wat meer bar kunnen hebben dan. :j

Zou dan even kijken of er een loonwerker even naar kan kijken. Die kan je zo zeggen wat je nodige ben.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 07:41

Er zijn ook winkels/webshops die veel weten van beregening. Misschien kan je daar ook terecht? Wij sproeien nu ook (vooral ingezaade stukken) maar wij hebben een kleine pomp en vooral 1 duims slangen en 3/4 duims kleppelsproeiers tot 2 bar dus dat is wat kleinschaliger.

Soep kan heel goed geweckt worden. Als je wil beginnen met wecken dan kan ik de site van WECKENonline aanraden!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:04

Online kom ik er niet goed uit.
Ik vind pompen, slangen, haspels, koppelstukken en sproeikoppen, maar geen tussenstuk waarmee ik de slangen aan de sproeikoppen kan bevestigen.

We hadden er hier eentje, die was volgens mij zelf in elkaar geknutseld door iemand, maar die had zijn beste tijd gehad helaas.

Ik ga vanmiddag maar even bij een loonwerker langs haha

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 09:37

Ik bedoel dat je zo'n winkel kan bellen :) . Wij zijn toen goed op weg geholpen door Wildkamp