Pandora2 schreef:Speciaal voor de Frankrijk-mensen![]()
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp
98, huisarts en still going strong !
Doe ons er ook maar zo ééntje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pandora2 schreef:Speciaal voor de Frankrijk-mensen![]()
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/corona ... spartandhp
98, huisarts en still going strong !
Doe ons er ook maar zo ééntje
pien_2010 schreef:lenaa_tje schreef:Ik snap wel dat mensen duidelijkheid willen over contact beroepen. In andere landen is daar tenminste duidelijkheid over. Wij blijven daarmee wel achter.
En dan heb ik het specifiek over duidelijkheid en een uitleg die ook te begrijpen is.
Zie vetgedrukte, kun jij me vertellen hoe dit dan in Frankrijk is geregeld, want ik weet het niet?
elnienjo schreef:Maar er schijnen ook veel onveilige tussen te zitten en aanbieders die helemaal niet blijken te bestaan.
Ik vertrouw het alleen als het via bol.com ofzo besteld kan worden. Niet via zo'n vage sites als Alieexpress
Destination schreef:Yaralisa schreef:Er is in alle landen veel onduidelijkheid want of ze nu een datum geven of niet: overal is het onder voorbehoud van de cijfers en ontwikkelingen. Ik begrijp ook echt wel dat het fijn is om een richtlijn te hebben maar ik probeer dat zelf zoveel mogelijk los te laten.
Je kan het nooit goed doen voor 17 miljoen mensen maar ik vind het wel heel ironisch dat bepaalde mensen (ook in dit topic) in het begin van de hele situatie riepen dat NL achter de feiten aan liep en nu weer vinden dat we te langzaam gaan. Eerst waren we te onvoorzichtig, een intelligente lockdown zou te soepel zijn en nu zijn we weer te streng...
Ach ja, je kan het nooit goed doen als regeringIk ben ook niet blij met het feit dat er in Duitsland geen datum is waarop alles weer kan, maar het is niet anders. Ik heb liever dat ze niets zeggen dan een datum noemen die later teruggetrokken wordt, omdat het dan toch niet kan.
LadyMadonna schreef:elnienjo schreef:Maar er schijnen ook veel onveilige tussen te zitten en aanbieders die helemaal niet blijken te bestaan.
Ik vertrouw het alleen als het via bol.com ofzo besteld kan worden. Niet via zo'n vage sites als Alieexpress
Of misschien worden ze zo gemaakt....
https://www.facebook.com/10000767022032 ... 371741879/
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Ik vind dat nogal een beschuldiging.
Hoe en wat en waar had dit virus gestopt kunnen worden dan?
Het had niet al gestopt kunnen worden, maar we hadden de infrastructuur kunnen leggen om er vanaf nu meer grip op te hebben. Dat houdt in een nieuwsgierige, onderzoekende houding bij de GGD's en RIVM, om zo vroeg mogelijk te weten waar dingen spelen (en niet juist pas als het bijna niet meer te ontkennen is.)
Dat gaat dus om tests, maar ook om contactonderzoek en praten met mensen, met coronapatienten, met mensen die risicosituaties signaleren.
Voor verpleeghuizen (ook in reactie op SusanH):
En dingen die wel kunnen: bv minder verschillend personeel, personeel niet langs afdelingen of locaties laten gaan, en minder bewoners per personeel. Volgens mij wordt dat op diverse plekken gedaan, maar ik heb niet meegekregen hoe breed dat ingezet wordt. Ook kan het zijn dat geknipte diensten dan zinniger zijn, en die mogen niet van de CAO en in dat geval valt daar een gesprek over te voeren, maar ik heb niet meegekregen dat dat gesprek ook gevoerd wordt.
Dan bescherming. Verpleeghuizen zijn hoogrisicoplekken, dus meer bescherming. Chirurgische mondmaskers of gezichtsschermen voor personeel bij interactie waar mogelijk. Wellicht ook voor bewoners bij bepaalde situaties. Er zijn creatieve oplossingen in het buitenland voor bescherming met doorzichtige plastic overheadsheets, en die kunnen ook nog gereinigd worden. Niet perfect, maar wel beter.
... En dan nu ook een verzoek van mij. Er wordt heel vaak gevraagd aan mij 'hoe ik dat dan zou oplossen' en i heb het idee dat ik dan ook regelmatig reageer. Maar heel vaak eindigt het daar, en dat vind ik jammer. Ik ben benieuwd naar wat er gebeurt als we meedenken met elkaar: wat als we er vanuit gaan dat we dingen wel kunnen veranderen, en oplossingen kunnen bedenken voor de situaties?
Dus niet bij alles wat ik probeer aan te halen alleen maar te reageren met 'dat kan niet' of 'dat heeft toch geen zin' maar vooral eens kijken welke kant het wel op kan?
Electra63 schreef:[
Ik kan je vertellen dat geknipte diensten juist door de vakbonden worden tegen gehouden.
Immers voor werknemers is het erg vervelend om 's morgen een paar uur te komen en dan bijv. aan het einde van de dag weer een paar uur. Voor de werkgevers zou het veel goedkoper zijn, op bepaalde tijden is het gewoon rustiger op bepaalde (verblijfs-)afdelingen.
Shadow0 schreef:En ook nog een voorbeeldje. Iemand die ik ken kreeg therapie bij een GGZ-organisatie. Dat werd vervangen door beeldbellen. Alleen dat werkte niet voldoende. Toen kon men bij die GGZ niets meer bedenken. Dat is toch armoe? (En dat terwijl het mag, om patienten te zien als het niet goed gaat. Maar ook: er zijn zoveel manieren te bedenken waarop je dat ook behoorlijk veilig kunt doen.)
Ondertussen volg ik ook een psychiater. Die spreekt buiten af met mensen. Beetje meer afstand, geen hand. Is dat De Oplossing Voor Alles? Nee, maar het helpt wel voor die situatie. Voor iemand anders helpt misschien weer wat anders. Maar als er bij voorbaat al niks kan... dan gebeurt er inderdaad niks.
(Ik kon naast buiten afspreken nog meer bedenken voor patienten die het niet redden met bellen/beeldbellen: enkele spreekkamers inrichten met een plexiglas afscheiding. Elkaar spreken in ruimtes die normaal voor vergaderingen zijn. Kijken of er leegstaande locaties zijn met voldoende ruimte. Gespreid binnen laten komen van patienten (dus niet meerdere afspraken om 12u laten beginnen), niet binnen wachten, dat soort dingen. Allemaal niet perfect maar allemaal ook niet per definitie onmogelijk.
Electra63 schreef:Ik kan je vertellen dat geknipte diensten juist door de vakbonden worden tegen gehouden.
Citaat:Het is een illusie om te denken, dat je dit soort virussen of andere ziektes kan voorkomen, als overheid.
Citaat:Je doet vaak aannames en je hebt zelf aangegeven, dat je (weinig) of niet TV kijkt. Iedere avond is er wel een wetenschapper of medicus of regeringslid op het nieuws of bij een praatshow. Kijk er eens (onbevangen) naar en luister wat zij zeggen.
raket schreef:Ik heb zo hard gelachen toen ze zeiden dat ze extra IC/personeel wilden gaan opleiden....
Want er zijn al heel lang tekorten in de zorg. En al heel lang vacatures op de IC. Als iemand die ambitie had, was dat allang mogelijk. Ze vragen bij voorkeur een HBO-opleiding als verpleegkundige en een jaar werkervaring in een ziekenhuis. En de opleiding is 2 jaar. Je kunt dus niet zomaar onerevaren mensen direct naar de IC sturen, je basis moet breed zijn en je leert met name in de praktijk.
Ik zou nooit naar de IC willen, dat ligt me niet, buiten dat, als ze de verpleegafdelingen in het ziekenhuis leegtrekken is het probleem ook enorm. Ook daar is de zorg veel complexer dan 10 jaar geleden en al helemaal met 20 jaar geleden toen ik begon.
Onze CAO is ongunstig, de balans werk/prive nauwelijks aanwezig, het salaris matig. En dan sta ik op de afdeling en dan heb ik er zoveel plezier in dat ik het gewoon blijf doen. EN dan denk ik maar, het kan altijd erger, je kunt ook goedbetaald stom werk hebben, hahaha. Ik doe nu wel al best veel op het werk, maar ik mis de patienten echt. Omdat mijn astma doorsuddert mag ik nog niet in de directe zorg. Ik mis het.
mvdende schreef:https://www.spanjevandaag.com/28/04/2020/het-de-escalatieplan-met-versoepeling-corona-maatregelen-in-spanje/
Spanje mag de horeca open op 25 mei....
Citaat:Er is een schreeuwend te kort aan psychiaters en er zijn al jaren grote tekorten binnen de ggz, ook aan personeel.
Als zij met patiënten buiten moeten afspreken, dan kunnen zij er maar weinig zien op 1 dag.
LadyMadonna schreef:Ik heb net even zitten zoeken, maar ik kan op zich overal mondkapjes bestellen... alleen betaalde ik eerst €10/15 voor een doos, en zie ze nu voor €89
Janneke2 schreef:Citaat:Er is een schreeuwend te kort aan psychiaters en er zijn al jaren grote tekorten binnen de ggz, ook aan personeel.
Als zij met patiënten buiten moeten afspreken, dan kunnen zij er maar weinig zien op 1 dag.
Mij ontgaat iets.
Dat van die tekorten is helder - maar of een gewone afspraak nou in een spreekkamer plaatsvindt of dat het een wandeling wordt ('rondje om het riagg') lijkt mij niet zo veel uit te maken.
Geen handdruk, anderhalve meter - maar toch anders dan beeldbellen.
(Accoord, voor groepswerk minder geschikt, maar voor individuele patiënten ideaal.)
Janneke2 schreef:Citaat:Er is een schreeuwend te kort aan psychiaters en er zijn al jaren grote tekorten binnen de ggz, ook aan personeel.
Mij ontgaat iets.
Dat van die tekorten is helder - maar of een gewone afspraak nou in een spreekkamer plaatsvindt of dat het een wandeling wordt ('rondje om het riagg') lijkt mij niet zo veel uit te maken.
Geen handdruk, anderhalve meter - maar toch anders dan beeldbellen.
(Accoord, voor groepswerk minder geschikt, maar voor individuele patiënten ideaal.)
Citaat:Ik nam aan, dat Shadow het had over psychiatrische cliënten die NIET zijn opgenomen, maar thuis (zelfstandig of begeleid) wonen? De psychiater moet dus ergens naar toe en de cliënt ergens buiten ontmoeten en een ommetje lopen, in het voorbeeld van Shadow. En dan weer naar de volgende cliënt en dit herhaalt zich dan een paar keer op een dag. Dat is veel reistijd op een dag.
In de kliniek heeft de psychiater gewoon een spreekkamer of hij gaat op bezoek op de afdeling, als een cliënt zich niet kan/mag verplaatsen.
Dat scheelt dus erg veel tijd.
En er zijn natuurlijk veel psychiatrische cliënten die niet naar buiten mogen/kunnen.
Dus dan werkt dat ommetje buiten lopen natuurlijk helemaal niet.
Maar dit gaat allemaal wel off-topic.