Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:07

Schijnbaar is suggestief....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:07

mag schreef:
Stral schreef:
ik begrijp het als Belg ook niet de beslissingen bij jullie, sommige uitspraken hier idem :)

Maar wat doen ze in België anders dan in Nederland? Heb het idee dat vooral de media doet of NL niks (of te weinig) doet. Imo is het in NL niet heel anders dan in andere landen.
Ja we mogen de straat op maar als je afstand houd is dat niet gevaarlijk (buitenlucht is juist gezond).

België is maX 2 personen of met mensen van eigen gezin. Je mag alleen voor t hoofdzakelijke met de auto weg. Je mag de grens alleen over met een attest. Dat is iig zover ik weet. Dus wel een stuk strikter dan bij ons.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:08

Ik zie dit plaatje nu overal voorbij komen ter vergelijking met Italië.. Maar vanaf wanneer was het hele land daar in lock down? Volgens mij echt geen 2 weken voor bij ons horeca en scholen enzo dicht gingen.
Oké het noorden wel langer, maar mensen gingen toen massaal naar het zuiden..

Je kunt der gewoon niks over zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:09

LadyMadonna schreef:

Groot deel van dit topic is suggestief :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:09

idinn schreef:
Ze staan nu schijnbaar extra in de startblokken.

Om oa te helpen bij het vervoeren van zieken, niet om een beleg af te kondigen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:10

Loretta schreef:
Als ik naar buiten kijk overdag zie ik nog mensen bij elkaar staan, in de tuin werken en spelende kinderen.

Maar ook mensen los van het eigen gezin dicht bij elkaar staan?
En je mag toch gewoon in je eigen tuin werken nu?
Onze kinderen spelen ook buiten maar met zijn tweeën. Fietsen of samen voetballen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:10

Travel_me schreef:
Ik zie dit plaatje nu overal voorbij komen ter vergelijking met Italië.. Maar vanaf wanneer was het hele land daar in lock down? Volgens mij echt geen 2 weken voor bij ons horeca en scholen enzo dicht gingen.
Oké het noorden wel langer, maar mensen gingen toen massaal naar het zuiden..

Je kunt der gewoon niks over zeggen.

Ik zag een nl persbericht van 9 maart dat de scholen in Italië drie weken dicht zijn, dus dat is midden februari. Maar zag geen specifieke dag zo snel

De nationale lockdown van Italië was 9 maart

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:11

Nirvana_ schreef:
[ [url=m/LK3dRc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag deze op fb langs komen. Vergelijking tussen Italië en Nederland.
Als je die tijdlijn doortrekt, zijn wij twee weken later geweest met het dichtgooien van de scholen en zou aanstaande maandag de nationale lockdown aangekondigd worden.

En dit is nog excl het feit dat Italië 60 miljoen inwoners reedt VS onze 17.

Ik vind het beangstigend.

secricible schreef:
Change03 schreef:
[ [url=m/oiCkiG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze zag ik op Facebook voorbij komen dus ik weet niet of het een officiële bron is met kloppende cijfers.

Hopelijk gaat het niet in dezelfde richting..

Als je er vanuit mag gaan dat NL dezelfde testfrequentie heeft als Italie is dit vrij logisch. Het percentage mensen dat overlijd aan corona is in ieder land ongeveer gelijk te noemen. De vraag is of we in NL eerder gaan afbuigen dan in Italië. Er werd bij de technische briefing begin deze week ook benoemd dat alle opties op ongeveer dezelfde lijn beginnen.
Je ziet overigens daar al dat we in het begin hoger zitten dan Italië en aan het einde wat lager. Dus onze curve lijkt minder extreem te zijn dan Italië

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:11

Hannanas schreef:
Om oa te helpen bij het vervoeren van zieken, niet om een beleg af te kondigen.

Een beleg is weer heel wat anders.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:12

idinn schreef:
Ze staan nu schijnbaar extra in de startblokken.

Schijnbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:13

Ow ik zal dat woord voortaan niet meer noemen en het brengen als feit. In lijn met de HTK statistieken 8)7

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:13

moonsparkle schreef:
Ik hoop dat ze daar al bijna op de piek zitten gezien er al veel patiënten over worden geplaatst naar andere ziekenhuizen. Ik zou willen dat het rivm ook dagelijks laat zien hoeveel plek er nog is op de IC maar ja dat zou misschien ook paniek zaaien zijn?

De patienten worden nu overgeplaatst om plek te maken voor de piek die komende week wordt verwacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:16

moonsparkle schreef:
Ik hoop dat ze daar al bijna op de piek zitten gezien er al veel patiënten over worden geplaatst naar andere ziekenhuizen. Ik zou willen dat het rivm ook dagelijks laat zien hoeveel plek er nog is op de IC maar ja dat zou misschien ook paniek zaaien zijn?

Er liggen er nu 354 op de IC, we hebben plek voor 1500-2000IC patienten.

Cookies

De buurman van mijn vriend heeft een hamburgerkraam. Hij had het ding op het pleintje voor het huis gezet vandaag om voor wat mensen uit de buurt een broodje hamburger te maken. Binnen no time liep het uit de hand en kwam de hele buurt en stonden er rijen voor de kraam. De politie heeft de boel afgeblazen. (Was in Noowegen)

mag

Stral schreef:
België is maX 2 personen of met mensen van eigen gezin. Je mag alleen voor t hoofdzakelijke met de auto weg. Je mag de grens alleen over met een attest. Dat is iig zover ik weet. Dus wel een stuk strikter dan bij ons.

Maar dat is hier ook hoor, het is een dringend advies, er staat idd geen boete op. (Moet er perse een boete op staan?) Maar ik ken niet veel mensen die nu buiten het eigen gezin op pad gaan. Supermarkten vragen ook om alleen te komen en nemen maatregelen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:17

Op NPO1 een man die over Ic's gaat. De moeite waard om terug te kijken.

Stelt veel mensen gerust denk ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:18

mag schreef:
Stral schreef:

Maar dat is hier ook hoor, het is een dringend advies, er staat idd geen boete op. (Moet er perse een boete op staan?) Maar ik ken niet veel mensen die nu buiten het eigen gezin op pad gaan. Supermarkten vragen ook om alleen te komen en nemen maatregelen.

Je hebt wel verkeerd gequore maar goed. Nee dat is hier niet want je mag hier wel met meerdere de straat op. In België volgen echt boetes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:19

PSvanLot schreef:

Kun je een korte samenvatting geven? Ben wel benieuwd, maar lig al op bed :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:20

En toch waren er vandaag hordes Belgen bij ons in NL aan het shoppen.

Dus zo zwart wit is het niet. België is braaf en NL niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:22

idinn schreef:
LadyMadonna schreef:

Groot deel van dit topic is suggestief :+

Maar iets roeptoeteren wat je niet weet is ook zo wat... Defensie staat inderdaad in de startblokken om te helpen ja. Ze willen opschalen naar 1500 bedden en in een paar weken naar 5000. Daar kan defensie ontzettend goed bij helpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:22

Op NPO1 nu een arts uit Breda over o.a. de verplaatsing van de patiënten. Dit is een voorzorgsmaatregel. De ziekenhuizen zijn nu nog in-control. Maar ze houden al rekening met de piek van volgende week. Hij zegt, dat de Nederlandse ziekenhuizen goed voorbereid zijn op de re verwachten toename op IC.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:26

secricible schreef:
PSvanLot schreef:

Kun je een korte samenvatting geven? Ben wel benieuwd, maar lig al op bed :D

Hmmmm als ik het goed zeg.
Hij liet de verwachting zien van hoe het op 27 maart zal zijn.
Daarbij vertelde hij dat Brabant dat alleen niet aan kan maar dat Nederland dat zeker wel kan.
Dat we ook niet moeten schrikken dat de getallen oplopen, de komende week komen er zeker nog veel geven bij omdat er eerst 2 weken voorbij moeten gaan.
Ook hij riep weer op dat we echt de 1.5 meter meer moeten gaan aanhouden.

Hij had uiteraard nog wel meer verteld.

Morgen kun je het vast terugkijken op NPOstart.

Meneer was immunoloog (Maar dat kan ik mis hebben) en werkzaam in het zh van Breda.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:30

Electra63 schreef:
Op NPO1 nu een arts uit Breda over o.a. de verplaatsing van de patiënten. Dit is een voorzorgsmaatregel. De ziekenhuizen zijn nu nog in-control. Maar ze houden al rekening met de piek van volgende week. Hij zegt, dat de Nederlandse ziekenhuizen goed voorbereid zijn op de re verwachten toename op IC.

En dát is het grote verschil met Italië! Onze IC's zijn voorbereid. Dat waren ze in Italië niet.

Hopelijk scheelt dat doden!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:32

Saul schreef:
En toch waren er vandaag hordes Belgen bij ons in NL aan het shoppen.

Dus zo zwart wit is het niet. België is braaf en NL niet..

8)7
In Brabant?
Vraag ik me af waar die grenscontroles waren.
Men mag toch in BE geen onnodige verplaatsingen meer doen?
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 21-03-20 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 23:32

Chubby schreef:
Electra63 schreef:

En dát is het grote verschil met Italië! Onze IC's zijn voorbereid. Dat waren ze in Italië niet.

Hopelijk scheelt dat doden!

En hier hebben ze plannen voor het 'wat als' scenario.