[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:32

Nouja mijn broer reageerde met “Maar dat hoort toch gewoon zo?”. Dus ik weet niet of mensen er echt weloverwogen overna denken.

Zéker als ik kijk naar mensen met lagere inkomens die allemaal 3/4 kinderen hebben terwijl ze bij nummer 2 al geen geld meer voor een eventuele studie hadden en ook niet gaan krijgen. In hoeverre heb je er dan overna gedacht?

Niobe

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:32

Nou dat lijkt mij helemaal niet makkelijker haha. Maar ik heb ook niet zoveel moeite met oordelende mensen, ben ook wel erg gewend geraakt aan onbegrip, omdat mensen over het algemeen paniekaanvallen en angststoornissen ook niet kunnen begrijpen. Therapie heeft niet alleen daarmee geholpen, maar ook met de algemenere zin van "schijt aan iedereen" :=

Ik krijg dan liever gekke blikken dan levenslang een kind.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:33

Magrathea schreef:
lieveli schreef:
Ik denk dat veel mensen dat doen. Het percentage dat geen geld heeft of de skills mist is in verhouding klein. Het merendeel wordt ook niet in 1 keer zwanger.

Ik vond het een serieuze overweging en ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zijn die daar laconiek mee omspringen.

Nou ja dat vraag ik me dus af. Als ik zeg dat ik geen kinderen wil zitten mensen toch vaak even met hun ogen te knipperen. Heb ook meer dan eens gehoord dat mensen zoiets hebben van "oh, dat is ook nog een optie ja".
Ik bedoel, vroeger kende ik ook alleen volwassenen mét kinderen of volwassenen die geen partner hadden en dus geen kinderen.

Ja maar dat ik het voor de eerste keer hoorde van vriendinnen moest ik ook even omschakelen omdat het voor mij zo vanzelfsprekend is.

xApple schreef:
Nouja mijn broer reageerde met “Maar dat hoort toch gewoon zo?”. Dus ik weet niet of mensen er echt weloverwogen overna denken.

Zéker als ik kijk naar mensen met lagere inkomens die allemaal 3/4 kinderen hebben terwijl ze bij nummer 2 al geen geld meer voor een eventuele studie hadden en ook niet gaan krijgen. In hoeverre heb je er dan overna gedacht?

Ik snap je maar ik denk dat ze van geld misschien geen prioriteit maken? Mijn schoonzus koopt babykleertjes bij Rattaplan, vraagt met droge ogen om gratis kleerhangers bij de H&M en is in verwachting van de 2e terwijl ik in die situatie de 1e al niet genomen had. Maar ze is niet anders gewend en ze zijn op hun manier tevreden met wat ze wel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:52

Als ik mijn vriend vraag waarom hij een kind wou zegt hij ook: Dat hoort bij het leven. Waarom leef je anders? Tja, ik snap het ook niet echt die redenatie maar goed.

Gisteren kon ik ook uitleggen bij de dokter waarom het bij 1 kind blijft. Ze was oprecht verbaasd toen ze dat hoorde. Ze dacht echt altijd dat wij voor een groot gezin gingen ofzo. Nou niet dus :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 11:54

Dat denk ik ook hoor, zij zijn gewoon heel anders bezig met geld en de toekomst.

Maar het is zo zonde want vaak is er dan echt geen geld voor een opleiding en nu krijg je natuurlijk ook niks meer van de staat dus dan vraag ik me af; hoe gaan ze dat straks doen? Allemaal maar een BBL opleiding?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:09

Ik zou voor 1 kind wsl al geen studie kunnen betalen.
Niet omdat er geen ruimte is om te sparen maar omdat ik niet in staat ben om mijn financiën op orde te houden.
Ik vind het ook wel wat 'makkelijk' dat mensen kinderen 'nemen' en daarbij niet verder denken dan "ach, dat zien we dan wel weer".
Kinderen zijn best duur, mss niet zozeer in hun dagelijkse behoeften maar wel qua schoolgeld (en later boeken, reisgeld, excursies/schoolreisjes etcetc), dagopvang, evt sport/clubjes/hobbies.
En dan heb je het over een gezond kind, komt er een verstandelijke/lichamelijke/medische beperking bij dan gaan de kosten vaak fiks omhoog.

Ik zeg hiermee overigens niet dat mensen met minder financiële draagkracht geen kinderen mogen maar ik vind wel dat het iets is waar best rekening mee gehouden mag worden in de overwegingen om wel/geen kind (erbij) te 'nemen'.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:33

xApple schreef:
Dat denk ik ook hoor, zij zijn gewoon heel anders bezig met geld en de toekomst.

Maar het is zo zonde want vaak is er dan echt geen geld voor een opleiding en nu krijg je natuurlijk ook niks meer van de staat dus dan vraag ik me af; hoe gaan ze dat straks doen? Allemaal maar een BBL opleiding?

Als ik naar mijn schoonfamilie kijk? Allemaal in de ellende. Maarrrrr dat is míjn interpretatie van ellende. Rond moeten komen van 700 euro per maand, niet eens een manegeles kunnen betalen, geen geld hebben voor cadeaus voor de kleinkinderen, jezelf kapot werken in de bouw voor een hongerloontje en op je 50e kapot zijn.

Ik bedank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:06

Maar als je even realistisch stilstaat bij die informatie, ik bedoel, je weet dat je na betaling van de vaste kosten maar €700/maand over hebt. Wat zet je dan toch aan om de beslissing te maken "we nemen een kind"? Van die 700 blijft niet veel meer over na de aankoop van luiers, babyvoeding etc gok ik?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:08

Maar wat schaar je onder vaste kosten?
als je alles schaart wat je normaal in een maand verdoet (dus alles van huur, gas,water,elektriciteit,onderhoud auto's, eten, kledij, ...), en je houdt dan nog 700 euro van over om "leuke" dingen mee te doen/te sparen/ (of dus een kind te onderhouden), dan vind ik dat absoluut zo slecht nog niet?
als je natuurlijk van die 700 euro ook nog moet eten, sparen, leuke dingen doen en kledij kopen, is het al weer een ander verhaal. (of als je 700 euro per maand hebt om alles te doen...)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:12

Onder rondkomen met 700 euro versta ik dat je daar alles mee moet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:13

€700 overhouden is inderdaad niet slecht. Wat kost een kind echter? Daar komt dan plots nog de opvang bij met de nodige onkosten, voeding, luiers, doktersbezoekjes en de normale controles/opvolging. Dan blijft er van die €700 niet zo bijzonder veel meer over om te sparen gok ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:15

700 is wat binnen komt. Zijn 2 uitkeringen ofzo, van mijn schoonouders. Exact weet ik het niet. Waar de rest van leeft... stufi, ziektewet, alimentatie, schuldsanering. Geen idee hoeveel precies.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 10-01-19 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:16

fiets dat is echt weinig := Daar kan ik mezelf al niet eens van onderhouden, laat staan een heel gezin...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:18

Dat is inderdaad ook mijn interpretatie van ellende. Het kan uiteraard nog erger, maar dat is gewoon niet te doen. Met kinderen bedoel ik dan. Voor 1 persoon is dat al krap.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:21

lieveli schreef:
Nee Ik zou soms juist willen dat ik die wens niet had. Gewoon gelukkig zijn met zijn tweetjes, als het allemaal zoveel simpeler is.

Probeer maar eens een partner te vinden die geen kinderwens wilt... dat is ook niet heel gemakkelijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:24

Bericht nog even aangepast :=

Marjoow, niemand van mijn vrienden heeft een kinderwens. Moet ik je koppelen? *D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:25

lieveli schreef:
Bericht nog even aangepast :=

Marjoow, niemand van mijn vrienden heeft een kinderwens. Moet ik je koppelen? *D

Hahaha nou momenteel ben ik happy single :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:30

Niemand van jouw vrienden heeft een kinderwens lieveli? Wat toevallig :') _O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:31

WAS AL VOORDAT IK WIERP heks :')

Nee we hebben 1 stel met een kindje zo oud als Oot, 2 meiden met misschientjes en de mannen zijn allemaal geholpen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:35

lieveli schreef:
WAS AL VOORDAT IK WIERP heks :')

Nee we hebben 1 stel met een kindje zo oud als Oot, 2 meiden met misschientjes en de mannen zijn allemaal geholpen.

WTF zijn misschientjes :') Moeten die nog op Marktplaats gevonden worden ofzo?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:37

Twijfelaars :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:38

Ah.

Bij twijfel niet doen is het advies altijd toch :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 13:44

Moest toevallig een paper schrijven over het al dan niet verplichten van gen testen op aandoeningen voor de conceptie (ivf of natuurlijk).
Een van de argumenten voor was dat mensen dan ook eindelijk eens nadenken voor ze aan kinderen beginnen :Y)
Niet dat iedereen niet nadenkt, maar een heleboel zouden toch een paar minutjes bedenktijd kunnen gebruiken denk ik :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:15

xApple schreef:
Niemand van jouw vrienden heeft een kinderwens lieveli? Wat toevallig :') _O-

:') :') :')

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:40

Hihihi!

Maar, inderdaad, vind maar eens een vent die het niet wil. Als ze jong zijn roepen ze maar wat in de trant van “nee hoor, handenbindertjes” , even later zeggen ze “ach, als mijn vriendin zo graag wil... het hoort erbij he” maar daarna.... word je als vrouw aangestaard als egoïst. Kennelijk is het als vrouw zijnde meer een statement dan alleen maar de afwezigheid van een kinderwens.