Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 06:17

Baby’s *\%/*

Konijn dat 100% zeker niet zwanger was heeft er 13 Chapeau als ze dat groot gaat krijgen _/-\o_

Het konijn dat de dierenarts 50% kans gaf en dan maar 1 jong ging krijgen is ook bevallen. Ik weet niet van hoeveel want ze is enorm beschermend. Zag wel al minstens 3. Binnen enkele dagen dat nest maar eens goed controleren :)

De dierenarts had gevraagd of ik haar op de hoogte wou houden of ze juist was of niet want ze moet niet vaak zwangere konijnen palperen. Vaak maken ze een echo dus ze was benieuwd of ze juist was. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen over de 13 die ze heeft gemist _O-

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 06:24

Jaaaaaa! *\%/* *\%/* *\%/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:25

Ja gefeliciteerd.

Vandaag de rest van de aardappelen de grond in.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:32

Eindelijk, het is je gegund!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:51

*\%/* eindelijk baby’s voor de dmh.

Mijn pootaardappelen staan nog bij mijn moeder. Dus maar eens kijken of ik nog een maand wacht of dat ik ergens probeer aardappelen te regelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:03

DeMolenhoek schreef:
Baby’s *\%/*

Konijn dat 100% zeker niet zwanger was heeft er 13 Chapeau als ze dat groot gaat krijgen _/-\o_

Het konijn dat de dierenarts 50% kans gaf en dan maar 1 jong ging krijgen is ook bevallen. Ik weet niet van hoeveel want ze is enorm beschermend. Zag wel al minstens 3. Binnen enkele dagen dat nest maar eens goed controleren :)

De dierenarts had gevraagd of ik haar op de hoogte wou houden of ze juist was of niet want ze moet niet vaak zwangere konijnen palperen. Vaak maken ze een echo dus ze was benieuwd of ze juist was. Ben benieuwd wat ze gaat zeggen over de 13 die ze heeft gemist _O-

Ze hadden vast je dreigement over wintersport gehoord en besloten er toch snel wat kleintjes uit te gooien _O-

Proficiat!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:18

Gefeliciteerd met de kleintjes DMH!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:11

Ik kwam zonet in de stal. De moeder met het nest van 13 jongen had alle jongen door de stal gegooid en het nestmateriaal lag ook verspreid. Jongen waren ijskoud. Ze staan nu binnen op de verwarming. 6 geef ik er nog een kans, de andere 7 zijn al heel ver heen... Vriend gaat zo meteen poedermelk halen en we gaan proberen ze met de hand groot te brengen. Nest zag er deze ochtend al niet goed uit qua opbouw. Maar het was haar eerste keer dus ik ging er vanuit dat ze het in de loop van de dag wel beter ging opbouwen, maar niet dus.

Het andere nest gaat wel super. Dat zijn er 12, ook geen klein nest dus. Nestopbouw is veel mooier en zoals het hoort.

Edit: Het komt welk vaker voor dat dit gebeurt bij een eerste nest. Vaak komt dit omdat de voedster pijn heeft en niet snapt waarom. Zij gaat de pijn dan reflecteren op haar jongen, aangezien dat de enigste verandering is in het hok en dus de meest logische verklaring voor haar. Normaal ben je te laat als dit gebeurt aangezien de onderkoeling heel snel gebeurt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:21

Gefeliciteerd DMH!
Jammer dat de ene voedster het niet zo best doet met de kleintjes. Hopelijk redden ze het.
Top dat het met het tweede nest beter lijkt te gaan!
Beste aantallen ook :j

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:26

DeMolenhoek schreef:
Ik kwam zonet in de stal. De moeder met het nest van 13 jongen had alle jongen door de stal gegooid en het nestmateriaal lag ook verspreid. Jongen waren ijskoud. Ze staan nu binnen op de verwarming. 6 geef ik er nog een kans, de andere 7 zijn al heel ver heen... Vriend gaat zo meteen poedermelk halen en we gaan proberen ze met de hand groot te brengen. Nest zag er deze ochtend al niet goed uit qua opbouw. Maar het was haar eerste keer dus ik ging er vanuit dat ze het in de loop van de dag wel beter ging opbouwen, maar niet dus.

Het andere nest gaat wel super. Dat zijn er 12, ook geen klein nest dus. Nestopbouw is veel mooier en zoals het hoort.

Edit: Het komt welk vaker voor dat dit gebeurt bij een eerste nest. Vaak komt dit omdat de voedster pijn heeft en niet snapt waarom. Zij gaat de pijn dan reflecteren op haar jongen, aangezien dat de enigste verandering is in het hok en dus de meest logische verklaring voor haar. Normaal ben je te laat als dit gebeurt aangezien de onderkoeling heel snel gebeurt.

De pech is nog niet op dus.. Ik hoop dat ze het gaan redden! Wel fijn dat het 2e konijn wel goed gaat voor nu. Ik hoop echt voor je dat alles gauw weer op de rit is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:47

Wij houden er wel rekening mee. Het gebeurt wel vaker als een voedster voor de eerste keer jongt. 1/3de van de konijnen die worden gebruikt voor het vlees worden al als ‘nutteloos’ bestemd voor het eerste jaar. Vruchtbaarheidsproblemen, verstoten van nest. Komt eigenlijk nog vrij vaak voor.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:53

Wat fijn dat er eindelijk baby's zijn! Al is het vervolg minder :/

Ik had vannacht een windei, en vanochtend een slome kip. Die leek later wel weer bijgetrokken te zijn, maar één van de andere ademde zwaar en lag wel heel intensief een zandbad te nemen en te krabben. Dat was later weer volledig over, al bleef ze snel ademen (ong. 2x zo snel als de rest). En er lag een kapot ei in het legnest. Al met al lijken de kippen niet helemaal fit dus, al eten ze allemaal en scharrelen ze ook. Ze waren ook allemaal erg enthousiast van witlof / graan / insecten, dus eetlust is er wel.
Iemand nog tips / ideeën wat er is? Ik ga morgen naar de dierenarts als kip niet fitter wordt / erger wordt.

Zelf denk ik niet aan bloedluis, heb juist het hok nog helemaal ingespoten en gedesinfecteerd, en verder dan dat moment krabben ze ook helemaal niet. Lijkt eerder iets aan de luchtwegen. Ogen zijn wel helder en schoon. Eén kip moest een paar keer niezen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 03:32

Jaa eindelijk konijnen voor DMH! Mocht nu ook wel eens... hopen dat de anderen het ook gaan redden... kun je ze onder een warmtelamp leggen?

Hier komen de aardappels eindelijk op, wortels en bieten beginnen langzaam aan en alle bonen/ mais/ tomaten/ etc zijn allemaal geplant... ben benieuwd hoe alles gaat groeien dit jaar! :))

Nu nog even kijken hoe ik alles het beste kan conserveren voor de winter... want het is veel meer dan we kunnen eten! Wil sowieso pasta saus maken en invriezen ofzo, en rode bieten pekelen? Komkommers wil ik augurken van gaan maken wat we vers niet op krijgen...

Hier de tuin op dit moment:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 07:11

Libera: Eerst en vooral: Wat een mooie en strakke moestuin!

Het mooie aan konijnen is dat, als het nest goed gemaakt is en ze voldoende voeding krijgen, zij zichzelf perfect warm kunnen houden. Gisteren was het vooral de uitdaging om ze terug opgewarmd te krijgen. Dit hebben wij zo gedaan:

Eerst rechtstreeks op de verwarming tussen 2 handdoeken

Afbeelding

Daarna bij elkaar op een hoopje met een kersenpitkussen eronder

Afbeelding

Hierin hebben ze gezeten tot nu. Ze gooide al de hele nacht hun stro van zich af en hadden nog mooi warm, dus ze zijn op temperatuur.
Afbeelding

Ze zijn nu net gevoed en ‘verhuisd’

Afbeelding
Afbeelding

Temperatuur wordt regelmatig gecontroleerd door mij.

Dit is de eerste keer dat ik dit doe. Vaak kom je te laat omdat onderkoeling heel snel gaat. En eerlijk, het is wel een extra, kostelijke klus. Ik weet niet of ik het na deze keer opnieuw zou doen. Dat gaat af hangen van het resultaat. De een zegt: Het is makkelijk. De andere zegt: Je mag blij zijn dat er 1 gaat blijven leven. We zien wel...

Even een foto van wat ik gisteren vond bij de moeder. Dit is dus een open gegooid nest:

Afbeelding

Wat het hoort te zijn:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:14

Wat fijn dat je deze op temperatuur hebt kunnen krijgen. Eerste keer een nest en dan zo'n berg kleintjes.. ik zou me ook kapot schrikken denk :')

Hopelijk gaat het verder vanaf nu vlot!

Libera, wat een mooie tuin zo! Je zou eventueel ook kunnen gaan wecken? Dat moeten wij hier denk ook gaan doen. Maar een tafelmodel vriezer in huis. En een hele volle moestuin..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:18

Libera: Wij hebben onze pastasaus geweckt in de kelder staan :j

Idinn: De andere heeft er 12, ook al zo een groot nest :oo Zij doet het voor alsnog super voor haar eerste keer. Wel een boze tante als ik in het hok kom

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:16

Oh erg hoe ze in het open jest lagen en wat fijn dat je er moeite voor hun doet! Heb en ze het alle gered tot nu toe?

En wat een mioie strakke moestuin komt hier langs.
Ik heb gisteren twee vijgen steeklingen gekregen van de buren. Dus nu in mijn postzegeltuin 7 fruitbomen, 3blauwe bessen, 4 frambozen (herfst), 3tomaten planten en 1 komkommer plant. 1 rozemarijn struik en beetje bieslook. Ik wou nog aardappels proberen, maar ik weet echt niet waar ik die zou moeten laten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:49

6 hebben het helaas niet gehaald. 7 zijn wij nu aan het voeden :) Momenteel is er nog een konijn aan het bevallen. Als zij er minder dan 8 heeft durf ik er wel 1 of meerdere bij te schuiven. Maar ik vrees ervoor want zij was gigantisch :+

Toch al een mooie beplanting voor een postzegeltuin hoor!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:00

Ah jammer dat niet alle het gehaald hebben.

Ja, vind het ook wel meevallen wat ik er allemaal in kwijt ben. Niet te vergeten dat de 6 kippen er ook nog een ren in de tuin hebben :+, maar hoop dat wij volgend jaar echt kunnen verhuizen naar een huis met iets grotere tuin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:10

Ik hoop het voor jou ook. Ik gun het jou helemaal!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:12

<3 heel lief van je!

Hoe vaak moet je de kleine konijntjes nu eigenlijk voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:20

Volgens de beschrijving tussen de 3 en 5 x per dag. Ik voer ze nu 4 keer. 7.00/12.00/17.00/22.00. De informatie die ik vind is helaas heel wisselend. Gaande van maximum 3 x want een moeder voed ook maar 2 keer tot zeker 5 keer want de poedermelk is van veel mindere kwaliteit. De ene zegt 3 ml per konijn per keer 5 keer per dag en de andere zegt 1.5 ml per keer 3 maal per dag. We zien wel.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:37

Tenminste moet je 'snachts niet uit :+

Is dus alles proberen wat werkt voor de kleintjes. Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:39

Oh god nee, ik sta ‘s nachts niet op _O- Heb het voor de lammetjes in het begin wel gedaan. Maar ik ben nu al zo een slechte slaper, dan slaap ik niet meer :') Moeder voed ook enkel ‘s ochtend en ‘s avond dus ze moeten het wel kunnen overbruggen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:53

Snap ik. Ik dacht dat ze vaker voeden. Maar heb daar geen ballen verstand van. :D