Cer schreef:Bij ieder historisch ding wat ik lees of kijk denk ik ook 'oh zo blij dat ik er toen niet was"
Mwah.... Bepaald niet als stelregel als ík oude, zeg voor WW2, boeken lees. De ´voortuitgang´ van onze westerse ´beschaving´ is tegen hoge prijzen gekomen.
Ik heb een heel direct en niet door overlords ´beoordeelde´ voorbeeld voor mijn neus: Een paar boeken van Deense avonturiers die verhalen over hun wereldreizen met hun motorfiets.
Een paar van voor WW2 en eentje uit deze eeuw met eenzélfde (>70 jaar oude) motorfiets.
Het vergelijk is schokkend.
De politieke situatie is vele, véle malen verslechterd, de landen/het reizen onveiliger en over het verschil in welzijn van de locals.... mwah. Zie vooral trotse, waardige mensen met een open blik versus achterdochtige armoede. Het verschil tussen behulpzaamheid en geldzucht is ook opvallend.
Dus nee Cer, niet onverdeeld.
En als iemand over kolonialisme begint; hoeveel zijn wíj bereid ´onze´ 3e, 4e vaccins naar de derde wereld te sturen? Wel gevaccineerd en met PCR test naar idem bubbel in Zanzibar op vakantie maar solidair vaccins delen???