Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:25

Avondklok icm 1 persoon op visite zou ongeveer 10 % minder besmettingen geven. Los daarvan vind ik dat Aboutaleb de plank echt misslaat met zijn opmerkingen. Net alsof alle moslims zich dus niet aanvoer regels houden, don van hem.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:27

Relaxed schreef:
purny schreef:
Een avondklok heeft geen zin. Mensen gaan hutje mutje met zijn allen naar huis op 1 tijdstip.
Zonder avondklok gaan mensen gedoseerd terug naar huis

Wat een onzin.. Die mensen zitten vooral in auto's en komen overal vandaan en moeten naar allerlei verschillende locaties? Hoe kan dit dan hutje mutje zijn? Ja het is misschien drukker op de weg, maar ik geloof niet dat je mensen in een andere auto kan besmetten :')

Ik heb het niet over de auto maar over het ov

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:29

purny schreef:
Relaxed schreef:

Wat een onzin.. Die mensen zitten vooral in auto's en komen overal vandaan en moeten naar allerlei verschillende locaties? Hoe kan dit dan hutje mutje zijn? Ja het is misschien drukker op de weg, maar ik geloof niet dat je mensen in een andere auto kan besmetten :')

Ik heb het niet over de auto maar over het ov

Dan nog.. Niet iedereen stapt massaal in dezelfde bus of trein?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:39

Sizzle schreef:
Gisteren schreef ik nog dat ik overheidsveiligheid in de IT niet vertrouw. Vandaag weer een goede bevestiging gehad: het Zwitserse platform voor inentingsbewijzen wordt aangeklaagt vanwege grote fouten in de cybersecurity.

Wat dat betreft vind ik een deel van de standpunten van volt ook zo interessant.
Die erkennen problemen met cyber security, op allerlei gebied, En willen daar ook echt mee aan de slag.

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:44

@Relaxed: laatst was het echt aan de drukke kant in de tram. En de bussen rijden hier in de randstad na 8 uur om het half uur

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:45

bigone schreef:
Avondklok icm 1 persoon op visite zou ongeveer 10 % minder besmettingen geven. Los daarvan vind ik dat Aboutaleb de plank echt misslaat met zijn opmerkingen. Net alsof alle moslims zich dus niet aanvoer regels houden, don van hem.

Het lijkt er op dat dit wat geframed is. Het verzoek blijkt uit de Veiligheidsraad van burgemeesters te komen en niet van Aboutaleb zelf. Of hij zich zo uit had moeten laten in die bewoordingen is een ander verhaal. Al denk ik dat het weinig had uitgemaakt als een burgemeester van Nederlandse afkomst het had gezegd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:48

Ik meen dat Aboutaleb in een vorige golf ook had aangegeven dat de besmettingen onder bepaalde groepen hoger waren dan gemiddeld.. misschien dat hij nu ook daarom zoiets zegt?
En vwb OV in de randstad denk ik wel dat het zich clustert rond de tijd dat mensen voor de avondklok thuis moeten zijn...

Maar ik heb ook mn vraagtekens bij het niet openen van terrassen en dan negeren dat de mensen naast het terras (waar minder ruimte is) gaan zitten. Wat wil je dan volhouden vraag ik me af?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:48

Is denk ik heel afhankelijk van waar je woont. Kan me voorstellen dat je tijdens de avondklok op een plein in het centrum van een stad fietst, dat je wordt aangehouden.

Ik woon in een dorpje van 650 inwoners. Als ik hier bij iemand langs ga, let ik niet op de avondklok. Hier wordt je echt niet aangehouden.

Een stalgenoot rijdt elke dag voor haar werk op een manege 25 km over grotere en kleinere wegen, verschillende dorpen doorkomend, rond 22.00 en is nog nooit aangehouden in al die maanden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:50

Heb wel een beetje een dubbel gevoel over dat uurtje later. Aan de ene kant is het wel mooi meegenomen, maar had liever dat de klok er helemaal af ging. Het is een soort zoethoudertje. En tegelijkertijd ook iets wat ingegeven is omdat ze bang zijn voor rellen (ramadan, langer licht). Beetje triest is dat.
Ook vreemd dat je dan wel met zoveel mensen de ramadan "mag" vieren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:51

Ramadan gaat niet perse om veel mensen, dat is een vooroordeel. Het probleem is de tijd.
Je kan moeilijk zeggen dat ze dan maar vroeger moeten gaan eten, dat is net zo weinig respectvol als tegen een RK zeggen dat ze toch niet zo veel waarde moeten hechten aan de suffe hostie.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-03-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:51

Bloodymary schreef:
Heb wel een beetje een dubbel gevoel over dat uurtje later. Aan de ene kant is het wel mooi meegenomen, maar had liever dat de klok er helemaal af ging. Het is een soort zoethoudertje. En tegelijkertijd ook iets wat ingegeven is omdat ze bang zijn voor rellen (ramadan, langer licht). Beetje triest is dat.
Ook vreemd dat je dan wel met zoveel mensen de ramadan "mag" vieren.

Nou nee, het heeft gewoon te maken met de zomertijd.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:52

Als het niet te handhaven is kunnen ze m toch net zo goed afschaffen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:03

Sizzle schreef:
Ramadan gaat niet perse om veel mensen, dat is een vooroordeel. Het probleem is de tijd.
Je kan moeilijk zeggen dat ze dan maar vroeger moeten gaan eten, dat is net zo weinig respectvol als tegen een RK zeggen dat ze toch niet zo veel waarde moeten hechten aan de suffe hostie.

Hoe dan? Want met ramadan mag er niet gegeten worden gedurende daglicht toch?
Of er dan een avondklok is heeft niet veel te maken met hoe laat je eet, denk ik? Dat doe je toch thuis?
Waarom toch dat uurtje de avondklok verzetten dan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:05

Men eet nu toch ook wel eens samen? Ik ga bij mijn ouders eten bijvoorbeeld.
Maar straks met de ramadan kan dat dus niet door de avondklok, dat is het issue.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:06

Met ramadan eten mensen vaak in grote groepen met familie/vrienden, vaak ook heel uitgebreid. Snap wel dat het een enorm lastige tijd is om je aan de regels te houden. Maar ja dat hebben de Christenen straks ook met Pasen. Dan kan je ook niet gewoon het vieren zoals je wil.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:06

Wat ik hier zie en hoor is juist dat ze niet even een uurtje eten, maar echt wel lang bij elkaar zitten normaal met hele grote groepen. Dus dan is 10 uur nog steeds een vervelende tijd, denk ik. Ja, er is iets meer speling, maar alsnog korter de tijd als normaal.

Verder wat Marlibde zegt dus

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:09

secricible schreef:
Men eet nu toch ook wel eens samen? Ik ga bij mijn ouders eten bijvoorbeeld.
Maar straks met de ramadan kan dat dus niet door de avondklok, dat is het issue.

Precies dat bedoel ik dus.
Je kunt dus niet met je ouders of broer/zus eten terwijl dat gewoon mag, maar slechts niet na een bepaalde tijd.

Die grote groepen vind ik terecht om daar tegen te handhaven, maar moslims zijn ook net mensen (ja echt, je komt er niet op) en ik vind het ronduit bizar dat men doet alsof ze dus vanzelfsprekend allemaal maar wild zullen gaan feesten. Ook moslims hebben kwetsbare kennissen en famillie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:09

Ja dat in groepen eten is een tweede ding, dat kan dus nog steeds niet en lijkt me ook onwenselijk. Maar samen eten binnen de regels die er nu zijn wordt met de avondklok een uur later wel mogelijk.
Het is dus enerzijds de hoeveelheid mensen samen eten--> daarin geen versoepeling
En anderzijds het tijdstip waarop ze eten --> dat versoepelt wel.

Een beetje zoals we met kerst ook iets meer mochten. Geen volle kerstdagen, maar wel iets meer mogelijk.

Ik kan me voorstellen dat het voor hun net zo waardevol is als die alleenstaande man straks bij zijn ouders kan eten ipv alleen, net als wij met een klein beetje familie kerst mochten vieren.
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-03-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:10

Bloodymary schreef:
Is denk ik heel afhankelijk van waar je woont. Kan me voorstellen dat je tijdens de avondklok op een plein in het centrum van een stad fietst, dat je wordt aangehouden.

Ik woon in een dorpje van 650 inwoners. Als ik hier bij iemand langs ga, let ik niet op de avondklok. Hier wordt je echt niet aangehouden.

Een stalgenoot rijdt elke dag voor haar werk op een manege 25 km over grotere en kleinere wegen, verschillende dorpen doorkomend, rond 22.00 en is nog nooit aangehouden in al die maanden.

Ik woon in een hutje vlakbij de hei in een klein buurtschap, maar mijn man komt minstens 2x per week politie tegen tijdens het uitlaten van de hond rond 23 uur. Dus ik zou er niet op durven gokken. Mijn dochter wil graag bij een vriendinnetje logeren, maar die heb ik al eens eerder 's avonds laat op moeten halen, dus dat doen we pas weer als de avondklok eraf is.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:27

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat dit bij jongeren op het platteland ook wel gebeurt.
Als niemand ze aangeeft dat ze om 1 uur naar huis fietsen wie ziet dat dan?
Die ene agent op 10 dorpskernen of zo?

Niet alleen bij jongeren hoor.
Kennissen van mij gaan gewoon elk weekend bij familie of vrienden borrellen/kaarten etc. en komen dan pas laat terug. Gaan te voet en zien soms wel een politieauto rijden, maar maken zich er totaal niet druk om. Hierbij gaat het allemaal om mensen van boven de 50 of 60 :Y) . Wel in een dorp, maar niet mega klein.

Avondklok naar 22.00 zou ik wel fijn vinden, maar in praktijk veranderd er denk ik niet zo heel veel.
Misschien minder haasten op stal soms.

Zag net ook pasen voorbij komen; geloof dat genoeg mensen met het hele gezin of familie samen gaan eten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:28

Huertecilla schreef:
Morrie schreef:
We hebben 2 weken geleden de auto's weggebracht en opgehaald, die moesten APK (en de mijne reparaties, die was stuk gegaan van het NIET gebruiken) dat voelde al als een complete vakantie!

Ah meid, ben nu weer in Málaga. Palmbomen, strálend blauwe lucht boven een azuurblauwe zee... Vriendin heeft me een nieuwe ´celeste´ blauwe oorknop gekocht en in gedaan, past er perféct bij zegt ze.
Zo ritje met de cabrio langs de boulevard voor lunch in de historische botanische tuinen van La Conception.
Ik ga er een {:} jaar van maken punt uit.

Pluk de dag meid! Het leven is te kort om te, laten, vermiezeren.

Net een proefritje naar de priklokatie gemaakt, mijn man moet zondag om 8 uur z'n eerste Pfizer prik halen, complete tour door het Gooi gehad :roll:

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:30

Cer schreef:
Sizzle schreef:

Hoe dan? Want met ramadan mag er niet gegeten worden gedurende daglicht toch?
Of er dan een avondklok is heeft niet veel te maken met hoe laat je eet, denk ik? Dat doe je toch thuis?
Waarom toch dat uurtje de avondklok verzetten dan?

Omdat er dan dus gezamenlijk gegeten word na het avondgebed. Dus na 21.00 uur.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:30

Ah lekker voor je Morrie effe wat anders...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:32

Josien ik vind minder haasten op stal wel fijn. Op stal wil ik liever niet aan de tijd denken. Ben nu wel op tijd klaar, maar ben dan echt klokslag 9 uur thuis. Dat is niet fijn. Uur meer tijd zou meer lucht geven.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:33

Het is inderdaad fijn voor dat soort dingen doordeweeks. In het weekend maakt het geen verschil. Dan blijft het gewoon de avondklok negeren of ergens blijven slapen.