Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:31

mvdende schreef:
[

En ja, Oostenrijk en zelfs Spanje nota bene gaat de horeca eerder open dan in niet zo hard getroffen Nederland.

Maar als het in Spanje verslechterd door de sneller versoepeling zijn zij weer terug bij af. Als we in Nederland in stapjes van 3 weken werken kunnen we zien of het na een versoepeling (straks de scholen) gelijk blijft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:32

Pandora2 schreef:
mvdende schreef:
België horeca weer open vanaf 8 juni.

:? Ten vroegste op 8 juni zou de horeca weer opengaan hier.

Zelfs de versoepeling die zou plaatsvinden op 4 mei is nog niet 100% zeker nu...
Om nog maar te zwijgen over alle regels waaraan scholen moeten voldoen willen ze misschien op 18mei mogen herbeginnen.

Hoezo veel duidelijkheid in België :+

Meer dan ja 20 mei maar we hopen eerder. Wat voor signaal geef je dan af als overheid?

En ik heb geen beeld bij de situatie in België. Dus misschien hebben jullie ook wel mensen die regels overtreden nu het beter lijkt te gaan.

Hier gelden de boetes etc. Ook maar mensen lijken wel meer risico te nemen. Op boetes en op Corona.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:32

safina schreef:
Net het COVID-exit onderzoek ingevuld van de TU Delft. Ik vond het niet meevallen om te kiezen welke maatregelen versoepeld zouden moeten worden. Elke versoepeling heeft weer eigen consequenties. Meer doden, meer druk op de zorg, minder inkomensverlies, minder mensen met psychische klachten...
Maar leuk om je mening te kunnen geven: http://www.tudelft.nl/covidexit

Ik had 'm vanmiddag ingevuld maar je kon nergens bij zetten alleen als die beroepen van beschermingsmiddelen gebruik kunnen maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:34

mvdende schreef:
En ja, Oostenrijk en zelfs Spanje nota bene gaat de horeca eerder open dan in niet zo hard getroffen Nederland.

Spanje had een veel strengere lockdown. Daar kwam je je huis niet uit voor weken.
Wat ze daar binnenkort gaan mogen, is in NL zelfs nooit verboden geweest.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:35

elnienjo schreef:
Rutte sprak net live (vast terug te kijken op NPO site)
en zei dat het niet de bedoeling is om een hotelkamer te boeken om uit eten te kunnen. Hij noemt dit ook nog asociaal. Hij spreekt mensen nog steeds aan op hun gezond verstand. Ook wat betreft gebruik van het OV, ook dat is in principe alleen bedoeld voor mensen die naar een vitaal beroep reizen.

Hij zei ook dat het drukke beeld op straat zich pas over 2-3 weken vertaalt naar ziekenhuisopnames en als dat weer oploopt dan moeten de maatregelen eerder weer wat verscherpt worden. Vandaar dat hij nog geen beloftes doet over kappers en horeca.

Het gebrek aan mondkapjes blijft een serieus probleem want zonder mondkapje mogen fysio's en kappers niet open.

En dit snap ik dus niet waarom hij het zelfs asociaal noemt :?

Want wat is er asociaal aan een lokale ondernemer steunen?

Aan netjes die 1,5m afstand bewaren in de eetruimte?

De hotels zitten echt niet ineens zo tjokvol dat er een hoger besmetting risico daardoor ontstaat...

En ja, dat mensen met meer geld te besteden nu eerder weer kunnen genieten van een etentje is zuur voor de mensen die dat geld niet hebben, maar in het "Normale" leven is het ook zo dat bijvoorbeeld mijn ouders 2x per maand gingen uit eten en ik zelf misschien 2x per jaar ivm budget.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:38

lenaa_tje schreef:
Meer dan ja 20 mei maar we hopen eerder. Wat voor signaal geef je dan af als overheid?

En ik heb geen beeld bij de situatie in België. Dus misschien hebben jullie ook wel mensen die regels overtreden nu het beter lijkt te gaan.

Hier gelden de boetes etc. Ook maar mensen lijken wel meer risico te nemen. Op boetes en op Corona.

Ze weten gewoonweg nog veel te weinig over dit virus.

Boetes? Je moest eens weten welke bedragen hier al geïnd zijn voor het overtreden van de corona-regels. :D
Niet-essentiele verplaatsing : 250euro!
De regels zijn / waren hier dan ook wel een pak strenger dan bij jullie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:39

IMANDRA schreef:
Volgens mij (kan me vergissen) is er een groot tekort aan medewerkers voor verzorgingstehuizen.

Heb je mijn verzoekje aan het eind gelezen? Dat ik het op prijs zou stellen om na te denken over hoe wel, en niet alleen over waarom niet?

In de verpleeghuizen werken ook veel mensen met een flex- of deeltijdcontract. Wat als je die mensen nou eens vraagt of ze bereid zijn meer te werken? Als het nee is is het nee, maar is het al geprobeerd?

bigone schreef:
eens maar wat betreft contactonderzoek en opvolgen, dat liep in Brabant al heel snel spaak, was gewoon niet te doen want de coronapatienten kwamen massaal de ziekenhuizen in.

Heb je mijn verzoekje aan het eind gelezen, om niet alleen te denken over waarom niet, maar vooral over hoe wel?

Bij contactonderzoek en opvolgen: dat hoeft volgens mij niet in het ziekenhuis. Dat soort dingen kunnen volgens mij prima per telefoon.

Citaat:
Bij de eersten is dat gedaan, tot dat niet de eersten bleken te zijn en dan heeft contactonderzoek geen nut meer.

Ook hier wordt er een zeer drastische lijn getrokken tussen alles of niets. Contactonderzoek is geen alles of niets, maar ook een algemene manier om meer inzicht te krijgen in wat er gebeurt. Mensen zijn waanzinnig goed in het opmerken van patronen. Dat hoeft dus niet alleen te gaan om iedereen op te sporen die in contact is geweest met persoon X en die dan thuis laten blijven, maar vooral ook om meer zicht te krijgen op welke situaties nog regelmatig problemen geven.

Hoe minder gevallen je hebt, hoe meer je precies kunt bepalen waar de risico's zijn, zeker. Maar ook als er nog veel mensen ziek zijn kun je patronen ontdekken door gewoon met ze te praten, weten waar ze geweest zijn, wat ze gedaan hebben. En als je dat door de tijd heen doet, ook als het niet perfect is, kun je ook veranderingen merken. Maar als je niets doet... dan krijg je dat in elk geval niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:42

Pandora2 schreef:
mvdende schreef:

Zelfs de versoepeling die zou plaatsvinden op 4 mei is nog niet 100% zeker nu...
Om nog maar te zwijgen over alle regels waaraan scholen moeten voldoen willen ze misschien op 18mei mogen herbeginnen.

Hetzelfde dus als in Frankrijk. Erg veel is nog onduidelijk en misschien 11 mei meer.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:45

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:

Hetzelfde dus als in Frankrijk. Erg veel is nog onduidelijk en misschien 11 mei meer.

En nog duidelijker dan hier in Ierland. Hier is nog volledige lockdown zonder ook maar enig schema in hoe we gaan versoepelen. Onze huidige lockdown loopt volgende week af maar wordt zeer waarschijnlijk nog 2 weken verlengd.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:47

lenaa_tje schreef:
Er zijn nog wel andere landen dan Frankrijk toch? Ik zeg toch niet alle andere landen?

Ik bedoel dat bijv. Duitsland, Denemarken , Spanje, België nog niet alles open gooien. Logisch sommige landen zitten veel zwaarder in de lockdown dan wij. Maar zij geven wel weer een streven. Zo zegt België dat ze vanaf 18 mei kijken of ze open kunnen.
Nederland zegt we hopen dat het eerder kan. Zo schep je onzekerheid, veel onzekerheid.
En dat naast landen die wel een datum noemen zoals Duitsland of Denemarken.

Dit bedoel ik dus met de duidelijkheid. En nee ik zeg niet dat alle landen duidelijkheid proberen te scheppen.

Bedoel je nou dat Duitsland wel een datum heeft? Want voor de horeca is er geen datum voor zover ik weet. Vrijwel alle maatregelen worden alleen maar verlengd. En zelfs als ze versoepeld worden, kan het ook maar zo weer teruggetrokken worden als blijkt dat de besmettingsgraad toch weer omhoog gaat.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:48

mvdende schreef:
https://www.spanjevandaag.com/28/04/2020/het-de-escalatieplan-met-versoepeling-corona-maatregelen-in-spanje/

Spanje mag de horeca open op 25 mei....

https://www.dvhn.nl/buitenland/Oostenrijk-gaat-coronamaatregelen-verder-versoepelen-25611012.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

In Oostenrijk mag de horeca vanaf 15 mei weer open.

En Nederland?

Dicht tot ten minste 20 mei....

Daar wordt ik wel verdrietig van, zeker omdat we als de vermindering op de IC zo doorgaat, over ongeveer 3 dagen de magische grens van 700 over gaan. Dat was de eis van het kabinet, nu hebben we die gehaald, is het weer niet voldoende....

Over ongeveer 2 weken verwacht ik dat we zelfs minder dan 500 ic corona patiënten hebben liggen, terwijl de maatregelen nu nog 3 weken gelden..

Tot wanneer willen ze met dit pakket maatregelen door gaan? Tot er 0 corona patiënten op de IC liggen?

Wees als kabinet gewoon duidelijk en als je een streven geeft van 700 (of 500) houdt je dan ook aan dat streven en ga dan niet alsnog zeggen: we willen nog minder op de IC voordat we gaan versoepelen....

En over die andere eisen van het kabinet: daar kan ik me alleen maar boos over maken dat ze dat nog steeds niet op orde hebben.

Er zijn best veel testen beschikbaar per dag nu, maar een fractie daarvan wordt maar gebruikt.... daar kan ik dus serieus chagrijnig van worden, dat ze gewoon wel capaciteit hebben maar het niet benutten.

Maar wat dan? Dan krijg je een datum en leef je daar enkele weken naartoe.. als dan blijkt dat het niet gaat (want ze weten het echt niet nu!), is dat dan niet erger??

Sorry, maar je bent echt aan het drammen tegen iets waar niemand wat aan kan doen.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:56

Ik begrijp het ook niet zo goed.
Hebben jullie nu echt zoveel moeite dat je niet op een terras kunt zitten of kunt uit eten?
Of een keer wat minder nette haren hebben?
Want voor de rest mogen wij hier in Nederland zowat alles, ja met regels, maar we mogen veel.

Dat die ondernemers en hun personeel willen dat het open gaat begrijp ik maar wat goed. Die komen in problemen.
Maar wij mensen die daar niet de boterham van hebben?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:57

Tja. Dan ben je chagrijnig en verdrietig. En ook dat gaat weer over.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:58

Ik heb me tot minimaal 20 mei ingesteld. Natuurlijk hoop ik dat het eerder is maar ik reken er niet op.
Er moeten nu ook andere mensen worden geholpen in het ziekenhuis.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:58

Er is in alle landen veel onduidelijkheid want of ze nu een datum geven of niet: overal is het onder voorbehoud van de cijfers en ontwikkelingen. Ik begrijp ook echt wel dat het fijn is om een richtlijn te hebben maar ik probeer dat zelf zoveel mogelijk los te laten.

Je kan het nooit goed doen voor 17 miljoen mensen maar ik vind het wel heel ironisch dat bepaalde mensen (ook in dit topic) in het begin van de hele situatie riepen dat NL achter de feiten aan liep en nu weer vinden dat we te langzaam gaan. Eerst waren we te onvoorzichtig, een intelligente lockdown zou te soepel zijn en nu zijn we weer te streng...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:59

Yaralisa schreef:
Er is in alle landen veel onduidelijkheid want of ze nu een datum geven of niet: overal is het onder voorbehoud van de cijfers en ontwikkelingen. Ik begrijp ook echt wel dat het fijn is om een richtlijn te hebben maar ik probeer dat zelf zoveel mogelijk los te laten.

Je kan het nooit goed doen voor 17 miljoen mensen maar ik vind het wel heel ironisch dat bepaalde mensen (ook in dit topic) in het begin van de hele situatie riepen dat NL achter de feiten aan liep en nu weer vinden dat we te langzaam gaan. Eerst waren we te onvoorzichtig, een intelligente lockdown zou te soepel zijn en nu zijn we weer te streng...

Ach ja, je kan het nooit goed doen als regering := Ik ben ook niet blij met het feit dat er in Duitsland geen datum is waarop alles weer kan, maar het is niet anders. Ik heb liever dat ze niets zeggen dan een datum noemen die later teruggetrokken wordt, omdat het dan toch niet kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:00

rien10 schreef:
Tja. Dan ben je chagrijnig en verdrietig. En ook dat gaat weer over.

:D

Klinkt als een (verstandige) moeder }>

rien10

Vanmiddag waren de kinderen weer op de manege. Heerlijk. Weer kindertjes met de ponies in de weer.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 29-04-20 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

_Penotti schreef:
Hebben jullie nu echt zoveel moeite dat je niet op een terras kunt zitten of kunt uit eten?
Want voor de rest mogen wij hier in Nederland zowat alles, ja met regels, maar we mogen veel.

Dat die ondernemers en hun personeel willen dat het open gaat begrijp ik maar wat goed. Die komen in problemen.

Helemaal eens!

Herontdek hoe heerlijk het is om in je eigen tuin te eten, geen rokers waarvan de stank altijd jouw kant uit lijkt te komen bijv!
Verse asperges van de lokale boerderijwinkel, of de lokale ondernemers supporten door een bezorgmaaltijd te bestellen (pré corona was dat uit gemakzucht en nu krijg je er 'n goed gevoel bij omdat je iets voor de locals doet)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:15

Ik heb net even zitten zoeken, maar ik kan op zich overal mondkapjes bestellen... alleen betaalde ik eerst €10/15 voor een doos, en zie ze nu voor €89 -:(-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:17

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:21

Destination schreef:
lenaa_tje schreef:
Er zijn nog wel andere landen dan Frankrijk toch? Ik zeg toch niet alle andere landen?

Ik bedoel dat bijv. Duitsland, Denemarken , Spanje, België nog niet alles open gooien. Logisch sommige landen zitten veel zwaarder in de lockdown dan wij. Maar zij geven wel weer een streven. Zo zegt België dat ze vanaf 18 mei kijken of ze open kunnen.
Nederland zegt we hopen dat het eerder kan. Zo schep je onzekerheid, veel onzekerheid.
En dat naast landen die wel een datum noemen zoals Duitsland of Denemarken.

Dit bedoel ik dus met de duidelijkheid. En nee ik zeg niet dat alle landen duidelijkheid proberen te scheppen.

Bedoel je nou dat Duitsland wel een datum heeft? Want voor de horeca is er geen datum voor zover ik weet. Vrijwel alle maatregelen worden alleen maar verlengd. En zelfs als ze versoepeld worden, kan het ook maar zo weer teruggetrokken worden als blijkt dat de besmettingsgraad toch weer omhoog gaat.

Ik had het heel specifiek over contact beroepen.... Hier wordt geschreven dat daar in Duitsland een streefdatum is, die ook vrij vroeg is (lijkt?)
sorry voor de horeca maar dat vind ik echt een luxe en ik vind het vervelend voor de horeca maar wel iets waar we prima zonder mee kunnen.

Even voor de duidelijkheid ik schrijf nergens dat ik voor een versoepeling ben. Ik vertrouw daarin op de overheid en ik snap heel goed dat ze niet veel duidelijkheid kunnen geven.

Maar door te stellen 20 mei en hopelijk eerder geef je de doemdenkers te denken dat het 1 experiment is. De mensen die misschien te soepel zijn denken juist dat het wel meevalt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:22

_Penotti schreef:

Dit idd. Ik vind het echt vreselijk voor de ondernemers en personeel die geraakt worden vooral.
Voor mij als burger zijnde; We mogen in vergelijking met andere landen gewoon echt nog veel doen.
Ik kan gelukkig nog gewoon mooie natuur wandelingen maken met m'n hond op plekken waar ik naartoe kan met de auto waar het rustiger is. Als ik gedwongen wordt om op een postzegel grasveldje om de hoek alles te moeten doen met m'n 10 maanden jonge hond, ben ik verder van huis. Ik geniet dus nog van hetgeen wat wel mag.

Vind ik het onwijs jammer dat we dit jaar niet naar Mallorca gaan, waar we normaal echt naartoe leven met het gezin? En niet even lekker kan gaan shoppen of ergens kan gaan lunchen met een vriendin? Ja, zeker! Dat zijn normaal echt geluks momenten voor mij. Maar dat komt vast wel weer. Ik vind het houden aan de maatregelen nu belangrijker, en vertrouw erop dat de regering doet wat ze kunnen met het (mentale) welzijn van de burgers zo goed mogelijk proberen te houden en ons zoveel mogelijk proberen te voorzien in dingen die wel kunnen.

We zijn onlangs iemand verloren aan het virus (en tuurlijk; je kunt ook iemand verliezen aan een andere ziekte of een ongeluk, maar het virus is gewoon nog een groot risico momenteel) en als we dan voorlopig nog aan maatregelen vast zitten, aan die 'intelligente' lockdown waarbij we alsnog wel wat mogen, dan is dat maar zo. Liever dat als dat ik nog iemand verlies aan dit virus verlies, die me dierbaar is.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 29-04-20 19:25, in het totaal 3 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:23

LadyMadonna schreef:
Ik heb net even zitten zoeken, maar ik kan op zich overal mondkapjes bestellen... alleen betaalde ik eerst €10/15 voor een doos, en zie ze nu voor €89 -:(-

Maar er schijnen ook veel onveilige tussen te zitten en aanbieders die helemaal niet blijken te bestaan.
Ik vertrouw het alleen als het via bol.com ofzo besteld kan worden. Niet via zo'n vage sites als Alieexpress

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:24

Ik moet nog even 7 pagina's bijlezen. Had gisteravond wel wat voorbij zien komen, maar toen niet de tijd om te reageren.
Zag dat er hier gesproken werd over de verpleeghuizen. Als daar nog vragen over zijn, laat het weten. Ik werk nu tijdelijk op de COVID-afdeling van een verpleeghuis, omdat de piek vanuit het ziekenhuis nu naar daar verschoven is.
Loop dan op pauze na de hele tijd beschermd, waardoor ik het nu zo waardeer om vrijuit te kunnen ademen op de fiets ofzo. :O

tienus63 schreef:
Bij Jinek spreken ze weer over de schaarste van PBM’s.
De handschoenen kun je mi gewoon uitwassen.
Als personeel in de zorg zijn eigen handschoenen in wasnetje stopt, naam met etiket op dat netje zet, kunnen ze heel veel handschoenen op 60 graden wassen en hoeft niemand te zoeken naar de juiste maat.

Hier krijg ik echt smetvrees van. Heb ze niet geteld afgelopen nacht, maar ik gebruik echt veel handschoenen en die blijven niet allemaal schoon met alle grote en kleine boodschappen waarbij geholpen moet worden. Zou echt bang zijn dat de micro-organismen die eerst aan de buitenkant zaten na het wassen ook aan de binnenkant zitten of nog erger: voor uitbraken van nog meer infectieziektes zorgen onder bewoners. Ze lijken me lastig te drogen van twee kanten, wat ook groei bevordert. Daarnaast verslijten ze ook echt. Had een paar met gaatjes erin na het verlenen van nr2 zorg (nogmaals ieuw) en trek ze ook regelmatig stuk bij aan-/uittrekken.
Ik heb Jinek overigens niet gezien.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 29-04-20 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt