Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:33

DeMolenhoek schreef:
Wij blijken een eierstelende rat te hebben...

Oh dat is poedersuiker! Ratten zijn zo moeilijk te vangen...

Hier lopen nu we katten hebben niet meer zo veel als het waren (werd op den duur door tientallen opgewacht wanneer in ging voeren, toen waren we er wel klaar mee en hebben we even een bezoekje aan het lokale asiel gebracht :+) maar een paar houd je natuurlijk altijd. Zo lang de dingen die je echt niet stuk wil hebben en het voer netjes afgesloten zijn vind ik het niet zo'n probleem.

Een prolaps is een stuk van de darm die naar buiten komt. Soms kan je dat terugduwen maar dit was (gezien het bloeden) al wel echt stuk.

@Century en DMH: Wat voor vallen hebben jullie en werken die een beetje?

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:35

Wij hebben de gewone dichtklappende muizenvallen. Dus geen vallen die ze levend vangt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:44

Wij hadden wel vangkooien, soms zat er weken niets in en zo opeens 5 in 1 nacht. Ik deed er ook geen voer in oid dus het was gewoon wachten ;)
Als er wat in zat ging de kooi onder water.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:48

Oh bah, dat klinkt niet fijn zeg, zo'n prolaps... :/

Wij hadden ook een simpele klapval volgens mij; mijn man had ze gekocht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:56

Awww... Ik hoopte op vallen die we hier nog niet hadden geprobeerd. :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:57

Prolaps hebben de schapen hier ook weleens, maar dat is meestal de vaginale variant.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:58

Oei DMH.. Dat is naar zeg.. succes met vangen.

Sneu voor de kalkoen ook Julius_juut. Gelukkig dat je het zag en er zelf een einde aan kon maken.

Even een vraagje voor iedereen die eieren uitbroed, zijn jullie ook altijd zo ontzettend overbezorgd? Ik ben zo iemand die er 2x per nacht uit gaat om even bij de eieren te kijken vanaf dag 19 :') doen jullie dat ook?
Edit: dit is al zeker de 15e keer dat ik eieren uitbroed dus het is ook niet zo dat ik geen ervaring heb ofzoiets :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:13

Jep _O- Heb dat wel met elk dier. Eind mei moet mijn merrie bevallen en ondanks dat ze aan huis staat ga ik toch in de caravan naast de paddock slapen :')

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:34

julius_juut schreef:
Awww... Ik hoopte op vallen die we hier nog niet hadden geprobeerd. :P

Ik heb een elektrische rattenval, die is echt geweldig.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:08

Ik zit nu al dagen afwisselen met een oor en de neus op de broedmachine. :') Ik kan ze wel uit de dop kijken joh, blijft iedere keer prachtig en spannend.

En een elektrische rattenval, wat moet ik daarbij denken? Zo grote kast? Of kleintjes?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 09:29

Eieren uitbroeden ben ik niet zo bezorg mee. Drachtige dieren wel. Manlief installeerd voor mij de camera en ik ben dan dagen/weken obsessief naar mijn telefoon aan het staren.

Ik gebruik ook klapvallen voor muizen en ratten. Wij hebben vooral een muizenplaag in de wei en moestuin op het moment. Maar dat is hier in de hele regio zo.

Naar van die kalkoen met de prolaps. Ik had vorig jaar een hen met een prolaps tijdens die hete zomer. Met maden er ook in :n

@lizy, lekker bezig met zaaien! Ze komen al mooi op. Slim van die tomaten! Welke rassen waren het?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:35

DeMolenhoek schreef:
Jep _O- Heb dat wel met elk dier. Eind mei moet mijn merrie bevallen en ondanks dat ze aan huis staat ga ik toch in de caravan naast de paddock slapen :')

Haha ik dus ook :') ik ben ook altijd overbezorgd met alles, geiten, schapen, varkens, paarden en kippen.. maakt niet uit :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:08

Overbezorgd valt wel mee. Enige waar ik me zorgen om maak dit jaar is onze merrie aangezien ze vorige keer hulp nodig had.

Moonfight: in dit geval een simpele trostomaat en de cœur du bœuf. Ik verzamel ieder jaar wel mijn eigen zaad maar vorig jaar niet van gekomen en bovendien is het dan gedroogd dus zo vers was even een gok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:19

Mooie uitkomst Lizy! Hebben jullie haar veulen van 2 jaar geleden nog? :) Voor wanneer is ze uitgerekend?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:26

Nee die is vorig jaar verkocht. Ze is uitgerekend voor ergens half juni dacht ik. Gescand en toen bleek er een tweeling te zitten. Daarna door alle drukte niet meer de mogelijkheid gehad om opnieuw te scannen. We wilden haar eigenlijk deze maand op laten voelen om te kijken waar we aan toe zijn, leeg/1/2, maar dat is even lastig met de lockdown. Binnenkort maar eens overleggen met de dierenarts wat de opties zijn in deze periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:32

Oh dat wordt nog spannend!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:36

Ik hoop voor nu op 1 veulentje en dan graag ietsjes kleiner dan Idefix :=

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:50

Het eerste ei is aangepikt, naar verwachting halverwege dag 20 dus ik verwacht dat de kuikens er niet (veel) onder geleden hebben dat de broedmachine halverwege stuk ging.
Nu hopen dat ze verder goed uitkomen. Het eerste ei is een Marans dus dat is gelukkig extra positief!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:37

Ik hoor vanavond of ik twee Marans-hennen mag ophalen. Ik hoop dat het doorgaat, lijkt me heel mooi.

Fijn dat het ei is aangepikt! Marans-eieren zijn toch wat lastiger vanwege de dikke schil?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:02

Century schreef:
Ik hoor vanavond of ik twee Marans-hennen mag ophalen. Ik hoop dat het doorgaat, lijkt me heel mooi.

Fijn dat het ei is aangepikt! Marans-eieren zijn toch wat lastiger vanwege de dikke schil?

Dat is wel wat er gezegd wordt inderdaad. Dit is mijn eerste keer maranseieren broeden dus ik zou het zelf niet weten. Meestal broed ik Twenter, Australorp, Welsumer en Rhode Island Red eieren uit.
Ik heb nu ook RIR en Australorp eieren in de broedmachine liggen. Volgende ronde enkel RIR X Australorp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 19:07

Misschien een brutale vraag, maar heeft er hier iemand veenbes staan? Wij zijn opzoek naar enkele stekken O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:09

De voedster die volgens de dierenarts misschien zwanger was maar dan maar een klein nest ging hebben heeft vandaag dit gebouwd. Zou het? Morgenochtend baby’s?

Afbeelding

En even wat zonnebadende lammetjes. Binnen een week mogen ze weer op de wei, dan heeft de korrel 3 weken gelegen.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:22

Ziet er gezellig uit die lammetjes. Hopelijk nieuwe konijntjes binnenkort!

Een stuk of 4 van mijn kippen heeft waarschijnlijk snot, beetje jammer... Zitten nu apart van de rest, in een grote bench, op de logeerkamer (ruikt lekker :x )

Morgen naar de da. Tips om ze zich wat beter te laten voelen en of te zorgen dat de rest het ook niet krijgt, zijn welkom...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:30

Century schreef:

Ja, die dikke schil merk je ook als je de eieren wilt bakken. :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:08

Prairy schreef:
Ziet er gezellig uit die lammetjes. Hopelijk nieuwe konijntjes binnenkort!

Een stuk of 4 van mijn kippen heeft waarschijnlijk snot, beetje jammer... Zitten nu apart van de rest, in een grote bench, op de logeerkamer (ruikt lekker :x )

Morgen naar de da. Tips om ze zich wat beter te laten voelen en of te zorgen dat de rest het ook niet krijgt, zijn welkom...

-O- Had je nog reactie gehad? Ik hoop dat ze gauw beter zijn!

DMH, ik hoop echt dat het iets wordt! Eindelijk!