Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Hoe schoon is jouw huis? Tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 09:46

Hier de ramen met warm water en een beetje Dreft afwasmiddel, dat geeft tot nu toe het beste resultaat (+de raamwisser van de Hema)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:41

Voor de ramen heb ik een Hara raamwisser en daar doe ik een paar druppeltjes Dreft op en gaat perfect!
Heb dat ding al ruim 20 jaar en nog steeds heel tevreden :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:41

Het is idd goed weer om de ramen te lappen, ga ik ook maar doen straks. :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:24

Pagina terug werd er gewaarschuwd voor saharazand wat er weer aankomt. Ik stel het voor de zekerheid maar weer eens uit :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:26

Ohja -O-

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:46

Ik wacht ook even (ook met de auto door de wasstraat).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:15

ik had de wasstraat ook op de planning staan vandaag, maar ik wacht nog maar een weekje

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:28

Morrie schreef:
ik had de wasstraat ook op de planning staan vandaag, maar ik wacht nog maar een weekje

:Y) Haha hier net zo! Dus Thanks voor de tip

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:24

Dank voor de tip. Weer een goed excuus. :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:59

XladyX schreef:
Pagina terug werd er gewaarschuwd voor saharazand wat er weer aankomt. Ik stel het voor de zekerheid maar weer eens uit :D

Ik neem geen enkel risico _O-

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 23:37

Swah schreef:
Zou je een stoomreiniger ook kunnen gebruiken voor de oven? En/of wat is sowieso de beste schoonmaaktip voor de oven. Ik stel het altijd uit en dat ding nu echt zo goor, echt genant. :')

Ovenreiniger of prowin voor de oven/grill. Insprayen en folie eroverheen. Dat laten intrekken en je ziet het zwarte loskomen. Soms moet je het wel herhalen maar zelfs je bakplaat wordt heel schoon. Werkt ook voor je inductieplaat en onderkant pannen e.d.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:17

rien10 schreef:
Iemand de gouden tip voor het dagelijks schoonmaken van de inductie kookplaat? Ik kook nu een week of 3 op inductie, maar heb "de" methode nog niet gevonden.
Ik doe nu een druppeltje afwasmiddel, microvezel vaatdoen en heet water, napoetsen met een Izi clean streepvrij doek. Maar toch blijft er iets achter. Ik poets me suf.....

Ik maak de glasplaat van mijn gasfornuis schoon met alleen doek en water. Gebruik er wel een toverdoek en een droogdoek voor. Maar mijn maakt lukt het ook gewoon met een microvezeldoek en een handdoek. Van afwasmiddel had ik het idee dat het alleen maar vettig werd.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:18

En mijn oven maak ik schoon met de citroensteen en klein niet krassen sponsje (de groen) van Jemako.
Maar ik moet toegeven dat er zelden iets mis gaat en hij echt vies wordt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 09:20

Esther_ schreef:
rien10 schreef:
Iemand de gouden tip voor het dagelijks schoonmaken van de inductie kookplaat? Ik kook nu een week of 3 op inductie, maar heb "de" methode nog niet gevonden.
Ik doe nu een druppeltje afwasmiddel, microvezel vaatdoen en heet water, napoetsen met een Izi clean streepvrij doek. Maar toch blijft er iets achter. Ik poets me suf.....

Ik maak de glasplaat van mijn gasfornuis schoon met alleen doek en water. Gebruik er wel een toverdoek en een droogdoek voor. Maar mijn maakt lukt het ook gewoon met een microvezeldoek en een handdoek. Van afwasmiddel had ik het idee dat het alleen maar vettig werd.

Ik gebruik tegenwoordig de dreft spray voor de glasplaat van mijn gasfornuis.
Even sprayen, doekje erover en voila glans.

https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... ay-citroen

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 15:56

Bloemetje75 schreef:
Bellatrix schreef:
Ja, haha dat gevoel ken ik. :=
Ik doe ze wel en dan zie ik her en der nog strepen...ach, dan kunnen ze iig zien dat ik een poging heb gedaan. :D

Dit is ook mijn instelling. En mijn man weet dat als hij vindt dat hij het beter kan, ik hem niet tegen hou….
Verder heb ik zo’n ramen-stofzuiger (raamwisser die op batterij het raam droog zuigt). Dat helpt ook goed!

Ramen stofzuiger, leuke benaming haha :D maar ik weet wat je bedoelt want die heb ik ook! Ik heb deze en vind t echt ideaal!

https://www.bol.com/nl/nl/p/karcher-win ... gI8k_D_BwE

In t ergste geval kan die nog weleens een streep achterlaten vooral als de wisser onderweg nog wat viezigs of vettigs meepakt, en je de volgende baan pakt waarbij die dat dan verder verspreidt. Maar dan is t een kwestie van even de wisser tussendoor afnemen. Of even een klein randje opnieuw meepakken met de microvezeldoek. Voor de randjes gebruik ik sowieso een microvezeldoek. Wat ik vooral echt ideaal vind is dat het even je raam schrobben/schoonmaken is en hup met dat elektrische ding van boven naar beneden en volgende rij. Gaat zoveel sneller (letterlijk binnen 10 min gebeurd) en daardoor pak ik m gewoon veel vaker en is het klusje minder intensief. Dat vond ik vroeger vaak demotiverend, dan was ik heel geconcentreerd en lang bezig en zag ik alsnog achteraf strepen en opgedroogde natte druppels. Nu veel minder intensief om m dr wat vaker bij te pakken en dus over het algemeen standaard veel schonere ramen! Oja en ik word er zelf ook minder nat door, met een normale zeem had ik ook vaak dat er zo’n straaltje water mijn mouw inliep, zo vervelend. Dus merk ook dat ik deze in de herfst/winterperiode veel sneller pak.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 17:32

Dat ding is zo ideaal, wij hebben ook echt veel glas, maar je bent er zo mee klaar.
Ik heb de windowvac in mijn rechterhand en in mijn linkerhand een vochtig doekje om het mondstuk na iedere baan af te nemen, zodat je een eventueel gemist vuiltje inderdaad niet helemaal uitsmeert.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:44

Ik doe iets wat ik al heel lang uit stel: m’n hele woonkamer / gang stomen.

Moest eerst alle meubels verplaatsen stuk voor stuk. Afstoffen, stofzuigen, stomen en nadweilen. Wat een ellende. Ben nu op 1/3 en het is al bijna 16:00. :=

Maar dan erger ik me hopelijk niet meer aan dat stof, voor een avondje dan. :+

Teckel is natuurlijk het grootste slachtoffer. Die kan niet op de bank liggen nu en ik pest hem. :7
Afbeelding

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:45

Mijn vaat komt uit de vaatwasser met een soort bruin achtige aanslag / viezigheid, vooral op de glazen. Heb glansspoelmiddel en zout al bijgevuld? Moet ik iets schoonmaken, wat? Zie ik iets over het hoofd?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:03

Heb je het filter schoongemaakt? En schoonmaakspul flesje erin gedaan? In lege machine?
Filter zit op de bodem. Moet je losdraaien.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:22

Yummy schreef:
Mijn vaat komt uit de vaatwasser met een soort bruin achtige aanslag / viezigheid, vooral op de glazen. Heb glansspoelmiddel en zout al bijgevuld? Moet ik iets schoonmaken, wat? Zie ik iets over het hoofd?

Bij mij is dat vaak als er iets verstopt zit in een van de draaiarmen, bijv meloen pitje of stukje eierschaal ofzo.
Vooral bij die onderaan het bovenrek vast zit.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:23

Sodera schreef:
Yummy schreef:

Bij mij is dat vaak als er iets verstopt zit in een van de draaiarmen, bijv meloen pitje of stukje eierschaal ofzo.
Vooral bij die onderaan het bovenrek vast zit.

Dit hebben wij ook wel eens gehad idd, was verbaasd over wat zich daar nog op kan hopen :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:25

Heb je hem al eens een lang programma op 90 graden laten draaien?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:30

Ik zou hem ook even uit elkaar halen (die draaiende armen kunnen er bij de meeste merken ook af), alle onderdelen even nalopen op verstopping of achtergebleven resten, het filter loshalen en afwassen en dan alles terug in elkaar zetten.
Daarna doen wat Marlinde al zegt: leeg laten draaien op het warmste lange programma dat je erop hebt. Dat zal 65 of 70 zijn denk ik. 90 ken ik alleen van professionele vaatwassers.

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:27

Bedankt allemaal! er zat inderdaad een hoop troep in die sproeiarmen. Filter ook schoongemaakt. Hij staat nu op het reinigingsprogramma, hoop dat het opgelost is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 16:12

Vergeet bij een vaatwasser ook de leggers niet (die uitschuifbare armpjes waarin je rekken hangen) en de deurrubbers aan de zijkanten niet met een oude tandenborstel schoon te raggen. Vet zit overal in de vaatwas!

Afbeelding

En leeg laten draaien met flesje vaatwasmachinereiniger, ruikt heerlijk achteraf