Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:26

Ik hoop alleen niet dat ze hiermee de instandhouding van avondklok nog langer proberen te rekken. Ik neem aan dat zodra de besmettingen goed omlaag gaan, de avond ook verdwijnt? Hij werd aangekondigd als een hele zware maatregel, die er zodra het kon als eerste af zou gaan. Nu zijn de scholen en winkels hiervoor in de plaats gekomen, maar ik mag toch hopen dat de avondklok niet onderaan de lijst belandt met maatregelen die er straks afkunnend.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:30

mag schreef:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd of er al ergens een proef gedaan is hoeveel procent (in een regio) al/ nog steeds antistoffen heeft. Heb t idee dat in mijn omgeving meer mensen zijn die het al wel gehad hebben dan nog niet. Ben voor mezelf ook wel nieuwsgierig of het misschien asymptomatisch aan me voorbij is gegaan.

Ik vraag me ook wel eens af of ik het misschien al gehad kan hebben, al denk ik het zelf niet.

Ik ben vooral benieuwd of ze nu ook al goed aan het kijken zijn of je als gevaccineerde het virus nog kunt overdragen aan een ander.

Ik ben gevaccineerd met Pfizer en een vriendin ook. Beide op dezelfde dag en de 2e spuit zit er al 1,5 maand in. Het lijkt mij dat wij geen afstand van elkaar hoeven houden. Risico is dan echt nihil of misschien gewoon 0 als geen van beide klachten heeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:42

mag schreef:
secricible schreef:

Ter aanvulling. Sanquin onderzoekt dit ook. Ik dacht dat dat dezelfde studie was maar sanquin heet de VAP-studie.
Hun laatste cijfers zijn van februari en maken onderscheid voor de provincies.
https://www.sanquin.nl/over-sanquin/nie ... ruari-2021

In mijn regio al ruim 17% in februari zal nu nog hoger zijn. Nu 1 op 5? Als iedereen getest wordt zou dat niet veel entingen schelen?

Ja en nee
Voor nu zou dat schelen. Die mensen hebben immers al antistoffen dus de vaccinatie is voor hun een boost terwijl ze ook iemand zonder antistoffen hadden kunnen enten.
Er is echter nog zoveel onduidelijk over die natuurlijke antistoffen. Bijvoorbeeld hoe lang ze stand houden. Niet iedereen zal precies weten wanneer ze besmet zijn geraakt, enz. Daarnaast is iedereen massaal testen op antistoffen ook ontzettend tijdrovend.
De kans is dus groot dat dat op de lange termijn terugkaatst en dan is het overzicht kwijt.

Nu vaccineer je iedereen dus als straks duidelijk is hoe lang antistoffen blijven is er een goed ijkpunt en heb je veel meer structuur en duidelijkheid. Daarmee voorkom je dat je straks een nieuwe opleving krijgt van besmettingen en je geen idee hebt wie nog beschermd zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:55

Pandora, interressant, ik wist niet dat verslavingen via rioolwater gemonitored werd. Weer wat geleerd :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:33

Sizzle schreef:
Pandora, interressant, ik wist niet dat verslavingen via rioolwater gemonitored werd. Weer wat geleerd :)

Ik ook niet :D
Maar zag er gister wat over. Kan het nog niet terugvinden om te herbekijken. Was wel interessant.

Ik vond wel dit nog van vorig jaar. Doen blijkbaar heel veel landen aan mee en er is ook een speciale unit die zich hiermee bezighoudt.

Citaat:
ANTWERPEN - Het gebruik van cocaïne, xtc en andere synthetische roesmiddelen is in 2019 alarmerend toegenomen. Dat is de conclusie van een nieuw drugsrapport van het Europees Monitor Centrum voor Drugs en Drugsverslaving. De Europese studie wordt elk jaar uitgevoerd op basis van waterstalen in zeventig Europese steden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:39

Citaat:
ANTWERPEN - Het gebruik van cocaïne, xtc en andere synthetische roesmiddelen is in 2019 alarmerend toegenomen. Dat is de conclusie van een nieuw drugsrapport van het Europees Monitor Centrum voor Drugs en Drugsverslaving. De Europese studie wordt elk jaar uitgevoerd op basis van waterstalen in zeventig Europese steden.
[/quote]

Oh wow en alcoholgebruik ook...
Echt bizar

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:45

Suzanne F. schreef:
Nou ik denk dat de bom wel barst als de moslims een uitzondering krijgen op de avondklok.
Dat kan je niet maken vind ik. En dat werkt de antisemitische gedachten alleen maar in de hand.
Het beste is als ze niet zeuren en zich schikken naar Nederland waar ze willen wonen. Anders gaan er niet zulke fijne reacties op komen, dat is zeker.
Suzanne F. schreef:
Pipodipo schreef:

Met antisemitisme wordt normaal gesproken haat jegens joden aangeduid. Op een of andere manier denk ik dat je moslimhaat bedoelt?

En dan nu het goede nieuws, de besmettingscijfers beleven vandaag weer een dipje en hopelijk zet zich dit voort.

Ik zei het inderdaad verkeerd. En mijn post kwam ook anders over dan ik bedoelde lees ik nu.
Excuses.

Geeft niks toch. Je hebt misschien ook wel gelijk dat er een hoop gesputter zal komen als er voor het ene geloofsfeest andere regels gelden dan voor de andere in ongeveer dezelfde periode. Aboutaleb bedoelt waarschijnlijk iets om bij te dragen aan wederzijds begrip, maar in het huidige protestklimaat werkt het niet.

Over de avondklok: het is fijn als die een uurtje opschuift, maar ik heb liever dat t afgeschaft wordt voor altijd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:46

Ik vind het op zich best verklaarbaar... mensen die voorheen naar festivals gingen, of de kroeg of iets, die planden dat meestal... Vooral festivals (en dus bepaalde drugs)..
nu kunnen ze daar niet meer heen, dus maakt het op zich ook niet uit wanneer je gebruikt.. (alle weekenden zijn hetzelfde, je leeft nergens meer naartoe..) En de spullen heb je toch, dus sja..
Hetzelfde misschien voor mensen die 2x per maand met vrienden naar een kroeg gingen.. De drank kan je kopen, dus je kunt drinken wanneer je wilt, en met vrienden afspreken kan toch niet, dus daar hoef je geen rekening mee te houden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:48

Als de avondklok vanaf 10 uur is dan is het toch ook een beetje wassen neus door de weeks?
Dan heb je dus zat tijd om leuke verjaardagsdineetjes te organiseren. Hoeveel ruige feesten zijn er daadwerkelijk ma-vr?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:50

Sizzle schreef:
Als de avondklok vanaf 10 uur is dan is het toch ook een beetje wassen neus door de weeks?
Dan heb je dus zat tijd om leuke verjaardagsdineetjes te organiseren. Hoeveel ruige feesten zijn er daadwerkelijk ma-vr?

Gisteren was Beau weer terug op tv met zijn talkshow en hij vertelde dat de avondklok voor zijn puberkinderen wel een hindernis was. Niet omdat ze daardoor niet naar feestjes konden, maar omdat je dan tot 4.30 daar moest blijven. Kennelijk heeft de jeugd haar eigen oplossing gevonden.

Cer

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:51

Nou ik denk zomaar niet alleen de jeugd hoor... ?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:54

Cer schreef:
Nou ik denk zomaar niet alleen de jeugd hoor... ?

Zeker niet, maar het viel me op dat hij het hardop zei met zijn eigen kids als voorbeeld :D.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:55

Ik hoorde pas iemand trots vertellen dat ze gewoon tot laat bij de buren kunnen borrelen want het erf dat tussen de huizen ligt is eigen terrein en daarmee niet avondklok relevant.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-03-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:55

Ooh zo idd ja :D
maar dat was natuurlijk bij invoering van die klok al bedacht..
Het enige wat je tegengaat zijn de reguliere gezellige bezoekjes waarbij mensen om half 9 of 9 uur weer naar huis gaan.
De mensen die dat deden, deden denk ik vaak niet heel gek, en doen nu helemaal niks meer... (zie ook eenzaamheid enzo)

Ik heb geen vrienden in de flat maar ik zou hier ook bij buren op bezoek kunnen van 2 gallerijen verder.. Maar volgens mij geldt dat voor de meeste flats?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:56

Sizzle schreef:
Ik hoorde pas iemand trots vertellen dat ze gewoon tot last bij de buren kunnen borrelen want het erf dat tussen de huizen ligt is eigen terrein en daarmee niet avondklok relevant.

Nou dat is precies wat er in mijn studentencomplex gebeurt. Vriend van mij woont ook op dit terrein dus die gaat ook echt niet om 21:00 bij mij weg. Maar wij houden wel afstand en spreken 1 op 1 af. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:05

Ik denk dat dit bij jongeren op het platteland ook wel gebeurt.
Als niemand ze aangeeft dat ze om 1 uur naar huis fietsen wie ziet dat dan?
Die ene agent op 10 dorpskernen of zo?

Shaggy09

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:09

Ik woon in een dorp nabij een grote stad, hier ga ik toch echt niet na 21:00 nog op pad. Op de grotere wegen wordt volgens mij gewoon gecontroleerd en geen zin om risico te lopen.
Ik zie het wel veel gebeuren dat mensen inderdaad tot 4:30 blijven en dan naar huis gaan, of dat er überhaupt schijt is aan de avondklok en mensen nog gewoon de weg op gaan.
Daarom betwijfel ik de functie van de avondklok ook ten zeerste.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:12

Morrie schreef:
We hebben 2 weken geleden de auto's weggebracht en opgehaald, die moesten APK (en de mijne reparaties, die was stuk gegaan van het NIET gebruiken) dat voelde al als een complete vakantie!

Ah meid, ben nu weer in Málaga. Palmbomen, strálend blauwe lucht boven een azuurblauwe zee... Vriendin heeft me een nieuwe ´celeste´ blauwe oorknop gekocht en in gedaan, past er perféct bij zegt ze.
Zo ritje met de cabrio langs de boulevard voor lunch in de historische botanische tuinen van La Conception.
Ik ga er een {:} jaar van maken punt uit.

Pluk de dag meid! Het leven is te kort om te, laten, vermiezeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:12

Ja grotere wegen, bij platteland bedoel ik platteland :D
Als ik hier 1 keer per jaar eens politie zie rijden is het veel en schrik ik en denk oeh ergens een ongeval gebeurt?
Behalve dan een paar keer een wietplantage en een drugslap opgerold, dan is het ineens wel blauw van de politie. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:13

Ik dacht ook dat het vooral ging om de veelvoorkomende sociale afspraakjes. Tot 10 uur savonds kan ik persoonlijk heel uitgebreid een biertje doen na het werk, daar ben ik vast niet uniek in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:17

Avondklok is van meet af aan al een maatregel geweest die discutabel was. Wat ik het meest bijzonder vind is dat men eerst niet kon zeggen of het effect zou hebben. En nu de vraag komt of hij weg kan, heeft hij volgens de experts zeker een effect. De mensen die elkaar op willen zoeken, zoeken elkaar toch wel op. Dus imo zou hij er best af kunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:18

Nja dat kan ook, maar dat wordt dan weer afgeraden...?
Tot 21.00 gaat ook wel, dat wordt wel krap, maar ja, dat wordt ook afgeraden...

@SusanH: dat denk ik ook wel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:21

Gisteren schreef ik nog dat ik overheidsveiligheid in de IT niet vertrouw. Vandaag weer een goede bevestiging gehad: het Zwitserse platform voor inentingsbewijzen wordt aangeklaagt vanwege grote fouten in de cybersecurity.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:23

Een avondklok heeft geen zin. Mensen gaan hutje mutje met zijn allen naar huis op 1 tijdstip.
Zonder avondklok gaan mensen gedoseerd terug naar huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:25

purny schreef:
Een avondklok heeft geen zin. Mensen gaan hutje mutje met zijn allen naar huis op 1 tijdstip.
Zonder avondklok gaan mensen gedoseerd terug naar huis

Wat een onzin.. Die mensen zitten vooral in auto's en komen overal vandaan en moeten naar allerlei verschillende locaties? Hoe kan dit dan hutje mutje zijn? Ja het is misschien drukker op de weg, maar ik geloof niet dat je mensen in een andere auto kan besmetten :')