Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:31

Destination schreef:
mvdende schreef:
Nu de IC bezetting zo hard daalt, mag er van mijn part ook weer begonnen worden met versoepelen.

Heel veel landen om ons heen hebben zelfs al een datum waarop de horeca weer open gaat, wel eens waar vaak pas half juni, maar er is een datum..

Wij bungelen er nu wel een beetje achteraan wat versoepelen betreft.

Een schema met data waarop welke maatregelen versoepeld gaan worden, zou erg fijn zijn.

Welke landen zijn dat dan? Het is gewoon lastig om een schema te geven met data, want er is nog niet genoeg bekend over het virus. Als Nederland nu zegt dat de horeca weer open mag op 1 juni en de besmettingsgraad is dan boven de 1, dan kan het niet open. En dan heb je half Nederland over de zeik, want ja, de overheid had het beloofd.

Inderdaad.

En landen vergelijken vind ik steeds al krom.
Wij zijn het drukst bevolkte landje. Met relatief weinig ic.
Kun je niet vergelijken met bijvoorbeeld Duitsland. Ook al is het een buurland.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:34

Ik snap wel dat mensen duidelijkheid willen over contact beroepen. In andere landen is daar tenminste duidelijkheid over. Wij blijven daarmee wel achter.

En dan heb ik het specifiek over duidelijkheid en een uitleg die ook te begrijpen is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:35

Monique gefeliciteerd!

Rien, prachtig nieuws!

Ik mocht vanochtend naar de tandarts voor een gaatje. Tandarts en assistente dragen een gelaatscherm. En uiteraard de overige standaard pbm's.

Zit ook wat meer tijd tussen twee patiënten dan ik gewend ben.
Vorige week gebeld, mogelijk hadden ze urgentere zaken. Maar dat was niet het geval.

Zonet naar de winkel geweest, ik bleef keurig wachten op een mevrouw die een gesprek voerde voor een vitrine. Leek een ernstig gesprek dus ik wachtte even tot er een stilte was tot ik haar aansprak. Maar daar was een andere mevrouw het niet mee eens. Die liep er mopperend langs. En ging bij de kassa naar mijn idee ook even express achter me staan. En dan bedoel ik niet op 1.5 meter. Ik vind het zo enorm respectloos. Het betreft een kleine winkel in een niet idioot groot dorp. Ik ga liever naar de Aldi, minder hoog tokkie gehalte heb ik het idee.

Zorg... Tsjah... Ik heb een jaar of 4 in de zorg (thuiszorg, wmo en awbz) op kantoor gezeten. Een bijbaan was het. Maar het is reorganisatie op reorganisatie. Op bestuurlijk niveau wordt flink geld uitgetrokken en op het niveau waar het geld binnen moet komen wordt bezuinigd. Tot bestuur a niet meer verder kan en dan komt er weer een overname met reorganisatie. Een beeld dat ik de loop der jaren maar blijf zien bij dit soort bedrijven ... (inmiddels al bijna 10 jaar eruit, maar de rest van de familie niet)
Ik hoop van harte dat dit bij andere zorginstellingen heel anders is.

Nee, ik vind de zorg niet meer zo interessant. Er zijn een hoop sectoren waar men beter zorgt voor het personeel.

nynke55

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:39

Shadow: wat had jij dan gewild? Iedereen thuisblijven? Er moeten toch boodschappen gedaan worden en in vitale beroepen moeten de mensen toch naar hun werk. Meer beschermingsmiddelen? Dat wil de hele wereld en dat spul komt niet uit de hemel vallen. Of bedoel je iets anders?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:39

Ik denk echt wel dat er eind mei wel weer e.e.a. open gaat als we een beetje hebben kunnen zien hoe het op de scholen verloopt.

In andere landen versoepelen nu ook vaak regels die er bij ons niet eens waren... Bij ons hoeven de winkels niet dicht bijvoorbeeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:40

@ MoniqueT Gefeliciteerd met je kleindochter. Fijn dat ze er is en dat alles goed is gegaan. Hopelijk kun je haar snel in je armen sluiten. Voor nu in elk geval in je hart.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:41

pmarena schreef:
Als ze dan bovendien nog nauwelijks getest worden en vaak geen betrouwbaar testresultaat geven.... en alleen maar lichte verschijnselen hebben die normaal gevonden worden bij kinderen.

Terwijl ouders wel nog naar winkel, werk enzo gaan....dan lijkt het me nogal logisch dat kinderen niet snel ouders aan (lijken te) steken maar eerder andersom.

Dat is onderzocht door het RIVM, dat heeft Van Dissel verteld en de resultaten worden ook gepubliceerd. Bij de onderzochte gezinnen zijn de kinderen aangestoken door de ouders en niet andersom. Ik ben het eens dat je hier geen sluitende conclusie uit kan trekken, maar dat komt niet doordat er niet naar gekeken wordt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:53

veerledec schreef:
Dat is onderzocht door het RIVM, dat heeft Van Dissel verteld en de resultaten worden ook gepubliceerd. Bij de onderzochte gezinnen zijn de kinderen aangestoken door de ouders en niet andersom. Ik ben het eens dat je hier geen sluitende conclusie uit kan trekken, maar dat komt niet doordat er niet naar gekeken wordt.

Ze zijn pas begonnen met dat onderzoek bij kinderen/ouders toen de scholen al gesloten waren. En dan ook nog heel summier.
Een rekenaar van de RIVM schreef dat je op die manier geen betrouwbare data meer kunt verkrijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:02

Electra63 schreef:
Ik vind dat nogal een beschuldiging.
Hoe en wat en waar had dit virus gestopt kunnen worden dan?

Het had niet al gestopt kunnen worden, maar we hadden de infrastructuur kunnen leggen om er vanaf nu meer grip op te hebben. Dat houdt in een nieuwsgierige, onderzoekende houding bij de GGD's en RIVM, om zo vroeg mogelijk te weten waar dingen spelen (en niet juist pas als het bijna niet meer te ontkennen is.)
Dat gaat dus om tests, maar ook om contactonderzoek en praten met mensen, met coronapatienten, met mensen die risicosituaties signaleren.

Voor verpleeghuizen (ook in reactie op SusanH):
En dingen die wel kunnen: bv minder verschillend personeel, personeel niet langs afdelingen of locaties laten gaan, en minder bewoners per personeel. Volgens mij wordt dat op diverse plekken gedaan, maar ik heb niet meegekregen hoe breed dat ingezet wordt. Ook kan het zijn dat geknipte diensten dan zinniger zijn, en die mogen niet van de CAO en in dat geval valt daar een gesprek over te voeren, maar ik heb niet meegekregen dat dat gesprek ook gevoerd wordt.

Dan bescherming. Verpleeghuizen zijn hoogrisicoplekken, dus meer bescherming. Chirurgische mondmaskers of gezichtsschermen voor personeel bij interactie waar mogelijk. Wellicht ook voor bewoners bij bepaalde situaties. Er zijn creatieve oplossingen in het buitenland voor bescherming met doorzichtige plastic overheadsheets, en die kunnen ook nog gereinigd worden. Niet perfect, maar wel beter.

... En dan nu ook een verzoek van mij. Er wordt heel vaak gevraagd aan mij 'hoe ik dat dan zou oplossen' en i heb het idee dat ik dan ook regelmatig reageer. Maar heel vaak eindigt het daar, en dat vind ik jammer. Ik ben benieuwd naar wat er gebeurt als we meedenken met elkaar: wat als we er vanuit gaan dat we dingen wel kunnen veranderen, en oplossingen kunnen bedenken voor de situaties?

Dus niet bij alles wat ik probeer aan te halen alleen maar te reageren met 'dat kan niet' of 'dat heeft toch geen zin' maar vooral eens kijken welke kant het wel op kan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:03

lenaa_tje schreef:
Ik snap wel dat mensen duidelijkheid willen over contact beroepen. In andere landen is daar tenminste duidelijkheid over. Wij blijven daarmee wel achter.

En dan heb ik het specifiek over duidelijkheid en een uitleg die ook te begrijpen is.

Zie vetgedrukte, kun jij me vertellen hoe dit dan in Frankrijk is geregeld, want ik weet het niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:12

En ook nog een voorbeeldje. Iemand die ik ken kreeg therapie bij een GGZ-organisatie. Dat werd vervangen door beeldbellen. Alleen dat werkte niet voldoende. Toen kon men bij die GGZ niets meer bedenken. Dat is toch armoe? (En dat terwijl het mag, om patienten te zien als het niet goed gaat. Maar ook: er zijn zoveel manieren te bedenken waarop je dat ook behoorlijk veilig kunt doen.)

Ondertussen volg ik ook een psychiater. Die spreekt buiten af met mensen. Beetje meer afstand, geen hand. Is dat De Oplossing Voor Alles? Nee, maar het helpt wel voor die situatie. Voor iemand anders helpt misschien weer wat anders. Maar als er bij voorbaat al niks kan... dan gebeurt er inderdaad niks.

(Ik kon naast buiten afspreken nog meer bedenken voor patienten die het niet redden met bellen/beeldbellen: enkele spreekkamers inrichten met een plexiglas afscheiding. Elkaar spreken in ruimtes die normaal voor vergaderingen zijn. Kijken of er leegstaande locaties zijn met voldoende ruimte. Gespreid binnen laten komen van patienten (dus niet meerdere afspraken om 12u laten beginnen), niet binnen wachten, dat soort dingen. Allemaal niet perfect maar allemaal ook niet per definitie onmogelijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:16

Volgens mij (kan me vergissen) is er een groot tekort aan medewerkers voor verzorgingstehuizen. Zomaar minder patiënten per medewerker doen is dus niet zo makkelijk ingevoerd.

Daarnaast vind ik dat Nederland het echt niet slecht doet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:18

pien_2010 schreef:
lenaa_tje schreef:

Zie vetgedrukte, kun jij me vertellen hoe dit dan in Frankrijk is geregeld, want ik weet het niet?

Er zijn nog wel andere landen dan Frankrijk toch? Ik zeg toch niet alle andere landen?

Ik bedoel dat bijv. Duitsland, Denemarken , Spanje, België nog niet alles open gooien. Logisch sommige landen zitten veel zwaarder in de lockdown dan wij. Maar zij geven wel weer een streven. Zo zegt België dat ze vanaf 18 mei kijken of ze open kunnen.
Nederland zegt we hopen dat het eerder kan. Zo schep je onzekerheid, veel onzekerheid.
En dat naast landen die wel een datum noemen zoals Duitsland of Denemarken.

Dit bedoel ik dus met de duidelijkheid. En nee ik zeg niet dat alle landen duidelijkheid proberen te scheppen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:18

Interessante gedachte. Maar als je minder personeelswisselingen wil, zul je toch juist meer bewoners per personeelslid krijgen? Ook met geknipte diensten neemt de werkdruk enorm toe.

Wat betreft dat beeldbellen ben ik met je eens dat daar wat anders op te verzinnen is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:20

https://www.spanjevandaag.com/28/04/2020/het-de-escalatieplan-met-versoepeling-corona-maatregelen-in-spanje/

Spanje mag de horeca open op 25 mei....

https://www.dvhn.nl/buitenland/Oostenrijk-gaat-coronamaatregelen-verder-versoepelen-25611012.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

In Oostenrijk mag de horeca vanaf 15 mei weer open.

België horeca weer open vanaf 8 juni.

En Nederland?

Dicht tot ten minste 20 mei....

Daar wordt ik wel verdrietig van, zeker omdat we als de vermindering op de IC zo doorgaat, over ongeveer 3 dagen de magische grens van 700 over gaan. Dat was de eis van het kabinet, nu hebben we die gehaald, is het weer niet voldoende....

Over ongeveer 2 weken verwacht ik dat we zelfs minder dan 500 ic corona patiënten hebben liggen, terwijl de maatregelen nu nog 3 weken gelden..

Tot wanneer willen ze met dit pakket maatregelen door gaan? Tot er 0 corona patiënten op de IC liggen?

Wees als kabinet gewoon duidelijk en als je een streven geeft van 700 (of 500) houdt je dan ook aan dat streven en ga dan niet alsnog zeggen: we willen nog minder op de IC voordat we gaan versoepelen....

En over die andere eisen van het kabinet: daar kan ik me alleen maar boos over maken dat ze dat nog steeds niet op orde hebben.

Er zijn best veel testen beschikbaar per dag nu, maar een fractie daarvan wordt maar gebruikt.... daar kan ik dus serieus chagrijnig van worden, dat ze gewoon wel capaciteit hebben maar het niet benutten.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-04-20 18:25, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:21

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind dat nogal een beschuldiging.
Hoe en wat en waar had dit virus gestopt kunnen worden dan?

Het had niet al gestopt kunnen worden, maar we hadden de infrastructuur kunnen leggen om er vanaf nu meer grip op te hebben. Dat houdt in een nieuwsgierige, onderzoekende houding bij de GGD's en RIVM, om zo vroeg mogelijk te weten waar dingen spelen (en niet juist pas als het bijna niet meer te ontkennen is.)
Dat gaat dus om tests, maar ook om contactonderzoek en praten met mensen, met coronapatienten, met mensen die risicosituaties signaleren.

Voor verpleeghuizen (ook in reactie op SusanH):
En dingen die wel kunnen: bv minder verschillend personeel, personeel niet langs afdelingen of locaties laten gaan, en minder bewoners per personeel. Volgens mij wordt dat op diverse plekken gedaan, maar ik heb niet meegekregen hoe breed dat ingezet wordt. Ook kan het zijn dat geknipte diensten dan zinniger zijn, en die mogen niet van de CAO en in dat geval valt daar een gesprek over te voeren, maar ik heb niet meegekregen dat dat gesprek ook gevoerd wordt.

Dan bescherming. Verpleeghuizen zijn hoogrisicoplekken, dus meer bescherming. Chirurgische mondmaskers of gezichtsschermen voor personeel bij interactie waar mogelijk. Wellicht ook voor bewoners bij bepaalde situaties. Er zijn creatieve oplossingen in het buitenland voor bescherming met doorzichtige plastic overheadsheets, en die kunnen ook nog gereinigd worden. Niet perfect, maar wel beter.

... En dan nu ook een verzoek van mij. Er wordt heel vaak gevraagd aan mij 'hoe ik dat dan zou oplossen' en i heb het idee dat ik dan ook regelmatig reageer. Maar heel vaak eindigt het daar, en dat vind ik jammer. Ik ben benieuwd naar wat er gebeurt als we meedenken met elkaar: wat als we er vanuit gaan dat we dingen wel kunnen veranderen, en oplossingen kunnen bedenken voor de situaties?

Dus niet bij alles wat ik probeer aan te halen alleen maar te reageren met 'dat kan niet' of 'dat heeft toch geen zin' maar vooral eens kijken welke kant het wel op kan?

Een actievere houding van rivm en ggd, eens maar wat betreft contactonderzoek en opvolgen, dat liep in Brabant al heel snel spaak, was gewoon niet te doen want de coronapatienten kwamen massaal de ziekenhuizen in. Bij de eersten is dat gedaan, tot dat niet de eersten bleken te zijn en dan heeft contactonderzoek geen nut meer. Het enigste wat ze rigoureus hadden kunnen doen was Brabant compleet op slot en de hele bevolking daar testen. Dat had achteraf heel veel besmettingen gescheeld.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:23

In België is alles nog onder voorbehoud. Dat is nog veel vervelender, als dat dan uiteindelijk niet blijkt te mogen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:24

mvdende schreef:
https://www.spanjevandaag.com/28/04/2020/het-de-escalatieplan-met-versoepeling-corona-maatregelen-in-spanje/

https://www.dvhn.nl/buitenland/Oostenrijk-gaat-coronamaatregelen-verder-versoepelen-25611012.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

En Nederland?

Daar wordt ik wel verdrietig van, zeker omdat we als de vermindering op de IC zo doorgaat, over ongeveer 3 dagen de magische grens van 700 over gaan. Dat was de eis van het kabinet, nu hebben we die gehaald, is het weer niet voldoende....

Over ongeveer 2 weken verwacht ik dat we zelfs minder dan 500 ic corona patiënten hebben liggen, terwijl de maatregelen nu nog 3 weken gelden..

Dit bedoel ik dus inderdaad en dan niet dat het bij ons eerder open mag. Juist niet. Wat de poster van deze post die ik quote wel wil zeggen volgens mij.

Maar deze landen geven wel duidelijkheid en daar hebben mensen wel behoefte aan.
Ik denk dat mensen zich anders op stellen als je zegt bij ons mag horeca 1 juni weer open. En niet tenminste tot ... dat kan weer een verlenging betekenen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:25

veerledec schreef:
In België is alles nog onder voorbehoud. Dat is nog veel vervelender, als dat dan uiteindelijk niet blijkt te mogen.

Nou ja dan hebben jullie dus precies hetzelfde wat hier dus ook nu gebeurd. Waardoor mensen dus vervelend worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:28

Rutte sprak net live (vast terug te kijken op NPO site)
en zei dat het niet de bedoeling is om een hotelkamer te boeken om uit eten te kunnen. Hij noemt dit ook nog asociaal. Hij spreekt mensen nog steeds aan op hun gezond verstand. Ook wat betreft gebruik van het OV, ook dat is in principe alleen bedoeld voor mensen die naar een vitaal beroep reizen.

Hij zei ook dat het drukke beeld op straat zich pas over 2-3 weken vertaalt naar ziekenhuisopnames en als dat weer oploopt dan moeten de maatregelen eerder weer wat verscherpt worden. Vandaar dat hij nog geen beloftes doet over kappers en horeca.

Het gebrek aan mondkapjes blijft een serieus probleem want zonder mondkapje mogen fysio's en kappers niet open.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 29-04-20 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:29

mvdende schreef:

:? Ten vroegste op 8 juni zou de horeca weer opengaan hier.

Zelfs de versoepeling die zou plaatsvinden op 4 mei is nog niet 100% zeker nu...
Om nog maar te zwijgen over alle regels waaraan scholen moeten voldoen willen ze misschien op 18mei mogen herbeginnen.

Hoezo veel duidelijkheid in België :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:29

lenaa_tje schreef:
mvdende schreef:

En Nederland?

Dit bedoel ik dus inderdaad en dan niet dat het bij ons eerder open mag. Juist niet. Wat de poster van deze post die ik quote wel wil zeggen volgens mij.

Maar deze landen geven wel duidelijkheid en daar hebben mensen wel behoefte aan.
Ik denk dat mensen zich anders op stellen als je zegt bij ons mag horeca 1 juni weer open. En niet tenminste tot ... dat kan weer een verlenging betekenen.

Ik snap dat het echt niet allemaal tegelijk weer open kan..

Als er inderdaad een harde datum op tafel zou liggen, zou ik er zelf veel meer vrede mee hebben en me tot die datum echt wel gedeisd houden. Dan is het tanden bijten en dagen tellen en klaar...

Maar nu....

De onzekerheid is killing. Zeker na de toespraak van Rutte vanavond dat ze in de verste verte nog niet denken aan versoepeling.

En ja, Oostenrijk en zelfs Spanje nota bene gaat de horeca eerder open dan in niet zo hard getroffen Nederland.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:30

Wanneer is die toespraak?

Heb het al gevonden
Laatst bijgewerkt door purny op 29-04-20 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:31

Maar die harde datum is geen harde datum. Ook dat kan weer verlengd worden als dat nodig is. En dan worden de mensen nog veel en veel lastiger. Want zoals jij zegt even tanden bijten en dan los, dan gaat iedereen dan ineens los. En dat zal ook dan niet kunnen. Ik zag al op 30% capacity voorbij komen bijvoorbeeld, dan kunnen we echt niet allemaal direct de horeca in hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:31

Net het COVID-exit onderzoek ingevuld van de TU Delft. Ik vond het niet meevallen om te kiezen welke maatregelen versoepeld zouden moeten worden. Elke versoepeling heeft weer eigen consequenties. Meer doden, meer druk op de zorg, minder inkomensverlies, minder mensen met psychische klachten...
Maar leuk om je mening te kunnen geven: http://www.tudelft.nl/covidexit