Electra63 schreef:Ik vind dat nogal een beschuldiging.
Hoe en wat en waar had dit virus gestopt kunnen worden dan?
Het had niet al gestopt kunnen worden, maar we hadden de infrastructuur kunnen leggen om er vanaf nu meer grip op te hebben. Dat houdt in een nieuwsgierige, onderzoekende houding bij de GGD's en RIVM, om zo vroeg mogelijk te weten waar dingen spelen (en niet juist pas als het bijna niet meer te ontkennen is.)
Dat gaat dus om tests, maar ook om contactonderzoek en praten met mensen, met coronapatienten, met mensen die risicosituaties signaleren.
Voor verpleeghuizen (ook in reactie op SusanH):
En dingen die wel kunnen: bv minder verschillend personeel, personeel niet langs afdelingen of locaties laten gaan, en minder bewoners per personeel. Volgens mij wordt dat op diverse plekken gedaan, maar ik heb niet meegekregen hoe breed dat ingezet wordt. Ook kan het zijn dat geknipte diensten dan zinniger zijn, en die mogen niet van de CAO en in dat geval valt daar een gesprek over te voeren, maar ik heb niet meegekregen dat dat gesprek ook gevoerd wordt.
Dan bescherming. Verpleeghuizen zijn hoogrisicoplekken, dus meer bescherming. Chirurgische mondmaskers of gezichtsschermen voor personeel bij interactie waar mogelijk. Wellicht ook voor bewoners bij bepaalde situaties. Er zijn creatieve oplossingen in het buitenland voor bescherming met doorzichtige plastic overheadsheets, en die kunnen ook nog gereinigd worden. Niet perfect, maar wel beter.
... En dan nu ook een verzoek van mij. Er wordt heel vaak gevraagd aan mij 'hoe ik dat dan zou oplossen' en i heb het idee dat ik dan ook regelmatig reageer. Maar heel vaak eindigt het daar, en dat vind ik jammer. Ik ben benieuwd naar wat er gebeurt als we meedenken met elkaar: wat als we er vanuit gaan dat we dingen
wel kunnen veranderen, en oplossingen kunnen bedenken voor de situaties?
Dus niet bij alles wat ik probeer aan te halen alleen maar te reageren met 'dat kan niet' of 'dat heeft toch geen zin' maar vooral eens kijken welke kant het
wel op kan?