Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:10

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:24

Charaz schreef:
Hier in de omgeving heb ik de ervaring niet dat het druk was buiten ondanks het mooie weer, wellicht is het kwartje in Brabant wel gevallen dat dit serieus is.

Godzijdank zijn de verzorgingshuizen dicht en neemt het personeel (althans degene die ik ken) de hygiëne heel serieus.

Ik werk in een huisartsenpraktijk en was blij toen onze telefoon er gisteren om 17.00 uur af ging, heel veel vragen en mensen die zich zorgen maken.

Ik verwacht dat vanaf dit weekend de coronabesmettingen hard toenemen.

Wellicht qua aantallen wel, vanwege de curve, maar aangezien er nu bijna een week extra maatregelen zijn zal het wel minder rap gaan dan wanneer alles wel doorging. Het is wel zo dat restaurants dicht zijn, evenementen (feestjes, concerten en andere dingen) niet doorgaan en veel kantoorpersoneel thuiswerkt. Het zal toch wel wat uitmaken verwacht ik. Al moeten we er natuurlijk wel rekening mee houden dat meneer Rutte aangeeft dat de maatregelen zijn om de besmettingen te spreiden en dat de verwachting wel is dat een heel groot deel van Nederland op een bepaald moment besmet zal zijn.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:26

Marie_Anne schreef:
Besje schreef:
Blijkbaar overleeft het virus ook op de vacht van dieren...

Bron:
https://www.idexx.nl/nl/about-idexx/no- ... ases-pets/

Ik heb de tekst nu 3 keer doorgelezen, maar ik zie nergens staan dat het in de vacht aanwezig blijft. Zou je dat stukje voor mij kunnen kopieren??

Ik precies zo. Dat staat er toch niet?[/quote]

Een dierenarts hier in België had er onderstaande tekst bij staan

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:28

Ik heb bericht gehad dat in het verpleeghuis met demente bewoners waar ik werk een bewoner positief is getest op het corona, en een andere bewoner verdacht.
Dat verwacht je toch niet dat het daar terecht komt.
Heel apart, zijn ook bewoners die normaal gesproken zich vrij kunnen bewegen op de afdeling.
Maar ik heb geen idee hoe dat dan nu wordt gedaan, dat zal ik dan wel zien als ik weer werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:28

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:33

Barbet schreef:
Ik heb bericht gehad dat in het verpleeghuis met demente bewoners waar ik werk een bewoner positief is getest op het corona, en een andere bewoner verdacht.
Heel apart, zijn ook bewoners die normaal gesproken zich vrij kunnen bewegen op de afdeling.
Maar ik heb geen idee hoe dat dan nu wordt gedaan, dat zal ik dan wel zien als ik weer werk.

Een medewerker kan het virus makkelijk bij zich dragen en verspreiden zonder zelf klachten te hebben. Dat is nu juist het veraderlijke aan dit virus helaas..
Bij mijn moeder op de afdeling precies hetzelfde, zij schrok wel even, want ze had gedacht dat ze wek bespaard zouden blijven.. Nu is de cliënt ook wel in de 90,maar dan nog...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:35

Barbet schreef:

Waarom verwacht je dat niet? Ze zijn kwetsbaar en krijgen regelmatig bezoek van familie, daarbij kunnen ook verplegers het mee naar binnen nemen. Het is alleen heel vervelend dat het dan zo snel verspreid, hoe gaat dat in een verzorgingshuis als je erge klachten krijgt? Wordt je dan met een ambu naar het ziekenhuis gebracht? Ook als je een kaartje hebt met dat je niet gereanimeerd wilt worden :o ?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:36

Barbet schreef:

Waarom verwacht je dat niet?
Binnen de instellingen waar ik werk ook al op diverse plekken nu positieve testen gehad helaas.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:40

Waarom ik heb niet verwachtte, geen idee eigenlijk.
Misschien omdat we op een dorpje op de Veluwe zitten of zo, belachelijk natuurlijk want het virus zit overal al. :o

Moonsparkle, dat weet ik ook niet, hoe dat zou gaan.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-03-20 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:54

Saskia9 schreef:
Van mij mogen ze hier in nl dezelfde maatregelen treffen als in België. Echt, hier wordt je toch niet goed van hier...

Snap dit ook echt niet.
Hier in Luxemburg houden mensen zich er vrij goed aan. Politie controleert en bekeurt ook (145€)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:54

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:56

Straatbeeld in Rome; leeg.
Parijs; leeg.
Madrid; leeg.
Om het even welk dorp hier ook; leeg!
En in NL gaat het leven nagenoeg gewoon door....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:09

Nou, die laatste zin klopt niet voor het hele land. Het leven gaat hier, Noord Veluwe, niet z'n gewone gang. Al zijn er nog steeds mensen op straat en in winkels te zien, ik ook in de supermarkt. Maar men houdt wel afstand en overal strepen op de vloer en plexiglas voor de kassa's etc. Bovendien zijn scholen en horeca al een week dicht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:10

Echwel schreef:

|(
Hier waren het ook weer de paasdagen leek het wel.

Weet iemand hoe dit type beademing heeft zoals te zien bij de Italianen, de tent om het hoofd om de druk in de longen op orde te houden?

Ik brak in het filmpje (die een bokker hierboven deelde) wel bij de twee oudere grijze knarren.. eentje kapje op de neus, ander zat al in de “tent” en was heel kortademig.. dat je bijna het gevoel had letterlijk naar iemand zijn sterfbed zat te kijken. Ik hoop echt met man en macht dat deze grijze meneer het gaat redden..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:13

Huertecilla schreef:
Parijs; leeg.
Madrid; leeg.

Hier gaat het leven helemaal niet nagenoeg door. Dan heb je toch te weinig het nieuws gevolgd en ga je uit van de foto's die je op social ziet. Dat is gelukkig maar een kleine groep Nederlanders.

Er wordt niet benoemd dat de straten en steden iedere avond leeg zijn, dat heel veel mensen zich wel aan de regels houden en rekening houden met anderen.

Negatieve dingen worden altijd extreem uitgelicht.

Daarmee zeg ik niet dat het niet veel beter kan, maar om nu te zeggen dat het leven nagenoeg doorgaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:15

Hier in het bos vandaag 2 mensen tegen gekomen, dus het valt wel mee.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:16

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:16

Da's hier ook niet hoor. Ons leven is behoorlijk anders dan voor corona.
De straten zijn een stuk leger, de scholen zijn dicht, veel mensen werken thuis of hebben verlof genomen, veel winkels zijn dicht, als je naar de supermarkt moet dan is alles anders, je wikt en je weegt of je nu wel of niet een bezoekje moet brengen aan kwetsbare dierbaren, persoonlijk moet ik maar hopen dat m'n behandelingen nog door zullen gaan.......... neuh, er is eigenlijk nog weinig hetzelfde en het leven gaat hier niet nagenoeg door :n

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:18

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:19

Barbet schreef:
Nu waren de Macro's en Sligro's en andere groothandels open voor alle publiek.
Dat hebben ze ook geweten, zwart van de mensen en ook lege schappen.
Het was daar ook file lopen als je de filmpjes daarover ziet, dus op zich goed bedoeld vanwege de boodschappen maar dan toch beter regelen dat er niet zoveel mensen tegelijk binnen zijn.

Nou dat viel in Groningen ook wel mee. Sligro was niet drukker dan een normale zaterdag. Makro ook niet. Makro wel te druk voor de maatregelen ... die winkel ontwijk ik normaal ook in het weekend. Normaal gezien ga ik wel altijd naar de Sligro maar ik kuch nog. Dus niet mee geweest.
M’n vader was voor mij naar de Sligro geweest. Daar waren de bloem hamsteraars alleen wel geweest. Dat was weer jammer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:20

mysa schreef:
Nou, die laatste zin klopt niet voor het hele land. Het leven gaat hier, Noord Veluwe, niet z'n gewone gang. Al zijn er nog steeds mensen op straat en in winkels te zien, ik ook in de supermarkt. Maar men houdt wel afstand en overal strepen op de vloer en plexiglas voor de kassa's etc. Bovendien zijn scholen en horeca al een week dicht.

...en verderop en masse uitwaaien op de heide, in het bos etc.

Één besmet persoon verspreid in twee weken het virus over honderden. Niet alleen direct; ook indirect via aangeraakte oppervlakken. Het afstand houden is slechts één aspect.

Dat heel veel mensen zich wel aan adviezen houden is top. Het is echter struisvogel-politiek om te ontkennen dat een andere heel veel zich er niets aan gelegen laat liggen.
Die negatieve dingen worden inderdaad extreem uitgelicht; door het virus -O-

Ik begrijp NIETS van wat ik hier en op andere draden lees. Bv de fietsdraad. Plannen voor tochtjes morgen.

Ik begrijp nog minder van de NL overheid.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:21

Wat me trouwens heel de week al heel erg opgevallen is, is dat de lijndienst die 2x per uur door de straat komt alle keren leeg is. Op welk moment ik hem ook toevallig voorbij zie komen, er zit nooit iemand in.

Dat is zelfs in vakantietijd niet zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:24

zonnebloem18

blensink

Huertecilla schreef:
Parijs; leeg.
Madrid; leeg.

Dat idee heb ik ook!
In Nederland zijn ze nu waar wij anderhalve week geleden waren.
En moet je kijken hoe de cijfers omhoog schieten.
Maar zo streng als dat het hier is zou het in Nederland nooit komen, naar mijn mening hebben ze daar de capaciteit niet voor.
Tuurlijk zit niemand te wachten op een volledige lockdown maar met een beetje informatie van andere landen is dat toch de beste oplossing denk ik.