[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 13:57

Het dwingen tot eten schijnt zelfs tot eetstoornissen te leiden.
Hier wordt alles minimaal 2 tot 3 happen geproefd en als je het echt niet lekker vindt, kan gebeuren. Je merkt ook echt wel aan een kind of het is omdat ze er geen zin in hebben of dat ze het echt niet lusten. En in het laatste geval zorg ik gewoon voor iets anders. Ik ben ook zo opgevoed en het merendeel lust ik gewoon. Maar eten moet leuk zijn en geen drama, daar koopt niemand wat voor.
En wordt er gekliert? Prima, dan eet je maar niet. Ik zou zelfs zo ver kunnen gaan dat er niet meer gedekt wordt voor diegene. Eigen keuze of je eet of niet, ik heb geen honger.

Overigens is het ook helemaal niet raar dat kinderen vaak het eten nemen om zich mee af te zetten, aangezien dat 1 van de weinige dingen is waar ze compleet controle over hebben. Er zullen maar weinig ouders zijn die het er met een trechter in duwen. Maar net als al het andere gedrag is dat ook goed om te buigen als je maar consequent bent.

Ik vind het overigens best wel erg wat sommigen hebben moeten doormaken met eten vroeger...dan ben ik toch blij dat mijn ouders er nooit een punt van hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:11

Siesjuh schreef:
Het dwingen tot eten schijnt zelfs tot eetstoornissen te leiden.
Hier wordt alles minimaal 2 tot 3 happen geproefd en als je het echt niet lekker vindt, kan gebeuren. Je merkt ook echt wel aan een kind of het is omdat ze er geen zin in hebben of dat ze het echt niet lusten. En in het laatste geval zorg ik gewoon voor iets anders. Ik ben ook zo opgevoed en het merendeel lust ik gewoon. Maar eten moet leuk zijn en geen drama, daar koopt niemand wat voor.
En wordt er gekliert? Prima, dan eet je maar niet. Ik zou zelfs zo ver kunnen gaan dat er niet meer gedekt wordt voor diegene. Eigen keuze of je eet of niet, ik heb geen honger.

Overigens is het ook helemaal niet raar dat kinderen vaak het eten nemen om zich mee af te zetten, aangezien dat 1 van de weinige dingen is waar ze compleet controle over hebben. Er zullen maar weinig ouders zijn die het er met een trechter in duwen. Maar net als al het andere gedrag is dat ook goed om te buigen als je maar consequent bent.

Ik vind het overigens best wel erg wat sommigen hebben moeten doormaken met eten vroeger...dan ben ik toch blij dat mijn ouders er nooit een punt van hebben gemaakt.

Idd, dat ik nooit een eetstoornis of emetofobie heb ontwikkeld is echt een wonder. Bijna dagelijks moest ik kokhalzend onder druk mijn eten naar binnen werken, dat wsa echt niet leuk :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:15

Ik snap dat ook niet. En als je geen zin hebt, prima, er staat toch altijd wel iets op tafel wat je lekker vind (aardappelen ofzo). Vriendin van me zet ook altijd tomaatjes/komkommer/paprika op tafel, dat vinden haar kinderen altijd lekker en dan komt het met de groenten-intake ook wel goed :=
Bij geen zin merkt een kind ook vanzelf dat je van niet eten honger krijgt _O- Lekker makkelijk.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:25

Ik moest als kind verplicht melk drinken van mijn oma bij het avondeten. Daardoor heb ik nu een aversie tegen melk ontwikkeld.
Mijn moeder heeft vroeger in een kamp gezeten, meende bij nonnen, waar ze zelfs de schaal van eieren moest opeten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:01

Ik zat dus ook regelmatig kokhalzend aan tafel omdat mijn eten koud geworden was. Komt denk ik ook deels omdat mijn amandelen te groot waren heel vroeger, en dat ik dus gewoon niet kon slikken. En toen ze eruit gehaald waren, is het nooit echt meer goed gekomen met het willen eten :+

Ik heb geen eetstoornis, maar vind 'eten', vooral avondeten, gewoon niet interessant. Ik vind koken echt heel erg leuk als ik voldoende tijd heb, kan uren in de keuken staan, maar wel voor een ander. Voor mezelf hoeft het gewoon niet zo.
Of dat nu iets is van vroeger, geen idee. Maar soms is het best irritant.

Het enige waar ik echt van kan genieten is lava cakejes en goede lasagna :')

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:10

Oh lasagna :r
Dat was dus mijn zus haar lievelingseten en ik lust dat echt, echt, echt niet.
Ik zat dus ook wel elke week of op z’n minst om de week misselijk aan tafel, want het was ook lekker makkelijk, dus aten we het vaak :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:32

Ik was en ben echt verschrikkelijk met eten. :o
Het was voor mij ook een controlemiddel, alles om me heen werd voor me beslist maar eten konden ze niet voor me beslissen.
Mijn moeder maakte standaard 2 soorten groenten want anders at ik vaak niet, ik zei ook gerust 'eet ik niet, maak maar wat anders'. :=
Maar moet zeggen dat er veel dingen zijn die ik nog steeds niet lekker vind, hetzij qua smaak hetzij qua structuur.
Gooi je die dingen fijn gesneden ergens doorheen dan is het vaak geen probleem omdat je de smaak en structuur veel minder meekrijgt dan.
Alleen witlof krijg ik niet weg zonder dat het gelijk retour komt, maakt ook niet uit hoe dat bereid is.
Spruitjes ben ik gaan waarderen toen ik ze zelf kookte, maar die kook ik zegmaar net niet beetgaar, idem dito voor broccoli.
En gelukkig vond mijn moeder ze zo ook goed te eten dus die kookt het tegenwoordig ook zo ipv bijna tot snot waardoor ik gewoon mee kan eten als ze kookt. *\o/*

Overigens heb ik een eetstoornis, maar dan in de trant van ongezond eten, eetbuien en compensatie ipv niet eten.
Wel ben ik heel langzaam bezig met meer groenten toevoegen en als ik lasagne of groentesoep oid maak is die loaded met groenten om toch wat extra vitamines binnen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:36

Ik lust nu bijna alles waar ik als kind mijn neus voor optrok. Het is dus goed gekomen :P

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 15:54

Ik lust geen kaas. Als kind al niet. Op een gegeven moment als kind besloten dat ik dat geen kaas meer lustte. Of mss een keer flink misselijk van kaas geworden en daarna nooit meer willen eten, ik weet het niet meer. Het beperkt(e) me iig wel in eten.
Nu aten wij thuis nooit pastagerechten of pizza (vonden mn ouders nl ook niet lekker). Dus het viel thuis wel mee met de gerechten die ik niet kon eten omdat er kaas in zat.
Spruitjes en zuurkool heb ik ook nooit hoeven eten omdat mn ouders daar ook niet van hielden.

Ben als kind ook een keer bijna gestikt in een sliert andijvie. Mn vader heeft me echt moeten redden. Dat is nu ook niet meer mn favoriet... Ik eet t wel, maar dan moet t heel fijn zijn en dan nog neem ik maar een klein beetje en prak ik t met heel veel aardappels.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:01

Er zullen veel mij raar aankijken maar ik houd dus niet zo van kip. :o
Vroeger kon je mij enorm blij maken met een kippenbout met appelmoes maar ik weet niet, de structuur en de smaak ik word er een beetje misselijk van. Of ik moet hele erge trek hebben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:04

Wij moesten de schuur in met ons bord tot het op was. Niemand bedacht zich dat we daar ook de oude kranten bewaarde waar ik netjes hapje voor hapje mijn eten in verstopte. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:04

Sorro schreef:
Ik moest als kind verplicht melk drinken van mijn oma bij het avondeten. Daardoor heb ik nu een aversie tegen melk ontwikkeld.
Mijn moeder heeft vroeger in een kamp gezeten, meende bij nonnen, waar ze zelfs de schaal van eieren moest opeten.

Dat doet mijn oma ook. Ze denkt dat het goed voor haar botten is :?

En dat dwingen van eten tot eetstoornissen kan leiden is goed mogelijk, want ik heb idd een eetstoornis.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:19

Wij zaten ook lang aan tafel als we iets niet lusten, maar mijn moeder deed later vaak dan maar twee soorten groenten. En verschillende vlees.

Kinderen van vrienden worden niet gedwongen om alles op te eten. Als ze vol zijn zijn ze vol zeggen hun dat vindt ik ook logisch

Maar ik neem echt geen kinderen wat een smeerbende aan tafel als ze jong zijn. En baby moet zelfs aan je borst nou echt niet.of fles kan ook

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:49

Ja echt en ze gaan ook altijd met hun handjes eten enzo := iew
Ok stukjes komkommer ofzo snap ik nog, maar macaroni in rode saus, of banaan, gadver

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:06

Ik heb ook uren aan tafel gezeten vroeger, met een bord voor mn neus. Steeds weer een nieuw schepje jus erover zodat t nog een beetje warm was. Meestal idd spruitjes, maar ook prei of andijvie. Ik was een moeilijke eter, en nu nog. Veel lust ik niet, vind veel structuren heel vies voornamelijk van groente. Geen idee of t uit mn jeugd komt trouwens

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:53

Ik lustte gelukkig best veel... alleen bloemkool, witlof, lever en geitenkaas niet.
Alle drie in welke vorm dan ook nog steeds niet. (Oh nee ik lieg... vorige keer met angstzweet op mijn bovenlip een stuk pizza met bloemkool bodem geprobeerd... en die vond ik best wel te eten)
Verder lust en eet ik alles wel.
Bij de zaken waar ik gewoon geen trek in had moest ik sowieso wel een deel opeten.
De dingen die ik echt niet lustte waren ze gelukkig niet dwingend mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:20

Dwingen tot 'bordje leegeten' terwijl een kind zegt genoeg te hebben levert in ieder geval obesitas op op latere leeftijd, omdat het 'verzadigd signaal' op den duur niet meer werkt. Als je dat altijd negeert, gaat je lichaam die hormonen kennelijk niet meer aanmaken, of de receptoren ervoor niet.

Verder is de huidige theorie geloof ik dat je kinderen vanaf het moment dat je ze vast voedsel gaat geven iedere nieuwe smaak een paar weken continu moet aanbieden. En je schijnt te moeten beginnen met bitter ipv zoet en ook met vrij uitgesproken smaken.
De meest gehanteerde manier schijnt te beginnen met gepureerde bloemkool (heeft heel weinig smaak van zichzelf) al dan niet met appelmoes te zijn, en dat is dus het laatste wat je moet doen. En eigenlijk moet je dus beginnen met gepureerde witlof (bitter) en spruiten, en dat dus 2 weken achter elkaar.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:38

Ja je begint met groenten en dan pas fruit.
Ik heb het nooit zo gedaan, ik was sowieso vrij makkelijk en gaf hem van alles hapjes mee. Gewoon spelenderwijs. Hij lust ook heel veel, dus het zal wel goed geweest zijn :')

Kinderen die met hun eten zitten te smeren kan ik ook echt niet tegen. Eten is geen speelgoed, eten doe je fatsoenlijk. Ik ken zelfs mensen die hun kind het eten toegooien, omdat het anders niet wil eten. Gewoon op de plaat van de kinderstoel zeg maar. En dan kind helemaal onder de derrie. Brrrr. Dan ben ik klaar met eten hoor. Maja, die kinderen mogen ook gerust onder het eten rondrennen, je lastig vallen en bij anderen in het bord graaien.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:11

Oh dat gesmeer met eten vind ik ook zó vies! Ik snap best dat er een fase is dat ze willen pakken enzo, maar dan pakken ze maar iets wat niet smeert :') Geen handen vol pasta in het haar of weet ik niet wat ze wel niet doen. Bah. En dan die ouders 'kijk Zomertje eens lekker eten.' ja doei :')

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 10:52

Ja er zijn zat dingen die ze 'schoon' uit de hand kunnen eten. Kunnen ze daar lekker mee oefenen. Ik heb ook een heel andere definitie van lekker eten... :')

Weet je wat ik ook echt niet kan hebben...van die slabbetjes van plastic met zo'n bak eraan...dat als kind iets uit de mond valt, je het er zo weer in kan stoppen. Echt, ik kan alles hebben hè, maar daarvan ga ik echt kokhalzen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:04

Siesjuh schreef:
Ja er zijn zat dingen die ze 'schoon' uit de hand kunnen eten. Kunnen ze daar lekker mee oefenen. Ik heb ook een heel andere definitie van lekker eten... :')

Weet je wat ik ook echt niet kan hebben...van die slabbetjes van plastic met zo'n bak eraan...dat als kind iets uit de mond valt, je het er zo weer in kan stoppen. Echt, ik kan alles hebben hè, maar daarvan ga ik echt kokhalzen

Mijn god bestaan die dingen?? :r :r
Bij de gedachte alleen al word ik misselijk, gat ver damme := -O-

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:08

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:10

Volgens de site is het vooral bedoeld zodat eten niet op schoot valt :)*
Maar goed kan me inderdaad voorstellen dat het wel makkelijk is :o

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 11:11