Ooit een gevangene geschreven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:26

Ik begrijp de hechte band na alle jaren tussen Jamie en Isegrim. Ik begrijp verdriet en pijn, begrijp dat menseb tegen de doodstraf zijn.
Maar begrijp óók heel goed dat mensen geen goed woord over hebben voor de daden die hij gepleegd heeft en daarmee een haat naar hem...
Het is allemaal niet niks.
Net als de daden die vermeld staan op die lijst van executies, van een heel aantal walg ik en zou er niet aan moeten denken met zo'n iemand te schrijven.
Vind het allemaal heel interessant en heb ook weleens overwogen te gaan schrijven, maar er zijn zoveel daden waar ik absoluut geen begrip voor heb en dus ook niet voor de dader dat ik daar niets mee te maken wil hebben.
En los van Isegrims verhaal, lijkt het bijna wel of ieder ineens maar gaat schrijven, liefde verklaren, hecht ban opbouwd etc met de meest vreselijke personen, waarbij ik me soms afvraag of er werkelijk bij nagedacht wordt met wie er geschreven wordt.
Vind het goed van Isegrim dat zij een 'waarschuwing' nog even in dit topic heeft gezet.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:32

Yv, ik ben in 2008 begonnen met schrijven. Heeft dit topic niks mee te maken :) Het haalt wel geweldige herinneringen naar boven en ik ben blij dat ik momenteel met een nieuw iemand schrijf. Ik weet niet of ik zo sterk zou kunnen zijn als Isegrim met alles wat ze meemaakt. Schrijven met iemand op DR heeft voor mij meer lading dan schrijven met iemand die weer vrijkomt. Afhaken is dan geen optie.

Isegrim wat fijn om wat van je te lezen en wat kom je ontzettend sterk en rustig over. Ik heb heel veel respect voor je! Terechte waarschuwing zette je ook neer :j

Yv_

Re: Ooit een gevangene geschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:36

Thanks dat jullie je ervaringen vertellen :). Vind het erg leuk om te lezen dat er zoveel geinteresseerd zijn en zal dit topic ook echt blijven volgen, gewoon voor de reacties en om te lezen hoe het nou bevalt om te schrijven. Want nogmaals, het is zuiver interesse. Maar ik vroeg me af hoe en wat. Maar dat er inderdaad veel info hieruit te halen is en dat dat de drempel weer doet verlagen omdat je niet alleen bent, kan ik ook helemaal begrijpen :j.

Dat wat jij aankaart is het inderdaad... Gewoon die band die ongeacht wat toch gaat krijgen en dan ineens is het moment daar... Afhaken op dat moment lijkt me imo niet aan de orde. Maar doorzetten... Moet je wel sterk voor in je schoenen staan... Ik zou het niet trekken.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:40

Ik zag dit topic ooit en raakte toen geïnteresseerd. Ik was alleen te jong en woonde nog thuis. Laatst was hier een discussie over de doodstraf en die heeft me over de drempel getrokken. Daarna las ik het verhaal van Isegrim en Jamie.
Ik ben nog aan het kijken met wie ik ga schrijven, ik probeer iemand te vinden die me aanspreekt maar die waarschijnlijk niet veel brieven zal ontvangen en dat is toch moeilijker dan ik dacht. :j

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:46

Ik vond het al moeilijk toen B vrij kwam omdat ik de brieven zo ontzettend zou gaan missen. En die mis ik ook daadwerkelijk. Facebook heeft de brieven vervangen, superleuk, maar een oldfashioned brief in de brievenbus vinden is zo leuk!

Littera dan is het een kwestie van door zoeken ;) Mijn ervaring is dat je echt iemand moet schrijven wat goed voelt, anders hou je het niet vol. Dan is paardrijden, de hond uitlaten of weet ik het wat belangrijker dan even de tijd nemen om te gaan zitten om een brief te schrijven.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:47

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik hier alleen meelees uit pure interesse, ik heb geen behoefte zelf te gaan schrijven bijvoorbeeld.

Ik vind het interessant meer te weten te komen over een wereld die ik niet ken. Wat mensen beweegt om juist wel te schrijven, hoe dit in zijn werk gaat en wat de mogelijkheden zijn.

Moet zeggen dat ik het moeilijk vind het helder onder woorden te brengen, zonder dat ik iemand misschien tegen de schenen schop ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:53

Ik schrijf al een hele poos(vanaf 2009).
Toen begonnen met 2 gevangen waar ik veel mee geschreven heb, ze zijn nu beide op vrije voet.
Nadat ze op vrije voet waren heeft eentje me ooit een bericht via facebook geschreven maar hierna nooit meer gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:18

Maaike schreef:
Ik vond het al moeilijk toen B vrij kwam omdat ik de brieven zo ontzettend zou gaan missen. En die mis ik ook daadwerkelijk. Facebook heeft de brieven vervangen, superleuk, maar een oldfashioned brief in de brievenbus vinden is zo leuk!

Littera dan is het een kwestie van door zoeken ;) Mijn ervaring is dat je echt iemand moet schrijven wat goed voelt, anders hou je het niet vol. Dan is paardrijden, de hond uitlaten of weet ik het wat belangrijker dan even de tijd nemen om te gaan zitten om een brief te schrijven.

Nou, wat let je?^^ stuur brief en wacht op antwoord :')

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:20

Ik heb geen behoefte om te gaan schrijven. daar heb ik het geduld niet voor maar ik zou er geen enkele moeite mee hebben om, na het lezen van isegrims blog, voor iemand die niks of niemand heeft, eenmalig wat geld te doneren voor een radio of wat tubes tandpasta. ( isegrim, je mag me daar op aanspreken, mocht je iemand weten dan wil ik dat best via jou doen).

Isegrim, ik vind het echt heel knap van je. ik heb wel honderd vragen aan je, maar ik wacht rustig af. het is nu niet de tijd om jou te bestoken met vragen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:23

Ik twijfel over iets, via de organisatie van de adressen is er aan mij gevraagd of ik wil
helpen met het "helpen" van Tony.
Zij zijn al druk bezig met allerlei instanties brieven sturen en ze zoeken nog iemand die een website voor hem in elkaar maakt..
Deze organisatie uit Zwitserland heeft al eerder 4 onschuldige van Deathrow afgekregen(helaas voor 1 iemand te laat).. maar de vraag is: is tony onschuldig zoals hij zegt?
Ga ik heel veel tijd moeite/misschien geld in hem stemen wat misschien voor niets is?

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:28

_rosita_ schreef:
En los van Isegrims verhaal, lijkt het bijna wel of ieder ineens maar gaat schrijven, liefde verklaren, hecht ban opbouwd etc met de meest vreselijke personen, waarbij ik me soms afvraag of er werkelijk bij nagedacht wordt met wie er geschreven wordt.
Vind het goed van Isegrim dat zij een 'waarschuwing' nog even in dit topic heeft gezet.

Liefde verklaren? Wie?

Ik schreef ook al voor dit topic. Zelf heb ik iemand uitgezocht die niemand had vermoord of verwond of op een andere manier pijn heeft gedaan.
Als zo iemand vrij komt, dan gun jij hem geen gelukkig leven, ik wel en daar wil ik hem graag bij helpen.
Hij is gestraft voor zijn daden heeft die straf uitgezeten ik vind dat hij nu weer mag leven.

Je bouwt inderdaad een hechte band op, maar niet met de meest vreselijke personen, een penpal verkregen via een andere site kan ook iets verschrikkelijks hebben gedaan.
Als Monty hierna zijn leven weer oppakt en niet meer in herhaling valt, dan heeft hij gewoon een grove fout gemaakt in het verleden.

De waarschuwing van Isegrim vind ik inderdaad wel gepast, er zijn vast meelezers die nu ook op ideeën worden gebracht.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:32

Wat zegt je gevoel Stef? Geloof je hem? Kan niet voor je beslissen waar jij je goed bij voelt ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:34

Ergens geloof ik hem, hij heeft namelijk over 1 ding wel bekend maar het 2e niet. En het 2e heeft er voor gezorgd dat hij DR zit.
Ook is er een rapport waarin staat dat er geen bewijs is voor zijn 2e zaak. Dat maakt het wel "makkelijker".

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:35

Ik zou dr niet over piekeren...
Dit soort dingen moet je je niet in mengen...
Voor je het weet willen ze geld van je en zit je midden tussen een of andere vage deal..

Zou lekker blijven schrijven en meer niet..
Was Tony nou ook diegene die zo verleidelijk deed? Of was dat een ander?

Laat je niet hotel de botel maken...

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:39

Heb ik ook gedaan Pimaude :D Maar hij heeft heel duidelijk aangegeven dat hij geen tijd heeft om brieven te schrijven ;) Hij vroeg zich echt af hoe ik dat al die jaren had gedaan haha!

De liefde verklaren, dat zie ik mezelf nog niet zo snel doen hoor. Als je gaat schrijven moet je je altijd voor de geest houden dat hij daar niet voor niks zit. Tuurlijk zijn er zwaardere en minder zwaremisdaden die zijn begaan, maar er zit niemand opgesloten voor het niet dragen van sokken in zijn schoenen...

Lastig Steffiy... ik zou ook niet goed weten wat ik zou doen. Al zegt mijn gevoel dat je je er niet in moet mengen.

Geld sturen zou ik niet snel doen, eventueel pas als ik diegene langer schrijf. B had ik graag bijv met Kerst wat geld gegund. Gewoon omdat ik het kon missen en hij het kon gebruiken. Maar hij wilde pertinent niet dat ik geld overmaakte. Vriendschap, daar ging het om. Daar paste volgens hem het sturen van geld niet in.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:40

Nee ik heb geen gevangene die verleidelijk doen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:40

Ik heb hem laatst $10 dollar gestuurd voor postzegels..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:47

Isegrim schreef:
Als je 100 gevangenen spreekt, beweren er 95 onschuldig te zijn. Jamie heeft dat ook lang beweerd. Ik heb hem nooit geloofd. Het enige waaraan hij niet schuldig was, is verkrachting. Daar is hij dan ook niet voor veroordeeld bij gebrek aan bewijs. Toch staat het in elk krantenartikel genoemd en het staat zelfs op de site van TDCJ. Jamie's laatste verzoek aan mij was om te proberen het daar vanaf te krijgen. Heb hem beloofd mijn uiterste best te doen.

Maar wat ik wil zeggen: vertrouw op je gezonde verstand. De meeste gevangenen zijn niet onschuldig. Daarnaast zijn er veel gevangenen die een penpal zoeken in de hoop dat die hen geld gaat geven. Wees een beetje op je hoede.

Ik kan niet anders als mij hierbij aansluiten.. Een gewaarschuwd mens telt voor 2! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:49

Yv_ schreef:
Er is net een ontzettend heftig en aangrijpend verhaal gekomen en het lijkt nu alsof het schrijven met gevangenen een "hit" aan het worden is (correct me if i'm wrong hoor en het is absoluut NIET aanvallend bedoeld :) ). Terwijl bij mij juist het verhaal van Isegrim me doet beseffen dat ik nooit zo sterk zou kunnen zijn en het dus absoluut niet wil.

Mee eens hoor.
Dat is ook de reden dat ik dit niet wil doen en niet ga doen. Ik zou dit nooit trekken, ik zou dit niet willen meemaken. Mij te heftig.
Des te meer waardeer ik Isegrim ook.

Als ik hier zo de laatste x pagina's lees lijkt het idd een soort 'hit' te zijn, een nieuwe manier van vrienden zoeken.
Ik vraag me af of iedereen die er nu aan begint over 10 jaar nog steeds schrijft en ondersteunt of dat het dan weer gezien is.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:53

Ik ben het met het eerste deel van je post helemaal eens rosita :j . Bij het 2e deel denk ik zelf dat het 'opeens' gaan schrijven door veel mensen wsl wel mee zal vallen - ik kan me iig niet voorstellen dat iemand daar over 1 nacht ijs aan begint. Wat betreft liefdesverklaringen, die ben ik nog niet tegen gekomen, dwz, iig niet vanaf de in vrijheid verkerende partij. (Ze bestaan natuurlijk wel, maar dat is weer een heel ander onderwerp waar ik me zelf echt totaal niets bij voor kan stellen :n ). Van een gevangene kan ik het ergens nog begrijpen, die zullen dat wellicht doen om even aan hun realiteit te ontsnappen, maar als je stevig met beide benen op de grond staat, dan moet het denk ik niet moeilijk zijn om zoiets tijdig in de kiem te smoren.

Steffiy, ik ken de situatie zoals deze voor jou is natuurlijk niet, maar als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik er zeker geen geld in gaan steken, daar ben jij niet voor imho. Eens een x een paar dollar hier of daar voor postzegels oid is 1 ding, maar ik denk dat ik daar wel echt een grens zou trekken. De waarde die jij als penpal hebt, moet imho niet om geld draaien. Ik denk dat de balans (niet alleen financieel, maar ook qua tijd) wel een beetje gelijkwaardig moet blijven om het leuk en oprecht te houden van beide kanten.

Isegrim zegt in haar post ook al dat 95% roept onschuldig te zijn, maar het overgrote merendeel zal daar inderdaad toch echt niet zitten omdat ze zulke lieverdjes zijn. Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar ik zou het zeker niet (te) snel geloven.
Laatst bijgewerkt door vikki op 14-11-13 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:56

Veel geld erin steken ben ik zowiezo niet van plan..

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:20

Citaat:
Als ik hier zo de laatste x pagina's lees lijkt het idd een soort 'hit' te zijn, een nieuwe manier van vrienden zoeken.
Ik vraag me af of iedereen die er nu aan begint over 10 jaar nog steeds schrijft en ondersteunt of dat het dan weer gezien is.

Ik denk niet dat je op zoek moet gaan naar vrienden die opgesloten zitten :)) Dat er na een tijd schrijven een vriendschappelijke band ontstaat, is niet ondenkbaar. Gelukkig heb ik genoeg vriendinnen dicht om mij heen en ben ik niet per se op zoek naar een vriend die binnen zit ;)
Het is altijd afwachten hoe het gaat verlopen met schrijven. Ik heb in 2008 de beslissing genomen om te gaan schrijven, maar in 2012 zo ongeveer geen brief verstuurd. En nu in 2013 weer begonnen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:56

Yv_ schreef:
Zo, in die comments staan behoorlijk heftige dingen.

Vind 1 ding alleen wel raar... De beste vriendin van die Dwyer staat erin met een reactie en heeft blijkbaar een "verklaring" over de verkrachting. Maar dit is dus neit gebeurd... Hoe komt zij aan die woorden en de "verklaring"?

Jamie heeft die verkrachting altijd ontkend. Hij is er niet voor veroordeeld. Er zijn momenten dat ik ervan overtuigd ben dat hij de waarheid spreekt (sprak). Er zijn ook momenten dat ik daar minder zeker van ben. Ik vind het verschrikkelijk moeilijk hierover na te denken. Het zou ook nog kunnen dat hij zichzelf na al die jaren had overtuigd van een eigen werkelijkheid.

Ik weet het soms niet meer.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:05

Gelukkig hoef je dat ook niet te weten Isegrim. Ik heb mezelf altijd voor gehouden dat het mijn taak niet is om te oordelen of te veroordelen. Vreselijk als iemand echt onterecht vast zit maar vanuit mijn positie kan ik daar niets aan veranderen. Ik kan en wil mensen steunen en zorgen voor tijdverdrijf. Wanneer je langer schrijft en ontstaat een band. Dan kun je er voor kiezen om meer te doen ( bezoeken, bellen , geld sturen oid) maar ik ben geen advocaat en ik ga die taak niet op mij nemen.

Yv ik schrijf sinds 2006 ook vorig jaar minder geschreven toen t contact met mijn vaste inmate verloren ging, nu schrijf ik met nieuwe mensen.

Ik heb er op vriendschap na weinig gevoel mee. Toen ik veel met Michael schreef overleed mijn moeder en ik kon heel fijn alles van mij afschrijven. Ik zei wel eens tegen hem dat hij mijn dagboek was dat terug schreef :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 23:18

Vind het knap dat jullie met gevangenen kunnen schrijven :j Vind het super interessant en misschien later, maar nu acht ik mezelf mentaal niet sterk genoeg, en heb ik ook niet voldoende tijd.

Wel goed dat er in dit topic ook gewaarschuwd wordt dat niet iedere gevangene even goede bedoelingen heeft.