Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9952
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:07

Suzanne F. schreef:
Ik weet van Henk van Bergen dat hij vond dat het perfectionisme in de verzorging en op stal doorwerkte in het perfectionisme onder het zadel. Hoe kan je nou netjes en consequent zijn in de afwerking als je slordig bent in de verzorging?

Ik was zelf ook altijd heel netjes op mijn paarden en zeker in de lessen. Echt geen strootjes in de staart hoor. Voor de lessen werd de staart zelfs gewassen als hij vies was. Ik kleedde me altijd netjes, blouse en spencer of bodywarmer en laarzen gepoetst. Ook uit respect voor de instructeur.

Gelukkig kijken we tegenwoordig verder dan dat. Paardenwelzijn is belangrijker dan een door een ringetje te halen voorkomen. Het is niet mogelijk een paard dat veel buitenstaat ieder ritje 100% clean en shiny te hebben.

DuoPenotti

Berichten: 30599
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:18

Aks je met een vlecht ergens in blijft haken is de vlecht zo sterk dat het je haren (hoofdhuid) van je kop kan trekken.
Dan is een staart veiliger.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:30

Maar de kans dat een vlecht blijft halen is vele malen kleiner dan wapperende haren in een staart.

Hier dus echt altijd vlecht boven staart bij lang(er) haar.

Sherivey
Berichten: 8844
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:53

Nikass schreef:
ikke schreef:
Poetsen is functioneel: je gaat het hele paard af, controleert de staat van huid en haar. Daarom krab je ook hoeven uit; je controleert de staat van de hoeven en eventuele aanwezigheid van ongewenste voorwerpen.


Oh gelukkig, iemand snapt het nog. Díe aandacht voor je paard is heel belangrijk.

(Ik zie het verband met IJslanders ook niet)

Ik ben benieuwd welke van deze vies-is-prima-ruiters hun kind ook met ongekamde haren, ongewassen, en met modderige kleding naar school stuurt. Heel bijzonder >;)

Nee, mn kind krijgt een uitgebreide poetsbeurt met een roskam en harde borstel.
Trek zn haren ook altijd, omdat ik knippen lelijk vind. :j

DuoPenotti

Berichten: 30599
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:54

Maar die wapperende haren zullen niet snel allemaal verstrikt raken. En dus niet zo snel letsel kunnen geven.

Sheran

Berichten: 17269
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:56

Nou, ik vertrouw mijn haar niet los op het paard hoor. Met echt lang haar kan het zich ook ergens heel gemakkelijk omheen wikkelen. Dat kan bij een vlecht niet...

996981
Berichten: 9952
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:58

Haar onder de cap is het veiligst en mooiste :) geen gewapper of geklapper dat ook nog eens invloed heeft op de rust van het beeld.

Ik weet zeker dat dit een UO is :D

Cer

Berichten: 30261
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:04

wij reden vroeger zonder iets op je hoofd, of misschien een petje .. :+

Friesfanaat

Berichten: 1377
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:07

Als ik met mijn haar in een staart ga rijden ben ik daarna 3 uur zoet om de vogelnesten eruit te peuteren. Team vlecht hier dus. Al ben ik nu wel bang door DP haar verhaal over haren uit je hoofd trekken :+

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:12

_San87_ schreef:
Kleine generatiekloof merk ik :D.

Ik ben ook opgevoed met netjes te paard in de les verschijnen. Dus dat betekent zelf schoon en paard schoon :)).


Ik ben ook zo opgevoed en dacht toen dus dat het belangrijk was dat je schimmel ook een soort van wit was.
Maar vervolgens heb ik voor mezelf besloten dat niet alles wat je vroeger te horen kreeg ook perse waar is of logisch is.

Als mijn paard geel of bruin uit de box komt en het is maar een gewone wekelijkse les, dan komt hij uiteraard wel geborsteld naar de les, maar nog steeds geel of bruin aangezien je je tijd maar 1x kunt gebruiken op een dag en het paard er morgen ochtend precies weer zo uit ziet.
Hij loopt er echt niet anders van.

Een clinic is weer wat anders.

Edit: mijn kind is zeker wel met ongekamde haren naar school geweest omdat ze het niet nodig vond.
Lekker boeie, ga vooral je gang. Een week later was de „hype“ weer over (blijkbaar krijg je daarmee geen macht over je ouders, dus geen reden om verder opstandig te zijn).

Enzo_Ollie

Berichten: 847
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:28

996981 schreef:
Haar onder de cap is het veiligst en mooiste :) geen gewapper of geklapper dat ook nog eens invloed heeft op de rust van het beeld.

Ik weet zeker dat dit een UO is :D


Dat vind ik dan weer juist niet, of je moet je cap echt gepast hebben met het haar eronder, maar je haar groeit of je knipt het kort dus je hebt bijna nooit dezelfde volume. Ik kan me niet voorstellen dat caps kunnen zitten zoals ze horen te zitten met al je haren eronder.
Bij ons op de club rijdt iemand met haren bijna tot d'r heupen zo lang tijdens de springles met de haren onder de cap en met dressuur gewoon in een staart en dat is exact dezelfde cap. Dan zit het bij 1 vd 2 toch niet goed?
(voor mij idd dus een UO hahaha)

Over vroeger gesproken, zo'n netje, dan kan je haar nergens achter blijven haken https://www.agradi.nl/equi-net-haarnetj ... x1EALw_wcB :Y)

996981
Berichten: 9952
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:35

Haar tot je heupen moet je toch sowieso niet willen... :D
Wat een werk en het is in 99% van de gevallen geen porum

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 11:39

Inderdaad haren onder de cap heeft invloed op de pasvorm van je cap.
Wanneer je een goed verstelbare cap hebt, zou dat op zich geen probleem hoeven zijn, dan kun je de pasvorm aanpassen.

En ik heb pak 'm beet 20-25 jaar behoorlijk lang haar altijd in een vlecht gehad op stal en dus ook op het paard en nog nooit ergens aan blijven hangen.
Was overigens geen heuplengte, maar de vlecht was wel zo lang dat die kwa lengte een slag om mijn nek kon maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42093
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:38

996981 schreef:
Haar tot je heupen moet je toch sowieso niet willen... :D
Wat een werk en het is in 99% van de gevallen geen porum

Hoeveel werk is dat dan? (Heeft haar tot de heupen.)

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:42

_San87_ schreef:
996981 schreef:
Haar tot je heupen moet je toch sowieso niet willen... :D
Wat een werk en het is in 99% van de gevallen geen porum

Hoeveel werk is dat dan? (Heeft haar tot de heupen.)


Het drogen duurt lang? (Heupen red ik niet meer na laatste knipbeurt maar wel lang haha)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42093
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:46

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Hoeveel werk is dat dan? (Heeft haar tot de heupen.)


Het drogen duurt lang? (Heupen red ik niet meer na laatste knipbeurt maar wel lang haha)

Half uurtje, max. Meestal laat ik t aan de lucht drogen. Airwrap eroverheen en alles bueno.

Ik vind het vergeleken met vriendinnen die korte kapsels hebben iig een hoop minder werk.

Sherivey
Berichten: 8844
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:52

_San87_ schreef:
996981 schreef:
Haar tot je heupen moet je toch sowieso niet willen... :D
Wat een werk en het is in 99% van de gevallen geen porum

Hoeveel werk is dat dan? (Heeft haar tot de heupen.)

Dat vraag ik me idd ook af.

Ik was het zo'n 3x per week. Maar dat heb je met korter haar ook lijkt me?

Drogen doe ik aan de lucht. Beetje anti-pluis erin, doorkammen met mn vingers en klaar.

Ik had er meer werk aan toen het korter was, want dan kan ik het dus niet even in een staart binden als ik een bad-hairday heb :+

MyWishMax

Berichten: 25614
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:58

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:

Het drogen duurt lang? (Heupen red ik niet meer na laatste knipbeurt maar wel lang haha)

Half uurtje, max. Meestal laat ik t aan de lucht drogen. Airwrap eroverheen en alles bueno.

Ik vind het vergeleken met vriendinnen die korte kapsels hebben iig een hoop minder werk.


Man, mijn haar droog echt niet zo snel. Dat is de reden dat er een stuk af is. Ik kan serieus een uur föhnen en dan nog steeds vochtig op plekken. Boj de kapper ook. Aan de lucht duurt het de hele dag of nacht zelfs. Vroeger met schoolzwemmen was ik kwart voor 12 thuis en moest kwart over 13 weer op school zijn en de oppas was de hele tijd aan het föhnen zonder het echt droog te krijgen. Toen had ik het tot bil idd.

Qua styling wel makkelijk, borstel erdoor en klaar

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:04

Waar blijven jullie met je haar aan vast zitten dan?
Ik heb echt nog nooit nagedacht dat ik met mijn haar vast kan komen te zitten?
Het wisselt hoe hard het waait hoe ik mijn haar heb, want met windkracht 5+ los is voor mij geen doen.
Afbeelding
(Zie hier paard ook die heel goed de flamingo uitvoert)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42093
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:09

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Half uurtje, max. Meestal laat ik t aan de lucht drogen. Airwrap eroverheen en alles bueno.

Ik vind het vergeleken met vriendinnen die korte kapsels hebben iig een hoop minder werk.


Man, mijn haar droog echt niet zo snel. Dat is de reden dat er een stuk af is. Ik kan serieus een uur föhnen en dan nog steeds vochtig op plekken. Boj de kapper ook. Aan de lucht duurt het de hele dag of nacht zelfs. Vroeger met schoolzwemmen was ik kwart voor 12 thuis en moest kwart over 13 weer op school zijn en de oppas was de hele tijd aan het föhnen zonder het echt droog te krijgen. Toen had ik het tot bil idd.

Qua styling wel makkelijk, borstel erdoor en klaar

Aan de lucht drogen duurt bij mij ook lang, vooral in de winter. Maar ik was 's avonds en de volgende ochtend is t vaak wel aardig droog. Even airwrappen en klaar :D.

Styling is inderdaad simpel. Los, staart, knot, vlecht, opties zijn eindeloos.

Sherivey
Berichten: 8844
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:07

Wat is airwrappen? :o?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33928
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:07

Je haar droogmaken met een hele, hele dure fohn. :=

Fly_high

Berichten: 3352
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:25

Sanet schreef:
Waar blijven jullie met je haar aan vast zitten dan?
Ik heb echt nog nooit nagedacht dat ik met mijn haar vast kan komen te zitten?


Ik zie heel wat mogelijkheden om vast te zitten met springen of crossen, of erger nog als je samen met je paard valt en die dan met opstaan een ijzer/stift in je haar weet te krijgen. O ja en met buitenrijden kun je ergens in een boom of andere struik blijven haken, weleens gehad en het is misschien niet per se levensgevaarlijk maar doet wel zeer :')

Ik heb mijn haar dan ook altijd netjes in een knotje als ik iets meer spanneds doe dan beetje rondsloffen in de bak :)

996981
Berichten: 9952
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:11

Sherivey schreef:
Dat vraag ik me idd ook af.

Ik was het zo'n 3x per week. Maar dat heb je met korter haar ook lijkt me?

Drogen doe ik aan de lucht. Beetje anti-pluis erin, doorkammen met mn vingers en klaar.

Ik had er meer werk aan toen het korter was, want dan kan ik het dus niet even in een staart binden als ik een bad-hairday heb :+


Tussen heup lang en niet in een staart kunnen doen zit toch een ruglengte aan verschil?

Euridicey

Berichten: 703
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:17

Mede lang haar persoon hier:
Ik zou het nooit afknippen! Vind het zo handig! Precies wat hier gezegd wordt: Bad hairday? Hop een knot erin. Verzorging vind ik ook meevallen.

Dat ik blijf hangen tijdens het rijden klinkt echt heel moeilijk, maar ik moet wel zeggen dat ik zo en lange staart onder de cap eigenlijk heel lelijk vind. Van achteren kijk je dan zowel naar jouw staart als de staart van je paard. Ik had een paard met dezelfde kleur haar als ik, zag er niet uit XD