[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:59

Sommige voor de foto's hoor ik wel eens.
Jaren terug een pastoor hier in de buurt die weigerde die koppels te trouwen.
Je doet het voor het geloof niet voor de show.
En ik gaf hem echt gelijk.

Maar dat is al weer enkele jaren terug.
Ik ken nu niet veel mensen meer die trouwen.
Ja enkele, op maandag, dan is het gratis. Geen feest, puur omdat ze een kindje hebben.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:30

Wij gaan ook een kindvrije bruiloft doen als we gaan trouwen. Denk dat m’n schoonzussen opzich wel blij zijn met een dag even rust en feest in plaats van elke 5 minuten MAMAAAAAA.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:20

Ik heb heel veel christelijke vriendinnen dus ik moet regelmatig zitten. :+ En dan ook vaak van die gereformeerde... Heb er twee keer gezeten maar doe het niet meer sorry. (En dat terwijl ik christelijk ben opgevoed. :P)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:21

Ik heb altijd begrepen dat gereformeerde huwelijksvoltrekkingen ook niet bepaald feestelijk zijn :=.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:31

Hangt ervan af wélke gereformeerde stroming.

De zware stroming;
Been there, done that, didn't like it.

Dat is echt niet vrolijk of positief.

Ik ben ook bij kerkelijke huwelijken geweest van een minder zware stroming die zichzelf wel ook gereformeerd noemde. (En ook wel eens een nachtmis voor kerst zelfs, op uitnodiging)

Dat was gewoon leuk en positief en vrolijk

(Zelf niet kerkelijk opgevoed, wel opgevoed met respect en gezonde positieve nieuwsgierigheid naar wat geloof voor anderen betekent. Dus als ik een uitnodiging krijg en ik heb zin en tijd, dan ga ik prima mee een kerk in.
Elke kerk overigens, ik zit wat dat aangaat niet vast aan een bepaalde christelijke stroming. En ook buiten christelijk. No problemo, alleen maar leuk.)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:45

Ik ben wel getrouwd voor de kerk, mijn man is katholiek opgevoed (maar doet er verder niks mee) en ik ben gedoopt als baby in een protestantse kerk maar later in mijn jeugd naar een evangelische kerk geweest. Ik doe er weinig mee al geloof ik nog wel. Kerk waar wij getrouwd zijn is katholiek, vond het heel mooi zoals het daar ging, niks zwaar ofzo, gewoon mooie teksten etc. Had een zangeres die allerlei liederen zong die ik zelf heb gekozen (gewone nummers zoals dochters van Marco borsato en 2x een christelijke liedje, ave Maria en you raise me up).

Verder was er welgeteld 1 kind op onze bruiloft, een meisje van toen 7 jaar maar een heel lief kind en zij is de dochter van de peettante van m'n man en tevens ceremoniemeester van ons geweest dus kon moeilijk zeggen dat ze er niet bij mocht zijn. Maar totaal geen last van haar gehad.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:54

Ik heb best wat trouwerijen gehad, maar nooit kerkelijk. Ik zou dan ook gewoon niet gaan, zo groot is mijn aversie.

Bijna net zo groot als mijn aversie tegen dat soort muziek :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:54

ik heb meer uitvaarten dan bruiloften bedenk ik mij net :')
Merendeel niet vanuit de kerk, anders is het helemaal zo'n lange zit.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:08

Ik ben volgens mij alleen in Spanje bij een kerkelijke bruiloft geweest. Het is niet mijn ding, maar vond het wel mooi.
De niet kerkelijke bruiloften van mijn vriendinnen vond ik veel mooier <3 .
Maar dat ligt misschien ook aan de connectie ;) .

Uitvaarten heb ik beide varianten gehad, het heeft allebei wel iets. Net wat meer bij de persoon past.

Qua kinderen bij de bruiloft ga ik wel met jullie mee! Gewoon lekker thuislaten of ze zijn van het bruidspaar ofzoiets. Maar dan nog zou ik die bijvoorbeeld maar een klein dagdeel laten komen anders is het voor hun toch ook helemaal niet leuk. Zou als ouder zelf niet eens mijn kind zo'n hele dag mee slepen denk ik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 12:18

Bij mijn bruiloft was het ook geheel kindvrij... gelukkig is meerdendeel van onze familie en vrienden blij als ze hun kinderen een dagje thuis kunnen laten voor een feestje _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:09

Het is mijn ding niet dat kerkelijk geneuzel. En als het dan een uur gaat over je enige nut is koters fokken en dreigen met dood en verdoemenis. Nou wat een vrolijk begin van een feestelijke dag :')

Collega vertelde vandaag op werk aan baas dat ze een dochter krijgt. Vonden wij allemaal weleens tijd worden, want alle andere collega's lijken alleen maar jongetjes te fokken. Uiteindelijk besloot baas: hoera een meisje of jongen is altijd goed toch? Ik: nou nee dat is hier: help hoe kan dit zo snel mogelijk weer eruit. Collega lag dubbel van het lachen en baas keek alleen beetje vreemd. Joe! Ik scheel echt veel verlof gezeik daarmee! :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:13

Kijkt iemand 'the baby' op HBO?

Kill it with fire, echt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:00

idinn schreef:
Het is mijn ding niet dat kerkelijk geneuzel. En als het dan een uur gaat over je enige nut is koters fokken en dreigen met dood en verdoemenis. Nou wat een vrolijk begin van een feestelijke dag :')

Haha, ik ben zelfs bij een kerkelijke trouwerij (katholiek) geweest waar de priester heel uitgebreid over ene of andere martelaar uit Auschwitz begon in zijn preek, niets zo gezelligs op een feestje als wat gruwelijke Auschwitz verhalen :=

Andere keer ging de lezing over de Bruiloft van Kana met als conclusie letterlijk dat als je Jezus in je leven verwelkomt hij jou ook wijn komt brengen :+ I can't argue with that :P

Vind het namelijk wat vrolijkere boodschap dan het hele onderdanig en vruchtbaar als een druivenstruik moeten zijn, dat vliegt dan ook vaak rond :Y)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:28

Gelukkig nooit kerkelijke huwelijken bijgewoond maar wel begrafenis dienst. Pffft, wat een droefenis is dat je komt er nog depressiever uit als dat je erin ging.

Ik krijg echt compleet de kriebels van kerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:07

Wel een verschil, kerkelijk huwelijk gebeurt hier nog met regelmaat maar of dat omwille van geloof is? Vooral omwille van de sfeer, de foto's, de locatie en "het hoort erbij".

Bij de doop van familiekind zijn de ouders, dooppeter (vriend) en doopmeter ook een avond vooraf naar een catechese moeten gaan. De priester was toen heel duidelijk dat hij erg anti-doop is als mensen het enkel kiezen voor hun kind omwille van het feest/foto's en cadeau's en traditie. Hij had liever 1 dopeling die oprecht kwam wegens het geloof en wat daarbij komt bij het doopsel, dan 10 kinderen "want het is zo leuk/hoort zo" etc.
Uiteindelijk waren er die dag 5 kinderen en als er 1 tussen zat die het echt deed om de reden die de priester verkoos, dan was het veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:10

Die koters komen daar toch nooit oprecht om gedoopt te worden.. dat willen de ouders zo nodig. Arme priester :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:21

Het enige wat die kinderen doen is hun ziel eruit krijsen als ze die klets water over zich heen krijgen. Toen we stonden aan te schuiven leek het zelfs een wedstrijdje met de ouders onderling "kijk de mijne eens lief wezen, die huilt niet/veel minder dan de jouwe". De onderlinge blikken tijdens de viering waren niet mis moet ik toegeven. Iedereen zat iedereen van kop tot teen te keuren.
Bij ons werd ze gedoopt "want dat hoort zo" en ook dat ze dan later haar vormsel kon halen en huwen voor de kerk. Want dat kan dus niet als je geen doopsel hebt gehad, of zo begreep ik het iig.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:49

fjordjes schreef:
Ik ben wel getrouwd voor de kerk, mijn man is katholiek opgevoed (maar doet er verder niks mee) en ik ben gedoopt als baby in een protestantse kerk maar later in mijn jeugd naar een evangelische kerk geweest. Ik doe er weinig mee al geloof ik nog wel. Kerk waar wij getrouwd zijn is katholiek, vond het heel mooi zoals het daar ging, niks zwaar ofzo, gewoon mooie teksten etc. Had een zangeres die allerlei liederen zong die ik zelf heb gekozen (gewone nummers zoals dochters van Marco borsato en 2x een christelijke liedje, ave Maria en you raise me up).

Verder was er welgeteld 1 kind op onze bruiloft, een meisje van toen 7 jaar maar een heel lief kind en zij is de dochter van de peettante van m'n man en tevens ceremoniemeester van ons geweest dus kon moeilijk zeggen dat ze er niet bij mocht zijn. Maar totaal geen last van haar gehad.

7 jaar is nog doenbaar denk ik, die kun je nog laten stil zijn/stil zitten.

Op mijn vader zijn huwelijk waren jongeren kinderen aanwezig (was niet in de kerk trouwens). Ik heb geen woord van de plechtigheid gehoord door al het gekrijs, afschuwelijk.

Ook een begrafenis meegemaakt met kinderen. Vreselijk. Waren 3 jongere kinderen die daar met een prentenboek zaten te zwaaien, mij daar bijna zelfs een blauw oog mee sloegen en heel veel aandacht opeisten. Zit je daar de tranen uit je kop te huilen, moet je zogezegd je aandacht aan die kinderen schenken. Doei hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:49

Urbanus schreef:

Kill it with fire, echt.

Ik heb 'm voorbij zien komen, maar nog niet gekeken :=. Is t ook leuk, of echt een grote ergernis :))?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:58

Ik denk niet dat we dat gaan kijken zonder dat er een afstandsbediening door de tv gaat. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:06

LWDaisy
Ik begrijp zulke ouders ook echt niet.
Waarom die kinderen mee nemen, echt.

Maar je kop houden als je 3 bent kan overigens gewoon hoor.
Ik ben wel opgevoed met elke zondag naar de kerk.
En dan zat je gewoon een uur braaf stil je kwek te houden hoor.
Zonder iets van verdere afleiding.
En de halve kerk zat vol met kinderen die zijn mond hielden en echt niet gingen praten of rennen.

Een hekel had ik er wel aan zeg.
Daar je een uur vervelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:07

Captain schreef:
Ik denk niet dat we dat gaan kijken zonder dat er een afstandsbediening door de tv gaat. :')

De eierstokken gaan vanzelf in de knoop :7.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:25

Ja dit is bespreken van een ander topic, maar wel op een positieve manier. Mag dat wel? :+

Ik zit met verbazing mee te lezen met het zwanger worden topic. Haha, ik dacht altijd dat het voorkomen van kinderen moeilijker was dan het maken van kinderen, maar als ik zie hoe ze daar bezig zijn met hun kinderwens realiseren.. :oo

Is dat iets van 'de laatste tijd' of ging dat pakwek 10-20 jaar geleden al zo met plannen enzo?

Waarom vraag ik dat eigenlijk hier? :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:28

Captain schreef:

_San87_ schreef:
Urbanus schreef:

Kill it with fire, echt.

Ik heb 'm voorbij zien komen, maar nog niet gekeken :=. Is t ook leuk, of echt een grote ergernis :))?

Het is een horror met een killerbaby, maar meer zwarte humor, niet eng.

Captain, 70 procent van de stellen die zwanger willen worden is dat binnen 2 jaar. Dus het is best plannen als je het graag wil omdat het van allerlei factoren afhangt.

Maar goed, ik ben al zwanger als ik een keer niet slik, dus voor mij was het niet veel gedoe.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 03-05-22 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:29

Captain schreef:
Ja dit is bespreken van een ander topic, maar wel op een positieve manier. Mag dat wel? :+

Ik zit met verbazing mee te lezen met het zwanger worden topic. Haha, ik dacht altijd dat het voorkomen van kinderen moeilijker was dan het maken van kinderen, maar als ik zie hoe ze daar bezig zijn met hun kinderwens realiseren.. :oo

Is dat iets van 'de laatste tijd' of ging dat pakwek 10-20 jaar geleden al zo met plannen enzo?

Waarom vraag ik dat eigenlijk hier? :')

Ik ken iig irl 2 mensen bij wie het echt allemaal niet eenvoudig ging met alle bijbehorende verdriet. Echt poedersuiker :/