Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:29

Suzanne F. schreef:
Ik kende iemand die absoluut geen kinderen wilde, helemaal overtuigd ervan. Getrouwd en haar man stond er ook zo in. Totdat ze 45 jaar was…ineens een enorme kinderwens. Soort midlife denk ik want ze verliet ook haar man.

Dat is toch echt vreselijk eigenlijk. Ben je er helemaal tevreden mee om kinderloos door het leven te gaan, gooien je hormonen je ineens voor de bus op een leeftijd dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is.

Urbanus

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:32

Retourtje Ibiza boeken dan, daar zit een kliniek voor oudere vrouwen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 01:12

Lalidan schreef:
Uiteindelijk is het ook iets biologisch, natuurlijk. Elke soort is voor zijn voortbestaan van voortplanting. Van de soorten bij wie die drang afwezig is, zijn er niet veel over :+. En dat maakt het denk ik ook zo groot: het is niet iets rationeels, het is een oerinstinct. En hormonen trekken zich ook erg weinig aan van nuchter redeneren, helaas......

Ik ben heel benieuwd welke hormonen ervoor zorgen dat je spontaan een kind zou willen?
Een kind willen bestaat voornamelijk uit sociale factoren, je leert vanaf jongs af aan dat iedereen kinderen krijgt en dus groei je op met dat idee. Als vervolgens mensen om je heen kinderen krijgen en hebben krijg jij die drang om erbij te horen ook.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:22

Amber_anne schreef:
Lalidan schreef:
Uiteindelijk is het ook iets biologisch, natuurlijk. Elke soort is voor zijn voortbestaan van voortplanting. Van de soorten bij wie die drang afwezig is, zijn er niet veel over :+. En dat maakt het denk ik ook zo groot: het is niet iets rationeels, het is een oerinstinct. En hormonen trekken zich ook erg weinig aan van nuchter redeneren, helaas......

Ik ben heel benieuwd welke hormonen ervoor zorgen dat je spontaan een kind zou willen?
Een kind willen bestaat voornamelijk uit sociale factoren, je leert vanaf jongs af aan dat iedereen kinderen krijgt en dus groei je op met dat idee. Als vervolgens mensen om je heen kinderen krijgen en hebben krijg jij die drang om erbij te horen ook.

Dat is wel heel kort door de bocht. Je hele cyclus is erop gericht op kinderen te krijgen. Een kind willen, willen zorgen voor: het zit er echt ingebakken. En dat is deels sociaal maar vooral natuurlijke selectie. Degene die kinderen willen en er goed voor zorgen hebben nu eenmaal meer kans om de genen door te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:41

Is het niet eerder zo dat bij de meeste mensen en dieren hormonen aansturen op het willen van seks en dat het gevolg daarvan is dat er nageslacht komt? Wij mensen kunnen dat rationaliseren en er een beslissing in nemen, maar ik denk niet dat een dier weet dat seks leidt tot jonkies. :))

Ik denk dat de meeste mensen op zoek zijn naar dingen die hun leven compleet maken, en voor sommigen valt een kinderwens daaronder. Voor anderen is dat een hond, een huis in de bergen etc. Die dingen hebben weinig met hormonen te maken, maar er blijft wel een soort onrust tot mensen die dingen daadwerkelijk (bereikt) hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:05

Mkango schreef:
Is het niet eerder zo dat bij de meeste mensen en dieren hormonen aansturen op het willen van seks en dat het gevolg daarvan is dat er nageslacht komt? Wij mensen kunnen dat rationaliseren en er een beslissing in nemen, maar ik denk niet dat een dier weet dat seks leidt tot jonkies. :))

Ik denk dat de meeste mensen op zoek zijn naar dingen die hun leven compleet maken, en voor sommigen valt een kinderwens daaronder. Voor anderen is dat een hond, een huis in de bergen etc. Die dingen hebben weinig met hormonen te maken, maar er blijft wel een soort onrust tot mensen die dingen daadwerkelijk (bereikt) hebben.

Waarom zou een mens of dier seks willen hebben? Waarom hebben we die functie uberhaupt?
Ten behoeve van nageslacht toch?

Ik heb niet anders geleerd dan dat 'we' onze 'soort' in stand dienen te houden.

Dus ik denk dat het echt wel grotendeels hormonaal is om een kind te willen. Maar dat we met onze ratio hier een vorm van controle op hebben genomen, vooral ook in de gevallen dat men niet aan de maatschappelijke norm voldeed van de afgelopen 200 jaar. Dus eigenlijk andersom van wat jij nu zegt...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:18

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:20

Amber_anne schreef:
Een artikel van Quest die het uitlegt. Ze komen in het artikel tot de conclusie dat het een combinatie is van seksdrift en het volgen van de norm en niet dat het een oerdrift is. https://www.quest.nl/mens/psychologie/a ... inderwens/

Ook nog een link van een filmpje van de universiteit van Nederland over rammelende eierstokken
https://youtu.be/I27csxu1pfQ

Dankje, scheelt mij weer linkjes zoeken.

Maar er zijn dus geen hormonen die je kinderwens verklaren. Het is maatschappelijke druk vaak gecombineerd met de normen en waarden van onze samenleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:32

Janine1990 schreef:
Mkango schreef:

Waarom zou een mens of dier seks willen hebben? Waarom hebben we die functie uberhaupt?
Ten behoeve van nageslacht toch?

Ik heb niet anders geleerd dan dat 'we' onze 'soort' in stand dienen te houden.

Dus ik denk dat het echt wel grotendeels hormonaal is om een kind te willen. Maar dat we met onze ratio hier een vorm van controle op hebben genomen, vooral ook in de gevallen dat men niet aan de maatschappelijke norm voldeed van de afgelopen 200 jaar. Dus eigenlijk andersom van wat jij nu zegt...
Je mist m'n punt, maar geeft niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:56

Waar vind ik zo goedkoop mogelijke zo lelijk mogelijke "clogs" die op crocs lijken? Bij scapino wel iets gevonden maar dat is ook nog redelijk saai. Crocs heeft lelijkere maar die prijs wil ik er niet voor betalen.
Ik wil ze gebruiken om 's nachts op evenementen van mijn tent naar de wc te lopen en eventueel ook met douchen daar.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:00

Mkango schreef:

Klopt. Degene met beste libido en voorkeur bij vrouwtjes hebben hoogste kansen op genen doorgeven. Vervolgens hebben de beste ouders meeste kans op genen doorgeven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:07

[***] schreef:
Waar vind ik zo goedkoop mogelijke zo lelijk mogelijke "clogs" die op crocs lijken? Bij scapino wel iets gevonden maar dat is ook nog redelijk saai. Crocs heeft lelijkere maar die prijs wil ik er niet voor betalen.
Ik wil ze gebruiken om 's nachts op evenementen van mijn tent naar de wc te lopen en eventueel ook met douchen daar.

Bij Scapino zie ik ze voor 5 euro?
Ik zou even bij Bristol en Scapino kijken, gewoon zoeken op Crocs.

Edit: waarom zijn die niet lelijk genoeg? Moeten ze perse echt een fout kleurtje hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:21

Suzanne F. schreef:
[***] schreef:

Bij Scapino zie ik ze voor 5 euro?
Ik zou even bij Bristol en Scapino kijken, gewoon zoeken op Crocs.

Edit: waarom zijn die niet lelijk genoeg? Moeten ze perse echt een fout kleurtje hebben?

Omdat ik heel graag nog lelijker wil :D en uh ik vergeet nog wel eens wat als ik ergens ben, best handig als mensen denken "oh die lelijke dingen heb ik bij Sushi gezien!" :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:36

Kun je jezelf 'conditioneren' dat als je bijv. anticonceptie neemt voor je gaat slapen, dat je lichaam denkt: "hey, tijd om te gaan slapen."? :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 21:52

Captain schreef:
Kun je jezelf 'conditioneren' dat als je bijv. anticonceptie neemt voor je gaat slapen, dat je lichaam denkt: "hey, tijd om te gaan slapen."? :')

Ik kan dat wel in ieder geval. Geen idee of iedereen dat kan

Als voorbeeld, toen ik als tandartsassistente werkte werd ik altijd moe van saaiheid bij het doen van een wortelkanaalbehandeling. Na een tijdje werd ik al dood moe als ik wist dat ik er een moest doen, echt zo moe dat ik mijn ogen amper kon open houden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 22:19

Captain schreef:

Rituelen werken zeker. Bij kinderen is het bijvoorbeeld pyjama aan, tandenpoetsen en voorlezen.
Als ik een ander ritme heb voor het naar bed gaan dan ben ik vaak klaarwakker. Ik moet rustig de tijd nemen, dan tandenpoetsen en pillen nemen en dan even lezen en dan slapen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 23:19

Jup. Rituelen werken ;) Je brein heeft wel even nodig om er aan te wennen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:15

Waarom er mensen zijn, die denken dat mijn land wel geschikt om er een potje in te gaan rollebollen. En nog geen toestemming vragen ook ;(

Iemand een antwoord :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:28

Dagahra schreef:
Waarom er mensen zijn, die denken dat mijn land wel geschikt om er een potje in te gaan rollebollen. En nog geen toestemming vragen ook ;(

Zonder toestemming is de spanning en sensatie nog hoger denk ik :')

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:35

fleurtjeuh schreef:
Dagahra schreef:

Zonder toestemming is de spanning en sensatie nog hoger denk ik :')

Denk het.

Ze waren gewoon te zien vanaf openbare weg ook :+ Lieten de hond uit en dacht wat beweegt daar nu weer in het land :')

Vriendelijk verzocht om een andere plek op te zoeken, omdat ons land hiervoor niet bedoeld was _O-

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:41

Exhibitionisme is een ding :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:44

Bewerking van het land, bemesten en aanrollen, egaliseren.

Maar ik snap dat je ze wegstuurde

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 07:55

belle_boef schreef:
Bewerking van het land, bemesten en aanrollen, egaliseren.

Maar ik snap dat je ze wegstuurde

_O-

Het ging mij ook niet om de activiteit die ze deden, maar wil idd geen vreemde mensen op het land. We hebben de draden altijd dicht, maar ze maken het rustig open. Of kruipen er onderdoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:09

Captain schreef:

Zeker, zodra ik 2 zinnen van de podcast van Maarten van Rossum hoor ben ik weg. :))