Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:11

Vannqcht lekker op het terras gekeken naar de vallende sterren, samen met de honden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:30

Ik ben weer een vreselijke moeder geweest en mijn 2 dochters om half 4 wakker gemaakt vannacht. O:) :o _O-
Heerlijk even samen vallende sterren gekeken <3 Ze vonden het weer prachtig!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 07:42

Hoewel ik veel buiten ben geweest ipv oude hond geen vallende sterren gezien helaas teveel lampen. Avond ervoor wel eea gezien met haar uitlaten. Maar daar was het ook echt donker.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 08:58

Haha leuk! Samen met de dochters.
Zoonlief was uit logeren, anders had in m ook wakker gemaakt.
Hier aan huis is het ook roet donker. Geen lichtvervuiling :D
Dochter van 7 lag wel lekker tussen ons in op het kleedje sterren te kijken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:56

Hier was het bewolkt, helaas!

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:00

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 10:12

Ja, die tornado is echt vrij fors! Er waren ook al foto's van een huis waarbij het dak en groot deel van de eerste verdieping afgeblazen was. Dan vind ik al snel de term windhoos zo suf klinken, want dit was toch een vrij grote jongen. Maar goed, De Telegraaf had het al over een orkaan. :P

Het bijzondere is wel dat er de afgelopen dagen niet echt waarschuwingen voor zijn afgegeven van bijvoorbeeld Estofex. Ik heb ook weinig van m'n chasevrienden horen zeggen dat de situatie er potentieel goed uit zag voor tornado's. Dat bewijst maar weer hoe onverwacht ze kunnen zijn, zelfs al sta je er met je neus bovenop.

Eergisteren was er ook een tornado boven de Oostzee. Officieel zou je het een waterhoos kunnen noemen, maar als je goed kijkt naar de structuur van de wolken er boven zie je dat het duidelijk een supercellulaire hoos is. Je ziet duidelijk de uitzakking van de wallcloud en de kromming en lagen van de meso. Wat dat betreft is deze jongen dus de droom van elke stormliefhebber denk ik. Een tornado boven een gebied waar hij vrijwel geen schade kan leveren.
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 10:49

Wow die is gaaf zo boven het water! Idd een betere plaats dan op het land....

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:40

Nienketje17 schreef:
Windhoos raast door Duitsland, niet ver van Groningse grens https://www.nu.nl/288689/video/windhoos ... grens.html (via @NUnl)

Via Facebook op de unwetterwarnservice emsland zijn er ook nog foto's en video's te zien

En ansich vind het het niet extreem dichtbij de grens. 't is redelijk wat meer noordelijker en hoger dan wat voor mij echt als grens is

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 17:25

Oef, die waterhoos wil je ook niet tegenkomen als je op je bootje zit. Las gisteren een ervaring van zeilers in dat gebied die een waterhoos over hun boot hebben gehad. Gelukkig geen schade maar de schrik zat er goed in! Zo hebben wij eens op het IJsselmeer meegemaakt dat er rotatie in de lucht was, op een zeker moment keek ik omhoog, zaten we recht onder een draaiende structuur. Imposant maar we realiseerden ons ook dat het een potentieel gevaarlijke situatie was en dat we de pineut waren als ie een funnel had gedropt. Zijn ook direct de wal op gaan zoeken. Was ook niet voorspeld.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:16

Verwachten ze nog iets spannends uit de bui die vannacht over trekt? Behalve heel veel regen? Beetje onweer ofzo?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:29

Ja beetje onweer en hagel geloof ik. Niet echt wind verder

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 18:01

Ik mis deze zomer echt de onweersbuien... Regen en donkere wolken genoeg, het knetteren en onweren blijft uit.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 00:11

Mo_86 schreef:
Oef, die waterhoos wil je ook niet tegenkomen als je op je bootje zit. Las gisteren een ervaring van zeilers in dat gebied die een waterhoos over hun boot hebben gehad. Gelukkig geen schade maar de schrik zat er goed in! Zo hebben wij eens op het IJsselmeer meegemaakt dat er rotatie in de lucht was, op een zeker moment keek ik omhoog, zaten we recht onder een draaiende structuur. Imposant maar we realiseerden ons ook dat het een potentieel gevaarlijke situatie was en dat we de pineut waren als ie een funnel had gedropt. Zijn ook direct de wal op gaan zoeken. Was ook niet voorspeld.

Wij wonen aan het IJsselmeer en daar heb je ontzettend vaak windhozen. Prachtig om te zien, maar lijkt me inderdaad schrikken als je eronder zit.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:14

Hier in Arnhem zitten we te wachten tot deze losgaat :))

Afbeelding

Afbeelding

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 15:45

Matheno schreef:
Mo_86 schreef:

Wij wonen aan het IJsselmeer en daar heb je ontzettend vaak windhozen. Prachtig om te zien, maar lijkt me inderdaad schrikken als je eronder zit.

Gaaf, hier op het Markermeer zie ik ze heel af en toe, laatst in de verte nog een funnel, raakte niet de grond. Was zeker schrikken, maar tegelijkertijd ook fascinerend om het van onderaf te kunnen bekijken. Maar hoef dat niet nog eens van zo dichtbij te zien haha.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:56

Beste wolkbreuk in Overijssel. Flink gerommel erbij, weinig weerlicht.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:01

Hier begint het opeens echt flink te onweren, niet heel blij mee want ben alleen thuis.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:03

sureido schreef:
Hier begint het opeens echt flink te onweren, niet heel blij mee want ben alleen thuis.

Stuur hier maar naartoe ! Heerlijk

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:08

Je mag het hebben :+

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:32

Hier omgeving leiden/Zoetermeer hele rare onweer al zeg ik het zelf. Vanaf 2 uur rare luchten en net bij thuiskomst alleen maar korte flitsen, geen donder en de bomen waren gewoon windstil en leek geen wolkje aan de lucht, maar wanneer het flitste waren er wel allemaal wolken te zien.

Komt dat door de plotselinge warmte van de afgelopen dagen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 23:39

xSagan schreef:
Hier omgeving leiden/Zoetermeer hele rare onweer al zeg ik het zelf. Vanaf 2 uur rare luchten en net bij thuiskomst alleen maar korte flitsen, geen donder en de bomen waren gewoon windstil en leek geen wolkje aan de lucht, maar wanneer het flitste waren er wel allemaal wolken te zien.

Komt dat door de plotselinge warmte van de afgelopen dagen?

Het is hier behoorlijk mistig momenteel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 11:24

Nou in Hendrik Ido Ambacht is het lekker aan het onweren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:22

Hier geen onweer maar wel regen regen regen..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 12:26

Hier vooral regen tot nu toe, heel veel regen. Maar weinig wind vanmorgen, maar begint nu aan te trekken. Geven kracht 8 op hier, ben benieuwd