Met net moet lukken Maar hier gaan de zwaarste zelfs over 1.80 1 van mijn mechelse koekoek gaat bij de buren slapen en vliegt overdag terug voor haar eten en om haar ei te leggen.
Marcella
Geplaatst: 08-04-20 22:34
2 Van de 3 delen staat (nog niet helemaal naar mijn zin). Heb trouwens gewoon nieuwe stenen op bestand pad gelegd zodat hok gelijk wat hoger staat en water weg kan lopen naar sloot erachter. Word tijd om aan de slag te gaan op nieuwe stek. Gelukkig bijna klaar met verhuizen. Hoofdzakelijk nog een partij stenen.
En dan nog alles opruimen op nieuwe tuin.
Anoniem
Geplaatst: 09-04-20 15:56
En een dood lam Moeder had deze voormiddag wat tekenen. ‘S middags nog gecontroleerd maar nog niets gaande. Kwam zonet in de stal en ze was bevallen en het lam was dood. Nog half warm dus kan niet super lang geleden zijn. Hoofd lag onder het lijf dus wat er is gebeurt, geen idee. Verdorie, dan ben ik thuis, heb ik een camera hangen en alsnog
lizy29
Soms is het ook gewoon zo dmh. Wij hebben ze wel gehad dat we ze met hartslag eruit trokken en dan toch geen ademhaling aan de gang kunnen krijgen. Schapen en lammeren nog meer zijn wat dat betreft gewoon ingewikkelde dieren. Wij zijn ook door velen voor gek verklaard dat we de schapen in wilden omdat dat vele malen lastiger is dan bv koeien
Potverdorie DMH.... Echt heel naar! Wij hebben het ook al eens gehad. Ooi was begonnen met lammeren maar was wat nerveus dat we stonden te kijken. 20 minuten even met rust gelaten en toen ook een dood lam erbij. Geen idee of het doodgeboren was of wat er aan de hand was. Maar sloeg mezelf voor mijn kop dat we haar even hadden gelaten.
Anoniem
Geplaatst: 09-04-20 19:41
Ja is inderdaad gewoon pech... Maar toch, het doet wat met mij. Ben er altijd best wel emotioneel onder. Zeker nu. Schoonouders zijn net beiden positief getest op corona. Zat er wel aan te komen want schoonmoeder werkt in een rusthuis waar ze flink kampen met corona maar toch. Eventjes een emotionele rollercoaster hier.
lizy29
Is ook niet meer dan normaal hoor. Vooral ook toelaten die emoties. En sterkte met je schoonouders. Hopelijk komen ze er zonder grote problemen doorheen.
Dank je. Hij ligt nu begraven onder 1 van de nieuwe bomen. Wij zijn echt doetjes op dat vlak. Elk dier wordt onder/bij een boom begraven en die boom krijgt dan een badge met wat er begraven ligt.
Ik heb de moeder ook al 2x gemolken ivm de biest. Straks nog 1 x en dan zal ze alles wel gegeven hebben. Eerste x was 20 ml, 2de keer 40 ml. Ze moet wat op gang komen qua toeschieten. Ze laat het wel mooi toe dus dat is ideaal. Hebben wij dat toch weer in de vriezer zitten.
lizy29
Je zou haar ook door kunnen melken en de melk zelf gebruiken of invriezen voor een eventueel flessenlam.
Anoniem
Geplaatst: 10-04-20 06:32
Ik ben ze momenteel inderdaad aan het verder melken Daarnet gaf ze al 100 ml van 1 kant op korte tijd dus alles in actie aan het schieten. Ik probeer om 3 x per dag te melken.
Anoniem
Geplaatst: 10-04-20 11:43
Nou ik denk dat we op gang beginnen te komen. Ik ga even kijken hoe lang dit te realiseren valt. Nu ben ik thuis maar eenmaal ik ga werken moet het ook nog lukken. Ook kijken naar een makkelijkere manier om te melken. Ze durft nogal weg te lopen en dat is niet handig. Even kijken of ik kan oefenen met halster en stilstaan terwijl te voer krijgt.
Als dit allemaal goed gaat, dan ga ik ook kijken of wij zelf de melk kunnen gebruiken
Anoniem
Geplaatst: 10-04-20 16:29
Dierenarts is komen enten en heeft 3 van de 5 konijnen gepalpeerd. 1 konijn 99% zwanger, 1 konijn 50%. Ze voelt een structuur. Als ze zwanger is sowieso maar 1, max 2. Laatste konijn 99% niet drachtig. De laatste 2 hebben al meerdere kansen gehad dus dat zal waarschijnlijk wintersport worden...
Ik blijf het raar vinden hoor. Meeste konijnen hoeven elkaar bij wijze van spreken maar te zien om zwanger te worden, en jij il het graag en hebt dit. Je hebt ook niet een absurd doorgekweekt ras ofzo toch?
Nee totaal niet. Diegene die zwanger zou zijn is een kruising en het is haar eerste keer. De rammen zijn het ook niet. Ik dek met 2 en van de ene ram is dat konijn bij de kopers bevallen en van de andere ram is de kruising zwanger. Ik heb er nog 2 die moeten bevallen. 1 volgend weekend en de andere binnen 2 weken. Die ene heb ik gekocht toen haar nest nog bij haar zat. Als zij ook niet drachtig blijkt te zijn dan moet het toch ergens bij mij zitten want van haar weet ik dat ze gewoon vruchtbaar is. Als ze wel gewoon bevalt dan ligt het echt aan die 2 voedsters.
Dat melken gaat best netjes! Goed zeg. Zo levert deze narigheid je in ieder geval nog iets op.
Fijn dat je een beetje weet welke voedsters wel en niet drachtig zijn. Je zou bijna denken dat er iets in het voer, hooi of stro zit oid waardoor ze niet drachtig worden. Echt heel raar!
Anoniem
Geplaatst: 10-04-20 17:11
tamary schreef:
Inteelt probleem?
Ze komen beiden van dezelfde kweker. Deze heeft mij met een ander konijn en hokken ook ‘bedrogen’ kwamen wij achteraf achter dus ik gok dat ze zijn weggegaan vanwege dit probleem.
Moonfight: Ja hé! Heb met meerdere kwekers het eten volledig op punt gesteld dus dat sluit ik uit. Onze hokken zijn groter, ze zitten op stro ipv tralies, sociaal contact en buiten rennen. We hebben al vaak gegrapt dat ze ‘te veel luxe’ hebben.
Nu als die kruising bevalt dan denk ik toch echt dat het aan voedsters zelfs ligt...
Ik heb een ramlam met diarree. Begon 3/4 dagen geleden. Gewoon fit, normale temperatuur. Hij springt samen met zijn zus uit de stal en staat dan gras te eten. Dacht daarom eerst aan voedingsdiarree van het voorjaarsgras wat nu de grond uitschiet. Diarree is wel nattig maar zit ook altijd wel wat vaster spul tussen. Normaal van kleur. Keek het eerst even aan maar vind hem nu toch een klein beetje sloom. Niet echt ziekig, springt nog uit de stal en temperatuur nog steeds normaal. Ingrijpen of even kijken hoe hij morgen is?
Ik had het er vanmiddag toevallig met de dierenarts over! Wij gaan dit jaar preventief testen op coccidiose. Wat jij beschrijft beschreef zij ook als 1 van de symptomen.
Ja die spookte ook een beetje door mijn hoofd. Al heeft de diarree dan ook vaak wel een donkere kleur en vermageren ze ook wel. En dat heeft hij dan weer niet.
lizy29