Waarom vinden we het zo (verschrikkelijk) fascinerend om naar filmpjes te kijken waarin iemand een puist, cyste of abces leeg drukken? Kan er werkelijk geen genoeg van krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vanspeijk schreef:Oh ieuw, daar kan ik juist echt niet naar kijken - ik ben iemand die de eetlust niet verliest, maar een dergelijk filmpje eens gezien tijdens het avondeten op de bank [funniest home videos ofzo] en ik heb m'n eten maar weggezetZo vies, haha
Denk dat het een soort morbide fascinatie is
Leffroi schreef:Waarom vinden we het zo (verschrikkelijk) fascinerend om naar filmpjes te kijken waarin iemand een puist, cyste of abces leeg drukken? Kan er werkelijk geen genoeg van krijgen
amkeVH schreef:ik vroeg me dit af:
Stel, je rijd in een auto met bijvoorbeeld je moeder, je moeder rijd, jij bent passagier, minder jarig, en hebt geen rijbewijs. (en kan niet reanimeren) Je moeder krijgt ineens een hartaanval achter het stuur. Je hebt dan 2 keuzes. Ambulance bellen, of zelf achter het stuur kruipen en naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis rijden.
Het gaat dus over dit laatste. Zou politie hier een probleem van maken?
Dat jij zonder rijbewijs hebt gereden, (en misschien ook wel te hard aangezien het spoed is) ongeacht de kwestie van leven of dood reden die erachter zat, of word dat dan toegestaan?
Let op! Dit is in geen elke manier bij mij gebeurd ofzo, dit vroeg ik me gewoon af.
En ja, ik weet, als het zou gebeuren, maak je je natuurlijk helemaal niet druk om die paar boetes. Maar toch was ik benieuwd.
Dit is maar een voorbeeld, maar deze kwestie kan natuurlijk op veel manieren.
Danique schreef:amkeVH schreef:ik vroeg me dit af:
Stel, je rijd in een auto met bijvoorbeeld je moeder, je moeder rijd, jij bent passagier, minder jarig, en hebt geen rijbewijs. (en kan niet reanimeren) Je moeder krijgt ineens een hartaanval achter het stuur. Je hebt dan 2 keuzes. Ambulance bellen, of zelf achter het stuur kruipen en naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis rijden.
Dat jij zonder rijbewijs hebt gereden, (en misschien ook wel te hard aangezien het spoed is) ongeacht de kwestie van leven of dood reden die erachter zat, of word dat dan toegestaan?
Let op! Dit is in geen elke manier bij mij gebeurd ofzo, dit vroeg ik me gewoon af.
En ja, ik weet, als het zou gebeuren, maak je je natuurlijk helemaal niet druk om die paar boetes. Maar toch was ik benieuwd.
Ja, omdat je andere mensen in gevaar brengt met jouw roekeloze rijgedrag. Je had de kans om 112 te bellen. Een zaak van leven of dood gaat niet boven de wet.
amkeVH schreef:Deze vraag kwam btw bij me in me op omdat ik zoiets pas op tv had gezien, werkelijk geen idee meer waar.
Maar die persoon had dit zo meegemaakt. Hij koos om de ambulance te bellen. Maar ze waren niet optijd. En toen voelde die zoon zich schuldig voor de dood van zijn vader omdat hij misschien sneller was geweest als hij zelf gereden had. Vandaar
(was in een serie geloof ik, dus niet waargebeurd)
mick75 schreef:Je kan beter op de ambulance wachten. Voor de spoed moet je toch aangemeld worden via een huisarts of HAP of ambulancedienst of zoiets, daar kan je niet zomaar binnen wandelen. Ook niet als je in direct levensgevaar bent. Zijn allemaal procedures en regels voor. Als je er zelf heen gaat en het is echt ernstig, dan roepen ze toch eerst een ambulance op om de aanmelding te regelen. Kan je echt beter meteen zelf de ambulance bellen. Scheelt kostbare tijd.
De slechtste plek om een ongeluk te krijgen is voor de deur van de spoedpost van het ziekenhuis. Ze mogen je daar toch niet helpen zolang je de drempel niet over bent geweest.
Damned schreef:Leffroi schreef:Waarom vinden we het zo (verschrikkelijk) fascinerend om naar filmpjes te kijken waarin iemand een puist, cyste of abces leeg drukken? Kan er werkelijk geen genoeg van krijgen
Heb jij toevallig het tattoo topic gelezen?![]()
Ik weet niet waarom, maar ik vind het ook erg fascinerend1 bokker opperde zelfs dat het kwam omdat ik teveel Supernatural keek (profielfoto), kan jij die theorie doen kloppen?
vanspeijk schreef:Danique schreef:Ja, omdat je andere mensen in gevaar brengt met jouw roekeloze rijgedrag. Je had de kans om 112 te bellen. Een zaak van leven of dood gaat niet boven de wet.
Lijkt mij ook inderdaad... enige wat je kan doen is het stuur grijpen en auto langs de kant zetten [zo komen af en toe ook wel eens kindjes in het nieuws die zo hun opa met beroerte redden], maar lijkt me toch dat ze sowieso al meer kans heeft om te overleven als je een ambu belt.
Daarbij: afgezien van bijvoorbeeld boerenkinderen die mee mogen op de tractor oid, hoe ga je die auto besturen? Voor ik rijles kreeg zou ik absoluut niet geweten hebben hoe een auto te besturen!
AmyII schreef:Als er heftige spoed is hoef je niet eerst te bellen hoor als je naar de SEH moet. Zou wat worden zeg.., risico is wel dat als het achteraf geen spoed blijkt, je gewoon je eigen risico kwijt bent.
Ik vraag me af waarom ik een blessure opgelopen heb die prima operabel ge verhelpen is alleen niet bij mij... Ik heb een jaar lang voorzichtig gedaan en heeeeel erg voorzichtig mijn bezigheden weer opgepakt en nu weer last van dezelfde blessure..
amkeVH schreef:ik vroeg me dit af:
amkeVH schreef:Echt geen idee meer sorry
Dan nog zo'n "juridische" vraag;
Normaal als jou hond iemand bijt/verwond moet deze ingeslapen worden.
Wat nou als iemand bij jou inbreekt, en jou (waak)hond bijt die inbreker in zijn been. Is dat dan alsnog zo. Of is dat toegestaan omdat die inbreker helemaal niet op jou terein mag komen. En hij dus illegaal bezig is.
Damned schreef:Leffroi schreef:Waarom vinden we het zo (verschrikkelijk) fascinerend om naar filmpjes te kijken waarin iemand een puist, cyste of abces leeg drukken? Kan er werkelijk geen genoeg van krijgen
Heb jij toevallig het tattoo topic gelezen?![]()
Ik weet niet waarom, maar ik vind het ook erg fascinerend1 bokker opperde zelfs dat het kwam omdat ik teveel Supernatural keek (profielfoto), kan jij die theorie doen kloppen?
Danique schreef:AmyII schreef:Als er heftige spoed is hoef je niet eerst te bellen hoor als je naar de SEH moet. Zou wat worden zeg.., risico is wel dat als het achteraf geen spoed blijkt, je gewoon je eigen risico kwijt bent.
Ik vraag me af waarom ik een blessure opgelopen heb die prima operabel ge verhelpen is alleen niet bij mij... Ik heb een jaar lang voorzichtig gedaan en heeeeel erg voorzichtig mijn bezigheden weer opgepakt en nu weer last van dezelfde blessure..
Maar wat is dan spoed? Ik vind iemand die is gestoken door een wesp in de buurt van hart/keel/ademgaten () spoed, maar in het ziekenhuis vinden ze dat (denk ik) geen spoed. Ik zou wel naar de SEH gaan als dit iemand in de buurt zou overkomen.
EskeGirl schreef:mick75 schreef:Je kan beter op de ambulance wachten. Voor de spoed moet je toch aangemeld worden via een huisarts of HAP of ambulancedienst of zoiets, daar kan je niet zomaar binnen wandelen. Ook niet als je in direct levensgevaar bent. Zijn allemaal procedures en regels voor. Als je er zelf heen gaat en het is echt ernstig, dan roepen ze toch eerst een ambulance op om de aanmelding te regelen. Kan je echt beter meteen zelf de ambulance bellen. Scheelt kostbare tijd.
De slechtste plek om een ongeluk te krijgen is voor de deur van de spoedpost van het ziekenhuis. Ze mogen je daar toch niet helpen zolang je de drempel niet over bent geweest.
Dus daarom moest er een traumahelicopter komen bij een steekpartij VOOR een ziekenhuis laatst?