Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:16

Aflevering Frank Visser Doet Uitspraak die vandaag op YT is geüpload. Hebben die mensen daar een pony, 3 kippen en 3 honden in een rijtjeshuis met niet bepaald een bijzonder grote tuin. Stal lijkt op een tuinschuurtje met minescuul laagje stro erin, en daar zitten ook de kippenhokken in. Verder uitloop van 3m² in die achtertuin. Menig stal is nog groter. Je verzind het niet.

Spoiler:
Pony Pedro moet gelukkig binnen 3 maanden naar een geschikt onderkomen met meer ruimte en soortgenoten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:30

Migraine |o

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:39

Een tijdje geleden had ik verteld dat mijn laptop,die mijn dochter meenam naar school,er plots mee op hield toen ze de stekker in het stopcontact stak op school.
Hij heeft dus kortsluiting gehad en het moederbord is volledig verbrand.
Er was dus wel degelijk wat mis met het stopcontact.
Kostprijs om hem te laten maken;600€ volgens het bestek.
Dit ligt nu bij de verzekering.
Ik ben al aan het kijken geweest wat vandaag de prijs is voor een nieuwe van hetzelfde merk en dezelfde specificaties.Maar liefst 250€ duurder dan 2 jaar geleden.
Dat ga ik waarschijnlijk nooit vergoed krijgen.
De verzekeraar heeft gevraagd naar het aankoopbewijs en ik twijfel nu of ik de prijs van toen niet zichtbaar maak.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:40

Merlen schreef:
Een tijdje geleden had ik verteld dat mijn laptop,die mijn dochter meenam naar school,er plots mee op hield toen ze de stekker in het stopcontact stak op school.
Ik ben al aan het kijken geweest wat vandaag de prijs is voor een nieuwe van hetzelfde merk en dezelfde specificaties.Maar liefst 250€ duurder dan 2 jaar geleden.
De verzekeraar heeft gevraagd naar het aankoopbewijs en ik twijfel nu of ik de prijs van toen niet zichtbaar maak.

Wat voor laptop had je?
En wat heb je nodig/moet je ermee kunnen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:42

Jumbo, ze zijn al meer als een uur te laat met het bezorgen van mijn boodschappen. Ik wil mijn eten van gisteren oppiepen maar ik dacht ik wacht even tot de boodschappen binnen zijn, want je zult altijd zien dat ze precies aanbellen op het moment dat je met je warme eten aan tafel zit, en als je dan klaar bent met de boodschappen aannemen en betalen dan heb je koud eten.

Merlen

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:48

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:51

Merlen schreef:
Helaas zijn de prijzen van hardware enorm opgelopen door tekorten aan semiconductoren wat weer een chiptekort opleverde. Een huis-tuin-keuken laptop die lange tijd mee gaat lag laatste keer dat ik keek al rond de 750 euro (is al tijdje terug). Dat is uitgaande van low- tot midrange Intel i5 proccesoren (en vergelijkbare AMD's) en 4~8GB RAM minimum. Dit omdat hoewel i3's tegenwoordig in het begin vaak snel genoeg zijn, ze erg snel traag worden en na een jaar al merkbaar minder worden en na een paar jaar echt op zijn. Als je dus jaren met je pc wil doen niet handig, en op lange termijn duurder omdat je sneller moet vervangen. Toen ik mijn studie begon kocht je zo iets nog voor 500.

Prijzen zijn ietsje gaan liggen inmiddels, maar nog niet heel veel beter vrees ik. Probleem was ook dat er maar 1 fabriek die semiconducteuren maakt, maar een extra fabriek bouwen niet rendabel is gezien die pas na zo'n 10 jaar winst zal maken. Maar met een 2e fabriek zijn die tekorten tegen die tijd al lang opgelost en wie weet of die 2e fabriek dus zo lang bestaansrecht heeft. Heeft dus erg lang geduurt voordat er oplossingen kwamen.

Verder gaan de prijzen omhoog voor AI chips enzo, maar dat zijn meestal dGPU's en die heb je in een huis-tuin-keuken laptop toch al niet. Dus dat merk je vooral bij gaming hardware.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:15

Merlen schreef:

Ik denk niet dat de verzekeraar gek is, eerlijk gezegd.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:23

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:29

_San87_
Je begrijpt me verkeerd.
Ik wil vergoed worden ofwel voor de herstelprijs ofwel voor een laptop met dezelfde specificaties zonder daarvoor zelf te moeten opdraaien.
Ik ben bang dat ze de prijs die ik toen betaald heb,gaan misbruiken.
Het is toch niet mijn fout dat hun stopcontacten slecht zijn.
Laatst bijgewerkt door Merlen op 08-12-23 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:31

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:31

Kan je ze aansprakelijk stellen?

Verzekeraars zijn inderdaad niet helemaal gek en je zit al snel op het randje van fraude. Dat kan soms echt wel gevolgen hebben (althans, vanuit NL oogpunt gesproken).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:32

Merlen schreef:
Je begrijpt me verkeerd.
Ik wil vergoed worden ofwel voor de herstelprijs ofwel voor een laptop met dezelfde specificaties zonder daarvoor zelf te moeten opdraaien.

Dat is ook niet de fout van de verzekeraar, toch?

Wiens stopcontacten zijn slecht, trouwens? Van school? Van Acer?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:39

De stopcontacten van de school,dochter had dat begin van het schooljaar al eens laten vallen dat niet alle stopcontacten werkten.
Daarom dat ze de laptop die dag in een stopcontact onderaan de werktafel had ingestoken wat dus,nu blijkt,ook niet goed meer was.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:45

Bij schoonouders
Doodziek op bed, met hoofd boven emmer
Elke keer als ik hier ben

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:49

Mijn zieke dochter is thuis gebleven. Aan de ene kant heel fijn want dan kan ik zelf voor haar zorgen. Aan de andere kant baal ik want nu mis ik mijn vrije weekend met uitslapen en bijkomen. (Die ik eigenlijk voor mijn eigen gezondheid wel nodig heb)

Zoon was wel welkom bij ex maar die heeft nu toch ook wat koorts gekregen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:53

Het zit jou en je kinderen ook niet mee Wyoming :(:) . Gustixbill, beterschap! En voor Merlen hoop ik dat de verzekering gewoon een nieuwe laptop vergoedt :j

Hier - oh wonder - even geen ergernissen :D. Of nou ja, morgenochtend bijtijds op om spullen voor de kringloop te verzamelen, omdat ik er nu geen zin meer in heb.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:55

Beterschap Gustixbill en ook voor je kinderen Wyoming :(:)

Fearn sterkte met de hoofdpijn, zo naar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:57

Merlen schreef:
fleurtjeuh schreef:

Deze heeft vergelijkbare specificaties, is 399 euro.
Dus al veel goedkoper dan laten repareren.
Nieuwere generatie chip, die van jouw was 10e generatie, deze is 11e
https://www.bol.com/nl/nl/p/asus-x515ea ... oductTitle
11e generatie i5
8GB werkgeheugen
512GB SSD
15" scherm

Mijne is een i7.Daar heb ik bewust voor gekozen toen.

Nieuwere generatie i5 is vaak vrij vergelijkbaar met de vorige generatie i7

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:02

_San87_ schreef:
Merlen schreef:
Je begrijpt me verkeerd.

Dat is ook niet de fout van de verzekeraar, toch?

Wiens stopcontacten zijn slecht, trouwens? Van school? Van Acer?

Ik zou zo maar eens rekening houden met een uitkering naar dagwaarde van de laptop.. (iig dat zou ik in Nederland verwachten, ik weet niet hoe dat in België werkt)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:15

Is er vanuit die school al wat geregeld rondom die kapotte stopcontacten, ik zou het bijzonder rot vinden als je bij wijze van spreken een nieuwe laptop regelt, en je dan volgende maand weer met hetzelfde probleem zou zitten (nieuwe laptop ook stuk door kortsluiting) als die nieuwe laptop ook op school aan diezelfde twijfelachtige stopcontacten moet worden aangesloten.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:20

Heb mn dag niet.

Wat mijn dag wel weer goed maakt is dat mijn kater echt gelukkig is nu.
Hoe hij haar roept, knuffelt, zoekt. Doet mn hart goed.

Edit.
Hij had van dag, dat gemaakt. -O- wauw.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:23

Telpeva schreef:
Is er vanuit die school al wat geregeld rondom die kapotte stopcontacten, ik zou het bijzonder rot vinden als je bij wijze van spreken een nieuwe laptop regelt, en je dan volgende maand weer met hetzelfde probleem zou zitten (nieuwe laptop ook stuk door kortsluiting) als die nieuwe laptop ook op school aan diezelfde twijfelachtige stopcontacten moet worden aangesloten.

Ik wilde dit net ook aanhalen.
Eén ding weet ik zeker géén enkele laptop die ik zelf betaal,gaat nog mee naar de school.
Ik ga het wel regelen dat ze voor de rest van de opleiding,nog 3,5 jaar,een MacBook van de school kan gebruiken.
Na het schadegeval heeft ze nu ook één geleend van school.Ik begrijp dus niet waarom dit niet kon van in het begin van het schooljaar.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:38

GUSTIxBILL schreef:
Bij schoonouders
Doodziek op bed, met hoofd boven emmer
Elke keer als ik hier ben

Had ik bij ons een logeerbed neer moeten zetten?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:41

Merlen schreef:
De stopcontacten van de school,dochter had dat begin van het schooljaar al eens laten vallen dat niet alle stopcontacten werkten.
Daarom dat ze de laptop die dag in een stopcontact onderaan de werktafel had ingestoken wat dus,nu blijkt,ook niet goed meer was.
Dan zou eigenlijk de school aansprakelijk moeten zijn, en hun verzekering moeten het vergoeden. Als al bekend is dat het electrisiteitsnetwerk slecht is en ze er niks aan dpen is dat gewoon nalatigheid.

Weet alleen hoe erg een gevecht dat zou worden.

fleurtjeuh schreef:
Nieuwere generatie i5 is vaak vrij vergelijkbaar met de vorige generatie i7
Ik ga hier toch niet helemaal in mee, of je moet het over écht oude generaties hebben. Genoeg i7's die echt wel over een i5 komen, ook de nieuwere modellen.

Daarbij zijn de nummers en letters achter het chiptype erg van belang. i5 en i7 is eigenlijk niet héél veel zeggend. Ff als voorbeeld: mijn i5-6600K draait bijv. met 16GB DDR4 en een GTX1080 nieuwe games (o.a. Hogwarts Legacy) nogsteeds met minimaal 30fps. Toch is het een oudje uit de 6e generatie. Average-Joe moet echter niet een i5'je gaan kopen om op te gamen nu puur omdat mijne dat kan :+ . Genoeg nieuwere moddelen waar je dat niet mee moet proberen, omdat dat de low- tot midrange modellen zijn en niet overklokbaar.

In feite, zelfs als je benchmarks van specifieke CPU's weet moet je opletten en kun je niet 1-op-1 eindscores vergelijken, omdat er verschillen in bijv. single-core en multithread performance kan zitten (om maar iets te noemen, er kan vanalles zijn).

Puur met de info "i7" kun je dus niet zeggen dat iets vergelijkbaar is. En er zitten echt wel verschillen tussen i5 en i7 chips.