Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

witenbruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:44

waarom geen 3e prik halen als je er zowieso al 2 hebt genomen,zelfde spul toch?
hopelijk is er genoeg voor iedereen in alle landen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:44

Inderdaad Cer
Anders zouden daar de ziektes die hier al (bijna) weg zijn door een prik daar ook niet meer bestaan.
En daar hebben ze al 40 jaar of langer de tijd voor gehad.
Dus dat gaat nooit gebeuren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:55

witenbruin schreef:
waarom geen 3e prik halen als je er zowieso al 2 hebt genomen,zelfde spul toch?
hopelijk is er genoeg voor iedereen in alle landen :j

Omdat de effectiviteit na een aantal maanden afneemt. En als er straks in november een hevige golf aan zit te komen vind ik het fijn(als griepvaccin groep) dat ik er toch wel weer eentje kan halen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:20

Ik las net in de krant dat 75% van de vaccins in handen is van de rijke landen.
Om de ontwikkelingslanden gevaccineerd te krijgen, zal er dus toch nog één en ander moeten veranderen denk ik zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:24

Zolang enkel de WHO daar wat rondroept en de overheden en burgers primair denken: eigen volk eerst, dan gebeurd er niets.
Dan zal ook de burger actief moeten worden en de overheid moeten aanspreken.
Zolang de burger tevreden is, is de overheid ook tevreden.
(En ja, ik ben ook te laks).

Gnome

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:26

70000 man op straat doet de overheid al niets dus ik doe niet eens moeite. Maak me geen illusies.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:54

En moet je ze hoogstpersoonlijk inspuiten, anders verkopen ze ze daar voor veel geld en ziet de bevolking waar het om gaat er alsnog niks van terug.
Er is daar wel meer aan de hand dan alleen gebrek aan vaccins.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:03

En wil die bevolking het zelf wel?
Als je ziet dat er hier al een boel wappies zijn die geen spuit willen want de regering is niet te vertrouwen hoe is dat daar dan? Want daar de regering niet vertrouwen lijkt me heel terecht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:04

En vooral het westen niet vertrouwen op dat gebied, want er zijn aardig wat schandalen geweest, inclusief vaccin drama‘s.

Zelf redelijk recent zijn nog polio uitbraken veroorzaakt (!!!) door het beruchte slikvaccin dat in Europa al 20 jaar niet meer verkocht mag worden.

https://www.theguardian.com/global-deve ... wild-virus

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:38

Dit was ook precies mijn verwachting van het hele un-mute gebeuren dat er geen aandacht van komt vanuit het kabinet. Daarom bleef ik ook zo bij mijn standpunt dat het toch niet echt zin heeft want het veranderd vrijwel niks. Maar aan de andere kant 20 september is de kans groot dat het weer mag dus dan zouden ze nog 19 dagen langer moeten wachten. Ik denk dat het kabinet daar naar toe wil en daarom nu er niet op reageerd. En eigenlijk denk ik ook om de situatie in Afghanistan met mensen daar weghalen nu meer prioriteit heeft dat de festivallen. Ik denk dat het wel los loopt vanaf 20 september.

En over de derde prik, ik hoef het nog niet geef het liever maar aan mensen in arme landen of aan iemand hier die risicogroep is of op leeftijd. Ik ben 24 ook 7 maanden geleden gevaccineerd maar wil het niet weer zo hebben dat ik haast nog eerder aan de beurt ben dan de mensen die het echt nodig hebben. Ik wacht dus wel even af omdat ik nu vooral veel lees over 60 plus.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:40

Focussed, gecondoleerd.

Ik ben altijd er vanuit gegaan dat er vervolgprikken nodig zijn en dat deze 2 prikken je niet zoals de hepatitis vaccinatie je 25 jaar beschermd.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:44

Zebrastreep schreef:
Dit was ook precies mijn verwachting van het hele un-mute gebeuren dat er geen aandacht van komt vanuit het kabinet. Daarom bleef ik ook zo bij mijn standpunt dat het toch niet echt zin heeft want het veranderd vrijwel niks. Maar aan de andere kant 20 september is de kans groot dat het weer mag dus dan zouden ze nog 19 dagen langer moeten wachten. Ik denk dat het kabinet daar naar toe wil en daarom nu er niet op reageerd. En eigenlijk denk ik ook om de situatie in Afghanistan met mensen daar weghalen nu meer prioriteit heeft dat de festivallen. Ik denk dat het wel los loopt vanaf 20 september.

Er niets mee doen qua maatregelen of gewoon geen woord over reppen zijn 2 verschillende dingen waarbij ik het tweede schandalig vind. Een reactie had op z'n plaats geweest. Las nu dat ze daarom maar weer vervolgacties op touw aan het zetten zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:51

Oh beschermt hepatitis ook maar 25 jaar :') dan ben ik verkeerd ingelicht ik dacht namenlijk levenslange bescherming....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:01

Hepatitis B wel, zijn ook meer vaccinaties. A is 1 jaar maar met herhalingsenting langer, ik lees nu 30 jaar, in mijn gele boekje staat nog 25 jaar.
Maar voor tetanus zijn ook 3 prikken nodig voor 10 jaar bescherming, griepprik is ieder jaar (ook iedere keer andere variant maar dat zien we bij Covid virus ook).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:36

Sizzle schreef:
En vooral het westen niet vertrouwen op dat gebied, want er zijn aardig wat schandalen geweest, inclusief vaccin drama‘s.

Zelf redelijk recent zijn nog polio uitbraken veroorzaakt (!!!) door het beruchte slikvaccin dat in Europa al 20 jaar niet meer verkocht mag worden.

https://www.theguardian.com/global-deve ... wild-virus

Daar zag ik laatst nog een reportage over. Mobiele teams gingen van deur tot deur om de kinderen toch te vaccineren met dat slikvaccin. Veel ouders weigerden en stopten hun kinderen gewoon weg omdat ze schrik hadden dat het alsnog ging toegediend worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:20

Bij Op1 was een arts van het UMC Amsterdam.
Er is een tekort, alleen voor dit ziekenhuis, van 10% van de verpleegkundigen, d.w.z. 300 vacatures verpleegkundigen, nu alleen voor dit ziekenhuis.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:24

Weer strengere teststrategie voor volledig gevaccineerden hier

Citaat:
Teststrategie aangescherpt voor gevaccineerden: “Idee dat ze niet besmet kunnen raken, gaat niet meer op”
De regels voor wie zich moet laten testen en wanneer, worden gelijkgetrokken voor volledig gevaccineerden. Tot nu toe waren die regels minder streng dan voor wie niet (volledig) gevaccineerd was. De oorzaak is de uiterst besmettelijke deltavariant. “De huidige vaccins werken nog steeds en bieden de best mogelijk bescherming. Maar het idee dat je niet meer besmet kan raken, gaat niet meer op”, zegt viroloog Marc Van Ranst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:33

Hm.. willen ze het helemaal uitbannen dan?
Want besmet raken an sich is toch niet superduper erg als je gevaccineerd bent? Althans, dat was een heel poosje het idee toch?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:36

Cer schreef:
Hm.. willen ze het helemaal uitbannen dan?
Want besmet raken an sich is toch niet superduper erg als je gevaccineerd bent? Althans, dat was een heel poosje het idee toch?

De strategie lijkt inderdaad verschoven van voorkomen van code zwart in de zorg, naar Corona de wereld uithelpen (maar dan wel alleen je eigen wereld)...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:36

Electra63 schreef:
Bij Op1 was een arts van het UMC Amsterdam.
Er is een tekort, alleen voor dit ziekenhuis, van 10% van de verpleegkundigen, d.w.z. 300 vacatures verpleegkundigen, nu alleen voor dit ziekenhuis.

Maar bij jullie zijn er toch ook al jaren structurele tekorten ook voor Covid ..misschien moeten ze toch wel een keer investeren in de zorg en dan bedoel ik niet op ic afdelingen
Als je kijkt hoeveel nederlanders er naar Belgie komen voor onderzoeken en operaties omdat ze hier 10 x sneller geholpen worden dan schort er toch iets ?
Men heeft hier ook in volle covid wat capaciteitsproblemen gehad maar toch niet in zeer ernstige mate
Mijn man kon gewoon een niet heel dringende operatie incl onderzoeken laten doorgaan , ik ga volgende week ook onder het mes voor iets wat ik al 20 jaar heb maar kon zelfde dag de onderzoeken doen , en zelfs zelfde week operatie als ik dat had gewild ..ik merk ook echt geen lange wachttijden in de ziekenhuizen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:44

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2021D30705

Motie van de leden Westerveld en Bikker over niet overgaan tot het exploiteren van boostervaccins totdat de wereldwijde vaccinbeschikbaarheid aanzienlijk is verbeterd.

Citaat:
Voorgesteld 18 augustus 2021
Resultaat: verworpen

De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat slechts 1,5% van de mensen in lage-inkomenslanden de
kans hebben gehad om zich te laten vaccineren;

constaterende dat de Wereldgezondheidsorganisatie stelt dat ieder land in
staat moet zijn om 10% van de bevolking in te enten en daarom rijke
landen oproept om nog niet over te gaan tot een derde prik, de
zogenoemde «boostervaccins»;

constaterende dat de kans op virusmutanten alom aanwezig is zonder
wereldwijde bescherming en deskundigen ernstig twijfelen over de
toegevoegde waarde en acute noodzaak van de boostervaccins;
overwegende dat een pandemie zowel moreel als epidemiologisch vraagt
om internationale solidariteit;

verzoekt de regering, nog niet over te gaan tot het exploiteren van
boostervaccins totdat de wereldwijde vaccinbeschikbaarheid aanzienlijk is
verbeterd, met uitzondering van burgers waarbij een boostervaccin door
de eigen medisch behandelaar als zeer wenselijk wordt geacht,
en gaat over tot de orde van de dag.

Westerveld
Bikker

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:49

Voor dat er een advies van de Gezondheidsraad is al besluiten dat het niet gebeurd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:52

Ik vind dat met die moties altijd lastig hoor... het is een soort platte tekst, en wat precies welke consquenties of randvoorwaarden zijn, kan je amper ergens vinden...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:54

bigone schreef:
Voor dat er een advies van de Gezondheidsraad is al besluiten dat het niet gebeurd.

En een besluit staat vast. Dat kun je niet wijzigen. Óók niet als er vanuit onderzoek blijkt dat je besluit wellicht niet het juiste is :j

-O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:57

Cer schreef:
Ik vind dat met die moties altijd lastig hoor... het is een soort platte tekst, en wat precies welke consquenties of randvoorwaarden zijn, kan je amper ergens vinden...

Klopt hoor! Het risico's van mutaties is echter reëel. Als je ervoor kiest de prikken in ''eigen huis'' te houden, zul je volgens mij moeten zorgen dat mutaties (die ook voor gevaccineerde een risico kunnen vormen) moeilijk het land binnen kunnen komen. In mijn ogen betekent dat een strenger testbeleid. Zeker rond reizen...