Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:08

Zo heb ik het inderdaad ook begrepen purny.
Hoe dat werkt met identificatie weet ik niet, of je dan daarnaast ook je identiteitsbewijs moet kunnen tonen bij iedere bar.
Zelf heb ik daar geen moeite mee, je moet nu ook je ID aan ieder studentje achter de kassa tonen bij bijvoorbeeld alcoholverkoop ofzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:09

Echwel schreef:
Link besmettingscijfers en druk op zorg minder eenduidig, hoe zit dat? - https://nos.nl/l/2373693

Ben benieuwd

Dat zeiden mijn man en ik zondag ook al tegen elkaar. Hier zouden ze de modellen op aan mid5en passen idd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:10

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:12

Echwel schreef:
Zou toch met een app zijn

https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... rd-is.html

Is in Israël al het geval

Ja, maar hoe weet die app dat ik het ben, dat bedoel ik meer. Ik kan ook de telefoon van mijn man die een negatieve test heeft laten doen meenemen, of die van een vriendin of kennis.
Moet je je dus ook voortaan standaars identificeren om te bewijzen dat de app daadwerkelijk jou informatie betreft? Krijgt de app ook een foto zodat dit zonder ID gecheckt kan worden enz. Daar ben ik benieuwd naar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:13

En die data die uitgelezen moet worden ligt ergens en dat ergens is in bezit van overheid en laten die nou vreselijk slecht zijn met veilig data management (ja dat is ook een deel van mijn werk, het bedrijf waar ik wetk nam ook deel in het klaarstomen van de Zwitserse covid app).
Dus nee, dan is het maar klaar met uitgaan en spreek ik wel ergens thuis af.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:19

Ik ben geen techneut dus weet het antwoord daarop niet

En mij maakt het eerlijk gezegd niet uit of mensen wel of niet zien dat ik geënt ben

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:21

Ik denk dat ik de ontwikkeling van die app maar overlaat aan mensen die slimmer zijn als mij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:32

Dat is het nadeel als je daar meteen mee te maken hebt, sommige dingen voelen beter als je het niet ziet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:36

Misschien linken ze de code aan de DigiD.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:39

purny schreef:

Dacht het niet. Dat is wel erg link.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:42

secricible schreef:
Zo heb ik het inderdaad ook begrepen purny.
Hoe dat werkt met identificatie weet ik niet, of je dan daarnaast ook je identiteitsbewijs moet kunnen tonen bij iedere bar.
Zelf heb ik daar geen moeite mee, je moet nu ook je ID aan ieder studentje achter de kassa tonen bij bijvoorbeeld alcoholverkoop ofzo.

Was het maar zo´n feest bij mij :+ :')

Ik heb er totaal geen problemen mee dat mensen zien of ik gevaccineerd ben. Toevallig had ik het er met een cliënt over vandaag dat ondanks dat ik in de zorg werk mijn baas niet hoeft te weten of ik gevaccineerd ben/wil worden en mijn cliënten ook niet. Ik deel dit zelf wel met mijn cliënten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:51

bigone schreef:
purny schreef:

Dacht het niet. Dat is wel erg link.

Je moet toch ook je uitslag opvragen met je digid. Dus een code via de uitslagensite zal er vast wel aankomen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:54

Ik heb er ook geen moeite mee om het gewoon te zeggen of met iemand te bespreken, maar ik ga dat niet als bewijs gebruiken voor mijn dagelijks leven, dat is gewoon hoe ik er persoonlijk in sta.
Voor reizen naar eilanden of specifieke gevoelige gebieden wil ik daar een uitzondering voor maken, maar niet voor de kroeg.
Uiteraard staat dat verder ieder vrij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:56

Ik ga sureido een berichtje sturen, als het goed is heeft zij afgelopen weekend getest met de app :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:09

Haha, heb het topic even gezocht op verzoek van secricible. Ik heb dit weekend er mee getest inderdaad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo ziet ‘t er uit, weet niet of ik het mag delen maar ik heb niks gehoord van niet :+ die code werd gescand bij de ingang en dan checken ze je id-paspoort-rijbewijs of de leeftijd klopt met de qr code.

Hier kan dus nog wel wat veranderen gok ik zo.

Ik zie het probleem btw niet want je laat toch bij de kroeg sowieso al legitimatie zien tot een bepaalde leeftijd?
Laatst bijgewerkt door sureido op 22-03-21 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:12

Dank je wel sureido

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:17

Dankjewel, dus je moet ook je ID laten zien. Maar gelukkig niet gekoppeld aan digiD!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:18

Leuk dat je het wilt delen :j

Ik vroeg net mijn man of we daar eigenlijk op een lijn staan, zijn eerste reactie was ook: no way, dan maar niet. Dus gelukkig krijgen we daar geen ruzie over _O-

Ik ken gewoon teveel van de zwakke punten van zulke overheid bedachte digitalisering vanuit de toelatingskant, mijn man kent ook te veel data leaks (werkt dagenlijks met patienten data).
Maar goed dat probleem heb ik ook met speciale dure mondkapjes, ik weet precies wat daar in zit en waarom ik ze niet wil. Soms kun je bepaalde dingen beter gewoon nooit geweten hebben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:23

Nee, ik kreeg bij het testen na het laten zien van mijn ID een buisje mee waar een code op stond, daar werd de test ingedaan, en die code hebben ze me daarna ook gesmst. Ik heb de uitslag er na ook via mail gekregen maar heb hem gecheckt in de app, dus je kan ook in de app zien of je positief of negatief getest bent.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:57

sureido schreef:
Haha, heb het topic even gezocht op verzoek van secricible. Ik heb dit weekend er mee getest inderdaad.
[ [url=m/3tLw0p.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0xlgiL.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/So4QeC.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DS8c5J.png]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet ‘t er uit, weet niet of ik het mag delen maar ik heb niks gehoord van niet :+ die code werd gescand bij de ingang en dan checken ze je id-paspoort-rijbewijs of de leeftijd klopt met de qr code.

Hier kan dus nog wel wat veranderen gok ik zo.

Ik zie het probleem btw niet want je laat toch bij de kroeg sowieso al legitimatie zien tot een bepaalde leeftijd?

Ja maar dat registreert men nergens. Men kijkt alleen. Dit gaat echt veel verder. Te ver. En net wat Sizzle schrijft. Daarbij lever jij als mens zo op een hele subtiele wijze steeds meer in aan een overheid die daar van alles mee kan doen. En dat kan ver gaan. Als je ziet hoeveel men al gekoppeld heeft, hoeveel men nog wil koppelen, etc.
Ik wil best bewijzen t.z.t.dat ik geënt ben. Maar wat mij betreft alleen als dat met een boekje kan en zonder dat het ergens geregistreerd staat m.u.v. van mijn HA. Want daar kan verder niemand in aangezien ik geen EPD heb.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:21

Misschien toch maar vragen om een chip, word het veel gemakkelijker van. }>

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 04:58

Bedankt Sureido! Valt me op dat dit een QR-code is met veel data (veel blokjes, niet zo simpel als je ze normaal ziet). Is daar een reden voor, weet je dat toevallig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:01

In Zwitserland zou dit jaar het aantal geweldadige delikten aanzienlijk gestegen zijn (verkrachtingen, kindermishandeling, roofovervallen, geweld tegen verplegend personeel) met een 20% toename in moord. Opvallend zou zijn dat de groep onder de 18 vaker schuldig is. Zou dat ook op een bepaalde manier onder Corona-sterfte moeten vallen? Hoe is dit in NL of BE, ook een toename of valt het mee?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:06

Sizzle schreef:
In Zwitserland zou dit jaar het aantal geweldadige delikten aanzienlijk gestegen zijn (verkrachtingen, kindermishandeling, roofovervallen, geweld tegen verplegend personeel) met een 20% toename in moord. Opvallend zou zijn dat de groep onder de 18 vaker schuldig is. Zou dat ook op een bepaalde manier onder Corona-sterfte moeten vallen? Hoe is dit in NL of BE, ook een toename of valt het mee?

Heftig! Hoe het hier precies zat heb ik begin dit jaar een artikel over gelezen.
Daar was logischerwijs een afname te zien van het aantal inbraken.
Zwaardere criminaliteit nam wel toe https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ging-drugs maar vooral richting drugs als ik het artikel nog eens lees. Moord/doodslag ook stijging van 4% dus niet zo hoog als bij jullie.
Mishandeling scheen wel een probleem te zijn. Ook meer meldingen huiselijk geweld.

https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... shandeling Dit was wat wij op school ook helaas wel merkte. Ik werk ook met voornamelijk vmbo leerlingen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 23-03-21 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:10

Drugs onder kinderen is inderdaad massief gestegen, drank misbruik ook. Dat verklaarde ook voor een groot deel geweld tegen verplegend personeel (200% gestegen in grote steden als ik het goed in herinnering heb) omdat er veel meer mensen binnen gebracht worden die zwaar gealcoholiseerd zijn.

Ik hoop dat dit doort dingen ook weer normaliseren, maar als je met verslaving te maken hebt dan zal dat wel een stuk langer doorwerken ben ik bang.