Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:41

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:41

Maar dan moet je heel geduldig mensen in kleine hapjes eten geven. Ik geloof niet dat ik dat op zou kunnen brengen hoor :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:45

_Penotti schreef:
Maar dan moet je heel geduldig mensen in kleine hapjes eten geven. Ik geloof niet dat ik dat op zou kunnen brengen hoor :)

Die voedselronde in het ziekenhuis lijkt meer op 'n soort gaarkeuken. Rijdt iemand zo'n kar voorbij en je mag kiezen tussen 2 groentes, 2 soorten proteine en aardappelen of rijst. Daar nog een kant en klaar puddinkje bij en ze gaan weer door.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:46

gefeliciteerd Monique, wat een popje <3

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:46

Dat heb ik vroeger gedaan. Portioneren. Was heel apart werk

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:48

Ik heb zo hard gelachen toen ze zeiden dat ze extra IC/personeel wilden gaan opleiden....
Want er zijn al heel lang tekorten in de zorg. En al heel lang vacatures op de IC. Als iemand die ambitie had, was dat allang mogelijk. Ze vragen bij voorkeur een HBO-opleiding als verpleegkundige en een jaar werkervaring in een ziekenhuis. En de opleiding is 2 jaar. Je kunt dus niet zomaar onerevaren mensen direct naar de IC sturen, je basis moet breed zijn en je leert met name in de praktijk.

Ik zou nooit naar de IC willen, dat ligt me niet, buiten dat, als ze de verpleegafdelingen in het ziekenhuis leegtrekken is het probleem ook enorm. Ook daar is de zorg veel complexer dan 10 jaar geleden en al helemaal met 20 jaar geleden toen ik begon.

Onze CAO is ongunstig, de balans werk/prive nauwelijks aanwezig, het salaris matig. En dan sta ik op de afdeling en dan heb ik er zoveel plezier in dat ik het gewoon blijf doen. EN dan denk ik maar, het kan altijd erger, je kunt ook goedbetaald stom werk hebben, hahaha. Ik doe nu wel al best veel op het werk, maar ik mis de patienten echt. Omdat mijn astma doorsuddert mag ik nog niet in de directe zorg. Ik mis het.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:49

elnienjo schreef:
De Duitse RIVM is wat huiveriger over de besmetting die door kinderen kan ontstaan:
https://duitslandinstituut.nl/artikel/3 ... rspreiders

Toch gek dat het iets anders omschreven staat op de website van het RKI zelf:

"Kinder und Jugendliche: In der Mehrzahl der vorliegenden Studien waren Kinder seltener von einer SARS-CoV-2-Infektion betroffen (44-47). Eine Studie, in der Kontaktpersonen von COVID-19 Fällen untersucht wurden, zeigte jedoch, dass durchschnittlich 7 % der Kontaktpersonen an COVID-19 erkrankten, sowohl bei Erwachsenen, als auch bei Kindern (22), andere Studien gehen von einer geringeren Empfänglichkeit im Vergleich zu Erwachsenen aus (48, 49). Der Manifestationsindex liegt bei Kindern bei 72-96 % (50-52). Auch wenn bei Kindern, insbesondere bei Säuglingen und Kleinkindern schwere Verläufe vorkommen können (50), ist die Mehrzahl nach bisherigen Studien bei Kindern eher mild und unspezifisch."

Hier staat dat een contactonderzoek uitgaat van 7% bij kinderen, wat ongeveer hetzelfde is als bij volwassenen. Andere onderzoeken tonen echter aan dat kinderen minder gevoelig lijken te zijn dan volwassenen. Overigens zijn de onderzoeken waar naar verwezen wordt Chinese onderzoeken en geen Duitse, want de Duitse onderzoeken lopen nog.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/N ... 2bodyText2

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:52

Gefeliciteerd Monique met je prachtige kleindochter <3

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:53

@Raket: ik mag ook hopen dat het heel grondig naar de CAO's van de zorg gekeken gaat worden. Ik roep het al een hele tijd, zeker in de tijden als er weer stakingen waren van leraren. Van mij mag er een hoop geld naar de zorg (als in loon, maar ook in opleidingen en werkdrukvermindering etc.)

Vervelend dat je astma nog opspeelt, zullen de pollen ook niet meewerken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:55

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:57

Destination schreef:
elnienjo schreef:
De Duitse RIVM is wat huiveriger over de besmetting die door kinderen kan ontstaan:

"Kinder und Jugendliche: In der Mehrzahl der vorliegenden Studien waren Kinder seltener von einer SARS-CoV-2-Infektion betroffen (44-47). Eine Studie, in der Kontaktpersonen von COVID-19 Fällen untersucht wurden, zeigte jedoch, dass durchschnittlich 7 % der Kontaktpersonen an COVID-19 erkrankten, sowohl bei Erwachsenen, als auch bei Kindern (22), andere Studien gehen von einer geringeren Empfänglichkeit im Vergleich zu Erwachsenen aus (48, 49). Der Manifestationsindex liegt bei Kindern bei 72-96 % (50-52). Auch wenn bei Kindern, insbesondere bei Säuglingen und Kleinkindern schwere Verläufe vorkommen können (50), ist die Mehrzahl nach bisherigen Studien bei Kindern eher mild und unspezifisch."

Hier staat dat een contactonderzoek uitgaat van 7% bij kinderen, wat ongeveer hetzelfde is als bij volwassenen. Andere onderzoeken tonen echter aan dat kinderen minder gevoelig lijken te zijn dan volwassenen. Overigens zijn de onderzoeken waar naar verwezen wordt Chinese onderzoeken en geen Duitse, want de Duitse onderzoeken lopen nog.

Het gaat mij niet over het verloop bij kinderen, maar om de aanwezige besmettingsrisico's die er toch blijkbaar zijn voor volwassenen als zij met 'n besmet maar a-symptomatisch kind in aanraking komen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:59

Van harte gefeliciteerd Monique!

Ik zou wel wat willen doen in de zorg maar geen idee waar ik begin. 0 opleiding hiervoor, wel wat ervaring als huishoudelijke hulp. Voorlopig zit man toch thuis niets te doen dus kan ik wel aan het werk en wordt hij de huisman.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:00

Olle schreef:
@Raket: ik mag ook hopen dat het heel grondig naar de CAO's van de zorg gekeken gaat worden. Ik roep het al een hele tijd, zeker in de tijden als er weer stakingen waren van leraren. Van mij mag er een hoop geld naar de zorg (als in loon, maar ook in opleidingen en werkdrukvermindering etc.)

Vervelend dat je astma nog opspeelt, zullen de pollen ook niet meewerken...

Ja ook, daarom gebruik ik nu dagelijks prednison.

Ik heb 6 jaar extra opleidingen gedaan, daarvoor krijg ik maar liefst 0 Euro extra. In het bedrijfsleven ondenkbaar. Maar de randvoorwaarden zouden echt beter moeten zijn. Niet alleen voor verpleegkundigen, maar voor iedereen die met name onregelmatig werkt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:04

Monique gefeliciteerd met je prachtige kleindochter!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:06

elnienjo schreef:
Destination schreef:
[quote="elnienjo"

Het gaat mij niet over het verloop bij kinderen, maar om de aanwezige besmettingsrisico's die er toch blijkbaar zijn voor volwassenen als zij met 'n besmet maar a-symptomatisch kind in aanraking komen.[/quote]
Dat is nog niet duidelijk. Als kinderen minder vatbaar zijn en veel sneller antistoffen aanmaken, kan het zijn dat ze minder virusdeeltjes uitscheiden en daardoor minder snel andere mensen besmetten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:09

elnienjo schreef:
Het gaat mij niet over het verloop bij kinderen, maar om de aanwezige besmettingsrisico's die er toch blijkbaar zijn voor volwassenen als zij met 'n besmet maar a-symptomatisch kind in aanraking komen.

Maar daar gaat het artikel niet over, toch? Zoals ik het begrepen heb, mogen voor nu alleen degenen naar school die examens moeten afleggen. Er is op dit moment nog te weinig bekend over het besmetten door kinderen. De gezondheidsinstanties hebben het te druk met andere zaken en pas over enkele weken worden de eerste cijfers in Duitsland verwacht. De internationale onderzoeken wijzen alle kanten op.
https://www.spiegel.de/wissenschaft/med ... 82bc06007a
https://www.swr.de/wissen/corona-kinder-100.html
https://www.infektionsschutz.de/coronav ... rlauf.html

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:09

veerledec schreef:
Dat is nog niet duidelijk. Als kinderen minder vatbaar zijn en veel sneller antistoffen aanmaken, kan het zijn dat ze minder virusdeeltjes uitscheiden en daardoor minder snel andere mensen besmetten.

Maar a-symptomatische volwassen besmetten óók.
Vind het in elk geval goed dat de Duitse RKI het scherp in de gaten houdt. Duitsland test stukken meer dan Nederland, dus zij zullen zaken sneller opmerken dan het RIVM.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:11

elnienjo schreef:
veerledec schreef:

Vind het in elk geval goed dat de Duitse RKI het scherp in de gaten houdt. Duitsland test stukken meer dan Nederland, dus zij zullen zaken sneller opmerken dan het RIVM.

Niet per se. In Nederland gebeurt veel meer centraal, waar in Duitsland veel verschillende gedecentraliseerde gezondheidsinstanties zijn. Dit leidt er ook toe dat er ontzettend veel verschillende Corona hotlines zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:14

elnienjo schreef:
veerledec schreef:

Ja, maar het afweersysteem van kinderen werkt anders dan het systeem van volwassenen. Het is een andere verdedigingslinie die het virus aanpakt. En dat zou dus kunnen betekenen dat het virus sneller/anders in de kiem wordt gesmoord.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:33

"Zou kunnen" klinkt (vind ik) niet echt als fijne basis voor het gokken met zoiets.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:35

Er staat 'zou kunnen' omdat dat mijn interpretatie is van de gegevens die ik langs heb zien komen. Maar ik ben geen wetenschapper en het is niet mijn vakgebied, dus ik ga geen harde conclusies hier neerzetten. Ik ben wel jurist, dus voorbehouden neerschrijven is wel mijn vakgebied :D.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 15:40

Hmm, ja, mijn punt is dat 'zou kunnen' ook volgens mij de stevigste uitspraak is die men op dit moment op basis van de beschikbare wetenschap kan doen, en absoluut niet meer dan dat. En ik vind dat een zeer magere basis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:06

Shadow0 schreef:
"Zou kunnen" klinkt (vind ik) niet echt als fijne basis voor het gokken met zoiets.

Hier heb je de uitleg hoe verschillend de immuniteitssystemen werken van kinderen tov ouderen en verschil vrouwen en mannen.

Zelf vind ik dit een geweldige duidelijke uitleg van H Savelkoul

https://m.facebook.com/UniversiteitVanN ... h.php&_rdr

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:11

veerledec schreef:
[
Ja, maar het afweersysteem van kinderen werkt anders dan het systeem van volwassenen. Het is een andere verdedigingslinie die het virus aanpakt. En dat zou dus kunnen betekenen dat het virus sneller/anders in de kiem wordt gesmoord.

Het gaat mij niet om het kind, want die worden hooguit mild ziek, maar om de volwassenen.
Ik ken zelf een man (70+) die het van zijn kleinzoon (die op wintersport was) heeft opgelopen. De man kan het gelukkig navertellen. Maar het is dus gewoon een risico dat het toch vanuit kinderen op volwassenen over gaat, ook al gebeurt het blijkbaar vaker andersom.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:18