Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 22:00

Hallo, paar varkens vraagjes: Wil voor het eerst twee, hoogstens drie biggen gaan kopen om van het najaar te laten slachten. Kan iemand mij tips geven over welke rassen/ kruisingen het best? Wat zijn redelijke prijzen? Woon in Drenthe trouwens. En beer/zeug? Hoe doen jullie dit met aantallen als je ook fokt (bij mij nog niet aan de orde hoor, maar ben nieuwsgierig, 4 of 5 is max ivm UBN hobby?) Bedankt voor reacties (mag ook via PB) :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:58

Welk ras is echt persoonlijk, wat zoek je in een varken, welke kleur vind je mooi, hoe wil je ze houden enz

Prijzen variëren van 50 euro tot 150 euro per big.
Ligt weer aan welk ras, geslacht, stamboom enz

Je mag 4 volwassen varkens houden en een onbeperkt aantal biggen tot ze 25 kg wegen.

Beer of zeug is weer waar je ze voor wilt houden en sommige mensen willen alleen zeugenvlees eten.

Bij ons worden de beertjes meestal gecastreerd, zodat je geen kans op berengeur hebt.
Dit jaar niet gedaan ivm kosten (alles is iets duurder uitgevallen dan normaal en deze biggen waren niet gepland), heb 3 beertjes rondlopen en vandaag gaan er twee in de verkoop en nummer 3 wil ik de gok wel mee wagen.

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 12:24

Alles wat Elise zegt inderdaad!

Bij ons hebben borgen de voorkeur voor vlees. Zijn in aanschaf goedkoper en ook geen gedoe als ze berig worden. Persoonlijk nog nooit verschil kunnen ontdekken tussen vlees van een zeug of borg. Als er alleen keus is uit zeugen of beren dan zou ik wel voor zeugjes gaan.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:01

Bedankt! Wat voeren jullie je varkens zoal? Eten varkens ook hooi/kuil/snijmais? En over aanvraag UBN: ik wil de varkens gaan houden vlakbij mijn huis, alleen is dit geen woonadres. Moet ik dan de UBN gewoon op mijn huisadres zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:03

Mijn broedmachine is kapot -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:11

:oo Zo dan balen. -O-

Kan wel zeggen je mag de mijne wel lenen ik kom alleen niet bij de winkels om te verzenden. :o

Ik straks even fundering leggen voor het verhuizen van kippenhok deze kom dus bij de oude pruimenboom te staan. Hebben ze gelijk al schaduwplekje en dan kom er een ren bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:20

Is mijn eigen fout helaas. Iets te grondig gepoetst waarbij er blijkbaar water op de printplaat is gekomen. Niet gezin, ik steek hem in. Knetteren en een verbrande geur -O- Hij doet nog wel iets maar blijft op 0.0 temperatuur en 0 vochtigheid staan. Ik kan hem wel instellen maar hij springt niet meer aan. Dom van mij. Had hem beter voor de zekerheid eerst een dag laten drogen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 12:48

peer2005 schreef:
Bedankt! Wat voeren jullie je varkens zoal? Eten varkens ook hooi/kuil/snijmais? En over aanvraag UBN: ik wil de varkens gaan houden vlakbij mijn huis, alleen is dit geen woonadres. Moet ik dan de UBN gewoon op mijn huisadres zetten?

Het UBN moet echt op het adres waar de dieren zich bevinden. Heeft het geen straatnaam of nummer? Anders zou ik even bellen met RVO om te vragen wat ze dan adviseren.

Onze varkens eten zeugenbrok, bietenpulp, hooi, oud brood en in het seizoen ook gemaaid gras, gevallen fruit, eikels en spul uit de moestuin.

@DMH, ah nee dat is balen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:51

Voor UBN nummer adres, kijk via kadaster wat het perceelnummer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:05

Ik ben ondertussen aan het kijken voor een andere broedmachine. Welke hebben jullie?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 13:42

Ik heb de budget variant van Kleinveeservice. Vind het fijne dingen. Geen poespas maar werkt wel goed.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:17

Toevallig DMH want mijn broedmachine is ook kapot gegaan (terwijl er eieren in liggen). Bij mij kon hij niet meer over het middelpunt kantelen dus dat lossen we nu op door ze met de hand te kantelen. Nog 4 dagen en dan is dag 18. Hopen dat ze er niet te veel onder geleden hebben (hooguit 2 dagen).

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:19

DMH :(:). Al konijnennieuws? En hoe gaat het met de lammetjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:28

Ai dat is ook zonde! Ik hoop dat je nog een goede uitkomst hebt!

Ik gok dat de thermostaat kapot is. Hij registreert geen temperatuur of vochtigheid meer. Ik vind ook nergens nog wisselstukken. Blijkbaar is er een nieuw model? Maar even nadenken wat ik ga doen... Ik heb iemand waar ik de eitjes naar toe kan brengen. Maar met de controles hier op de weg durf ik het niet.

Lizy: Lief dat je het vraagt :) Ik heb 2 konijnen uitgerekend voor zaterdag en eentje voor volgende maandag. 1 is druk bezig met een nest te bouwen maar dat deed ze ook toen ze schijnzwanger was. Ik durf er niets over te zeggen of ze drachtig is of niet :P

De lammetjes doen het goed. Het lijkt momenteel beperkt te blijven tot 1 ooi en 1 lam (hout vasthouden!) Had jij overigens ook geen konijnen cadeau gekregen bij het huis?

Ik moet ook nog wat uitzoeken bij de kippen. Van 6-8 eieren per dag heb ik sinds een week nog maar 3 per dag >;)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:39

DeMolenhoek schreef:
Ai dat is ook zonde! Ik hoop dat je nog een goede uitkomst hebt!

Ik gok dat de thermostaat kapot is. Hij registreert geen temperatuur of vochtigheid meer. Ik vind ook nergens nog wisselstukken. Blijkbaar is er een nieuw model? Maar even nadenken wat ik ga doen... Ik heb iemand waar ik de eitjes naar toe kan brengen. Maar met de controles hier op de weg durf ik het niet.

Lizy: Lief dat je het vraagt :) Ik heb 2 konijnen uitgerekend voor zaterdag en eentje voor volgende maandag. 1 is druk bezig met een nest te bouwen maar dat deed ze ook toen ze schijnzwanger was. Ik durf er niets over te zeggen of ze drachtig is of niet :P

De lammetjes doen het goed. Het lijkt momenteel beperkt te blijven tot 1 ooi en 1 lam (hout vasthouden!) Had jij overigens ook geen konijnen cadeau gekregen bij het huis?

Ik moet ook nog wat uitzoeken bij de kippen. Van 6-8 eieren per dag heb ik sinds een week nog maar 3 per dag >;)

Dankje! Ik hoop ook dat jij eindelijk succes hebt met de konijnen! Van 6-8 naar 3 is verdacht inderdaad. Ik heb hier wel eens gehad dat ze spontaan bij de buurman gingen leggen. Uiteindelijk zijn ze daar weer vanzelf op teruggekomen gelukkig :j .

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:51

Ja wij hadden inderdaad konijnen maar die zijn helaas alle 4 dood vermoedelijk door myxomatose gezien we vlak daarvoor een vos rond en in de boerderij gehad hebben die extreem schurftig was en we rond dezelfde tijd ook diverse konijnen dood hebben gevonden in de weides. Zien nu ook helemaal geen wilde konijnen meer lopen terwijl we daar van de zomer en het najaar onze nek bijna over braken.

Daarnaast zijn onze kippen allemaal gegrepen door een vos of das dus wij hebben geen kleinvee meer voor eigen consumptie. Wil straks wel weer kippen maar daarvoor willen we eerst een nieuw hok hebben en daar hebben we nog geen tijd voor gehad. Waarschijnlijk gaan we een oud aanhangerchassis gebruiken om een mobiel nachthok te maken en ze dan steeds verplaatsen achter de schapen aan. Hopelijk hebben we dan en eitjes en een natuurlijke wormbestrijding in 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:56

Ah dat is zonde. Hebben jullie plannen om er weer aan te schaffen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:59

Ooit als we alles op de rit hebben en tijd hebben om er daadwerkelijk wat mee te doen. Op dit moment proberen we onze gewone planning op de rit te krijgen. Er moeten nog heel wat kilometers hek vervangen worden, land bewerkt etc. Maar ooit hebben we daar ook weer tijd voor.

Eerste doel is nu de groentetuin op de rit krijgen. Het frame van de kas staat in ieder geval in elkaar. Zo maar eens een poging wagen om de geul voor het plastic eromheen te graven en de grond te bewerken. Mijn eerste plantjes die ik binnen voorgezaaid heb komen in ieder geval op.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:54

DeMolenhoek schreef:
Is mijn eigen fout helaas. Iets te grondig gepoetst waarbij er blijkbaar water op de printplaat is gekomen. Niet gezin, ik steek hem in. Knetteren en een verbrande geur -O- Hij doet nog wel iets maar blijft op 0.0 temperatuur en 0 vochtigheid staan. Ik kan hem wel instellen maar hij springt niet meer aan. Dom van mij. Had hem beter voor de zekerheid eerst een dag laten drogen.

Dit heb ik ook gedaan bij mijn eerste broedmachine. Dom dom.

Heb nu een machine via AliExpress (die hier voor het drie dubbele in Nederlandse winkels worden verkocht) en die doet het perfect.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:29

Gisteren is de DA langs geweest om alles in te enten, te ontwormen en drachtcontrole te doen bij Madelief.

Nu was ik vandaag met de kids wat mest aan het verzamelen voor een experiment en kwamen we dit tegen van Indy (nieuwe veulen).

Afbeelding

Ze zit/zat dus helemaal vol met wormen.
Aagje word altijd gecontroleerd en ontwormd en heeft eigenlijk (net als mijn andere pony's) nooit last van wormen gehad.
Indy is gisteren dus al ontwormd en de komende tijd ga ik alle mest uit de wei halen, maar moet ik haar over een paar weken weer ontwormen?

De DA is er over 4 weken weer voor haar tweede enting en nogmaals de controle van Madelief (ze was te klein om overal goed bij te kunnen), dus dan zou ze gelijk weer ontwormd kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:42

Ik zou haar voor de zekerheid opnieuw doen :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:42

Hekje van 1 meter hoog zal toch wel genoeg zijn om grote maat kippen binnen te houden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:54

Marcella schreef:
Hekje van 1 meter hoog zal toch wel genoeg zijn om grote maat kippen binnen te houden.

Nouu.. misschien als je hele zware kippen hebt die al amper kunnen vliegen (Brahmas o.i.d). Mijn australorp kruising haan van 4,5 kg vliegt vrolijk op het hek van het krullenhok (1.80 ongeveer).
Ik denk ook niet dat ik mijn dames erachter kan zetten... Dat duurt hooguit 5 minuten :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 20:56

Dan gaat er gewoon nog een netje over kan die straks ook gelijk als opvang voor de pruimen werken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:00

Marcella schreef:
Dan gaat er gewoon nog een netje over kan die straks ook gelijk als opvang voor de pruimen werken.

Ja met een net erover kan het natuurlijk wel!