Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 00:51

Ik vraag me af waarom ik ineens iedereen zijn hond met een tuigje uit zie laten. De meeste honden aan een strakke lijn voor de baas uit. Op de een of andere manier nodigen die dingen de hond uit tot trekken [zelfs onze herder, die altijd aan een losse lijn netjes naast loopt, gaat trekken in een tuigje]. Ik kan het snappen voor hele kleine of iele hondjes met een broos nekje, maar ik zie ze de laatste paar maanden ook bij stevige honden die flink kracht kunnen zetten op de lijn...

Lijkt me toch gewoon niet fijn je hond uitlaten? Ik zou iig niet blij worden om constant kracht tegen te moeten zetten als ik een stevig stuk ga lopen... of zelfs maar een blokje om.

Captain

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 03:01

Borsttuig moet er juist voor zorgen dat ze minder trekken. De druk op hun borst schijnen ze niet prettig te vinden. Onze boxer heeft er ook een, super fijn en trekt echt beduidend minder dan aan de halsband.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:18

Hondje van mijn oma trok ook altijd minder met een tuigje, hij vond de druk inderdaad minder prettig denk ik.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:27

vanspeijk schreef:
Ik vraag me af waarom ik ineens iedereen zijn hond met een tuigje uit zie laten. De meeste honden aan een strakke lijn voor de baas uit. Op de een of andere manier nodigen die dingen de hond uit tot trekken [zelfs onze herder, die altijd aan een losse lijn netjes naast loopt, gaat trekken in een tuigje]. Ik kan het snappen voor hele kleine of iele hondjes met een broos nekje, maar ik zie ze de laatste paar maanden ook bij stevige honden die flink kracht kunnen zetten op de lijn...

Lijkt me toch gewoon niet fijn je hond uitlaten? Ik zou iig niet blij worden om constant kracht tegen te moeten zetten als ik een stevig stuk ga lopen... of zelfs maar een blokje om.

Die van mij loopt ook met tuig gewoon naast me. Soms vergeet hij dat dat moest :') en als ik hem dan ff 'terugtrek' reageerd hij beduidend sneller dan met zijn halsband.

Hij mag als we gaan fietsen ook graaaaaag even trekken, helaas wil ik dat niet hebben met een halsband. Zijn vorige tuig was te klein geworden, dus heb dat trekken maar afgeleerd. Nu heb ik een nieuw tuig, mag hij weer trekken en wil ik hem ook wel aansporen, maar hij vind dit tuig duidelijk niet lekker om mee te trekken.

Er zal dus wel iets zijn wat hem tegen houdt :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:32

Weet je wat ik me afvraag :+

Wat als je alle stekels uit een cactus trekt? Groeien die dan terug, sterft de cactus af, of leeft ie verder zonder stekels?

En een waterkoker, mag/kan je daar ook melk in koken?

:+

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:44

Mijn vader heeft een keer een cactus die in de vensterbank stond op zijn arm laten vallen bij verplaatsen. Stekels uit cactus, in mijn vaders arm. Cactus doet het nog steeds. Volgens mij groeien de stekels terug maar weet niet zeker... ze gaan iig niet dood!
Ik heb later diezelfde cactus ook half op mijn hand laten vallen :') zeer dat dat doet...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:24

Hoe komt toch die kontvormige kuil in de bank nu het schoolvakantie is.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:29

Waarom zweet je meer als het zo verschrikkelijk benauwd is, dan wanneer de zon gewoon schijnt?

Als ik op een gewone zonnige dag een rondje met het hondje doe, ach, dan zweet ik wel maar niet om direct voor onder de douche te springen. Zonet een rondje met het hondje gedaan, het is stikbenauwd en ik zweet me de pleures. Lijkt me toch, dat als de luchtvochtigheid hoog is, dat dat je afkoeling is? :Y)

Maar ik zal wel weer verkeerd denken of de enige zijn met het probleem. Ik ga nu iig eerst douchen :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:30

Bij hoge luchtvochtigheid verdampt je zweet veel minder omdat de lucht "al vol zit" met vocht. Bij een lage luchtvochtigheid kun je dat vocht veel beter kwijt. Even een makkelijke uitleg.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:33

Waarom er hier thuis altijd zo veel ruzie is, word er gek van.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 12:38

Sokje_6 schreef:
Bij hoge luchtvochtigheid verdampt je zweet veel minder omdat de lucht "al vol zit" met vocht. Bij een lage luchtvochtigheid kun je dat vocht veel beter kwijt. Even een makkelijke uitleg.

Oow.. Nouja eigenlijk een extreem logische verklaring dus, whaha. Die had ik zelf ook wel kunnen bedenken als ik er bij na denk :') _/-\o_

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:18

Ik vraag me oprecht af hoe mensen (beesten) zichzelf nog aan kunnen kijken wanneer ze over gaan tot laffe daden, zoals het overvallen en zwaar mishandelen van ouderen...

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:38

AmyII schreef:
Ik vraag me oprecht af hoe mensen (beesten) zichzelf nog aan kunnen kijken wanneer ze over gaan tot laffe daden, zoals het overvallen en zwaar mishandelen van ouderen...

Tja wat dacht je van dierenmishandeling.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:40

Dat met dat borsttuig ben ik het niet zo mee eens dat ze minder trekken. Ik zie de honden om mij heen daardoor zelfs meer trekken. Ze kunnen ook beter trekken met een borsttuig want dat doen slede honden ook. Die hebben ook een borsttuig zodat ze beter kracht kunnen zetten om de slee te trekken. Ik vind een borsttuig drie keer niks

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:45

Bambi1995 schreef:
AmyII schreef:

Tja wat dacht je van dierenmishandeling.

Heel, heel eerlijk? Ik vind dierenmishandeling ook heel erg hoor maar het zullen je grootouders maar zijn die voor dood achtergelaten worden.
Die mensen had geen fysieke schade toegebracht hoeven worden, ze waren al nagenoeg weerloos.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:32

vanspeijk schreef:

Ja, honden kunnen makkelijker kracht zetten op een tuig, maar je kan ze ook op een vriendelijke manier corrigeren met tuig. Als de riem vast zit op de rug kan je de hond opzij trekken, iets wat ze onprettig vinden. En nog mooier is als de ring op de borst zit, als er dan druk op de riem komt wordt de borst en schouder partij opzij getrokken, wat ze dus niet prettig vinden. Op die manier wordt de hond altijd op het juiste moment gecorrigeerd. Ook is een halsband niet goed voor de nek waardoor nog andere problemen kunnen ontstaan. In de hals zitten natuurlijk het strottenhoofd, lopen aders en zenuwen die worden belast tijdens trekken. Meer over de nadelen van een halsband staat hier goed omschreven: http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/
Waarom -denk ik- mensen tegenwoordig liever een tuig ipv. halsband gebruiken, is simpelweg omdat andere trainings methoden gebruikt worden. Vroeger was een slipketting tijdens training een eerste behoefte en bij correctie gaf je daar een goede ruk aan. De laatste trainings methoden zijn meer gebaseerd op goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren.
En, sommige mensen lopen met tuig omdat ze het simpelweg mooier vinden.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 15:37

Ik ben benieuwd of er bekende Nederlanders op bokt zitten?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:03

Ja :j niet heel bekende Nederlanders maar er zitten zeker BNers op bokt...

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:04

_Karlijn schreef:
Ik ben benieuwd of er bekende Nederlanders op bokt zitten?

Britt Dekker zit volgensmij op bokt :j :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:28

Dat is een bekende Verveelia :')

Ligt er aan wat je onder bekend verstaat. Er zijn wel diverse grand prix ruiters en trainers met een Boktaccount :j

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:45

JunkDeLuxe schreef:
Weet je wat ik me afvraag :+

Wat als je alle stekels uit een cactus trekt? Groeien die dan terug, sterft de cactus af, of leeft ie verder zonder stekels?

En een waterkoker, mag/kan je daar ook melk in koken?

:+

De cactus kwestie weet ik niet te beantwoorden (wel goede vraag trouwens :') )
Maar wat de melk betreft: ik weet uit ervaring dat je melk wel kan koken in de waterkoker, mits je er genoeg in doet! Ik had er te weinig ingedaan (voor alleen een kopje chocomelk voor mezelf :+ ) en toen verdampte de melk en begon de waterkoker te roken...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:49

Waarom krijg ik een Franse advertentie van basic fit op m'n iPhone

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:40

Wanneer ik mijn Audi TT ga kopen :')

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:34

Bestaan er flow-charts voor als je door een insect gebeten/gestoken bent maar geen idee hebt waardoor? :')

Zat me afgelopen week niet mee, beest vliegt in mn mouw op de scooter, 3 bulten op mn elleboog. Vandaag weer een beest maar nu in mn helm, gebeten/gestoken recht langs mn oog :(

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:38

xSCWx schreef:
vanspeijk schreef:

Ja, honden kunnen makkelijker kracht zetten op een tuig, maar je kan ze ook op een vriendelijke manier corrigeren met tuig. Als de riem vast zit op de rug kan je de hond opzij trekken, iets wat ze onprettig vinden. En nog mooier is als de ring op de borst zit, als er dan druk op de riem komt wordt de borst en schouder partij opzij getrokken, wat ze dus niet prettig vinden. Op die manier wordt de hond altijd op het juiste moment gecorrigeerd. Ook is een halsband niet goed voor de nek waardoor nog andere problemen kunnen ontstaan. In de hals zitten natuurlijk het strottenhoofd, lopen aders en zenuwen die worden belast tijdens trekken. Meer over de nadelen van een halsband staat hier goed omschreven: http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/
Waarom -denk ik- mensen tegenwoordig liever een tuig ipv. halsband gebruiken, is simpelweg omdat andere trainings methoden gebruikt worden. Vroeger was een slipketting tijdens training een eerste behoefte en bij correctie gaf je daar een goede ruk aan. De laatste trainings methoden zijn meer gebaseerd op goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren.
En, sommige mensen lopen met tuig omdat ze het simpelweg mooier vinden.

Wel interessant [vooral dat stuk over de correlatie tussen pijn en gedragsproblemen [wat in de paardenwereld inmiddels behoorlijk ingeburgerd is maar bij honden heb ik er eigenlijk nooit veel over gehoord of gelezen]] -

Maar dan nog zie ik dus mensen lopen met trekkende honden, die dus niet gecorrigeerd worden.

Dus vraag me nog steeds af waarom mensen het blijkbaar ok vinden om met een trekkende hond te lopen :')