Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
pinuts schreef:tsjah, tis maar net wat de mensen willen.. zo wou iemand een keer trouwfotos, en dan nemen ze niet die enorme dure proftotograaf, maar het buurmeisje met enige ervaring en een dikke camera. Moeten ze zelf weten natuurlijk.. Ik had t miss ook gedaan, t prijsverschil is namelijk enorm.. tsjah of de proffotograaf daardoor zal uitsterven.. Het is wel zo dat je nou eenmaal mooie fotos kan maken zonder ervaring en een dikke camera (op automatisch) Dusjah.. ik denk dat je als prof ook gewoon goed moet zijn. En voor kunstfotograaf moet je helemaal je best doen^^
pinuts schreef:Het is wel zo dat je nou eenmaal mooie fotos kan maken zonder ervaring en een dikke camera (op automatisch).
Silfre schreef:pinuts schreef:Het is wel zo dat je nou eenmaal mooie fotos kan maken zonder ervaring en een dikke camera (op automatisch).
En dan ligt de nadruk inderdaad op het woordje KAN
Op de automatische stand tegen de zon in fotograferen waardoor je de schaduwkant van je voorwerp pakt, wordt geen mooie foto. Een portretfoto tegen een drukke achtergrond wordt geen mooie foto. Geflitste foto met slagschaduwen, geen mooie foto...
Uiteraard kun je dit bewust doen en kan het effect wel leuk zijn, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Silfre schreef:'Vroeger' moest je zelf op een papiertje bijhouden wat je instellingen bij fotonummer (en -rolletje) zoveel waren. Na een paar dagen (filmpje ontwikkelen en afdrukken heette dat) kon je pas het resultaat zien. Nu druk je op je info-button en hebt meteen een redelijk idee van belichting etc. en is het niet goed, dan probeer je het opnieuw. Het leerproces (techniek) is veel sneller geworden.
Citaat:Wat me wel opvalt is dat je tegenwoordig overal 'gewone doorsnee' mensen met een gezinnetje met DSLR's ziet lopen, vooral in dierentuinen.
Chr1s schreef:nou ik kom ook effe binnenvallen
heb niet alles gelezen maar ja
als fotograaf red je het wel als je goed bent, maar is wel moeilijker geworden
en ook aan ding waar ik aan erger dat mensen die vanalles aanbieden, veel mee verdienen
maar waar blijft kvk nummer, btw afdragen? nergens, vind ik eigenlijk niet kunnen
kijk als je niet veel mee verdiend okay, maar sommige verdienen er best veel mee
eigenlijk boven een bepaald bedrag moet je bij kvk ingeschreven staan, toch?
En zo kun je wel door gaan
Oamaru schreef:Ik denk dat het een hype is. Net zoals de tamadingetjes, pokémon kaarten en weet ik veel wat. Mensen kopen een DSLR en klooien er wat mee rond. Natuurlijk zijn het technisch goede foto's, daar zijn die dingen voor gemaakt. Maar om toch hét plaatje te krijgen moet je iets verder gaan. Dat is waar de meeste mensen blijven hangen, of opgeven. En natuurlijk is het allemaal leuk en aardig, maar volgens mij zijn er echt maar een paar die ermee doorgaan en ook een niveau bereiken waar je met trots kan zeggen ; dát is mijn foto.