Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:04

tsjah, tis maar net wat de mensen willen.. zo wou iemand een keer trouwfotos, en dan nemen ze niet die enorme dure proftotograaf, maar het buurmeisje met enige ervaring en een dikke camera. Moeten ze zelf weten natuurlijk.. Ik had t miss ook gedaan, t prijsverschil is namelijk enorm.. tsjah of de proffotograaf daardoor zal uitsterven.. Het is wel zo dat je nou eenmaal mooie fotos kan maken zonder ervaring en een dikke camera (op automatisch) Dusjah.. ik denk dat je als prof ook gewoon goed moet zijn. En voor kunstfotograaf moet je helemaal je best doen^^

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:47

Ik weet niet, maar hebben dikke camera's tegenwoordig automatische standjes?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:54

Voor zover ik weet niet. En daarbij denk ik niet dat zomaar iedereen mooie foto's maakt met een 'dikke' camera. Daar is wel een beetje gevoel en ervaring voor nodig. En daar betaal je voor. Als ik ga trouwen ooit, dan betaal ik liever voor iemand die ervaring heeft, kost wel wat meer, maar je trouwt maar een keer als het goed is.

En trouwfoto's wil ik niet commercieël noemen. Ik denk hierbij aan advertenties, bladen enz.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:56

pinuts schreef:
tsjah, tis maar net wat de mensen willen.. zo wou iemand een keer trouwfotos, en dan nemen ze niet die enorme dure proftotograaf, maar het buurmeisje met enige ervaring en een dikke camera. Moeten ze zelf weten natuurlijk.. Ik had t miss ook gedaan, t prijsverschil is namelijk enorm.. tsjah of de proffotograaf daardoor zal uitsterven.. Het is wel zo dat je nou eenmaal mooie fotos kan maken zonder ervaring en een dikke camera (op automatisch) Dusjah.. ik denk dat je als prof ook gewoon goed moet zijn. En voor kunstfotograaf moet je helemaal je best doen^^

Iemand met weinig verstand ervan (of zonder opleiding enz) ziet inderdaad het verschil niet...
Zou gek zijn als er geen verschil te zien was tussen die dure prof en t buurmeisje met leuke camera op automatisch, denk je niet?
Áls het verschil al niet te zien is, is die prof misschien niet zo goed.
Wat ook heel goed kan want veel mensen die zich voor prof. fotograaf uitgeven hebben ook nooit een echte opleiding genoten. Ken er nl. wel een paar Knipoog Toch verdienen ze er hun dagelijks brood mee maar kan een deskundige wel degelijk het verschil zien.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:00

Volgens mij is naast de kosten fotografie als hobby ook gewoon veel laagdrempeliger geworden met de komst van digitale camera's?

'Vroeger' moest je zelf op een papiertje bijhouden wat je instellingen bij fotonummer (en -rolletje) zoveel waren. Na een paar dagen (filmpje ontwikkelen en afdrukken heette dat Clown ) kon je pas het resultaat zien. Nu druk je op je info-button en hebt meteen een redelijk idee van belichting etc. en is het niet goed, dan probeer je het opnieuw. Het leerproces (techniek) is veel sneller geworden.

Ook is het nu veel makkelijker en laagdrempeliger je foto te showen of distribueren via internet.

Ik vind fotograferen ook voor een groot deel afhankelijk van creativiteit, maar je hebt de technische kennis wel nodig om die creativiteit te 'verwoorden' in je foto's.

De opmerking 'met zo'n camera schiet je altijd mooie plaatjes' of 'meer (pixels/foto's) is beter' wordt vaak gemaakt, misschien dat mensen daarom ook zelf een DSLR kopen? Dan ben je net als de combinatie Z-paard B-ruiter snel een illusie armer.

Zelf zou ik het wel prettig vinden als alle fotoshoots in de rubriek Commercieel gebundeld worden, want het zijn er best veel. Dan vind ik straks wat makkelijker een scheerder. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Butsmuts op 15-07-08 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:08

pinuts schreef:
Het is wel zo dat je nou eenmaal mooie fotos kan maken zonder ervaring en een dikke camera (op automatisch).

En dan ligt de nadruk inderdaad op het woordje KAN

Op de automatische stand tegen de zon in fotograferen waardoor je de schaduwkant van je voorwerp pakt, wordt geen mooie foto. Een portretfoto tegen een drukke achtergrond wordt geen mooie foto. Geflitste foto met slagschaduwen, geen mooie foto...

Uiteraard kun je dit bewust doen en kan het effect wel leuk zijn, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:10

Idd, vroeger moest je echt wel enige kennis hebben van SLR fotograferen, met alle rolletjes en kostte het nog geld om de resultaten te bekijken.
Nu ben je 1x geld kwijt aan een geheugenkaart maar die kun je gewoon formatteren en de lelijke foto's verwijderen..

Meer pixels is niet per defenitie beter, maar wel mooier voor grotere afdrukken.. In principe kun je met afdrukjes van 20x30 nog goed uit de voeten met een 6mp SLR.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:15

Eens, al speelt de kwaliteit van de sensor ook wel een rol.
Ik bedoel met meer is beter ook de mensen die hun vinger niet meer van de ontspanknop af lijken te kunnen halen. Als je maar genoeg schiet, zit er vast wel iets tussen en de rest gooien we gewoon weg. In plaats van de tijd te nemen het juiste moment af te wachten en de juiste instellingen te kiezen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:26

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets herhaal. Negeer me dan maar gewoon.

Ik wil eerst even wat zeggen over het commetaar op UK. Wat maakt het uit dat er niet veel tussen zit? Die mensen posten daar, omdat ze het willen LEREN. Ze vragen hulp aan mensen die er meer verstand van hebben. Dus je spreekt jezelf een beetje tegen, de mensen moeten er de tijd voor nemen en cursussen nemen ed, maar als ze hulp vragen is het ook niet goed, omdat de foto's niet mooi genoeg zijn.

Dan het punt dat doorsnee mensen geen mooie camera mogen hebben, wat een onzin. Sorry maar dit vind ik niet normaal, wat geeft 'doorsnee' mensen niet het recht om leuk foto's te maken, bijv. in de dierentuin. Hier schaden ze de profs niet mee (wie neemt er nu een prof mee naar de dierentuin voor een paar leuke familiekiekjes Clown ) en zij hebben leuke foto's voor in het album of aan de muur. Als ze de volle functies van de SLR niet gebruiken, jammer dan, dat is hun doel niet, de camera gaat er niet dood aan.

En die amateurs met sites, maakt op zich ook niet uit. Lang leve het portefolio, staat het mensen niet aan zijn ze toch geen bedreiging voor de profs. Staat het mensen wel aan, dan zijn het waarschijnlijk goede amateurs, die misschien later opklimmen naar profs.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:26

Dat is ook een leerproces denk ik. Toen ik mijn D50 kocht, ben ik me meteen gaan verdiepen in instellingen en dergelijke,maar toch kon ik er van de 100 foto's 75 weggooien. Door de ervaring en het vele doen gooi ik nu denk ik 25 foto's weg,mss iets minder. Dan zijn ze nog niet geweldig, maar ze kunnen ermee door (en ik moet zeggen dat ik wel vrij kritisch ben op mezelf). Dus hopelijk over een paar jaar dat ik er vrijwel geen meer hoeft weg te gooien. Dus ik vind het niet zo gek om als beginner maar veelte schieten. Het juiste moment ga je pas herkennen als je meer ervaring krijgt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:08

Silfre schreef:
pinuts schreef:
Het is wel zo dat je nou eenmaal mooie fotos kan maken zonder ervaring en een dikke camera (op automatisch).

En dan ligt de nadruk inderdaad op het woordje KAN

Op de automatische stand tegen de zon in fotograferen waardoor je de schaduwkant van je voorwerp pakt, wordt geen mooie foto. Een portretfoto tegen een drukke achtergrond wordt geen mooie foto. Geflitste foto met slagschaduwen, geen mooie foto...

Uiteraard kun je dit bewust doen en kan het effect wel leuk zijn, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Inderdaad KAN. Ken genoeg mensen die op de automatische stand nog geen goede foto uit een DSRL krijgen. Inzicht in hoe te fotograferen oftwel een beetje talent zal je moeten hebben hoe graag je ook wilt. Zonder dat kom je er niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:16

Silfre schreef:
'Vroeger' moest je zelf op een papiertje bijhouden wat je instellingen bij fotonummer (en -rolletje) zoveel waren. Na een paar dagen (filmpje ontwikkelen en afdrukken heette dat Clown ) kon je pas het resultaat zien. Nu druk je op je info-button en hebt meteen een redelijk idee van belichting etc. en is het niet goed, dan probeer je het opnieuw. Het leerproces (techniek) is veel sneller geworden.

Oooh zo vreselijk onhandig vond ik dat altijd!!!!! Wat was dat een verademing zeg toen ik mijn eerste digitale SLR kocht *LOL* *LOL*

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:53

hmm het is wel zo dat iemand zonder ervaring met een dikke camera vaak mooiere plaatjes maakt dan met een minder mooiere camera, en ja als diegene er dan een beetje kijk op heeft komt ie al ver voor een (simpele) trouwfotoshoot.
En veel mensen die daar weinig verstand van hebben, zijn al snel tevreden.. wat wil je ook.. met zon mooie jurk etc..Maar mensen die er verstand van hebben zullen er heel anders tegen aan kijken

Chr1s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:22

nou ik kom ook effe binnenvallen
heb niet alles gelezen maar ja
als fotograaf red je het wel als je goed bent, maar is wel moeilijker geworden

en ook aan ding waar ik aan erger dat mensen die vanalles aanbieden, veel mee verdienen
maar waar blijft kvk nummer, btw afdragen? nergens, vind ik eigenlijk niet kunnen
kijk als je niet veel mee verdiend okay, maar sommige verdienen er best veel mee
eigenlijk boven een bepaald bedrag moet je bij kvk ingeschreven staan, toch?

En zo kun je wel door gaan Tong uitsteken

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:43

Tot een bepaald bedrag kun je het gewoon als nevenverdiensten opgeven bij je IB aangifte en je kosten mag je ook gewoon verrekenen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:40

Ik denk dat het een hype is. Net zoals de tamadingetjes, pokémon kaarten en weet ik veel wat. Mensen kopen een DSLR en klooien er wat mee rond. Natuurlijk zijn het technisch goede foto's, daar zijn die dingen voor gemaakt. Maar om toch hét plaatje te krijgen moet je iets verder gaan. Dat is waar de meeste mensen blijven hangen, of opgeven. En natuurlijk is het allemaal leuk en aardig, maar volgens mij zijn er echt maar een paar die ermee doorgaan en ook een niveau bereiken waar je met trots kan zeggen ; dát is mijn foto.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:49

waarom zouden gewone mensen geen speigelreflexcamera mogen hebben?
Ik maak graag mooie fotos voor mezelf, waarom zou dat zonde zijn?
Ik ben gek op fotos maken, vooral van mijn dieren,om de mooie momenten vast te leggen, ik vind het mooie herinneringen voor als ze overlijden. Fotos zijn dus puur voor mezelf. Snap niet dat je je daar aan ergert?
anderzijds vind ik ook wel dat sommige mensen zich nogal gauw 'fotograaf' noemen..
Ik maak ook soms leuke fotos(dankzij mijn goede camera trouwens Knipoog ) maar zal mezelf nooit fotograaf of amateur noemen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:50

Dat is het punt wat ze maakt. Ze zegt niet dat ze ze niet mogen hebben, maar dat mensen die gewoon doorsnee foto's maken direct een site en alles maken. Knipoog Terwijl het de camera is die het werk doet.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:59

dat begreep ik wel, maar in dit zinnetje voel ik toch een klein beetje ergernis
Citaat:
Wat me wel opvalt is dat je tegenwoordig overal 'gewone doorsnee' mensen met een gezinnetje met DSLR's ziet lopen, vooral in dierentuinen.

het lijkt me niet dat een doorsnee gezinnetje in de dierentuin thuis onmiddelijk hun fotos op hun site zetten en zich uitgeven voor fotograaf...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:09

Dat is waar. Lachen Maar ik snap haar punt, misschien iets anders verwoorden de andere keer. Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:11

ik snap ook haar punt hoor Haha! struikelde alleen even over dat zinnetje Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:04

Dat bedoelde ik dus wat ik al eerder zei met dat ik het anders had moeten verwoorden ja. Clown

Maarja, ik ga morgenochtend op vakantie, dus reageer 6 dagen niet. Lachen

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:44

Waarschijnlijk ben ik een van die mensen die me aangesproken zou moeten voelen. Ik ben ook een amateur, met een dikke (nou ja, bovengemiddelde) camera en dito lenzen, en ik heb (nou ja, had) ook nog eens een website! En ik durfde ook nog eens een vergoeding (nou ja, kostprijs) te vragen voor mijn foto's! HET ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN!!! Clown

Maar goed, je hebt zelf de keuze om die websites en UK posts te bekijken of niet. Net als al die andere mensen die het misschien wel waarderen... Knipoog

En je maakt zelf de keuze om je er aan te ergeren en quess what: ik met die website heb daar geen last van! Koe

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:18

Chr1s schreef:
nou ik kom ook effe binnenvallen
heb niet alles gelezen maar ja
als fotograaf red je het wel als je goed bent, maar is wel moeilijker geworden

en ook aan ding waar ik aan erger dat mensen die vanalles aanbieden, veel mee verdienen
maar waar blijft kvk nummer, btw afdragen? nergens, vind ik eigenlijk niet kunnen
kijk als je niet veel mee verdiend okay, maar sommige verdienen er best veel mee
eigenlijk boven een bepaald bedrag moet je bij kvk ingeschreven staan, toch?

En zo kun je wel door gaan Tong uitsteken

Boven een bepaald bedrag aan inkomsten moet je belasting betalen. Kvk is niet verplicht dacht ik?
Ik heb iig een btw nummer & kvk, aangifte en dergelijken worden gedaan door een boekhouder en administratie doet mijn ma eigenlijk...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:19

Oamaru schreef:
Ik denk dat het een hype is. Net zoals de tamadingetjes, pokémon kaarten en weet ik veel wat. Mensen kopen een DSLR en klooien er wat mee rond. Natuurlijk zijn het technisch goede foto's, daar zijn die dingen voor gemaakt. Maar om toch hét plaatje te krijgen moet je iets verder gaan. Dat is waar de meeste mensen blijven hangen, of opgeven. En natuurlijk is het allemaal leuk en aardig, maar volgens mij zijn er echt maar een paar die ermee doorgaan en ook een niveau bereiken waar je met trots kan zeggen ; dát is mijn foto.

Technisch goede foto's maken die dingen niet automatisch helaas, zo wordt het wel heel makkelijk gemaakt! Als je er echt geen kaas van hebt gegeten, kun je met de duurste spiegelreflex net zo'n poedersuiker maken als het goedkoopste compactcameraatje..