Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:42

Ukkiee schreef:
Maar ik vind het in de algemeenheid gewoon onzin dat je niet andermans kind vast mag pakken.

Ik denk dat het heel erg afhangt van de situatie.
Imo vliegen de meeste mensen hier zo op omdat de toon van TS richting de kinderen zo ontzettend negatief is.
Zelf heb ik hier een lastige dame van 1,5 thuis, druk met de peuterpuberteit, daarnaast sta ik voor de klas bij pubers van 12-16 jaar ongeveer, ook niet de meest gemakkelijke doelgroep over het algemeen.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat als de leidster van het KDV vertelt dat mijn dochter zo ontzettend lastig was die dag, een driftbui kreeg en ze haar hebben opgetild en apart gezet dan is er niks aan de hand.
Maar als ik hoor dat nota bene een stagiaire mijn kind een klier van een jong vindt, al een jaar problemen ermee heeft en een driftbui uitlokt door mijn kind verkeerd aan te pakken en het dan nog een keer op internet te smijten in de meest negatieve bewoordingen, dan is het kot hier ook te klein, want dan rust ik niet voor ik op zijn minst zeer stevige excuses heb gekregen en de belofte dat mijn kind niet meer met deze stagiaire in aanraking hoeft te komen.

In het onderwijs is de allereerste prioriteit die je stelt: veiligheid. Dat geldt mentaal en fysiek. Enerzijds moet een kind dus gewoon kunnen functioneren in de groep (duidelijke regels, gestructureerde aanpak), anderzijds is het zaak dat het personeel ook fysieke en mentale veiligheid biedt. Dus ja, een weglopend kind moet tegengehouden worden.
(hoewel ik als een puber van 16 jaar de klas uitstormt, wel gewoon even naar beneden bel, no way dat ik die aan zijn arm terug de klas in sleur Knipoog )
Maar je moet ook zorgen dat een kind zich mentaal zo veilig voelt dat dit soort excessen niet voorkomen.

En het gebeurt gewoon een keer. Bij iedereen gaat er ooit eens iets gigantisch mis. Maar leg dan niet de schuld bij het kind, maar evalueer met je collega's hoe dit anders aangepakt had kunnen worden. Zie het als een leerervaring om herhaling te voorkomen.

Zeker als het al een jaar lang niet goed gaat met een kind, dan is hele intensieve begeleiding van een stagebegeleider of collega nodig. Toen het ooit gigantisch botste met een leerling heb ik voor en na elke les alles voorgelegd en geevalueerd, lesbezoek gevraagd, video-opnames gemaakt... je grootste vriend zal zo'n kind niet worden, maar een normale verhouding moet echt wel op te bouwen zijn! En dat is in beider belang.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:44

Urielle schreef:
Ukkiee schreef:
Maar ik vind het in de algemeenheid gewoon onzin dat je niet andermans kind vast mag pakken.

Ik denk dat het heel erg afhangt van de situatie.
Imo vliegen de meeste mensen hier zo op omdat de toon van TS richting de kinderen zo ontzettend negatief is.
Zelf heb ik hier een lastige dame van 1,5 thuis, druk met de peuterpuberteit, daarnaast sta ik voor de klas bij pubers van 12-16 jaar ongeveer, ook niet de meest gemakkelijke doelgroep over het algemeen.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat als de leidster van het KDV vertelt dat mijn dochter zo ontzettend lastig was die dag, een driftbui kreeg en ze haar hebben opgetild en apart gezet dan is er niks aan de hand.
Maar als ik hoor dat nota bene een stagiaire mijn kind een klier van een jong vindt, al een jaar problemen ermee heeft en een driftbui uitlokt door mijn kind verkeerd aan te pakken en het dan nog een keer op internet te smijten in de meest negatieve bewoordingen, dan is het kot hier ook te klein, want dan rust ik niet voor ik op zijn minst zeer stevige excuses heb gekregen en de belofte dat mijn kind niet meer met deze stagiaire in aanraking hoeft te komen.

In het onderwijs is de allereerste prioriteit die je stelt: veiligheid. Dat geldt mentaal en fysiek. Enerzijds moet een kind dus gewoon kunnen functioneren in de groep (duidelijke regels, gestructureerde aanpak), anderzijds is het zaak dat het personeel ook fysieke en mentale veiligheid biedt. Dus ja, een weglopend kind moet tegengehouden worden.
(hoewel ik als een puber van 16 jaar de klas uitstormt, wel gewoon even naar beneden bel, no way dat ik die aan zijn arm terug de klas in sleur Knipoog )
Maar je moet ook zorgen dat een kind zich mentaal zo veilig voelt dat dit soort excessen niet voorkomen.

En het gebeurt gewoon een keer. Bij iedereen gaat er ooit eens iets gigantisch mis. Maar leg dan niet de schuld bij het kind, maar evalueer met je collega's hoe dit anders aangepakt had kunnen worden. Zie het als een leerervaring om herhaling te voorkomen.

Zeker als het al een jaar lang niet goed gaat met een kind, dan is hele intensieve begeleiding van een stagebegeleider of collega nodig. Toen het ooit gigantisch botste met een leerling heb ik voor en na elke les alles voorgelegd en geevalueerd, lesbezoek gevraagd, video-opnames gemaakt... je grootste vriend zal zo'n kind niet worden, maar een normale verhouding moet echt wel op te bouwen zijn! En dat is in beider belang.

Héhé...dát bedoel ik nou de hele tijd al.

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:50

He he, eindelijk weer eens een onderbouwde genuanceerde en volwassen post van iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is...! Met dank Urielle!

En nog even over de quote in je bovenstaande post:
(dus die van ukkiee) Reken erop dat als iemand in zijn algemeenheid mijn kind even "vastpakt" op de manier waarover hier wordt gesproken, dat ik degene even zal vastpakken!!!
Ik en mijn man zijn hier de enigen die eventueel onze kinderen op die manier vastpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:57

Ik snap om te beginnen al niet hoe een stagiair dergelijke uitspraken op bokt kan doen. Er spreekt in ieder geval geen liefde voor kinderen uit, en ik zou niet blij zijn als een dergelijke stagiair zich met mijn kinderen moet bemoeien.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:59

Ach stel je niet aan zeg!
Wees blij dat er uberhaupt nog mensen zijn die jouw etterbakken willen opvoeden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:02

essie79 schreef:
Ach stel je niet aan zeg!
Wees blij dat er uberhaupt nog mensen zijn die jouw etterbakken willen opvoeden..

Verward
Ik geloof dat jij ze niet helemaal op een rijtje hebt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:08

_Inge schreef:
anneve schreef:
Als het kind weg wil lopen (zoals in het geval van TS) heb je wel degelijk je handen nodig om het binnen de zone te houden die hoort bij de leeftijd van het kind.

dat klopt wel...als je naar bv de nanny kijkt dan zie je dat zij ook de kinderen wel eens aan de arm pakt.
Dan wel niet hard maar wel om duidelijk je grenzen te laten weten.

ik kan trouwens zowizo moeilijk kijken naar dat soort programma's zonder mijn gezicht in een grote plooi van verbazing te te laten uitbarsten.....

Wat daar gebeurd is echt niet normaal, en hoe je het ziet veranderen als er gewoonweg anders met de kids om wordt gegaan...........

zijn het ineens geen ADHDertjes meer Lachen maar blijken het gewoon kinderen te zijn die een aanpak en structuur nodig hadden

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:38

Essie79, ik weet niet voor wie deze opmerking bedoeld was??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:40

Naja het is natuurlijk wel zo dat een groot deel van de opvoeding op school gebeurd Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:50

Idd. Lekker makkelijk om te roepen dat anderen niet aan je kind mogen zitten. ZIJ zijn op dat moment verantwoordelijk voor jouw kids. Als je alles zelf wilt doen, moet je thuis blijven.
Ik vind het zo'n enorme onzin dat een ander jouw kind niet mag straffen voor fout gedrag.
Ik hoop dat als ik ooit kids heb, en deze stoute dingen doen ergens waar ik niet bij ben, ze op hun donder krijgen.
Verder vind ik persoonlijk dat het gros van de kinderen niet goed opgevoed wordt. Als je alleen al hoort wat dat kleine grut tegen hun ouders zegt. Nagelbijten / Gniffelen
Dat doet die van mij maar 1x...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:53

Ik zeg helemaal niet dat een juf niet aan mijn kind mag zitten, MITS het verantwoord is. Wel heb ik moeite met juffen of begeleider die geen liefde voor kinderen hebben. Dan heb je het verkeerde vak gekozen. Als zo'n iemand aan mijn kind zit, zal dat altijd onverantwoord zijn. De uitlatingen van TS getuigen in mijn ogen van weinig respect en liefde voor kinderen. Ga dan lekker achter de kassa bij AH of zo!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:59

Mpepers zei dat niemand haar kind mag vastpakken, dus die opmerking gold vlgs mij voor haar.

Nogmaals: of je een kind wel of mag vastpakken (als juf) zou bovenal moeten afhangen van de leeftijd van het kind.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:02

Ik zou ook weinig liefde en respect hebben voor onopgevoede monsters. Tong uitsteken Die moeten dat verdienen. En dat gata niet als je de boel loopt uit te schelden en te slaan. Dus ja, ik kan me haar reactie wel voorstellen. Of ze idd het goeie beroep heeft gekozen.... denk het ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat ze onverantwoord bezig is. Ze heeft het kind alleen vastgepakt. Zou ik ook doen als het zo tekeer gaat.

vastpakken is imo niet leeftijdsgebonden. Vastpakken is niet automatisch een arm afknijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:06

De manier waarop ze zich hier uitlaat is zo onprofessioneel. Ik begrijp ook niet zo goed dat je je met zo'n houding niet afvraagt of het misschien aan jezelf zou kunnen liggen als je elk kind onopgevoed vind. We hebben het hier over groep 1A!!!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:12

Dat groep 1a al zo is, is toch erg?
Ik kan me serieus niet herrinneren dat toen ik zo klein was, ik zulk asociaal gedrag vertoonde jegens de leraren. Niemand van mijn klas. Ons is geleerd respect te hebben voor ouderen.
Iets wat de jeugd van tegenwoordig mist.
Nogmaals, als je al hoort wat de ouders accepteren van wat hun kroost tegen ze zegt. Nagelbijten / Gniffelen
Ik kende het woord trut niet hoor. En ik hoefde het al helemaal niet uit te spreken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:13

hier nog een hoor Lachen Lachen en als ik het wel in mijn hoofd haalde dan had ik hem zeker weten om mijn rechteroor gevoeld Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:15

Weet ik ook wel zeker. Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik me nou afvraag. De mensen die roepen dat ze vinden dat je kinderen niet mag aanpakken. Wat zij doen als hun paard over hun heen walst. Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:16

je ziet heel veel de tendens, onopgevoedde kinderen gaan altijd samen met probleempaarden Lachen Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:16

Nou inderdaad zeg.

Het kind had van mij waarschijnlijk een tik te pakken gehad...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:20

Het is helemaal niet erg als je onderzoekt waarom je kind zo doet. Aangezien het vaak aan de ouders ligt. (jaja)
Kinderen weten op een gegeven moment wat ze wel en niet kunnen. En zullen dat ook bij een ander, nieuw persoon uitproberen. Hoe ver kunnen ze daar gaan. En als je dan als die nieuwe persoon niet mag optreden omdat de ouders dat niet willen... Bummer!
Nogmaals, ik vind dat je als buitenstaander een kind van een ander mee mag helpen opvoeden. En de andere kant is, dat als jij als ouder je kind goed opvoed, een ander dat echt niet hoeft te doen. Knipoog

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:37

als de mijne ( twee puberende tienerjongens ) zoiets flikken mogen ze hen gerust heel de speelplaats laten poetsen met een tandenborstel heb ik geen probleem mee ..ze zitten op school en daar moeten ze luisteren naar meerderen doen ze dat niet dan moeten ze daar de gevolgen maar van dragen ..dat moeten ze later op de werkvloer ook ..
Ik heb het zowieso erg moeilijk met al wat tegenwoordig uit hun mond komt en hun hele gedrag in het algemeen ..ik ben soms wel heel blij dat ik zo'n strenge man heb ..zou het alleen niet redden met zo'n jongens

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 18:39

ik zou vroeger NOOITdurven zeggen hebben tegen mijn ouders wat ik nu hele dagen hoor zeggen ..zelfs nu als getrouwde vrouw heb ik nog enorm veel respect voor mijn beide ouders ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:10

Ik pak mijn kinderen ook aan. Ik weet wel dat iemand die niet geschikt is, wel het een en ander oproept. En in mijn ogen is TS gewoon ook niet geschikt. En daar zou ik als ouder wel een probleem mee hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:12

Omdat dat kind over de zeik gaat om een beker, krijgt de TS de schuld. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:13

Misschien steekt het verhaal wel anders in elkaar? De manier waarop zij de beginpost schrijft is nou ook niet echt pedagogisch verantwoord wel? Knipoog