Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:05

maline, Toen mijn vriendin haar leven heeft beëindigd heb ik er heel veel over gepraat op t werk, met manlief af en toe op bokt in mijn vaste topics mijn hart kunnen luchten. En vooral af en toe contact met haar ouders... dat deed en doet me ook heel goed.
Een vriendin van haar zie ik af en toe bij de winkel waar ze werkt en dan praten we er ook over..
T doet nog steeds wel zeer (zeker met verjaardagen, feestdagen waar ze altijd wat speciaals van maakte) maar ik heb t wel een 'plekje' kunnen geven.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:18

Er veel over praten heb ik ook gedaan, maar niemand begrijpt het beter dan lotgenoten en natuurlijk je naaste familie, in mijn geval mijn moeder en een paar hele goede vrienden van mijn broer!!

Op een gegeven moment zijn vriendinnen en zelfs ooms en tantes enzo er over uitgepraat en praten er gewoon niet meer over.... net of hij nooit geleefd heeft Scheve mond mensen vergeten snel, maar als nabestaande kun je dit gewoon niet vergeten... je draagt de pijn en het gemis voor altijd met je mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 06:44

dat is logisch,alleen kan je het buitenstaanders niet kwalijk nemen.......die kunnen niet voorstellen hoe het voor jou nog steeds voelt.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:24

Ik denk dat je op een gegeven moment als buitenstaander niet meer weet wat je moet zeggen. Misschien omdat men bang is om te beginnen over iets waardoor het bij diegene weer naar boven komt (niet wetende dat diegene nog midden in het verwerkingsproces zit..)?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:30

Dat is het inderdaad vaak zo frisiangirl, mensen zijn vaak bang om er na een tijd over te beginnen en denken dan de wond weer open te maken. Maar als er gewoon niet over gesproken wordt is dat nog veel erger... net of iemand gewoon nooit geleefd heeft. Iemand is pas echt dood als er nooit meer over hem/haar gesproken wordt! Ik begrijp het nu wel, maar in het begin toen mijn broer net een paar maanden dood was heeft mij dat heel veel pijn gedaan en mijn moeder ook. Familieleden die bijvoorbeeld goedbedoeld zeggen van ja maar het leven gaat door hoor! Tjsa dat weten wij ook wel dat het leven doorgaat, maar voor ons stond het even een tijd stil!

Snoevie, met een klein beetje inlevingsvermogen moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om je voor te stellen hoe iemand zich moet voelen Lachen als je jezelf bijvoorbeeld bedenkt hoe jij je zou moeten voelen als je je vader/moeder of broer of zus aan zelfdoding zou verliezen. Ik bedoel het niet als persoonlijke aanval naar jou hoor, maar meer in het algemeen Lachen En buitenstaanders vind ik altijd nog wat anders dan familieleden en goede vrienden! Het gekke is dat ik trouwens juist van buitenstaanders nog meer steun heb gekregen dan van familieleden en goede vrienden! Steun komt vaak juist uit onverwachte hoeken en dat is ook wel weer heel mooi Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 10:50

Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als ik met iemand praat waarvan een familielid een paar maand is overleden, ook moeite heb om het thema aan te snijden. Meestal vraag ik of het goed met diegene gaat en met het thuisfront. Als diegene er over wil praten merk je dat dan welen dan kun je er op inhaken. Maar om zo rechttoe rechtaan te vragen hoever diegene is met het verwerkingsproces: nee, dat durf ik niet, ben te bang op een emotionele reactie en daar kan ik niet goed mee omgaan...
Ik probeer dus eigenlijk diegene erover te laten beginnen...maar het blijft een moeilijk thema...

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:11

ik heb ook een tijdje gehad dat ik me zelf wilde ophangen..

Nu is dat niet meer zo ..

Nu kan ik mijn ex wel ophangen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:15

SuperMacho schreef:

Lekker inhoudelijke, veel toevoegende, respectvolle reactie...

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:15

Nouks schreef:
SuperMacho schreef:

Lekker inhoudelijke, veel toevoegende, respectvolle reactie...

mag toch wel vertellen dat ik eerst mezelf wouw ophangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:17

Ja hoor, maar dan lijkt het me nuttiger dat je hier vertelt hoe je daar overheen bent gekomen, in plaats van dat je nu je ex wel op kunt hangen...

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:48

ik ben er door me vriendin over hene gekommen die heeft me heel erg gesteunt en ben toen bij mijn oma gaan wonen.

Omdat het door me ex kwam en hij wist niet waar mijn oma woont .

En hij kwam steeds bij mijn huis en school.

Me oma haar buurman haalde me op bij school en bracht mij.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:58

frisiangirl schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik, als ik met iemand praat waarvan een familielid een paar maand is overleden, ook moeite heb om het thema aan te snijden. Meestal vraag ik of het goed met diegene gaat en met het thuisfront. Als diegene er over wil praten merk je dat dan welen dan kun je er op inhaken. Maar om zo rechttoe rechtaan te vragen hoever diegene is met het verwerkingsproces: nee, dat durf ik niet, ben te bang op een emotionele reactie en daar kan ik niet goed mee omgaan...
Ik probeer dus eigenlijk diegene erover te laten beginnen...maar het blijft een moeilijk thema...

Dat snap ik wel en de meeste mensen zijn inderdaad bang voor een emotionele reactie! Je merkt het ook vanzelf wel of iemand wel of geen zin heeft om erover te praten. Ik heb zelf ook wel eens gehad dat ik eigenlijk even geen zin had om erover te praten (bang dat ik emotioneel werd) en dat dan ook gewoon aangaf, maar vond het toch wel fijn dat iemand belangstelling toonde. Ik begrijp dat het een moeilijk thema is/blijft!

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:35

Bedankt voor jullie reacties. Bij mij is het allemaal nog heel vers maar toch merk ik nu al dat veel mensen er gewoon niet over beginnen, terwijl het eigenlijk soms best wel raar is als er zo over gezwegen wordt terwijl het echt nog zo pas gebeurt is... Gelukkig komt er ook wel steun uit onverwachte hoek. En misschien moet ik er ook gewoon meer zelf over beginnen..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 13:56

Je kan altijd tegen mij aanpraten als je wil maline. Stuur me maar een pm! Sorry als ik het over het hoofd heb gezien, maar wie ben jij verloren en hoe lang is het nu geleden? Het komt me heel bekend voor wat je zegt hoor Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 14:25

Tegen mij kun je ook altijd aanpraten, heb ook het idee dat het via een topic of PB makkelijker is dan "in real life"... En ik vind het belangrijk om erover te praten, zowel mensen die het mee hebben gemaakt als mensen die het niet mee hebben gemaakt leren ervan..

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:24

ook hier iemand waar je gewoon tegen aan mag praten als iemand daar behoefte aan heeft
en ikzelf vind het ook wel fijn

wat betreft verwerking (vraag van de vorige pagina )
ik heb geen hulp aangevraagd ook geen behoefte aan
wat dat betreft is het voor mij te vers
wil heb ik contact met maaike's ouders gehad , ben ik in maaike's huis huis geweest en heb ik iets mogen uitzoeken wat van maaike was
ik heb haar lievelingstrui gekregen waar ik haar nog zo in zie lopen
ook heb ik 2 prachtige vergrootte foto';s gekregen 1 tje van maaike zelf en 1 tje van ons alletwee samen met de paardjes

dat is voor mij de beste verwerking

ook sta ik mezelf gewoon toe om verdrietig te zijn
en krijg daar gelukkig van vriend en mensen die dichtbij staan ook alle ruimte toe
wel merk ik idd dat er niet vanuit een andere kant over haar gepraat word en dat vind ik ook wel moeilijk
maar ach ik snap ook wel dat sommige mensen niet weten wat ze moeten zeggen
maar ik heb liever dat ze dan zeggen dat ze het niet weten
wel merk ik ook dat het mijn leven heel erg beinvloed
we hadden onze hobby samen en dat was de paarden
voor mij is het nu ook allemaal weggevallen en ben ik heel angstig om dat weer op te pakken
dat zal niet meer hetzelfde worden

alleen het loslaten heb ik heel veel moeite mee
ik wil zo graag vasthouden aan hoe het was
maar ja dat gaat niet ..........

wel hield ik zoveel van maaike
en probeer ik haar keuze te accepteren
en van daaruit kan ik alleen maar zeggen
oke het is goed jij wilt het en ik zal je laten gaan dan

die gedachte doet heel , heel erg pijn
maar helpt me ook
maaike wou gaan , wie ben ik dan om daar aan te tornen

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:31

SuperMacho schreef:
ik ben er door me vriendin over hene gekommen die heeft me heel erg gesteunt en ben toen bij mijn oma gaan wonen.

Omdat het door me ex kwam en hij wist niet waar mijn oma woont .

En hij kwam steeds bij mijn huis en school.

Me oma haar buurman haalde me op bij school en bracht mij.

Kom je hier nou ook weer mensen lastig vallen ?

Dit is een zeer serieus onderwerp hoor.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:32

Huh Jetske?? Wat is er dan met SuperMacho?

En uh ja het onderwerp is zeker zeer serieus ja!!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:38

zydeco, wat heb je dat prachtig verwoord, ik krijg echt tranen in mijn ogen van je laatste zin. Als iemand zó graag wil gaan, wie zijn wij dan om ze tegen te houden.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:28

Daar hebben jullie helemaal gelijk in Zydeco en Rinske! Al wil dat niet zeggen dat je iemand dan niet vreselijk mist! Ik begrijp het nu wel dat mijn broer het gedaan heeft en dat geeft wel een beetje troost, maar ik mis hem nog steeds vreselijk Verdrietig

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 17:10

Zo bedoel ik het niet hoor AnneOmie Ach gut Ach gut . Maar het kan wellicht wel helpen met de verwerking. Iemand "verplichten" om "hier" te blijven omdat anderen dat zo graag willen vind ik altijd zo cru. Dat hoor je toch ook vaak gezegd worden.
Ach gut

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:32

Ik denk er soms zelf ook wel aan, maar dan meer de "wil" en niet het willen... moeilijk uit te leggen, ik weet van mezelf dat ik het waarschijnlijk nooit zal doen, maar soms .... ik heb dit omwille van mijn zwaarlijvigheid en ik ga er kapot aan.
Het zijn eigelijk de momenten waarop die het hard maken, maar ik kan gelukkig ook zeggen dat ik er ook snel vanaf kan stappen, vooral als ik bij woest ben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:36

AnneOmie schreef:
Snoevie, met een klein beetje inlevingsvermogen moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om je voor te stellen hoe iemand zich moet voelen Lachen als je jezelf bijvoorbeeld bedenkt hoe jij je zou moeten voelen als je je vader/moeder of broer of zus aan zelfdoding zou verliezen. Ik bedoel het niet als persoonlijke aanval naar jou hoor, maar meer in het algemeen Lachen En buitenstaanders vind ik altijd nog wat anders dan familieleden en goede vrienden! Het gekke is dat ik trouwens juist van buitenstaanders nog meer steun heb gekregen dan van familieleden en goede vrienden! Steun komt vaak juist uit onverwachte hoeken en dat is ook wel weer heel mooi Lachen

ik heb een beetje het gevoel dat alles wat ik zeg een beetje word afgedaan als : ach jij weet t toch niet Bloos

ik bedoelde ermee,dat het voor iemand die het niet persoonlijk meegemaakt heeft,het moeilijk is om het juiste te zeggen.
je wil iemand graag helpen en iets troostends zeggen,maar voor je het weet valt het verkeerd.

natuurlijk kan je je voorstellen hoe iemand zich voelt,maar je kan daar denk ik moeilijk over oordelen tot je het zelf meemaakt.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:03

Ik zei toch dat het niet persoonlijk naar jou bedoeld is maar in het algemeen Knipoog Ik kan niet oordelen over wat jij wel of niet 'weet' en meegemaakt hebt Knipoog Ik begrijp ook heel goed dat het heel erg moeilijk is om iets troostends te zeggen en dat heb ik hier geloof ik al een paar keer gezegd, dat ik dat heel goed begrijp.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 23:05

Rinske schreef:
Zo bedoel ik het niet hoor AnneOmie Ach gut Ach gut . Maar het kan wellicht wel helpen met de verwerking. Iemand "verplichten" om "hier" te blijven omdat anderen dat zo graag willen vind ik altijd zo cru. Dat hoor je toch ook vaak gezegd worden.
Ach gut

Je kan iemand idd ook niet verplichten om te blijven, ook al zou je dat nog zo graag willen Lachen Het is iemands eigen keuze en die kan je niet anders dan respecteren.