roken??zonde?lekker?vervelend??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roken??

doodzonde
321 (39%)
waarom??
165 (20%)
ik rook..
191 (23%)
heb gerookt
61 (7%)
geprobeerd
31 (3%)
word mij verboden
19 (2%)
iets anders??laat het mij weten
21 (2%)

Totaal aantal stemmen: 809

lesilla

Re: roken??zonde?lekker?vervelend??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:17

nicotine is juist helemaal niet goed voor hersenen dat is wel bewezen andersom niet hoor

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:18

In Engeland hebben onderzoekers dat dus wél bewezen.Je moet wat vaker t.v. kijken,dan hoor je meer.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:19

gohya schreef:
"Sim0ne" Jij weet dus duidelijk niet wat de hersens met roken te maken hebben?Het is bewezen dat de nicotine goed is voor je hersens!Dus als ik jou zo hoor,word het toch tijd dat je wat nicotine neemt.Nicotine is slecht voor je longen niet voor je hersens.

Volgens mij is het niet de nicotine in de rook die slecht voor je longen is, maar de rook zelf, de koolstof en de teer die daarin zitten.... (en na een vraagteken, een komma en een punt moet nog steeds een spatie)
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 02-11-07 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:20

En ook al zou nicotine goed zijn voor je hersenen, roken is dat zeker niet. Dat werkt dus alleen als je het via nicotinepleisters binnenkrijgt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:21

gohya schreef:
In Engeland hebben onderzoekers dat dus wél bewezen.Je moet wat vaker t.v. kijken,dan hoor je meer.

Tis maar wat je wil geloven, wat was er juist goed aan, de nicotine die de chemische samenstelling in je hersennen veranderd, of die de groei van hersencellen onderdrukt.

Welke van de twee?

Maar gelukkig neem ik niet alles over van de tv of internet, ik kijk wel naar de echte wetenschappelijke artikkelen via scheidsrechter
Laatst bijgewerkt door lesilla op 02-11-07 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:22

Citaat:
doom schreef:
haha, mijn hersenen zijn in ieder geval niet wazig en week geworden door de verslavende stoffen Tong uitsteken (PS: na een punt en een komma moet ook gewoon een spatie)

zeg laten we het even leuk houden en elkaar respecteren of je nou rookt of niet Boos!

1: die smiley betekent dat het om een grapje gaat...
2: ik zeg niks over of je wel of niet zou moeten roken en al helemaal niks waaruit blijkt dat ik rokers niet respecteer....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:24

Sim0ne schreef:
En ook al zou nicotine goed zijn voor je hersenen, roken is dat zeker niet. Dat werkt dus alleen als je het via nicotinepleisters binnenkrijgt.

jep tis niet omdat een positief effect heeft via pleisters op toeret patienten dat het goed is Lachen maar op dat moment gaat de voordelen boven de nadelen gaan. Maar gelukkig staan er bij die sites ook dat roken het absoluut niet wint, wel pleisters

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:25

dat zie je mij toch ook nergens schrijven .
maar door zulke flauwe grapjes ook al bedoel je ze als grapjes kan je alsnog mensen kwetsen waardoor er dus weer slotjes komen.
vind je dus niet dit soort grapjes wat overbodig.?

Derma

nicotinejunkie meldt zich Haha! (Heb niet alles doorgelezen)
Ik begrijp dat niet rokers roken vies vinden. Wat ik niet begrijp is dat niet rokers niet begrijpen dat het een verslaving is. Ik rook niet om moedwillig een ander te pesten, ik probeer niet anderen tot last te zijn met mijn rook. Maar ik heb nou eenmaal die enorme behoefte aan die sigaret en die zal ik ergens moeten oproken en meestal is dat dus buiten. Maar ook buiten lopen mensen die een hekel aan roken hebben, dus waar moet ik dan heen? Nu zal je misschien denken stop er dan gewoon mee. Ja graag, helaas is het nog niet zo eenvoudig om van een verslaving af te komen. Zwak? Ja heel zwak, maar helaas kan niet iedereen zo sterk in zijn schoenen staan.
Ik begrijp dat het heel vervelend is voor mensen die er niet tegen kunnen of het smerig vinden, maar ik zou het ook fijn vinden dat je als roker niet gelijk als tuig of aso bestempeld wordt. Ik heb vaak geprobeerd te stoppen en elke keer wint die sigaret het weer Boos!

gohya

Ik geloof ze beide niet, die je noemt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:26

Ik rook niet en heb het ook nog nooit geprobeerd. Als ik in een ruimte zit waar gerookt word(meeroken voor mij dus), word ik al onwijs misselijk na een tijdje. Waardoor ik weer oppervlakkiger ga ademhalen en doordoor heel ligt hyperventileren.
Ik wil dus niet weten wat er gebeurd als ik zelf ga roken.
Maar verder wat andere mensen doen moeten ze helemaal zelf weten, daar maak ik me niet druk om. Alleen als ik een rokend vriendje zou hebben zal ik er wel alles aan doen om dat te veranderen. Gewoon omdat ik daar zelf onwijs misselijk van word en dat is voor vriendje ook niet leuk Knipoog .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:27

gohya schreef:

ja tuurlijk officiele wetenschappelijke onderzoeken, zijn natuurlijk brol gemaakt om roken een slechte reputatie te geven Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:27

van http://www.scholieren.com: Nicotine, teer en koolmonoxide brengen grote schade aan je lichaam, nicotine en koolmonoxide brengen schade aan de hersenen ,teer veroorzaakt schade aan het bloedvatenstelsel het versneld aderverkalking en dus de vergroot het de kans op een hardinfarct. Teer belemmert ook de werking van de trilharen van het slijmvlies. Hierdoor kunnen de trilharen hun werk , afvoer van vuil en stof, niet meer goed doen. Het vuil en slijm moet worden opgehoest waardoor longblaasjes kapot gaan. Dit kan tal van longziekten veroorzaken, zoals bronchitis, longemfyseem en longkanker.

van nwo.nl: Het versterkende effect van nicotine is de voornaamste reden dat mensen moeilijk kunnen stoppen met roken. Nu blijkt dat nicotine naast het versterkende effect op het beloningsgebied ook nog eens de hersenen onderdrukt als deze het plezier proberen in te tomen.

Eerder toonden de onderzoekers aan dat de stof nicotine een plezierig gevoel veroorzaakt door te binden aan de acetylcholinereceptoren op glutamaat producerende zenuwcellen. Na binding van nicotine scheiden de zenuwcellen het activerende glutamaat uit. Het glutamaat maakt dopamine vrij. Meer nicotine zorgt voor meer glutamaat, meer dopamine en een fijner gevoel

van wikipedia: [bewerk] Rokerslongen
Een rokershoest ontstaat als iemand langdurig (fors) rookt. De teer die de longen binnenkomt als er een trekje aan een tabaksproduct wordt genomen (bijvoorbeeld een sigaret), zet zich vast op het longweefsel. In de longen bevindt zich een enorm aantal trilhaartjes. Deze trilhaartjes hebben als taak het uit de longen drijven van met afval vervuild slijm. Zonder deze trilhaartjes hoopt zich allemaal vuil op in de longen.

Nicotine, teer en vele andere stoffen die vrijkomen bij het verbranden van tabak, komen de longen binnen. De agressieve gassen uit tabaksrook dringen door de natuurlijke slijmlaag van de longen door. Deze stoffen tasten de cellen aan; de cellen sterven af. Gevolg is dat vele witte bloedlichaampjes komen helpen om de cellen weer op te bouwen. Bij mensen die veel roken komen er geen normale cellen terug, maar nemen slijmproducerende cellen de lege plaatsen in. Deze produceren zeer veel slijm, waardoor de vervuiling in de longen meegenomen kan worden. De hoeveelheid slijm is echter te groot voor de trilharen; deze kunnen het niet meer aan en raken verlamd. Ook nicotine zorgt ervoor dat de trilharen verlamd raken.

De trilharen voeren het slijm met vuil niet meer af; ze zijn immers verlamd en doen bijna niks meer. De hoeveelheid slijm kan nu alleen nog maar afgevoerd worden door het hoesten, de 'rokershoest'. Vooral 's ochtends hebben rokers er last van: de trilhaartjes die hun werk nog enigszins hebben kunnen doen zijn erin geslaagd een deel van het slijm naar boven te brengen. Dit slijm is klaar om uitgehoest te worden. Veel rokers zullen daarom ook 's ochtends moeten hoesten, meer dan overdag het geval is. Elke keer dat er gehoest wordt, neemt de elasticiteit van het longweefsel af. Op een gegeven moment is de rek bijna volledig uit het weefsel en kan er een ziekte ontstaan: longemfyseem. De wanden van longblaasjes en bloedvaatjes scheuren dan.

Lekker verhaaltjes, brrr...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:29

katiavl schreef:
gohya schreef:

ja tuurlijk officiele wetenschappelijke onderzoeken, zijn natuurlijk brol gemaakt om roken een slechte reputatie te geven Haha!

Waarom zou iemand willen bewijzen dat roken slecht voor je is, als dat eigenlijk niet zo is? Daar is dan toch niemand bij gebaat, of zie ik dat verkeerd....

Er wordt veel geld mee verdiend, dus dan zou je eerder vewachten dat mensen onderzoek gaan doen om te bewijzen dat het niet schadelijk is, maar daar hoor je niets van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:30

"Derma" ik heb precies hetzelfde probleem als jij.Ik wil ook super graag stoppen,maar ook bij mij wint de sigaret het altijd.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:31

Kan niemand jullie erbij helpen dan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:33

Inderdaad, er zijn toch afkickcentrums mischien daar eens naartoe gaan. Ook al zou ik me ook ongemakkelijk bij voelen

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:33

Hoe dan?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:34

Om te zorgen dat je niet 'kan' roken ofzo...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:34

Iemand die gewoon je peuken de hele tijd weggooit, of zorgen dat je geen geld bij je hebt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:36

Sim0ne die beschrijving ken ik allang hoor.Dacht je nou echt dat ik niet weet dat roken slecht voor je is?Mijn hersens zijn heus niet week geworden hoor door de nicotine.Ik ben kern gezond,ben nooit ziek of verkouden!al jaren niet meer.Zit alleen met een hernia in de nek,maar geloof niet dat die door het roken er is gekomen?Ik heb meer conditie en lucht bij het [dames] voetbal dan al mijn team genoten die tientallen jaren jonger [14 tot 24]zijn en NIET roken!Nu jij weer.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:38

Als iemand me kan helpen druk ik nu me laatste sigaret uit. Probleem blijft dat ik het zelf moet doen, niemand trekt mij een sigaret uit me handen als ik weer een opsteek en niemand helpt me van dat hopeloze gevoel als ik een sigaret wil en ik mag van mezelf niet roken.

*drukt sigaret uit dus help me maar*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:38

Niemand kan ons erbij helpen,dat moeten we helemaal zelf doen.Een afkick centrum zou idd.goed zijn,maar die zijn er niet voor rokers.Was het maar waar,dan liet ik me mooi opnemen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:39

gohya schreef:
Sim0ne die beschrijving ken ik allang hoor.Dacht je nou echt dat ik niet weet dat roken slecht voor je is?Mijn hersens zijn heus niet week geworden hoor door de nicotine.Ik ben kern gezond,ben nooit ziek of verkouden!al jaren niet meer.Zit alleen met een hernia in de nek,maar geloof niet dat die door het roken er is gekomen?Ik heb meer conditie en lucht bij het [dames] voetbal dan al mijn team genoten die tientallen jaren jonger [14 tot 24]zijn en NIET roken!Nu jij weer.

JOU TOON ZOU OOK WEL WAT MINDER MOGEN !!!!!!!!!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:39

Sim0ne schreef:
Iemand die gewoon je peuken de hele tijd weggooit, of zorgen dat je geen geld bij je hebt

En toen moest ik boodschappen doen en wat ligt er bij de kassa?