Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:30

Maar waarom was de spiegel en de aanpak van mijn tante bij het ene kind wel goed, bij het andere totaal niet?
Omdat de 2 kinderen misschien totaal niet op elkaar lijken? Lachen

En welke aanpak dan ook...beide kinderen zijn nu fijn om je heen te hebben, geen last pakken met losse handjes die in hang groepen rond hangen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:33

Ik snap ook niet hoe een twee jarige gevaarlijke capriolen bij een traphek uit kan halen hoor. Dan moet je de hele dag op de lip van je kind zitten, anders zou het zover niet kunnen komen. Dus zorgen dat dat gewoon niet kan. Beter dan een tik Knipoog Want uiteindelijk is het wel de fout van de ouders als een tweejarige dergelijke dingen uit kan halen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:34

runningkawa schreef:
Maar waarom was de spiegel en de aanpak van mijn tante bij het ene kind wel goed, bij het andere totaal niet?
Omdat de 2 kinderen misschien totaal niet op elkaar lijken? Lachen

En welke aanpak dan ook...beide kinderen zijn nu fijn om je heen te hebben, geen last pakken met losse handjes die in hang groepen rond hangen Lachen

Je vertelt in je verhaal dat je tante van het 'praten' is. En dat werkt niet bij peuters. Die snappen veel zaken nog niet (veel dingen ook wel trouwens), ze leggen de verbanden nog niet meteen, zien geen gevaar.
Je maakt mij niet wijs dat het jochie met het '3 waarschuwingensysteem' ook zo zou zijn geweest.
Het werkt bij de grootste etterbakken als een speer namelijk. Dan zou hij wel een enorme zeldzaamheid moeten zijn.
Maar goed, ik was er niet bij, maar zou graag de details van je tante willen horen. Lachen
Ik ben namelijk erg geinteresseerd in de kinderpsyche en -gedrag. Meestal kun je het prima herleiden naar de ouders, die eerste jaren. Hard, maar waar. Vandaar die spiegel. Ik ben namelijk ook niet perfect, maar ik ben wel bereid te blijven leren.... Mijn kind groeit en ik groei als moeder, zeg maar. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:35

Precies Faye, maar ja, dan krijg je meteen naar je hoofd dat je je kind niet los laat. Verward

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:37

Charaz schreef:
Grietje als jij een kindje van 8 maanden al een tik moet geven ben je imo behoorlijk zielig, wie gaat er een baby nou een tik geven?

Je kan zeggen wat je wil, maar ik kan er niet bij dat je een kind van 8 maanden een tik moet geven.

Dankjewel Charaz dat je uit mijn post uitkan maken of ik zielig ben.
Je zou die dochter van mij eens een weekje moeten lenen.
Dan denk ik dat jij inelkaar zakt omdat je met je handen in het haar zit.
Ik zeg dat ik haar eerst waarschuw en als ze dat een spelletje vind dat ben ik toch verkeerd bezig dat ik na 3x nee zeggen, niks doe??
Zij krijgt het gevoel dat het mag dan.
Nee dan ben je behoorlijk goed bezig.
Weet je wat ik nog zieliger vind?
Dat jij denkt dat ik zielig ben, ik zou niet in 1 post van jou kunnen zeggen dat jij zielig bent of niet.
Het mooiste aan dit hele verhaal is.
Mijn dochter heeft 1x een tikje over de vingers gehad toen ze de afstandsbediening wilde pakken, en sindsdien hoef ik alleen nog maar NEE te knikken!!
Dus als kinderen niks snappen schiet mij dan maar lek en dan heb ik waarschijnlijk een alien op de wereld gezet :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:38

Kind kreeg gewone waarschuwingen, maar daar gaf die simpelweg geen moer om. ging gewoon door.
In die tijd is ze zelfs nog naar de dokter geweest of hij doof was, autist was enz.
Maar hij had gewoon overal schijt aan....totdat hij echt aangepakt werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:42

xXGRIETJEXx schreef:
Charaz schreef:
Grietje als jij een kindje van 8 maanden al een tik moet geven ben je imo behoorlijk zielig, wie gaat er een baby nou een tik geven?

Je kan zeggen wat je wil, maar ik kan er niet bij dat je een kind van 8 maanden een tik moet geven.

Dankjewel Charaz dat je uit mijn post uitkan maken of ik zielig ben.
Je zou die dochter van mij eens een weekje moeten lenen.
Dan denk ik dat jij inelkaar zakt omdat je met je handen in het haar zit.
Ik zeg dat ik haar eerst waarschuw en als ze dat een spelletje vind dat ben ik toch verkeerd bezig dat ik na 3x nee zeggen, niks doe??
Zij krijgt het gevoel dat het mag dan.
Nee dan ben je behoorlijk goed bezig.
Weet je wat ik nog zieliger vind?
Dat jij denkt dat ik zielig ben, ik zou niet in 1 post van jou kunnen zeggen dat jij zielig bent of niet.
Het mooiste aan dit hele verhaal is.
Mijn dochter heeft 1x een tikje over de vingers gehad toen ze de afstandsbediening wilde pakken, en sindsdien hoef ik alleen nog maar NEE te knikken!!
Dus als kinderen niks snappen schiet mij dan maar lek en dan heb ik waarschijnlijk een alien op de wereld gezet :S

Sorry, maar ik vind het ook erg triest om een baby van 8 maanden een tik te geven. Zet het kind dan in de box, even geen aandacht, waarom op deze manier? En ja, ik heb twee zeer pittige meiden Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:43

Ik vind ook niet dat je hier met vooroordelen kan komen wat wel en niet kan of mag.
Internet is moeilijk om het juist over te brengen en ieder kind is ook anders te bereiken.
Mijn moeder gaf me ook een tikje op mijn handen toen ik langs de tafel wilde lopen, niets mis mee hoor, mijn handen zijn nog mooi. Clown
Ik heb veel respect voor mijn moeder en ze heeft ons echt niet "geslagen".

Bedoelen jullie ook allemaal wel hetzelfde met "slaan"?

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:44

faye schreef:
Sorry, maar ik vind het ook erg triest om een baby van 8 maanden een tik te geven. Zet het kind dan in de box, even geen aandacht, waarom op deze manier? En ja, ik heb twee zeer pittige meiden Lachen

Probleem 2, kind wilde absoluut niet in de box en heeft haar korte leventje nog nooit in een box gezeten ook!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:46

Wilde niet in de box?????????
I rest my case....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 17:57

Grietje; hoezo een probleem als je kind niet in een box wil??? Het is misschien erg lastig voor jou, maar een 'probleem' vind ik wel een heel groot woord, hoor. Mijn dochter wilde ook niet in een box, vond ze helemaal niets aan. Drama, als ze wel even van mij in de box moest. En een buggy vindt ze ook niets. Ze loopt liever zelf. Tja, lastig af en toe, maar ik zie er ook een voordeel in. Een kind wat gewoon een zeer goede motoriek heeft en een enorme drive om dingen zelf te doen.
Inmiddels loop ik met een energiek 2,5 jarige rustig door de stad, als het moet. Duurt wat langer, maar ze luistert wel goed bij het meelopen. Want ik weet ook dat ze ondanks haar energie en alles 'zelf' willen doen, ook alles graag goed doet. Kwestie van je kind zo begeleiden dat je het goede er uit weet te halen, echt waar.

Als ik echt even wat moest doen in huis, ging ze trouwens gewoon die box in, hoor. Dan had ze toch echt even pech. Maar ik weet er alles van om een temperamentvol, energiek kind te hebben. Vaak zijn ze gewoon gefrustreerd van het 'baby zijn'. Want wees nou eerlijk; echt leuk is het niet om 'niets' te kunnen, als je zo klein bent. Geef ze wat ruimte en wees eerlijk en duidelijk, dan komt het vanzelf wel goed.

(Wij hebben geen buggy meer voor onze 2,5 jarige. Hebben we maar aan mijn zus gegeven, die heeft er wel wat aan Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:01

Precies, zet haar liever in de box ook al wil ze dat niet dan een tik!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:02

Dan is het helemaal een straf. Knipoog

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:09

Oke ik zet dat probleem even verkeerd neer.
Maar mij werd duidelijk gemaakt dat je een kind van 8 maanden maar in een box moest kwakken als ie weer iets deed.
Maar als je kindje niet in een box wil dan heb je wel een probleem om dat te doen.
Ik heb mijn dochter nog nooit in de box gezet.
Sluit jij je man ook op als je ruzie met um hebt?
Zo komt een box op mij over, sorry voor de mensen die het een superding vinden, maar dat is mijn mening.
En wat betreft die buggy oid, mijn dochter zit ook al een tijd niet in de buggy.
Ze slentert de hele dag het huis door (op haar slaaptijden na dan voordat iedereen dat verkeerd begrijpt) is super vrolijk, onderneemt van alles, maar weet dondersgoed dat als ik nee schud dat ze er ook niet aan mag komen.
Koffie, thee, kaarsjes en noem maar op staat hier doodnormaal op tafel!! (mits er niemand in huis is, ook weer voor de duidelijkheid voordat iedereen weer begint Haha!) want daar komt ze niet aan!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:20

runningkawa schreef:
Omdat sommige denken dat deze kindjes niet leren om later mondeling dingen op te lossen maar om alles er meteen op gaan meppen Lachen

Ik kan ze daar gelijk in geven als er gemept wordt en als een tik niet helpt en die dagelijks 6x uitgevoert moet worden.
Maar wat ik zie in mijn omgeving is het niet anders als bij paarden. mensen die op de juiste wijze een tik geven hoeven dat geen tig keer...mensen die dat verkeerd doen..ja die kunnen blijven meppen, krijgen kopschuwe paarden en vast ook inderen die niet weten wat ze ermee moeten...

Vraag me dus ook af van de mensen die vinden dat een tik niet kan, of die ook zonder zweepje rijden en als het paard niet aan het been is, deze ook geen tik krijgt...
Qua vertand zitten die denk ik op hetzelfde nivo als een klein kindje

Ik voer mijn kind ook geen biks als het honger heeft, zit niet op hun rug, leg er geen zadel op........

Ik wil mijn kind niet met een dier vergelijken eerlijk gezegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:34

Eeten krijgt die van jou ook...luisteren en dingen leren is ook aan de orde bij een kind. Dat is bij een paard ook.
Dus er is imo, zeker op jonge leeftijd waar ze taal nog niet snappen niet zo'n enorm groot verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:37

xXGRIETJEXx schreef:
Maar mij werd duidelijk gemaakt dat je een kind van 8 maanden maar in een box moest kwakken als ie weer iets deed.
Maar als je kindje niet in een box wil dan heb je wel een probleem om dat te doen.
Zo komt een box op mij over, sorry voor de mensen die het een superding vinden, maar dat is mijn mening.
En wat betreft die buggy oid, mijn dochter zit ook al een tijd niet in de buggy.
Ze slentert de hele dag het huis door (op haar slaaptijden na dan voordat iedereen dat verkeerd begrijpt) is super vrolijk, onderneemt van alles, maar weet dondersgoed dat als ik nee schud dat ze er ook niet aan mag komen.
Koffie, thee, kaarsjes en noem maar op staat hier doodnormaal op tafel!! (mits er niemand in huis is, ook weer voor de duidelijkheid voordat iedereen weer begint Haha!) want daar komt ze niet aan!

maar je geeft liever een tik dan dat je haar veilig en zonder pijn in de box zet, wat straf genoeg is als ze er niet in wil. Veel makkelijker natuurlijk een tik, maar wel vreemd dat een abbay van 8 maanden bepaalt dat ze niet in de box wil. Die van mij vonden het ook niks, maar als ik even iets moest doen, paarden voeren of zo, dan gingen ze toch mooi even veilig in de box. Ook vind ik het een veel kindvriendelijker alternatief als een tik.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:41

runningkawa schreef:
Eeten krijgt die van jou ook...luisteren en dingen leren is ook aan de orde bij een kind. Dat is bij een paard ook.
Dus er is imo, zeker op jonge leeftijd waar ze taal nog niet snappen niet zo'n enorm groot verschil

Ik vind persoonlijk wel verschil zitten tussen een mens en een dier, maar goed, ieder zijn mening.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:48

xXGRIETJEXx schreef:

Nee, natuurlijk moet je een kind niet zomaar in een box kwakken als 'ie iets doet. Een box is uiteindelijk een speelplaats voor je kind, toch? Zo zie ik het, hoor, het is geen strafplaats..... Alleen had mijn dochter het al vrij snel gezien in die box, die kroop liever door de kamer. En toen ze liep, had ze een gloeiende hekel om 'opgesloten' te worden in een box. En terecht. Maar ja, soms moest mama wel eens wat doen in huis en dan moest ze gewoon even. Maar in principe is die box vrij snel richting zolder gegaan. Haha!

Die van mij komt trouwens ook nergens aan of ze is er heel voorzichtig mee. Ik heb ook nooit iets weg gezet en bij andere mensen gaat ze prima met spullen om. Ze leerde er vanzelf mee omgaan (heb in het begin wel op moeten letten, hoor, want ze is gewoon heel erg nieuwsgierig). Heb er gewoon nooit een enorm punt van gemaakt en ik heb het idee dat juist daardoor ze met dat soort dingen haar grenzen niet uit gaat testen. Ze heeft 1x iets kapot laten vallen en schrok daar zo ontzettend van. Zij brulde harder dan ik baalde dat dat ding stuk was (was ook mijn eigen schuld natuurlijk).

Maar goed, natuurlijk is elk kindje anders en elke ouder-kind combinatie is anders. Feit is dat kinderen een zekere duidelijkheid nodig hebben en bij het uittesten van grenzen een bepaalde ritueel van omgaan hiermee. Hoe consequenter jij je ritueeltje uitvoert (ik hanteer het 3 waarschuwingensysteem en bij de 3de keer dus ook daadwerkelijk even de gang op) en dat werkt prima. Meestal is het na 1 waarschuwing klaar en opgelost. En dan zegt ze nog 'sorry, mama' ook. Dat zegt ze nu zelfs te vaak, ook als ze helemaal geen sorry hoeft te zeggen, maar als ik bv. even pissig op de katten ben ofzo, haha...... Tja, het is een peuter, he, en ze snapt nog niet helemaal wat dingen betekenen, maar ze weet wel dat ze met 'sorry' zeggen al een eind komt bij mij. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:56

eva2 schreef:
runningkawa schreef:

Ik vind persoonlijk wel verschil zitten tussen een mens en een dier, maar goed, ieder zijn mening.

ik ben het zeker met Rk eens......... een paard begrijpt gesproken woordjes net zo goed als een peuter......

en ik vind dus duidelijk in het "opvoeden" van een paard of het "opvoeden" van een kind geen noemenswaardig verschil zitten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:00

faye schreef:

Ja, en dan gaan ze de box associeren als iets vervelends, daarom hebben nu veel kinderen een hekel aan de box.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:03

xXGRIETJEXx schreef:
Ik ga nu net zoals Kiwiko heel bokt over me heen krijgen..
Maar ik schuld Kiwiko de hand..
Ik heb een dochter van nu 15 maanden, en sinds ze kan lopen (lees bij 7 maand al) ben ik zeer consequent met haar bezig geweest.
Ik ben geen softy en ik ga niet een hele dag achter haar aanhollen van NEE NEE NEE niet die afstandsbediening pakken (bijvoorbeeld).
Ik waarschuw 3x, wil ze niet horen, dan voelt ze het maar.
Zij weet waar ze aan toe is op dat moment en ze leert wat ze wel en niet mag.
Mijn dochter heeft een stel hersens mee gekregen (blijkbaar) en heb het zovaak geprobeert in het begin om alleen NEE te zeggen en verder het negatieve gedrag te negeren, maar het werkt absoluut niet bij haar.
En dan heeft de TS het over een kindje van 13 maanden, die van mij was 8 maand en had de eerste tik al te pakken, met als gevolg dat ze me nooit weer aan mn haren heeft getrokken.
Dus nu kunnen jullie allemaal wel gaan zitten van een kind van zo jong die snapt dat niet..
Maar ze snappen absoluut meer dan dat wij denken...
Nee lekker blijven negeren om vervolgens over 3 jaar maar eens alles overnieuw moeten afleren, dat helpt echt Lachen

Misselijk wordt hier echt misselijk van.

Opvoeden kost nou eenmaal tijd en geduld.
Kinderen horen in een veilige omgeving opgevoed te worden met liefde als basis .... geen angst.
Liefde, geduld en creativiteit werkt perfect ...... hoeft echt geen tik aan te pas te komen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:03

eva2 schreef:
runningkawa schreef:
Omdat sommige denken dat deze kindjes niet leren om later mondeling dingen op te lossen maar om alles er meteen op gaan meppen Lachen

Ik kan ze daar gelijk in geven als er gemept wordt en als een tik niet helpt en die dagelijks 6x uitgevoert moet worden.
Maar wat ik zie in mijn omgeving is het niet anders als bij paarden. mensen die op de juiste wijze een tik geven hoeven dat geen tig keer...mensen die dat verkeerd doen..ja die kunnen blijven meppen, krijgen kopschuwe paarden en vast ook inderen die niet weten wat ze ermee moeten...

Vraag me dus ook af van de mensen die vinden dat een tik niet kan, of die ook zonder zweepje rijden en als het paard niet aan het been is, deze ook geen tik krijgt...
Qua vertand zitten die denk ik op hetzelfde nivo als een klein kindje

Ik voer mijn kind ook geen biks als het honger heeft, zit niet op hun rug, leg er geen zadel op........

Ik wil mijn kind niet met een dier vergelijken eerlijk gezegd!

Denk ook niet dat RK een kind en een paard zozeer vergelijkt maar de manier van opvoeden, dat dat dicht bij elkaar ligt. Dat zijn 2 totaal andere zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:13

MamboBeach schreef:
faye schreef:

Ja, en dan gaan ze de box associeren als iets vervelends, daarom hebben nu veel kinderen een hekel aan de box.

Er zijn maar weinig kinderen die de box leuk vinden, en de box is nog altijd beter dan een tik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:16

faye schreef:
MamboBeach schreef:

Er zijn maar weinig kinderen die de box leuk vinden, en de box is nog altijd beter dan een tik.

Dat vind jij...
Je doet nu net of iemand haar kind een ram voor haar neus geeft, vind het wel een tikje overdreven.

En wat is de reden denk jij waarom kinderen er een hekel aan hebben?