geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:37

Sunrise_ schreef:
En toch vind ik het jammer dat er zo negatief wordt geschreven over christenen. Ook soms wel
positief natuurlijk, maar meestal negatief. Dat we bijvoorbeeld 'naïef' worden genoemd, oké, dat kun je vinden, maar ik hoor hier bijna alleen maar negatieve verhalen, erg jammer vind ik dat, omdat je eigenlijk als christen (en heus niet alleen specifiek als christen) toch juist zo goed mogelijk wilt zijn voor je leefomgeving, medemens etc. Maargoed, als ik het zo lees, wordt dat dus niet altijd ook
daadwerkelijk in de praktijk gebracht.

Maar veel mensen hebben het idee van een boos oog, die op je neerkijkt. Jij bent zondig, je doet dit niet goed, je bent minder, je bent klein, enz. Dat verteld de bijbel heel concreet eigenlijk, daarom is het iets waarom veel mensen afhaken. En dat is heel begrijpelijk. Het is niet meer van deze tijd, niet tastbaar, en het is alleen maar; je moet dit, je moet dat. Want er staat ook nergens in de bijbel: 'Draag een rok'. (Sorry, ben allergisch voor rokken, ik woon namelijk vlakbij Kootwijkerbroek, de zware kerk, de zwarte kousen kerk enz.)
*edit: Ik heb er gewoon een afkeer voor gekregen. Het is zo'n massa-iets. Dat kan nooit goed zijn.
Laatst bijgewerkt door Picassox op 26-02-07 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:38

mooi katiavl Ja ik ken de stukken Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:39

Wijs is hij die weet dat hij nauwelijks iets weet Lachen

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:41

katiavl schreef:
Believe nothing on the faith of traditions,
even though they have been held in honor
for many generations and in diverse places.
Do not believe a thing because many people speak of it.
Do not believe on the faith of the sages of the past.
Do not believe what you yourself have imagined,
persuading yourself that a God inspires you.
Believe nothing on the sole authority of your masters and priests.
After examination, believe what you yourself have tested
and found to be reasonable, and conform your conduct thereto.

Daar ben ik het echt helemaal mee eens. Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:43

Mooie verwoord vjellko, daarom trekt het me zo aan, ik vind het geen godsdienst in wat moet je geloven daar, in een scheppingsverhaal? Dat heeft daar al helemaal geen plaats, in een god die over leven en dood beslist. Ook niet Lachen

Gewoon in jezelf Lachen in het positieve van iedere mens, en proberen je leven zo mooi mogelijk te beleven, en te delen met andere.

Wat jij doet vjellko vind ik ook erg interessant, alleen ken ik er niets van, ideale kans dit topic Haha!

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:44

Vjellko schreef:
en toch zou je beter kunnen vragen waarom vind je het eng? Weet je wat het inhoud? In plaats van de bal terug te kaatsen Lachen snap je?

Ik vind het eng, omdat in de eerste plaats men iets aanbidt, in iets gelooft, dat niet aantboonbaar bewezen is. Net zoals jij het waarschijnlijk eng zou vinden als de Roodkapje kerk zich aantreedt; mensen die geloven in het bestaan van Roodkapje en voor Roodkapje leven.
Ten tweede het feit dat je je zo laat leiden. Je belemmert je erzelf toch [misschien onbewust] mee. Voor sommige mensen voelt dat goed, maar ik weet bijna wel zeker dat dat mensen zijn die niet sceptisch zijn en niet veel vragen stellen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:46

is het lijkwaad met zijn afbeelding erop eigelijk wetenschappelijk onderzocht? en wat is eruit gekomen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:47

@katiavl: ik denk dat het boedhisme en hekserij veel overeenkomsten hebben Ja

in het boedhisme wordt ook gebruik gemaakt van meditatie toch?

@girl: ik bedoelde eerder .. als iemand tegen mij zou zeggen dat ik of mijn hekserij eng is, dat ik zou vragen aan die persoon waarom? welk beeld heb je er dan bij? wat denk je dat het inhoud? Op die manier krijg ik begrip van zijn beeld en kan ik dat beeld rechtzetten op de punten waar het niet klopt. En na zo'n gesprek heb ik het nog niet meegemaakt dat de ander het nog steeds eng vindt.

Ik moet naar huis.. veels te interessant hier allemaal! Haha!

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:49

Sunrise_ schreef:
En toch vind ik het jammer dat er zo negatief wordt geschreven over christenen. Ook soms wel
positief natuurlijk, maar meestal negatief. Dat we bijvoorbeeld 'naïef' worden genoemd, oké, dat kun je vinden, maar ik hoor hier bijna alleen maar negatieve verhalen, erg jammer vind ik dat, omdat je eigenlijk als christen (en heus niet alleen specifiek als christen) toch juist zo goed mogelijk wilt zijn voor je leefomgeving, medemens etc. Maargoed, als ik het zo lees, wordt dat dus niet altijd ook

Precies wel woorden geen daden.
Een hoop christenen (lees niet alle) weten wel te vertellen hoe het moet,
of te vertellen hoe een ander het moet doen.
Maar kijk niet hoe ze het zelf doen.

vb
Paar jaar geleden was ik in mijn tuin aan het werk en oeps voor ik het wist floepte er een vloek uit.
Mijn buurvrouw Schijnheilig vroeg of ik van mijn religie wel mocht vloeken.
Wat een vraag Gestoord
Daarna stelde ik haar de vraag wanneer haar zondag in ging: 's ochtend als het buiten licht word en
iedereen ziet wat je doet of zodra de klok zaterdagnacht 24.00 heeft geslagen.
Buuv was namelijk zwaar gelovig en stak op zondag geen vinger uit.
Maar ja, kwam nog weleens voor dat zij van zaterdagnacht op zondagnacht moest werken in de bediening,
tot in de vroege uurtjes.
Tja, ze stond gelijk met een mond vol tanden Haha!

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:53

katiavl schreef:
is het lijkwaad met zijn afbeelding erop eigelijk wetenschappelijk onderzocht? en wat is eruit gekomen Lachen

Lijkwade van Turijn? Vele malen onderzocht, maar nog niets echt uitgekomen. Het zou ong gedateerd zijn anno 1300-1500. Meeste wetenschappers houden het op vervalsing.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijkwade_van_Turijn

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:54

Maar meditatie is niet altijd het zitten en denken, eigelijk als gebruik voor de gewone mensen de niet klooster mensen dan Lachen
Is meditatie het denken over iets, hoe je jezelf kan verbeteren tegenover iemand anders. bv een boek lezen ofzo

Bv: je kan iemand echt niet hebben, dan ga je vaak de slechtere dingen inzien.
Boeddhisme leert je juist, om dat goed puntje te zoeken.

En zo verbeter je jezelf, door de negatieve emoties weg te doen kan je pas gelukkig zijn. En dat is ook meditatie

Maar er zijn inderdaad een hoop overeenkomsten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:14

Als boeddist geloof je ook in reincarnatie, toch? Iets wat je in je hedendaagse leven mee neemt. Ik heb een collega uit Thailand gehad, dat is boeddisme toch? Zij had een altaartje thuis waar ze bidde en zij vertelde mij dat reincarnatie heel belangrijk is en dat je overleden familie zich kan openbaren in de vorm van dieren en tot je kunnen spreken. Zij was trouwens heel paranormaal begaaft, en heeft een tijdje bij de monniken gezeten. Wat zij vertelde dat was tot in detail, onbegrijpelijk en je kon haar vragen stellen en gaf ze gedetaileerd antwoord. Ze zag dan alles als beelden voor zich en dat deed ze pas als ze eerst had gebeden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:22

russel schreef:
Als boeddist geloof je ook in reincarnatie, toch? Iets wat je in je hedendaagse leven mee neemt. Ik heb een collega uit Thailand gehad, dat is boeddisme toch? Zij had een altaartje thuis waar ze bidde en zij vertelde mij dat reincarnatie heel belangrijk is en dat je overleden familie zich kan openbaren in de vorm van dieren en tot je kunnen spreken. Zij was trouwens heel paranormaal begaaft, en heeft een tijdje bij de monniken gezeten. Wat zij vertelde dat was tot in detail, onbegrijpelijk en je kon haar vragen stellen en gaf ze gedetaileerd antwoord. Ze zag dan alles als beelden voor zich en dat deed ze pas als ze eerst had gebeden.

Nee, bij ons hebben we geen altaar, zou ook niet weten wat ik op dat altaar moet zetten. Mischien een foto van de dl *LOL*

Reincarnatie geloof ik zelf heel hard in, zowiezo leef je altijd verder in iets of het via je resten gaat, of de gedachten in het hart.
Daarom dood een boeddhist ook geen dieren, het kan je tante zijn bij wijze van spreken. Daarom word het dier dan ook heel hard verwend. De seven years in tibet scene waar de wormen weg gehaald worden gebeurt dus ook echt Haha!
Spreken zeggen ze niet echt iets van, buiten mijn lievelings verhaal de priester en de geit staat in mijn profiel Haha!

Ik mediteer door te lezen, mijn taiji dan. En gewoon naar het bos gaan en denken.

Deze film is wel eens leuk om te zien http://www.alluc.org/alluc/movies.html? ... y_uid=6935

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:26

katiavl schreef:
russel schreef:

Nee, bij ons hebben we geen altaar, zou ook niet weten wat ik op dat altaar moet zetten. Mischien een foto van de dl *LOL*

Reincarnatie geloof ik zelf heel hard in, zowiezo leef je altijd verder in iets of het via je resten gaat, of de gedachten in het hart.
Daarom dood een boeddhist ook geen dieren, het kan je tante zijn bij wijze van spreken. Daarom word het dier dan ook heel hard verwend. De seven years in tibet scene waar de wormen weg gehaald worden gebeurt dus ook echt Haha!
Spreken zeggen ze niet echt iets van, buiten mijn lievelings verhaal de priester en de geit staat in mijn profiel Haha!

Ik mediteer door te lezen, mijn taiji dan. En gewoon naar het bos gaan en denken.

Deze film is wel eens leuk om te zien http://www.alluc.org/alluc/movies.html? ... y_uid=6935

Zij had bloemen en idd een foto van een geestelijke, een kaarsje. Vond het wel mooi om te zien. Zag er heel eerbiedig uit.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:33

Heb de discussie niet helemaal gelezen (14 pagina's is nogal wat), maar voor de atheïsten onder ons en de mensen die twijfelen aan het geloof, raad ik het boek "God als misvatting" aan. Dat is geschreven door een atheïst en bekritiseerd het godsidee in al zijn vormen.
Ik moet het nog lezen (mijn vader leest het nu), maar heb er al wel stukken uit gelezen en vind het wel interessant.
Persoonlijk ben ik geen overtuigd atheïst, maar ook geen overtuigd gelovige. Ik sta (nog) neutraal.

Ga straks topic even uitgebreider lezen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 18:39

nerwen als je het leest, ben ik benieuwd wat er over het boeddhisme in staat. Lachen mag je hier dan gerust melden

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:16

Picassox schreef:
Sunrise_ schreef:

Maar veel mensen hebben het idee van een boos oog, die op je neerkijkt. Jij bent zondig, je doet dit niet goed, je bent minder, je bent klein, enz. Dat verteld de bijbel heel concreet eigenlijk, daarom is het iets waarom veel mensen afhaken. En dat is heel begrijpelijk. Het is niet meer van deze tijd, niet tastbaar, en het is alleen maar; je moet dit, je moet dat. Want er staat ook nergens in de bijbel: 'Draag een rok'. (Sorry, ben allergisch voor rokken, ik woon namelijk vlakbij Kootwijkerbroek, de zware kerk, de zwarte kousen kerk enz.)
*edit: Ik heb er gewoon een afkeer voor gekregen. Het is zo'n massa-iets. Dat kan nooit goed zijn.

Ik zie God niet als een boos oog, eerder als een warme deken. En de bijbel vertelt juist ook dat God
ons ontzettend mooi vind, ieder apart en ontzettend veel van ons houdt. Zo veel dat Hij Zijn Zoon
gezonden heeft. Er staat niet je moet dit, je moet dat, het zijn richtlijnen. Richtlijnen die uiteindelijk
voor ons eigen bestwil zijn. En trouwens, ik draag gewoon broeken hoor, ook op zondag en ben helemaal geen *Oh ik mag niks-ben bang voor de hel*-type. Ik voel me juist heel erg bevrijd Lachen .
En dat is wat denk ik ook de betekenis van ieder geloof is: dat ieder mens zich er fijn bij voelt en dat
het voor jou waarheid is waar je in gelooft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:20

Ik krijg van sommige gelovige mensen toch wel het idee dat god een boos iets is.
Jij gelooft niet, dus...

Ik geloof in mezelf Haha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:22

Citaat:
Heb de discussie niet helemaal gelezen (14 pagina's is nogal wat), maar voor de atheïsten onder ons en de mensen die twijfelen aan het geloof, raad ik het boek "God als misvatting" aan. Dat is geschreven door een atheïst en bekritiseerd het godsidee in al zijn vormen.
Ik moet het nog lezen (mijn vader leest het nu), maar heb er al wel stukken uit gelezen en vind het wel interessant.
Persoonlijk ben ik geen overtuigd atheïst, maar ook geen overtuigd gelovige. Ik sta (nog) neutraal.

Brr krijg een beetje de bibbers van jou post. ( positief bedoeld ).
Want moeten wij kiezen? En wie bedoel je met atheist?
Ik geloof niet en ben geen atheist. Ik ben ik.
En sta jij nu neutraal? Wat is neutraal?
Vind het een beetje raar...
Het is niet links, rechts, neutraal. Het is wie jij bent, en of je nou in lieveheerstbeestjes gelooft of
in paarse blokjes... wat maakt het uit?
Als jij je goed voelt, als jij denkt dat je een goed mens bent en goed doet... perfect toch?

Ik ben er mee eens, en zeg ook altijd, het is goed als je altijd vanuit liefde leeft en handeld.
Maar wat is dat voor een oordeel... kunnen wij beoordelen wanneer iemand uit liefde handeld?
En wat is als men leeft vanuit liefde.
Ik vind het zo bekritiseerbaar. Wij mensen kunnen zeggen wat goed en fout is?
Dat is onze mening... maar dat hoeft zeker niet waar te zijn of te kloppen.
Maar uit liefde leven, zoals wij , het gros van mensen op de wereld, liefde vinden, vind ik een erg goed initiatief.
Dan zijn we er allemaal een beetje eens over geen rare walvisjacht, geen dierenleed, geen mensenleed, geen oorlogen, geen armoede en honger, proberen lief te zijn voor iedereen, geen troep op de grond gooien zoals kauwgom of papier, mensen af en toe helpen etc.

Wat ik trouwens meestal heb.... ik vind kerken ontzettend mooi, maar men wat voel ik mij rot in kerken.
Zo'n verschrikkelijk zwaar gevoel, neerslachtig, net alsof er een grote stroperige massa op je schouders rust, die ijzige indruk.
Terwijl ik dol ben op oude gebouwen.
Nee, een kerk is voor mij niet happy, sereen, licht, licht van gevoel, vrolijk.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 26-02-07 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:26

Ik geloof zelf niet maar me school wel heel zwaar.

Als je vraagen stelt dat ze hebben bewezen dat de mens van de aap af stamt hebben ze niks meer te zeggen. Vond ik zelf een beetje appart.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:33

Lenneke_ schreef:
Ik krijg van sommige gelovige mensen toch wel het idee dat god een boos iets is.
Jij gelooft niet, dus...

Juist, jij gelooft niet en dus hebben wij als gelovigen direct een oordeel over je klaar... Daar kan ik zo moe van worden.

Trouwens, ik geloof ook in mezelf en in de wetenschap! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 19:34

ik vind het concept atheist of nie gelovige iets raar, je geloof toch altijd in iets, is het jezelf, of de natuur

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:35

Goof schreef:
Lenneke_ schreef:
Jij gelooft niet, dus...

Juist, jij gelooft niet en dus hebben wij als gelovigen direct een oordeel over je klaar... Daar kan ik zo moe van worden.

Trouwens, ik geloof ook in mezelf en in de wetenschap! Haha!

Ik zeg toch sommige.
Je moet natuurlijk wel lezen Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:41

Hihi, dat bedoelde ik ook, ik vulde je voorbeeld aan Haha!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:43

Lilian__ schreef:
Ik geloof zelf niet maar me school wel heel zwaar.
Als je vraagen stelt dat ze hebben bewezen dat de mens van de aap af stamt hebben ze niks meer te zeggen. Vond ik zelf een beetje appart.

Volgens mij (ben er niet 100% zeker van) zijn er wel bewijzen dat de micro-evulotie theorie van Darwin kan kloppen, maar er zijn geen bewijzen dat de macro evolutie -theorie bevestigd. Dan zou je ineen keer een heel ander beest krijgen, met een heel ander aantal chromosomen etc Knipoog .