Spellen en vouten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Spellen en vouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:24

Lusitana schreef:
Ben je misschien in de war met "m´n?" (mun, als je wilt, in uitspraak)

Nee, dat ben ik niet Lachen
Afhankelijk van de regio waar je woont worden heel veel ennetjes ingeslikt (of juist nadrukkelijk uitgesproken), "kop'n" in het noorden en oosten van Nederland, maar "kopuh" in de grote steden in het westen van het land. En daar is 'me moeder' heel normaal, maar nogmaals, dat is in spreektaal. In schrijftaal mag het niet en moet het "m'n" of "mijn" zijn.

't Is trouwens grappig: heel vaak denk je dat je een bepaalde klank hoort, omdat je weet dat die er zou moeten zijn. Maar bij echt goed analyseren blijkt het helemaal niet zo te zijn Lachen
Zo horen wij in het Nederlands een kleine pauze tussen de verschillende woorden, maar die pauze IS er heel vaak niet.

Dorothea: dat is precies wat ik bedoel Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:27

Okee, ik vat dat.

Hier zeggen ze bv obrigaad, waar het eigenlijk obrigado is. Maar die o (uitspraak oe) wordt onhoorbaar geblazen. Je wéét dat die er is, maar hij is stom geworden.

Maar bijft:Hoe weten ze hoe je dingen schrijft? Ik weet bv nog dat in Groningen de kinderen die thuis plat spraken, het best moeilijk vonden om Nederlands te schrijven, al konden ze het wel spreken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:36

Volgens mij is er met de scholing op zich niet zoveel mis, alleen hebben veel mensen (kinderen en volwassenen, en zelfs een aantal docenten) het idee dat spelling nodeloos gezeur is waar je alleen moeite voor doet als het echt moet.

Maar beseffen ze niet dat uniforme spelling ook nog een doel dient. Hoe je dat moet uitleggen of onderwijzen, dat weet ik niet... Ik denk dat je zowel de onderwijzers als de politiek heel gelukkig maakt als je weet hoe je dat over kunt brengen Lachen

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:26

Karin schreef:
'Nooit geen' wordt bij ons thuis genadeloos afgestraft. Whoosh!

Niet zo moeilijk hoor: "Nooit geen" is een dubbele ontkenning dus het betekent "altijd" bij ons thuis. Knipoog

Of wat dacht je bij de slager: "Wie was er aan de beurt?" Nou, volgens mij die mevrouw die net betaald heeft en nu de deur uitloopt.
Of: "Je wilt zeker geen koffie?" Nee, lekker, heb ik nu echt even zin in!

Vooral op het werk kijk ik regelmatig op onderstaande site:
http://woordenlijst.org/leidraad/
Het is de site van de Nederlandse taalunie en daar staan alle (nieuwe) spellingsregels vermeld met voorbeelden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:47

Daar worstel ik dus wel eens mee, als er een ontkening in de vraag staat.
"Heb je geen huisdieren?"
Is het dan:
"Ja, ik heb geen huisdieren",
of:
"nee, ik heb geen huisdieren"
Als je er geen hebt?
Of:
"ja(wel), ik heb huisdieren!"
of:
"nee, ik heb wél huisdieren"
Als je ze wél hebt?

Even kijken of ik er via die site uit kan komen. Helaas pindakaas.
Wie helpt me hier uit?

Op zich zal ik zelf nooit een vraag stellen met de ontkenning er al in, trouwens, geloof ik...

Ben je niet helemaal lekker is ook zo´n moeilijke... Maakt niet uit wat je zegt. Het klinkt alsof je inderdaad niet lekker bent. Kijk maar :"Nee, ik ben niet helemaal lekker" "Ja, ik ben niet helemaal lekker."
Ik ontwijk dan zo´n antwoord en zeg iets als "ik ben in orde, hoor "

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:05

Dan zou je ook nee, ik ben helemaal lekker kunnen zeggen. Knipoog
Ik maak er altijd een spelletje van bij zulke vragen, zeker als ze het antwoord al weten. "Is die man niet iets voor jou?" Die beantwoord ik standaard met "Ja, die man is niet iets voor mij". Haha!

Verder denk ik dat het gebruik van "me" in plaats van "mij" ook dialectgebonden is, hier hoor ik niemand me zeggen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:07

Daar heb ik ook veel moeite mee.

Ik zeg dan meestal: heb ik inderdaad niet, of: heb ik wel degelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 21:58

Rocamor schreef:
karin schreef:
Een stoplicht springt op rood, een ander op groen...

Om dan even in de lege flessen wijn van Guus te blijven. Stoplichten kunnen niet op rood en groen springen. Althans, dat dacht ik. Ik heb altijd geleerd, dat stoplichten de remlichten van een auto zijn. Om een blunder te voorkomen, toch maar even opgezocht en wat schetst mijn verbazing?! Stoplichten mag voor zowel remlicht als voor verkeerslicht (verkeersregelinstallatie) gebruikt worden... Ben dus altijd verkeerd verbeterd!

zo leert een mens nog eens wat op zondagmorgen Knipoog

Bij mij is er op de lagere school ook op gehamerd dat het een verkeerslicht moest zijn. Je kunt het wel een stoplicht noemen, maar alleen als het op rood staat. Clown

Fijn dat het toch allebei mag. Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:10

Ja, dat doet me denken aan hoe het gaat als je in Belgie de weg vraagt...... Bij de rode lichten gaat u rechtsaf......chips, staat op groen, wat nu? Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:23

MoonChloe schreef:
Daar heb ik ook veel moeite mee.

Ik zeg dan meestal: heb ik inderdaad niet, of: heb ik wel degelijk.

Zal het onthouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:24

Neonlight schreef:
Ja, dat doet me denken aan hoe het gaat als je in Belgie de weg vraagt...... Bij de rode lichten gaat u rechtsaf......chips, staat op groen, wat nu? Clown

Die is geweldig. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:28

Neonlight schreef:
Verder denk ik dat het gebruik van "me" in plaats van "mij" ook dialectgebonden is, hier hoor ik niemand me zeggen.

Ja "me" mag voor "mij", maar het ging hier om "me" voor "mijn" (bezittelijk).

Ik ken ook nog wel mensen die het bont maken met hullie en zullie enzo... Clown

Ook heel moeilijk blijkt "hen" dat wordt vaak onbedoeld bezittelijk "hun".

Bij hun gaan staan. ipv bij hen gaan staan...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:32

Nog erger: 'hun hebben'. Rolleyes

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:55

Wat ook een leuke is, er zijn mensen die vergeten het wederkerig voornaamwoord (geloof dat het zo heet).

Deze mensen hebben altijd hun broodtrommeltje bij. Standaard antwoord van ondergetekende, je? Me? Ons? Bij wat?

Rocamor

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:55

En dat zijn dan vooral zuiderlingen. Haha!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:59

Ik dacht, laat ik nou niet gelijk met mijn vingertje gaan wijzen Knipoog maar je hebt helemaal gelijk

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:01

Ach, hier in het oosten gaan ze 'na school heen' of 'na de stad heen'. Clown

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:09

Goat hèn, dat meen je niet Knipoog

En bij ons in het iets meer zuidelijk gelegen oosten "wordt dat niet wat", doen we aan "kroamschudd'n" (en nee, geen kromschudden), hebben we last van "blagenspul" of nog erger "he'j de goedwies nie in orde".

Maar voor de rest gaat het wel hoor Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:14

Dat zeggen ze hier in het iets noordelijker gelegen oosten ook allemaal Bloos!. Sterker nog, 'Kroamschudd'n' van Herman Finkers speelt in Mariaparochie en dat is een gat bij Almelo (je weet wel, van die stoplichten). Haha!

Hier zijn ze ook 'krang in de kop' en 'dat lijkt mooi' (maar dat is het niet, denk ik er dan altijd achteraan).

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:31

Krang in de kop? Die ken ik niet, heb je dan hoofdpijn of mis je er dan een paar?
Ken het woord krang wel, maar dan in de zin dat je je trui krang an hebt.

Daarnaast doen ze bij ons ook aan pochen over de pochen (hmm), gaan ze op vakantie met een "sleurhut", stoppen de "blagen in een schoefkoarre", "trappen we regelmatig de brommer aan", of "wat dacht je ervan? zullen we het maar eens doen?" (en nee, da's minder banaal dan het er hier staat) en we hebben af en toe last van "kloeten in de stroom" .

En als afsluiter zoek ik zo mijn nest maar eens op...

ps, kwam net ook weer een tegen in een topic. Eentje waar ik ook maar niet aan kan wennen en het zal me niets verbazen als het goed nederlands is. Er wordt altijd van alles geslikt voor van alles. Bijvoorbeeld, ik slik pillen voor de hoofdpijn of voor de hoge cholestorol.

Ik snap dat dan niet, ik zou er toch graag vanaf willen, als ik er al last van zou hebben...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:37

Meer specifiek heb je dan de ogen krang in de kop, je hebt ze dan niet allemaal (meer) op een rijtje. Bijvoorbeeld als je zo dik als doezend man bent, of kats hellig.

Verder doen ze hier ook aan 'zich andersom aantrekken'. Daar nemen ze dan 'de verkleding' voor mee.

Het grappige is wel dat veel van deze dingen voor mij als import-oosterling vertrouwd klinken en toch ook weer niet. Ik wéét dat het geen standaard Nederlands is, maar ik sta er soms niet bij stil dat men in Utrecht, Limburg of Zeeland geen flauw benul heeft waar ik het over heb.

Voorbeeld: toen ik op mijn werk in Utrecht aan collega A vroeg wanneer collega B was uitgeteld, barstte collega A in lachen uit. En ik wist serieus niet waarom. Clown

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:44

Tja, mijn vraag zou dan zijn, is ze uitgeteld of is ze uitgeteld? Of was ze een hij?

Ze staan ons ook vaak aan te kijken als of we ik weet niet wat zeggen. En ik heb dan echt niet in de gaten dat het geen nederlands is. Dan vraag ik om een "reuriezer", zo moeilijk is dat toch niet Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:46

Het ging nog om een collega die marathons liep ook. Ach gut

In correct Nederlands schijnt het toch echt 'uitgerekend' te zijn. Haha!

Reuriezer, skeuriezer, kuierdroad... Zo moeilijk is het idd niet. Haha!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:51

Karin schreef:
In correct Nederlands schijnt het toch echt 'uitgerekend' te zijn. Haha!

Correct Nederlands is ABN toch?

Maar dat is dus mijn probleem, ik doe niet aan ABN, ik doe aan ABA algemeen beschaafd achterhoeks

Bij nader inzien "aan iets doen" zoals ik hierboven schreef, zal ook wel goed fout zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:51

En wat dachten jullie van een "glip"?

Voor mij was een glip als klein kindje altijd gewoon een flinke snee. Op een gegeven moment had ik het met iemand niet hier uit de buurt over een "glip", die stond me stom aan te kijken, kan ik je vertellen!

Vandaag vertelde mijn moeder me nog dat één van de paarden "een glip in de kop" had. Gevolg? Import-oosterling die ons aan stond te kijken alsof we van Mars kwamen. Haha!