jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:10

Dat heb ik gedaan ( Slapen ) zodat je (naar wat ik hoopte i.i.g.) zou begrijpen waar ik het over heb.

En ik heb in het begin ook al gezegd dat ik vind dat iedereen die zelf mentaal genoeg ontwikkeld is redelijk klaar is om een kind op te voeden.

ik snap niet wat je met de bovenste zin bedoeld...

En wie bepaald er dan op je mentaal genoeg ontwikkeld ben?
Is daar een test voor? NEE
Dat moet iedereen dus voor zichzelf bepalen ben ik dat of niet!
Veroordeel dan niet iemand die dat dus denkt te zijn en het kindje laat komen!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:11

Hallo allemaal,

Ik ben moeder geworden toen ik 20 was. Ik wilde altijd jong moeder worden. 5 jaar later kreeg ik mn tweede dochter.
En inderdaad als ik om me heen kijk op school voel ik me best jong. Mij valt dan op dat er zoveel oudere moeders zijn.
Ik weet nogwel toen ik zwanger was van mijn eerste dat mensen me aankeken van, achh das ook wat, die is vast ongepland zwanger. Terwijl ik er heel bewust voor gekozen had, en ik vind het nog steeds heerlijk om moeder te zijn.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:15

idd risje80.
Vriendin van me nichtje heeft er op haar 17e bewust voor gekozen.
Niemand begrijpt dat ooit, iedereen denkt te weten wat beter voor haar en haar kindje is.
Zij is heel volwassen en heeft er onwijs lang over nagedacht, gespaard, de mogelijkheden bekeken endergelijke.
Dan nog weten mensen haar te veroordelen..
belachelijk!

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:17

Ik ben op mijn 21e bevallen van mijn dochter Vanity die nu 4,6 jaar oud is en op mijn 25 ben ik bevallen van Melody die nu 14 maanden oud is.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:26

Ik zie er de voordelen wel van in.
En als het kan en je wilt het, waarom dan niet???
Ik vind het jammer dat er weinig jonge moeders in mijn omgeving zijn.

Groetjes, Charissa

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 13:28

Ja wat wil je als je als 15 jarige zwanger raakt en nog bij je ouders woont?! Dan kun je niet zomaar op jezelf en zul je toch toestemming van je ouders moeten hebben om het kind te laten komen. Dat is ook zoiets waar 16/17/18 jarigen mee zitten. Ze wonen nog niet eens op zichzelf..[/quote]

Dus jij vind dat je ouders maar voor je moeten beslissen of je een abortus moet plegen of niet. Ik hoop niet dat je ooit als ouder er zo voor komt te staan!! 16 jaar is nog jong, maar ik vind dat je best je eigen beslissingen kunt nemen. Op die leeftijd kies je toch ook al zelf wat je later wil gaan doen, qua studie en werk en dergelijke. Daar ben je dan wel oud genoeg voor, maar om over iets te beslissen wat in je eigen lichaam gebeurd ben je niet oud genoeg?

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:33

Ik denk dat je daar dan heel goed met jou ouders over moet praten, en als je het heel graag zou willen houden, dat je daar je ouders bewust van moet maken. En dan hopen dat ze je willen steunen. Er komt tenslotte wel een baby bij hun in huis wonen. Ik vind dat wel een moeilijke situatie.
Ik zou het wel leuk vinden om een jonge oma te worden, maar zou het wel fijn vinden als mn dochter dan het huis al uit is en een vaste relatie heeft.
Ik zou het jammer vinden van de jeugdtijd. Dat is een tijd zonder zorgen en voor feestjes. Ik heb genoten van mijn jeugd. En als je dan al een baby hebt wordt je behoorlijk beperkt.

Kan iemand mij vertellen hoe ik hier een foto op krijg, bij mn profiel??

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:27

Hoi,

Ik was 24 toen ik m'n eerste kind kreeg, met 26 de tweede en met 28 de derde. Ik vond dat toen helemaal niet echt jong. Mijn moeder en oma waren ook 23 en 22 jaar. Tegenwoordig willen heel veel stellen eerst aandacht geven aan een baan en pas daarna voorbij de dertig gaan denken aan een kindje. Op zich ook niet gek want je leven verandert enorm als je kinderen krijgt. Je relatie met je vriend / man wordt ook nog eens sterk op de proef gesteld. Als je begin twintig bent ben je nog zo bezig met op jezelf te gaan staan. Eigenlijk is het best wel lekker om een tijdje met z'n tweetjes te zijn voor je aan kinderen begint. Ik heb heel veel huwelijke van kennissen zien stranden juist in de eerste 4 / 5 jaar nadat ze een kind kregen. Waar je op moet letten is dat je tijd uittrekt voor jezelf en je partner. Bewust momenten inplannen voor elkaar, eens lekker uitgaan en opletten dat je kinderen niet je hele leven gaan bepalen. Mijn man is 8 1/2 jaar ouder wat ook een reden is geweest om niet nog eens jaren te wachten met kinderen. En wat betreft nu: de oudste is 17, middelste nu 16 en de jongste 14 en ik heb een groot stuk van mijn vrijheid weer terug ( ben nu 42). Ook wel lekker!!!!!!!

anneke

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:44

Palma_Dees schreef:
Ik ben op mijn 21e bevallen van mijn dochter Vanity die nu 4,6 jaar oud is en op mijn 25 ben ik bevallen van Melody die nu 14 maanden oud is.

mooie naam hebben jouw kinders! Knipoog

ik was 18 toen ik zwanger werd, en ik heb met mjin vriend een appartement gezocht en ik was aan het werken...
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar waarom zou iemand van die leeftijd niet aan een job kunnen geraken?
Het is lange tijd niet duidelijk geweest of mijn vriend bij mij zou blijven of niet, maar ik heb er geen seconde aan getwijfeld of ik het dan ook zou houden of niet...
Dan had het veel moeilijker geweest; maar het was gelukt! En ik zou nog steeds even gelukkig zijn met mijn prinsessen als nu! want geld maakt echt niet gelukkig!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:07

Poeh,je merkt duidelijk dat sommigen van ons zich duidelijk vernedert voelen.Heel begrijpelijk.
Jammer dat we elkaar zo moeten aanvallen

Maargoed,ik ben in ieder geval blij dat iedereen 'slecht' over me denkt,omdat ik 18 ben en zwanger,maar dat ikzelf er wél blij mee ben.Gelukkig heb ik niks met anderen te maken,en heb ik ook geen toestemming nodig Lachen

En met 16 heb je geen relatie,maar enkel verkering???
Ik zal je sterker vertellen,ik was 15!
Hij is mijn eerste vriend,ik hou superveel van hem,en we zijn nu al meer dan drie jaar samen.
We worden nu zelfs ouders,met een eigen huis en een baan.
Onee,maar we hebben nog steeds 'alleen maar verkering' Clown

En dat je tegenwoordig ongelukjes kunt voorkomen?
Klintk wel erg makkelijk,tot het je zelf overkomt!
Ik draag altijd een gordel in de auto,mijn vriend rijdt altijd netjes,
maar dat betekent niet dat we geen ongeluk kunnen krijgen hoor! (was dat maar waar).
Ik heb het altijd netjes met voorbehoedsmiddelen gedaan,en ik was aan de pil,heel netjes.
Maar na drie jaar relatie,samenwonen en trouwen op vooruitzicht,gooi ik echt het condoom wel aan de kant,het spijt me.
Dat het dan alsnog gebeurt,is dan voor mij een teken dat wij dit aankunnen.Je krijgt wat je aankan zei mijn moeder altijd.

@vanity...het is dus toch goed gekomen met je vriend toen?

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 15:22

ik ben het helemaal met je eens, Turbotinker. Ik vind ook dat je een ander in zijn waarde moet laten en niet steeds maar moet oordelen over anderen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:07

turbotinker schreef:
Poeh,je merkt duidelijk dat sommigen van ons zich duidelijk vernedert voelen.Heel begrijpelijk.

Maargoed,ik ben in ieder geval blij dat iedereen 'slecht' over me denkt,omdat ik 18 ben en zwanger,maar dat ikzelf er wél blij mee ben.Gelukkig heb ik niks met anderen te maken,en heb ik ook geen toestemming nodig Lachen

Ook al ben je nog jong, ik vind dit al een heel ander verhaal dan dat van Joyce. Jij bent niet 16 en woont niet meer bij pap en mam in huis. Je hebt een baan en een vriend en ook nog eens een plek om een gezin te vormen.
Verder vind niemand hier iemand slecht. Ik kan je alleen maar veel geluk wensen en ben zeker blij voor je (net zoals ik blij ben voor Joyce dat ze een geweldige zoon heeft gekregen en er gelukkig mee is).

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:08

Turbotinker, je haalt me de woorden uit de mond...
Ik was alles eens aan het teruglezen en ik wilde net zeggen dat het hier steeds 'gezelliger' wordt...
De wereld wordt een stuk mooier als je wat begrip en respect kan opbrengen voor elkaar en elkaars meningen en keuzes, de ander in zijn waarde laat en niet zomaar oordeeld over anderen...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:15

Mijn moeder was 20 toen ze mij kreeg.
Ik ben nu inmiddels al bijna 18.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:18

Ddees schreef:

Dus jij vind dat je ouders maar voor je moeten beslissen of je een abortus moet plegen of niet. Ik hoop niet dat je ooit als ouder er zo voor komt te staan!! 16 jaar is nog jong, maar ik vind dat je best je eigen beslissingen kunt nemen. Op die leeftijd kies je toch ook al zelf wat je later wil gaan doen, qua studie en werk en dergelijke. Daar ben je dan wel oud genoeg voor, maar om over iets te beslissen wat in je eigen lichaam gebeurd ben je niet oud genoeg?

Jij trekt nu uit mijn woorden hele andere conclusies!! Dat heb ik namelijk nooit gezegd. 16 jarigen horen gewoon NIET zwanger te raken, er gebeuren wel heel veel ´onbedoelde ongelukjes´.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:20

Ylana: Nee, omdat ik hoop dat ze voor zichzelf de juiste beslissing zal maken en geen abortus laat doen omdat iedereen dat beter vind en later veel spijt krijgt en mij daar van kan gaan beschuldigen

Ddees: Ik zeg het niet graag (blijft toch me ex he) maar Jari heeft een hele goede zorgzame vader, hij komt Jari iedere woensdag een avondje ophalen en Jari gaat daar 1 op de 3 weekenden slapen.

Lies: Ja, mijn ouders onderhouden mij grotendeels wel, maar dat moesten ze toch doen, of ik nou een kind heb of niet. En nee, ik ga hier niet klagen omdat ik niks te klagen heb. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Jippie: Ik had ook fulltime kunnen gaan werken, dan had ik een salaris gehad, maar ik heb er voor gekozen om eerst nog een opleiding te gaan volgen en dus heb ik een uitkering. Ik zorg, nogmaals, wel ALLEEN voor Jari, betaal alles voor hem, (ja, ook eten, en in het huishouden heb ik ook mijn bijdrage) doe hier het huishouden in huis en ga zo nog maar even door. Ik kan met gemak het huis uit gaan, ik kan het nog redden. Ik wilde toen ik 16 was al het huis uit, mocht niet van mijn ouders, nu ben ik nog aan kijken waar ik me ga inschrijven, dan ga ik het huis uit, krijg een stufi en dan red ik het nog.
Het zal ook allemaal beslist beter zijn geweest als Jari een aantal jaren later was gekomen, maar dat is niet zo. Jari is er nu en ja ik vertel het allemaal heel mooi volgens jullie, maar wel de waarheid, ik lieg hier niet, laat het niet mooier lijken dan het is voor mij, zo is het gewoon. En als jullie denken dat mijn leven niet zo goed kan zijn, dan is dat jullie probleem.

Lies: Hoezo zou het voor mij niet rooskleurig zijn? Zoals je zelf zegt, je kent me niet eens!

Jippie: je hoeft niet te hopen dat mijn en jari's toekomst goed zal verlopen, want die gaat goed verlopen. Mijn ouders hebben er niet omgevraagd om financieel te zorgen voor hun kleinkind, en dat doen ze ook niet. Ze kopen alleen af en toe leuke kleren of schoentjes als ze die zien, welke opa's en oma's doen dat nou niet?
Opleiding word zeker wel afgerond, als jij eens wist hoe erg ik tegen gewerkt ben op de havo en toch een diploma heb, dan wordt dit met een beetje steun van school een makkie.
En nee, ik verkeer niet in vreselijke situatie.

dankje Ddees en Vania Lachen

Beloved: Uitwonend met kind dan krijg je ongeveer 950 euro aan stufi, dan krijg je nog kinderkorting en alleenstaande ouderkorting

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:21

lies schreef:
turbotinker schreef:

Ook al ben je nog jong, ik vind dit al een heel ander verhaal dan dat van Joyce. Jij bent niet 16 en woont niet meer bij pap en mam in huis. Je hebt een baan en een vriend en ook nog eens een plek om een gezin te vormen.
Verder vind niemand hier iemand slecht. Ik kan je alleen maar veel geluk wensen en ben zeker blij voor je (net zoals ik blij ben voor Joyce dat ze een geweldige zoon heeft gekregen en er gelukkig mee is).

Dankje,voor het geluk dat je ons toewenst.
Ik ben alleen maar heel blij voor joyce dat zij later kan zeggen: het was heel moeilijk,maar we hebben het gered!Ze woont dan misschien nog thuis,maar dat betekent voor mij niet dat ze het minder goed voor elkaar heeft.
Haar kind zal er niet om malen dat hij bij opa en oma woont,hij begrijpt ook vast niet dat zijn moeder hem op dit moment niks anders te bieden heeft.
Een kind oordeelt ook niet over haar leeftijd,en hoeveel geld ze wel of niet heeft.

Dat het nou 'eenmaal zo hoort' dat je huisje,boompje,beestje hebt ...dat hebben wij allemaal zelf verzonnen,dat zegt een kind niks.

Ja,ík ben één van de weinige 18 jarige die het zo voor elkaar heeft,maar ook daarover zijn al veel woroden gesproken.
Zo vinden mensen dat ik te snel probeer een volwassen leven te krijgen,want 17 is te jong om samen te wonen.Iemand van 18 hoort geen fulltime baan te hebben,en ook geen vaste relatie 'want je moet expirimenteren'.
Ach,zo vindt iedereen er wel wat van,maar dat zijn allemaal buitenstaanders en die weten ten eerste niet hóé ik ben,ookal ben ik 18,en ten tweede weten ze onze situatie niet.

Ik wens alle moeders,jong of oud,knap of lelijk, heel erg veel geluk en plezier met hun kindje(s)! Pling

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:22

turbotinker schreef:

En met 16 heb je geen relatie,maar enkel verkering???
Ik zal je sterker vertellen,ik was 15!
Hij is mijn eerste vriend,ik hou superveel van hem,en we zijn nu al meer dan drie jaar samen.
We worden nu zelfs ouders,met een eigen huis en een baan.
Onee,maar we hebben nog steeds 'alleen maar verkering' Clown

En dat je tegenwoordig ongelukjes kunt voorkomen?
Klintk wel erg makkelijk,tot het je zelf overkomt!
Ik draag altijd een gordel in de auto,mijn vriend rijdt altijd netjes,
maar dat betekent niet dat we geen ongeluk kunnen krijgen hoor! (was dat maar waar).
Ik heb het altijd netjes met voorbehoedsmiddelen gedaan,en ik was aan de pil,heel netjes.
Maar na drie jaar relatie,samenwonen en trouwen op vooruitzicht,gooi ik echt het condoom wel aan de kant,het spijt me.
Dat het dan alsnog gebeurt,is dan voor mij een teken dat wij dit aankunnen.Je krijgt wat je aankan zei mijn moeder altijd.

@vanity...het is dus toch goed gekomen met je vriend toen?

Als je zo lang bij elkaar bent en je bent wat ouders, dan kun je spreken over een relatie ja. Ik was 4 toen ik mijn eerste vriendje had en daar heb ik 3 jaar verkering mee gehad, is dat dan ook een relatie Koe . Ik ben blij dat jij de zaken goed op orde hebt, dat is het voor het kind veel fijner..dat bedoel ik dus de hele tijd te zeggen..

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:23

Mijn Nicht is nu 24 en heeft een dochter van 7... was een foutje... man heeft haar in de steek gelaten toen ie hoorde dat ze zwanger was..

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:23

Joyckuh schreef:
Beloved: Uitwonend met kind dan krijg je ongeveer 950 euro aan stufi, dan krijg je nog kinderkorting en alleenstaande ouderkorting

En wat dacht je dat een studie kost? En dan nog de studie van je kind? Het is heus niet dat ik je het niet gun, maar ik zelf weet hoe moeilijk al die geldzorgen kunnen zijn..En daar heb je als kind niet voor gekozen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:26

Mijn ouders willen mijn studie betalen, dat wilde ze ook al voordat ik zwanger werd, doen ze voor mijn zus en zusje ook. En voor Jari, ooit gedacht aan sparen? Daar ben ik nu al mee bezig.

Turbotinker: dank je Haha!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:26

vanity schreef:
Palma_Dees schreef:

mooie naam hebben jouw kinders! Knipoog

ik was 18 toen ik zwanger werd, en ik heb met mjin vriend een appartement gezocht en ik was aan het werken...
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar waarom zou iemand van die leeftijd niet aan een job kunnen geraken?
Het is lange tijd niet duidelijk geweest of mijn vriend bij mij zou blijven of niet, maar ik heb er geen seconde aan getwijfeld of ik het dan ook zou houden of niet...
Dan had het veel moeilijker geweest; maar het was gelukt! En ik zou nog steeds even gelukkig zijn met mijn prinsessen als nu! want geld maakt echt niet gelukkig!

Omdat het tegenwoordig gewoon heel moeilijk is om een baan te krijgen!! En vooral als je alleen maar je middelbare schooldiploma hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:31

Dat valt wel mee, ervaring is vaak meer een pré dan diploma's.

IK wilde ook graag jong moeder worden, in ieder geval zeker voor mijn 25e, ik heb dus nog 4 jaar te gaan om een potentiele partner te vinden.

Ik vind de TS niet jong. Jong is onder de 20.. Mijn vriendin raakte zwanger toen ze 18 was. Heeft het kind gehouden en is nog steeds gelukkig met haar vriend (vader van het kind!) ze is nu 21. Het was een ongeluk maar zeker wél welkom. Ze slikte overigens gewoon de pil.

Over oud, mijn moeder was 39 toen ze zwanger raakte van mijn broertje. Die is nu 3,5 jaar.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:31

BeLoVeD schreef:
Ddees schreef:

Jij trekt nu uit mijn woorden hele andere conclusies!! Dat heb ik namelijk nooit gezegd. 16 jarigen horen gewoon NIET zwanger te raken,
er gebeuren wel heel veel ´onbedoelde ongelukjes´.

Weet jij hoeveel jonge mensen het met elkaar doen over de hele wereld???
Hoe kun je dan zeggen "er gebeuren wel heel veel ´onbedoelde ongelukjes´?

Volgens mij kunnen we nog uren hierover discuceren, maar ik denk het het belangrijkst is dat de mensen die met dit "probleem" te maken hebben/krijgen, er zelf goed mee over weg kunnen en de juiste beslissingen voor zichzelf en hun kind nemen.

Ik denk dat je pas echt weet hoe het is om zoiets mee te maken als je het daadwerkelijk mee maakt.
Je kunt als "leek" wel allemaal mooie, rooskleurige verhalen houden van jongere moeten met condoom vrijen en dergelijke maar soms pakken dingen nou eenmaal anders uit, worden er andere keuzes gemaakt en ik denk niet dat dat dan een reden zou zijn om mensen te veroordelen.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:42

Ik snap je redenatie, maar snap jij dan ook dat ik zeg dat het ook wel eens niet zo goed voor de kinderen uit kan pakken? Ik bekijk het misschien van een iets te negatieve kant, maar jij meer iets van de te positieve kant..want de gevolgen voor zo´n kind zijn enorm natuurlijk.