Stierenvechten Niet Zielig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is Stierenvechten zielig?

Ja
379 (92%)
Nee
18 (4%)
Geen Mening
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 409

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 19:28

runningkawa schreef:
Er zal denk ik vast een heleboel opgeblazen worden door de groepperingen die anti stieren gevechten zijn.
Tenminste dat is ook met de bio industrie in NL
Wat je daar leest op de anti sites, is heel anders als wat ik met eigen ogen heb gezien.

Maar het grootse verschil is voor mij wel of het gaat om een 1e levens behoefte of om (leed)vermaak.

Juist. Zo is het.
WIE KIJKT NU VOOR ZIJN PLEZIER NAAR HOE EEN WEZEN DE DOOD IN WORDT GEJAAGD??!!!

En DAAR gaat t MIJ om!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:20

De stieren worden niet gedood. Als je eens zou gaan kijken, zie je dat ze met groot eerbetoon en respect behandeld worden. De speertjes worden erin gezet om te laten zien dat de ruiter zo behendig is om zo dichtbij te komen. ik zou willen dat ze er iets op konden plakken, ipv insteken, dan waren de reacties misschien anders. Maar nogmaals, ik zie de stieren niet echt tekeer gaan of uitgeput raken.
in spanje worden ze doodgetoken met een zwaard, wat vaak niet in een keer lukt. Daar worden de paarden ook heel anders behandeld. Hier gaat er een jarenlange opleiding aan vooraf en ze zijn helemaal niet bang. nogmaals er zijn ruiters die met losse handen rijden. De paarden laten hoge school sprongen zien, piaffe, passage etc, als ze bang waren, kon je dergelijk staaltjes van dressuur niet zien. In Portugal is stierenvechten vooral een paardensport. ik vind dat iedereen maar eens moet kijken voordat ze beginnen te gillen, en nogmaals verzet je eerst tegen de dingen die fout zijn in het eigen land. Er zijn hier ook gewoon anti-stierenvechters campagnes, we redden het best zonder jullie commentaar dat gebaseerd is op geruchten en verkeerde (Spaanse) feiten en beelden. Zoek eerst uit waar het om gaat, en geef dan je mening. Het wordt toch al steeds minder en zal heus wel uitsterven. Maar wat doen we dan met die duizenden stieren die op de vlaktes leven?
En vlees is helemaal geen eerste levensbehoefte meer, voor degenen die opfokken van slachtvee weer verdedigen, maar ja, MacDonalds is natuurlijk lekker populair. Denk je dan ook aan de weg die je stukje vlees heeft afgelegd toen het nog leefde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:28

Geen eerste levensbehoefte?

Mm, raar, verschillende dokers, zelf natuur geneezers hebben mij aangeraden vlees te eten, voornamelijk kip of rund, geen varken.
Dat omdat ik ME heb en altijd met energie te kort zit.
Dus, ja nog steeds eerste levensbehoefte.

En die mac nuggets gaan er zeker goed in Lachen

Edit, maar los hieronder geplaatst
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-04 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Menno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:30

runningkawa schreef:
Mm, raar, verschillende dokers, zelf natuur geneezers hebben mij aangeraden veel te eten, voornamelijk kip of rund, geen varken.

Alles wat rent, vliegt en zwemt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:31

Lusitana schreef:
En vlees is helemaal geen eerste levensbehoefte meer, voor degenen die opfokken van slachtvee weer verdedigen, maar ja, MacDonalds is natuurlijk lekker populair. Denk je dan ook aan de weg die je stukje vlees heeft afgelegd toen het nog leefde?

Helemaal gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 21:32

En nogmaals, wat ik al eerder zei
Anti groepen van zowel stiergevechten als bio laten allen de slechte dingen zien, dat is zo.
Van de bio ook achterhaalde dingen van 15 jaar terug.
Weet niet of er veel bij stiergevechten is veranderd, of daar ook verouderde dingen te zien zijn?

wat ik wel met eigen ogen zie, zijn dan toch speren in een dier dat leeft en daarmee lang lijd.
Voor vermaak,
Zowel in spanje als portugal en dat kan ik nu eenmaal geen vermaak vinden..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 22:42

Ik wil niet dat je Spaans met Portugees vergelijkt. Dat is een wereld van verschil. Mag jij trouwens dan geen vleesvervangers als soja eten van je dokter? De lengte van het lijden is geen vergelijk met de weg naar het slachthuis dat sommige dieren opgepropt af moeten leggen. Verder kan ik nogmaals nauwelijk pijn reacties ontdekken, maar natuurlijk is dat zielig, niemand ontkend dat, maar om daar nou zo´n rel om te maken, een paar gaatjes in een vetbult, terwijl er wel ergere dingen op de wereld zijn. Er zijn ook insecten die onder de huid uitkomen en vreselijke pijn veroorzaken. Daar hebben ze gewoon zomers last van en dan zijn er ook geen mensen in nederland die lopen te gillen wat en dierenbeulerij het is om die dieren niet te beschermen tegen steek beesten. of open ik zo weer een andere discussie...help! Maar ik ben ook gewoon tegen hoor, ik probeer alleen maar dingen duidelijk te maken, zodat je op feiten kunt oordelen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:13

nou ik vind het redelijk naief om te zeggen dat er alleen maar speertjes in een beest geprikt worden en dat dat dus niet zielig is???En dit louter en alleen om volksvermaak,tis gewoon te schandalig voor woorden!!!

het moet in geen enkel land zo zijn dat dieren opzettelijk voor vermaak gemarteld worden,en speertjes?????zitten aardige weerhaken aan hoor...

ik heb tot nog toe geen enkel argument gehoord waardoor het logisch is dat dieren moeten lijden voor menselijk VERMAAK!!!!!!!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:34

Ik zeg wel tien keer dat de stier natuurlijk wel zielig is, maar ik vind de ophef niet in verhouding. Het lijden valt mee. Het is een traditie die je niet in eens kunt stoppen door wat protesten van buitenlanders! Hier vinden ze castreren bv zielig.... en ze zetten ook vraagtekens bij het feit dat er in nederland meer varkens zijn dan mensen en die worden dagelijks met duizende teglijk geslacht. zo´n stierengevecht is eens in de zoveel tijd. Het aantal dieren wat er voor gebruikt wordt is niet zo groot. En de martelingen van dieren voor mensen vermaak, wat dacht je van paardensport in het algemeen? Als je zo gaat beginnen... en het logische argument hier is dat ze de behendigheid en moed van ruiter en paard willen tonen. De opperste samenwerking die ik bij maar weinig ruiters kan vinden. Het is, een paardensport. waar toevallig en stier bij gebruikt wordt en nogmaals, ik zou willen dat ze er wat op konden plakken ipv er in steken, maar dat is nu eenmaal zo. nogmaals ik ben ook tegen. Maar hoe vaak heb jij een Portugees stierengevecht gezien?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:40

nooit en ik geef er geen stuiver aan uit om het ooit wel te zien,denk dat ik compleet over de rooie zou gaan om te kijken naar een dier die mishandeld wordt!!!!

enne kunnen ze geen kunst stier neerzettend dan???mss wel een idee...kunnen ze daar lekker in steken,en hun rijkunsten tonen....

maar ja..ik zal het wel niet meer meemaken dat dit soort praktijken echt onnodig en zinloos zijn.

enne in afrika kun je olifanten schieten,helemaal niet zielig hoor,hebben een super leven gehad..en met een kogel of 5 is ie er wel geweest...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 23:47

het lijkt wel een soortgelijke discussie als met de anti-chippers en "pro"-chippers...
Zekers is vlees geen eerste levensbehoefte van de mens.. dat is lucht en water... en dan komt oa vlees.
Zou een mens geen vlees nodig hebben om te kunnen LEVEn (dus niet OVERLEVEN) zou ze geen vlees of dierlijke produkten lusten cq nodig hebben...oftewel zou het gebit van de mens er anders uit hebben gezien

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:26

Beste lusitana,

Als het om de paardenkunst zou gaan, kunnen ze ook stieren drijven in een ring, of idd iets erop plakken.
Het gaat mij ( en denk ik meerdere hier) erom, dat mensen geen plezier moeten willen hebben in dierenleed.

Daar vind ik de paardensport, zoals die bijv door Bokkers wordt uitgeoefend, niet onder vallen.
Maar wel honden/ hanen gevechten,ed.
Dat dient geen nut.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 00:30

Natasha schreef:
Dit artikel stond in de Bit, en is naderhand gerectificeerd door hen!!!!

Het artikel moet je wel even in zijn gehele verband lezen.Dan zul jij t met geen punt oneens zijn.

Het artikel stond NIET in Bit, maar dit staat op de site van de DB zelf. Ook heb ik niet gezegd dat ik het ermee oneens ben, integendeel, ik ben zelf ook lid van de DB en ben het met (bijna) alles eens wat ze zeggen.

"De Dierenbescherming is in principe tegen paardensport. Een paard als huisdier heeft echter wel behoefte aan beweging, sociaal contact en afleiding. In dat opzicht is paardrijden wel een goede zaak. "

Dit zijn de eerste 3 regels zoals het op de site van DB staat, onder het kopje paardensport. Ik vind dat vrij duidelijk...

Toegegeven, het is enigszins off topic en om maar even terug te komen op het topic: paardrijden in Nederland is niet te vergelijken met het leed dat stierenvechten heet. Daar zijn we allemaal geloof ik wel achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:46

Citaat:
De lengte van het lijden is geen vergelijk met de weg naar het slachthuis dat sommige dieren opgepropt af moeten leggen.

in Nl is die weg niet ver.
En een volle wagen is dan juist weer beter als een bijna lege.
Zet een jong paard op een 2 paardstrailer zonder tussenstuk en pak een bochtje te hard en hij gaat onderuit.
Zet je hem in de 2 paards met tussenschot, kan hij tegen de wand of schot leunen.
Idem met het vervoer van die dieren, door een te lege, slingeren ze alle kanten in.
Bij een volle hebben ze steun van elkaar.

Waar ik dan zeker weer 100% tegen ben is het levend vervoer naar bijv. italië.
Waarom niet eerst dood en dan vervoeren?

En nee, Soja was toch ff wat anders blijbaar.
Ook alle vitamine preperaten die ik slikte ook.
Dus er is nog wel degelijk verschil.
En gezond eten blijft een 1e levensbehoefte, en wij mensen eten nu eenmaal ook vlees.
Sommige zullen er niets van merken dit niet te doen, andere dus blijkbaar wel.
Dus zulk beest heeft wel degelijk enig nut door in zijn dood.

Verder blijft er bij mij een verschil tussen fun en levensbehoefte.
Net zoals idd honde gevechten, hanenen gevechten enz.
Wat is daar het nut van?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-04 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 09:52

Das inderdaad het grootste probleem........ een 1 jarige koe heeft al vaak meer van Europa gezien dan menig bokker Haha! Haha! Haha!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:01

Ik dacht eigenlijk dat ze in Portugal geen speren gebruikten en de stieren dus niet gewond raken?! Verward (lichamelijk dan)

Elisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 10:48

herstellen zeg daar hebben die beesten wat aan ook al herstellen ze ze gaan toch dood dat vind ik gewoon zielig die beesten hebben harstikke veel pijn na zo'n gevecht en hoe wendbaar die paarden ook zijn ze kunnen toch gestoken worden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:18

Nogmaals mensen, als je er niks van afweet, kom dan niet met een mening. TS zegt toch zelf ook dat ze tegen was, maar nu dat ze het gezien heeft het eigenlijk heel anders is?
En niet elk paard dat igereden wordt heeft het zo leuk, wat iemand durft te beweren. Paardrijden kan soms helemaal niet leuk zijn. Ik zie genoeg gaten van sporen, geknakte nekkies van hulpteugels en gebroken geesten. En dat gaat jarenlang door voor zo´n paard. en jahoor, ik zie het al weer, het komt uit een boekje van de DB. Hebben jullie geen eigen mening? Ga eerst zelf kijken en begin er dan nog eens over. Het is niet zo zielig en bloederig als je je voorstelt, echt niet. En nogmaals, zo´n stier krijgt zomers ook last van vreslijke steekbeesten. Dat ze "toch dood gaan" is toch normaal. Beesten wordne nu eenmaal geslacht. Voor de mens zijn maag, is dat geen plezier? Je moet het in verhouding zien. ik kan ook wel een paar satéprikkers in mijn reet hebben. ik lees op bokt wel over ram er maar op los als je pony iets niet wil (waarschijnlijk niet begrepen heeft), maar een prikkertje in een stier in het buitenland is VEEEL erger. Toe nou zeg!
Verder wil ik me er niet mee bemoeien, want jullie scharen je achter de DB zonder te weten waar je het over hebt.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:36

Geloof dat hier om meningen gevraagd werd. Mijn mening is dat zo'n dier beter in 1x een kogel kan krijgen en opgegeten kan worden. In plaats van eerst zoals jij het noemt met prikkertjes geprikt worden. Waarom moet je zo'n beest eerst pesten?

Wat wij doen met onze paarden (de mijne krijgt ook echt wel eens een schop) staat compleet los van het feit wat daar gebeurd. Het gaat hier niet om hulpteugels, sporen etc. Het gaat hier om stieren die opzettelijk pijn gedaan worden!

Daar ben ik tegen! Of het nou meer of minder zielig is dan in Spanje doet er niet toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 12:40

Citaat:
Ga eerst zelf kijken en begin er dan nog eens over

Als men dat dan ook doet over de bio Lachen

Maar goed, mijn verschil is duidelijk
volksvermaak, of voor je eten en dus gezondheid.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 13:26

Willen we spaans en Portugees even apart houden, ik noem jullie ook geen Duitsers. dat die stier er bij komt om de rijkunst te tonen is een extra element. ik vind dat er weer helemaal op de stier gefocust wordt en niemand naar de ruiters kijkt. Die rijden anky, waar jullie allemaal zo dol opzijn en overal bijhalen, er fluitend uit en kunnen nog wel wat meer laten zien. En Ts komt gewoon met een ervaring die blijkbaar een openbaring voor haar was en daar ben ik heel blij om. Ik hoop dat velen haar voorbeeld zullen volgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:00

anky steekt geen speren in stieren,en ik blijf het zielig vinden...en niet normaal om voor ruiterkunsten een stier te mishandelen...

en ja ik focus op de stieren,het heet toch ook stierengevechten??

ik ben nog steeds niet van plan enige eurocent uit te geven om deze ellende in stand te houden...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:17

Voorop gesteld: ik heb niet het hele topic gelezen, de eerste 3 blz, en de laatste 3 blz. Dus, don't shoot me als ik dingen zeg/vraag die al voorbijgekomen zijn Haha!.

Ik heb laatst foto's gezien van een bokker die was gaan kijken bij een Portugees stierengevecht. En echt, dat viel me 100% mee . Ik ben niet voor stierenvechten, maar ik vind niet dat je het met Spaans stierenvechten kan vergelijken. Dat zijn 2 heel verschillende dingen. Oke, de stier beleeft een akelig half uur (waarschijnlijk korter, maar dat weet ik niet precies) maar ik blijf er van overtuigd dat een gemiddelde Portugese stier een veel beter leven heeft dan een vleesstier hier in Nederland.

Nog een vraag aan Lusitana: ik heb wel gehoord dat men bij de paarden de stembanden doorsnijdt zodat het publiek het krijsen van het paard niet hoort als ie aangevallen wordt door de stier. Is dat waar, of ook een 'fabeltje' of typisch voor het Spaanse stierenvechten?

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:30

een stier in spanje heeft het 100x beter dan een stier/koe in nederland!! dat weet ik zeker, heb ook genoeg plaatjes gezien van die kistkalveren en dat ziet er ook gezellig uit...NOT
een stier in spanje heeft maar even pijn en de rest van zijn leven staat ie te chillen op weiland...SOMMIGE koeien hier in nederland die zitten de hun hele leven in een donkere stal? wat is dan beter he???

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-04 14:31

QHAhkbar schreef:
een stier in spanje heeft het 100x beter dan een stier/koe in nederland!! dat weet ik zeker, heb ook genoeg plaatjes gezien van die kistkalveren en dat ziet er ook gezellig uit...NOT
een stier in spanje heeft maar even pijn en de rest van zijn leven staat ie te chillen op weiland...SOMMIGE koeien hier in nederland die zitten de hun hele leven in een donkere stal? wat is dan beter he???

Spanjaarden hangen voor hun lol ook honden op als ze bij de rennen niet meer voldoen. Of ze steken ze in de fik. Praat je dat ook goed alleen maar omdat wij vlees eten?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 19-12-04 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt