rien10 schreef:Kansenongelijkheid is een naar iets. De kloof tussen arm en rijk wordt mijns inziens rap groter. Als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) rijker hebben dan ik, en als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) kariger hebben dan ik, dan vind ik dat heel krom.
Ik vind het niet krom dat een ander meer heeft dan ik; ik gun iedereen de wereld. Maar ik vind het wel krom dat er zoveel ongelijkheid is. P. kan haar kinderen niets meegeven voor de toekomst, terwijl A. een huis kan kopen voor haar kinderen.
Daar heb ik wel moeite mee. Mijn kinderen en ik beseffen heel goed dat wij in een bevoorrechte positie zijn. Een koophuis, mooie auto voor de deur, pony, fijne vakanties. Dat heeft echt niet iedereen.
Maar... omdat niet iedereen dat heeft, hoef je nog niet zuur te gaan doen. Hier op Bokt niet en in het echie niet. Leven en laten leven.
Natuurlijk kun je pech en geluk hebben in het leven. Ons sociale stelsel is er om als je pech hebt, te helpen. Dat wordt collectief betaald waarbij de mensen met meer vermogen ook meer bijdragen.
Is er echt kansenongelijkheid in Nederland? Iedereen heeft toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sociale voorzieningen. Dus die kansen zijn gelijk.
Wij hebben keihard gewerkt en enorme risico’s genomen en daardoor zitten wij in een luxe financieel onafhankelijke situatie waar ik me weiger om schuldig over te voelen omdat een ander het niet heeft. Ik heb ervoor ondernomen en risico’s genomen. En mijn bijdrage in de vorm van belasting is aanzienlijk dus daar heb ik mijn steentje bijgedragen aan de maatschappij.
Ik laat mijn zoon een leuk vermogen na maar hij zal ook zelf zijn leven op orde moeten krijgen. Daarnaast….mijn geld rolt flink de economie weer in met de paardenhobby

In mijn omgeving hebben ze inmiddels allemaal kinderen en ben ik de uitzondering. Ik geef ook eerlijk toe dat ik niets heb met andermans kinderen. Een relatie met iemand met kinderen zou ik dus ook niet aan beginnen. Ik vind het al ingewikkeld dat als ik mensen uitnodig voor een etentje dat het altijd inclusief gezin is, waardoor de avond veelal om de kinderen draait en er weinig tijd is voor goede gesprekken. Die kan ik soms best wel missen, dus misschien wordt het tijd om een kindvrije kring op te bouwen