Hoeveel kinderen hebben jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:43

rien10 schreef:
Kansenongelijkheid is een naar iets. De kloof tussen arm en rijk wordt mijns inziens rap groter. Als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) rijker hebben dan ik, en als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) kariger hebben dan ik, dan vind ik dat heel krom.
Ik vind het niet krom dat een ander meer heeft dan ik; ik gun iedereen de wereld. Maar ik vind het wel krom dat er zoveel ongelijkheid is. P. kan haar kinderen niets meegeven voor de toekomst, terwijl A. een huis kan kopen voor haar kinderen.
Daar heb ik wel moeite mee. Mijn kinderen en ik beseffen heel goed dat wij in een bevoorrechte positie zijn. Een koophuis, mooie auto voor de deur, pony, fijne vakanties. Dat heeft echt niet iedereen.
Maar... omdat niet iedereen dat heeft, hoef je nog niet zuur te gaan doen. Hier op Bokt niet en in het echie niet. Leven en laten leven.

Natuurlijk kun je pech en geluk hebben in het leven. Ons sociale stelsel is er om als je pech hebt, te helpen. Dat wordt collectief betaald waarbij de mensen met meer vermogen ook meer bijdragen.
Is er echt kansenongelijkheid in Nederland? Iedereen heeft toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sociale voorzieningen. Dus die kansen zijn gelijk.

Wij hebben keihard gewerkt en enorme risico’s genomen en daardoor zitten wij in een luxe financieel onafhankelijke situatie waar ik me weiger om schuldig over te voelen omdat een ander het niet heeft. Ik heb ervoor ondernomen en risico’s genomen. En mijn bijdrage in de vorm van belasting is aanzienlijk dus daar heb ik mijn steentje bijgedragen aan de maatschappij.

Ik laat mijn zoon een leuk vermogen na maar hij zal ook zelf zijn leven op orde moeten krijgen. Daarnaast….mijn geld rolt flink de economie weer in met de paardenhobby

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:25

CrazyCat schreef:
Mellow schreef:
Ik las het er ook niet in hoor Pmarena.
Wat ik lees is dat je bedoeld dat hard werkende mensen die investeren in hun huis en toekomst worden benadeeld door de regels op erfbelasting, er is al over alles belasting betaald.

Feestjes zijn leuk maar lucht voor later.

Terwijl een huis iets is wat je opbouwt voor jezelf en eventueel voor later. Echter word dat dan gedeeltelijk weer afgebroken door regels.

Echter is je woordkeuze wbt "simpele" baantjes niet helemaal lekker.
Die vond ik zelf minder prettig om te lezen. Zeker omdat een aantal van die beroepen alles behalve simpel zijn.

Alsof mensen die geen huis kopen hun geld altijd aan feesten!?

Ik vind levenservaringen opdoen en tijd hebben die ik spenderen kan met ons zoontje belangrijker dan dat ik hem materiële dingen kan nalaten als ik dood ga.

Dat wil dus zeggen dat ik niet krom ga liggen om overuren te draaien en bezuinigen om te kunnen sparen.

Overigens vind ik belasting betalen over dingen waar je al belasting over betaald hebt ook raar en krom.

Ik reageer op wat Pmarena duidt te zeggen. Niet wat ik zelf vind.

Ja wij hebben een koophuis, maar dat staat voor mij niet gelijk aan geluk.

Ikzelf ben ook van: ik leef nu. En wat morgen komt zien we wel weer.
Wij hebben een koophuis, doen al jaren over de verbouwingen (13 jaar) want we hebben ook gewoon geleefd en genoten. Voornamelijk verbouwt met eigen geld.
Dus jou visie snap ik wel.

Met feestjes is lucht bedoelde ik puur dat dat geld wel word uitgegeven, belasting over word betaald maar dat is het dan.

Terwijl als je hier iets opbouwt qua huis daar belasting over betaald dat dan vervolgens nog een keer gebeurd bij erven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:43

Mellow schreef:
Terwijl als je hier iets opbouwt qua huis daar belasting over betaald dat dan vervolgens nog een keer gebeurd bij erven.

Heb je je er weleens in verdiept hoe hoog dat percentage is?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:45

Sintara schreef:
Let wel op met dat huis erven. Je moet dan ook over de waarde van het huis erfbelasting betalen, en dat moet voordat je het huis kunt aanvaarden laat staan verkopen.

Het komt voor dat mensen het niet kunnen betalen om hun geërfde huis te aanvaarden en daarom moeten afzien van hun erfenis

Nee hoor,word bij de verkoop gewoon van het bedrag afgetrokken,je hoeft bij verkoop niks vooraf te betalen...Wel als je het wilt houden dan moet je gewoon erfbelasting betalen...Straffer nog de erfbelasting van mijn moeder kwam 2 jaar na haar dood binnen,die heb ik net betaald.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 14:57

En ook over boerenbedrijven, Nederland heeft juist hele gunstige regelingen voor de overdracht van familiebedrijven. Ook wanneer je een huis erft is er veel mogelijk.

Het is toch van de zotte dat een boerenzoon gratis een miljoenenbedrijf krijgt puur omdat het eerst van iemand was die toevallig zijn vader is.

En dat Gerrit van om de hoek die ook heel graag boer wil worden zich diep in de schulden moet werken voor eenzelfde bedrijf. Puur omdat zijn vader geen boerderij heeft? (Los daarvan is het zowat onmogelijk om een boerderij te beginnen zonder erven)

Ik heb geen dag gewerkt voor het vermogen dat ik ga erven. Ik vind het bizar dat ik daar minder belasting over betaal dan over salarissen, eten en brandstof. :)

Maar goed nu ik het lees ben ik erg dankbaar dat ik opgevoed ben met: financieel succes is deels hard werken, deels geluk hebben en deels afhankelijk van je afkomst. :)

“Ga maar harder werken dan kan je ook een huis kopen en rijk worden” is echt een instelling die niet meer van deze tijd is. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:04

haha1995 schreef:
Sintara schreef:
Let wel op met dat huis erven. Je moet dan ook over de waarde van het huis erfbelasting betalen, en dat moet voordat je het huis kunt aanvaarden laat staan verkopen.

Het komt voor dat mensen het niet kunnen betalen om hun geërfde huis te aanvaarden en daarom moeten afzien van hun erfenis

Nee hoor,word bij de verkoop gewoon van het bedrag afgetrokken,je hoeft bij verkoop niks vooraf te betalen...Wel als je het wilt houden dan moet je gewoon erfbelasting betalen...Straffer nog de erfbelasting van mijn moeder kwam 2 jaar na haar dood binnen,die heb ik net betaald.

Hier moest het toch echt binnen 8 maanden afgetikt worden en dat was in 2025.
Gelukkig ging de verkoop ontzettend snel maar als je een huis hebt uit een hoger segment en staat het langer te koop kan je echt serieuze problemen krijgen.
Mijn erbelastingsbrief was met de post niet aangekomen(lang leve de post) en komt niet in mijnbelastingdienst inbox toen kwam de aanmanings brief wel binnen en dan gooien ze er gewoon nog extra % boven op echt te gek voor woorden als je ziet wat de belastingdienst opstrijkt over iets waar iemand al belasting over heeft betaald.

MarlindeRooz

Re: Hoeveel kinderen hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:09

Ben je dan ook op belasting op salaris? Want je werkgever heeft al belasting betaald over zijn omzet.

En tegen btw op producenten en boodschappen? Want die koop je van je inkomen waar je ook al inkomensbelasting hebt betaald?

Je snapt hopelijk wat ik bedoel, over elke euro wordt op verschillende manieren belasting betaald. Dus zeggen “er is al belasting over betaald” is een gek argument dat niet te onderbouwen is in mijn ogen.

Want je krijgt in principe een huis, dat is inkomen. Dus dat is logisch. Je hoeft het trouwens niet te aanvaarden, je kan een erfenis weigeren. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:12

MarlindeRooz schreef:
En ook over boerenbedrijven, Nederland heeft juist hele gunstige regelingen voor de overdracht van familiebedrijven. Ook wanneer je een huis erft is er veel mogelijk.

Het is toch van de zotte dat een boerenzoon gratis een miljoenenbedrijf krijgt puur omdat het eerst van iemand was die toevallig zijn vader is.

En dat Gerrit van om de hoek die ook heel graag boer wil worden zich diep in de schulden moet werken voor eenzelfde bedrijf. Puur omdat zijn vader geen boerderij heeft? (Los daarvan is het zowat onmogelijk om een boerderij te beginnen zonder erven)

mwah, dat ligt wat genuanceerder.. miljoenenbedrijf, ja op papier, meestal ook met heel flinke financieringen bij de bank. Heel vaak wordt het bedrijf nog bij leven overgenomen door de zoon/dochter. Dan is er eerst een tijd een maatschapconstructie. De overnemende partij betaalt de oudedagsvoorziening voor de ouders. Dus het is echt geen miljoenen die in de schoot worden geworpen. Er moet vaak ook afgerekend worden met evt broers en zussen (op papier).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:19

juval schreef:
MarlindeRooz schreef:

mwah, dat ligt wat genuanceerder.. miljoenenbedrijf, ja op papier, meestal ook met heel flinke financieringen bij de bank. Heel vaak wordt het bedrijf nog bij leven overgenomen door de zoon/dochter. Dan is er eerst een tijd een maatschapconstructie. De overnemende partij betaalt de oudedagsvoorziening voor de ouders. Dus het is echt geen miljoenen die in de schoot worden geworpen. Er moet vaak ook afgerekend worden met evt broers en zussen (op papier).

Zeg ik iets wat niet waar is dan? Ik zeg nergens dat er miljoenen in de schoot geworpen wordt. Dat zeg jij. Ik zeg dat Nederland hele gunstige regels heeft. En dat ik het niet eerlijk vind dat er geen belasting betaald hoeft te worden. Er wordt nu trouwens al relatief weinig belasting betaald over familiebedrijven.

En als een bedrijf economisch niet gezond genoeg is, waarom heeft het dan recht van bestaan? Een bedrijf is geen stichting. Een onderdeel van ondernemer zijn is dat het risico’s met zich mee brengt. En die financieringen zijn een eigen keuze. Ik snap dat ondernemers en dus ook boeren passie hebben voor hun bedrijf maar leningen aangaan die geen rendement opleveren dat is gewoon onverstandig. Er hoeft naar mijn inziens geen vrijstelling te komen voor bedrijven vanuit sentiment.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:27

MarlindeRooz schreef:
Ben je dan ook op belasting op salaris? Want je werkgever heeft al belasting betaald over zijn omzet.

En tegen btw op producenten en boodschappen? Want die koop je van je inkomen waar je ook al inkomensbelasting hebt betaald?

Je snapt hopelijk wat ik bedoel, over elke euro wordt op verschillende manieren belasting betaald. Dus zeggen “er is al belasting over betaald” is een gek argument dat niet te onderbouwen is in mijn ogen.

Want je krijgt in principe een huis, dat is inkomen. Dus dat is logisch. Je hoeft het trouwens niet te aanvaarden, je kan een erfenis weigeren. :)

Ik denk dat ik je begrijp maar naar mijn inziens is er voor dit huis al belasting betaald door mijn vader en nu betalen wij dit weer.
Dat zou het zelfde zijn als ik koop een zadel in de winkel betaal er btw over en verkoop het weer op marktplaats en moet er dan weer btw over betalen.
En erfenis weigeren dan heeft de belastingdienst helemaal een feestje dat zou een mooi verhaal zijn zeg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:31

Een geweigerde erfenis gaat niet naar de belastingdienst? Daarbij sterven er veel mensen met schulden. 3x raden wie daar voor opdraait… :7

Maar ik bedoel daarmee te zeggen dat erven geen verplichting is. En ook geen recht (oké misschien het kindsdeel). Gerrit van om de hoek wiens ouders zich scheel betaald hebben aan huur omdat zijn vader chronisch ziek was en niet kon werken die erft helemaal niks.

En over dat fietszadel. Dat moet je als ondernemer dus wel. Je koopt in en dan betaal je btw, je verkoopt het met btw en je draagt nog belasting af over je winst / omzet / uitgekeerde lonen etc.

Het klopt je vader betaalde belasting over het huis (als vermogen). En nu is het voor jou een inkomen. Dus naar mijn inziens is het logisch dat het opnieuw belast wordt.

Want als je vader zijn huis verkocht had aan diezelfde Gerrit van om de hoek dan had die ook belasting moeten betalen. En veel meer ook…

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:47

BoktVerlaten schreef:
rien10 schreef:
Kansenongelijkheid is een naar iets. De kloof tussen arm en rijk wordt mijns inziens rap groter. Als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) rijker hebben dan ik, en als ik zie hoe vriendinnen van mij het (veel) kariger hebben dan ik, dan vind ik dat heel krom.
Ik vind het niet krom dat een ander meer heeft dan ik; ik gun iedereen de wereld. Maar ik vind het wel krom dat er zoveel ongelijkheid is. P. kan haar kinderen niets meegeven voor de toekomst, terwijl A. een huis kan kopen voor haar kinderen.
Daar heb ik wel moeite mee. Mijn kinderen en ik beseffen heel goed dat wij in een bevoorrechte positie zijn. Een koophuis, mooie auto voor de deur, pony, fijne vakanties. Dat heeft echt niet iedereen.
Maar... omdat niet iedereen dat heeft, hoef je nog niet zuur te gaan doen. Hier op Bokt niet en in het echie niet. Leven en laten leven.

Natuurlijk kun je pech en geluk hebben in het leven. Ons sociale stelsel is er om als je pech hebt, te helpen. Dat wordt collectief betaald waarbij de mensen met meer vermogen ook meer bijdragen.
Is er echt kansenongelijkheid in Nederland? Iedereen heeft toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en sociale voorzieningen. Dus die kansen zijn gelijk.

Wij hebben keihard gewerkt en enorme risico’s genomen en daardoor zitten wij in een luxe financieel onafhankelijke situatie waar ik me weiger om schuldig over te voelen omdat een ander het niet heeft. Ik heb ervoor ondernomen en risico’s genomen. En mijn bijdrage in de vorm van belasting is aanzienlijk dus daar heb ik mijn steentje bijgedragen aan de maatschappij.

Ik laat mijn zoon een leuk vermogen na maar hij zal ook zelf zijn leven op orde moeten krijgen. Daarnaast….mijn geld rolt flink de economie weer in met de paardenhobby

Ik val je niet aan. Ik schrijf wat ik lastig vind. Ik dus.
Ik gun een ander alles. Ik gun degene die in Rotterdam zuid 3 hoog boven de Jumbo woont ook alles.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:48

Wij zien het krijgen van een erfenis duidelijk heel anders.
Jij gaat ervan uit als ik je vergelijkenis zie met Gerrit dat mensen die een erfenis nalaten het makkelijk hebben gehad.
Ik kan je vertellen dat is niet zo.
En als zzper zijn wij ons er heel erg van bewust hoeveel belasting je mag afdragen en omdat dan ook nog een extra te moeten doen over een erfenis vind ik ronduit belachelijk.
Ik hoop van harte dat mijn kids onze erfenis tzt kunnen krijgen maar als zzper wordt je eerder over de kop gewerkt door alle regels en belastingen en ziet het ernaar uit dat niet het geval gaat zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:50

Wie is “jij” in je post, cinniz?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:54

rien10 schreef:
Wie is “jij” in je post, cinniz?

Sorry ik zie dat onze post tegelijk is geplaatst was niet op jou maar op MarlindeRoos

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 15:56

cinniz123 schreef:
Wij zien het krijgen van een erfenis duidelijk heel anders.
Jij gaat ervan uit als ik je vergelijkenis zie met Gerrit dat mensen die een erfenis nalaten het makkelijk hebben gehad.
Ik kan je vertellen dat is niet zo.
En als zzper zijn wij ons er heel erg van bewust hoeveel belasting je mag afdragen en omdat dan ook nog een extra te moeten doen over een erfenis vind ik ronduit belachelijk.
Ik hoop van harte dat mijn kids onze erfenis tzt kunnen krijgen maar als zzper wordt je eerder over de kop gewerkt door alle regels en belastingen en ziet het ernaar uit dat niet het geval gaat zijn.

Ondernemer zijn is een keuze en ik vind persoonlijk dat je als ondernemer in Nederland erg veel belastingvoordelen hebt tegenover werkenden. En ik doe de boekhouding van meerdere zzp-ers / bv’s.

En iedereen gunt zijn naasten een leuke erfenis. Dat is mijn punt niet. Maar de sociale voorzieningen moeten ergens van betaald worden. En het liefste heb ik dat de belasting eerlijk verdeeld worden.

Dus niet dat erven weinig belasting oplevert, waardoor de inkomstenbelasting bijvoorbeeld weer omhoog gaat. Of dat de benzine nog duurder wordt. Of de btw weer omhoog gaat.

Want er zijn maar weinig mensen die echt heel veel erven en heel veel mensen die btw / inkomstenbelasting betalen. Dus een hele grote groep wordt benadeeld zodat het leuker is voor een kleine groep. Dat maakt niet dat je niet meer MAG erven. Alleen dat er door belasting wat nivellering optreedt. Zodat de mensen die niet erven niet meebetalen aan jouw “gratis geld”.

En “makkelijk hebben” zijn ook niet mijn woorden. Nogmaals; mijn mening over erfbelasting is niet echt in mijn eigen voordeel. Maar er zijn ook mensen met een poedersuiker jeugd die ook nog eens niks erven. Dus dat is een slecht argument.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:01

MarlindeRooz schreef:
juval schreef:
MarlindeRooz

Zeg ik iets wat niet waar is dan? Ik zeg nergens dat er miljoenen in de schoot geworpen wordt. Dat zeg jij. Ik zeg dat Nederland hele gunstige regels heeft. En dat ik het niet eerlijk vind dat er geen belasting betaald hoeft te worden. Er wordt nu trouwens al relatief weinig belasting betaald over familiebedrijven.

En als een bedrijf economisch niet gezond genoeg is, waarom heeft het dan recht van bestaan? Een bedrijf is geen stichting. Een onderdeel van ondernemer zijn is dat het risico’s met zich mee brengt. En die financieringen zijn een eigen keuze. Ik snap dat ondernemers en dus ook boeren passie hebben voor hun bedrijf maar leningen aangaan die geen rendement opleveren dat is gewoon onverstandig. Er hoeft naar mijn inziens geen vrijstelling te komen voor bedrijven vanuit sentiment.[/quote]

Je zegt toch dat een (boeren)zoon (of dochter) een miljoenenbedrijf gratis krijgt. Ik zeg dat dat wat genuanceerder ligt. Bij bedrijfsovername door kinderen gelden nu eenmaal gunstige regelingen. Er wordt uiteraard uiteindelijk wél een keer belasting betaald. Anders zou het ook niet mogelijk zijn om bedrijven over te nemen. Aankopen van een (boeren) bedrijf kan gewoonweg vrijwel niet. De grondprijs is zo verschrikkelijk hoog, dat kan niemand opbrengen, zeker niet zonder financiering.
financieringen zijn ook nodig om aan alle wettelijke regels te voldoen die regelmatig veranderen. Dus het is niet zo dat de bedrijven zich voor de lol in de schulden steken, dat is vaak vanwege verplichte aanpassingen. Maar goed, we dwalen af.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:19

ikke schreef:
Mellow schreef:

Heb je je er weleens in verdiept hoe hoog dat percentage is?

Doet dat er toe?

Al is het 1%, en ja ik weet dat het niet zo is.
Er is al belasting over betaald dus waarom als iemand overlijd moet daar nog eens belasting over geheft worden. Is net als hondenbelasting gewoon extra spekken van de staatskas onder andere.

Maar dit is een topic over hoeveel kinderen iemand heeft en niet over belastingen...

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:22

Ik heb geen kinderwens en vind kinderen echt verschrikkelijk. Ben daarom ook gestopt met de lerarenopleiding, want heb echt geen zin in het opvoeden van andermans kinderen.

Maar ik ben nog maar 21 en heb nog nooit een relatie gehad, dus misschien dat het ooit verandert, maar dat denk ik niet.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 16:57

4, 3 jongens en 1 meisje in de leeftijden van 4 t/m 10. Sinds de geboorte van de oudste ook niet meer echt actief in de paardenwereld trouwens, vorig jaar weer begonnen met rijden bij een manege,maar in combinatie met onregelmatig werken in de zorg en een co-ouderschap ging ik helaas vaker niet dan wel.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:39

pmarena schreef:
Die kansenongelijkheid is wel een dingetje ja, het is best lüllig als de ene jongere een huis erft en de ander niks. Maar aan de andere kant....wij zijn allemaal begonnen met niks hè. Families van gewoon werkvolk, vrachtwagenchauffeurs, timmermannen, simpele baantjes zeg maar. We hebben allemaal keihard gewerkt, gespaard, geld in onze huizen gestoken terwijl veel anderen lekker aan het feesten, luieren, vakantie vieren en luxe auto's en hobbies enzo gekozen hebben.
.

Ik kan maar één ding zeggen op deze opmerking: wat een ontstéllend dómme opmerking!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:51

Nou hij is niet heel stom want er zijn natuurlijk vele voorbeelden van mensen die bergen met geld binnenharken per maand maar het ook net zo hard weer uitgeven aan dure auto’s, vakanties, etentjes, drank en soms ook drugs. Als die mensen hun geld slim hadden besteed dan hadden ze later nog wat door te geven aan hun kinderen. Die hadden dan niet kansarm gestart. Dus er zit wel een kern van waarheid in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 17:56

Pmarena heeft al aangegeven wat ze daarmee bedoelde....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:26

Ben het deels met haar eens, al zijn er ook legio omstandigheden die 'ons' kansarm kunnen maken en waarop we geen invloed hebben.

Ik kom uit een familie waar spaarzamer geleefd werd dan nodig was (niet armoedig hoor), simpelweg omdat iedere generatie iets aan hun nageslacht wilde meegeven.

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 18:39

Hier ook bewust kindvrij, ik heb nooit geweten dat er zoveel meer op Bokt zaten verscholen :D In mijn omgeving hebben ze inmiddels allemaal kinderen en ben ik de uitzondering. Ik geef ook eerlijk toe dat ik niets heb met andermans kinderen. Een relatie met iemand met kinderen zou ik dus ook niet aan beginnen. Ik vind het al ingewikkeld dat als ik mensen uitnodig voor een etentje dat het altijd inclusief gezin is, waardoor de avond veelal om de kinderen draait en er weinig tijd is voor goede gesprekken. Die kan ik soms best wel missen, dus misschien wordt het tijd om een kindvrije kring op te bouwen :))