Bookvent 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:26

Jeetje, ik ben helemaal niet thuis in fantasy, de meeste termen zeggen mij niks.... Dus ik sla deze vraag even over. Wil best een toegankelijk fantasy boek in mijn kalender, maar dan niet te extreem :o

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:39

Marjo schreef:
Citaat:
Yay-Nay-May
Ik wil proberen om wat vaker een lijstje te plaatsen om in te vullen.
Hoe werken deze lijstjes? Simpel; je geeft aan of je dit leuk vind (Yay!), niet leuk vind (Nay...) of niet zeker weet (May?). Vul je May in? Licht dan je antwoord even kort toe!

Vandaag een lijstje met de vele subgenre's van de Fantasy en SciFi:

• Fantasy: Nay
  • Romantasy: May
  • Cosy Fantasy: Yay
  • Epic of High Fantasy: Nay
  • Urban Fantasy: May
  • Historical Fantasy: May
  • Paranormal: May
  • Magical Realism: Yay
  • Steampunk: Nay
  • Dystopian: Yay
  • Humor/Satire Fantasy: May
  • Science Fantasy: Nay
  • Science Fiction: Nay
  • Alternative History: Yay
  • Cyberpunk: Nay
  • (Post)-Apocalyptic SciFi: Nay
  • Space Opera: Yay - Nay
  • Military SciFi: May
  • Time Travel: Yay
  • Humor/Satire SciFi: Nay

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 17:45

Marjo schreef:
Citaat:
Yay-Nay-May
Hoe werken deze lijstjes? Simpel; je geeft aan of je dit leuk vind (Yay!), niet leuk vind (Nay...) of niet zeker weet (May?). Vul je May in? Licht dan je antwoord even kort toe!

• Fantasy: Yay
  • Romantasy: Yay
  • Epic of High Fantasy: wat is het?
  • Urban Fantasy: Nay
  • Historical Fantasy: Yay
  • Paranormal: Yay
  • Magical Realism: Yay!!!!
  • Humor/Satire Fantasy: May. Kan me er niet zoveel bij voorstellen, maar humor is altijd goed.
  • Space Opera: Nay
  • Military SciFi: Nay

De Yay’s wel in NL versie aub O:) :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 19:33

Marjo schreef:
Yay-Nay-May

Citaat:
  • Romantasy: Nay
  • Cosy Fantasy: May -> nog nooit een cozy fantasy gelezen, maar opzich trekken ze me wel.
  • Epic of High Fantasy: Yay
  • Urban Fantasy: May -> ik ben meer van de 'medieval' fantasy, maar een goede steampunk kan ook wel vet zijn.
  • Paranormal: Yay -> ghosts <3
  • Magical Realism: Yay -> Jonathan strange & mr norrell als 10/10 voorbeeld
  • Steampunk: May -> dus niet hetzelfde als urban fantasy? :+
  • Humor/Satire Fantasy: May -> ik ken het genre niet.
  • Science Fantasy: Yay
  • Science Fiction: Yay -> project hail mary <3 <3
  • Alternative History: Nay -> gewoon niet zo mijn interesse. Heb the man in the high castle gelezen, maar vond die niet zo. Kan ook aan dat specifieke boek/auteur liggen natuurlijk.
  • (Post)-Apocalyptic SciFi: Yay
  • Space Opera: Yay
  • Humor/Satire SciFi: May -> again, ken het genre niet zo?

Is Douglas Adams bijv. Humor/satire? In dat geval: yay. Hitchhikers guide to the galaxy is 10/10 namelijk.

linoleum

Re: Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:30

@Eelmo, dat is precies het voorbeeld waar ik aan dacht bij dat genre! Dus zeker. Vond de films geweldig, als boeken niks aan :')

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:33

Vraag: wat is je favoriete boek en waarom?

Jemig...
Net als vele hier heb ik de Harry Potter boeken verslonden
Daarna ben ik overgestapt op Stephen King en Dan Brown. Denk op dit moment mijn favoriete Stephen King boek Buitenstaander of Schone Slaapsters is.
Daar is 4 jaar geleden Thomas Olde Heuvelt bij gekomen, denk dat daar mijn favoriet op dit moment Hex nog is.
Na onze huwelijksreis in 2021 ben ik wat meer richting de Scandinavische schrijvers gegaan. Denk aan Arnaldur Indriðason, zijn serie maandagskinderen ben ik al wel al aan begonnen maar nog niet compleet, en Samuel Bjork.
Na de vorige editie heb ik een lading nieuwe auteurs gekregen, Favoriet hieronder waren Yrsa Sigurðardóttir - Ik zie je (zien jullie al een terugkerend patroon :+ ) (al vond ik het 2e boek wat ik zelf van haar bestelde wat tegen vallen) en Steve Frech - ik kan niet slapen (inmiddels daar ook een 2e boek van waar ik ook van genoten heb).

Heb je bezwaar tegen nette (!) tweedehands boeken?

Nee totaal niet. Mits ze niet naar rook ruiken of heel erg vergeeld zijn oid. Een naam die erin geschreven is heb ik dan weer geen probleem mee.

Ik was echt bang dat er al heel veel vragen waren en ik zwaar achter loop, maar het valt mee :). Zal ook hieronder de vragenlijst nog even delen:

1. Favoriete drankje warm: Momenteel thee, probeer echt te minderen met cafeïne. Vooral rooibos is favo bij mij, maar ook een lekkere sinasappel, mango of kers smaak kan ik wel waarderen
2. Uit glas of mok? Thee uit een glas, type ik heel enthousiast als eerder, maar op werk drink uit uitsluitend uit mijn mega mok. Dus eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit.
3. Favoriete drankje koud: Momenteel water, omdat ik wat wil proberen af te vallen, maar voornamelijk wat gezonder wil leven. Maar soms heb ik een cheat day en dan drink ik graag een glaasje ijsthee of cola
4. Favoriete zoete snack: Oeff lastig, ik denk chocolade. Momenteel af en toe een blokje puur, met sinasappel is dan soms een extra cheat hahaha.
5. Favoriete zoute snack: chips hahaha, vooral bolognese, paprika en mexican pepper valt in de smaak.
6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig? Ik hou van donkere rustige kleuren, oud groen, donker blauw, okergeel. Daarnaast vindt ik de combinatie hout/metaal altijd wel gaaf.
7. Welke kleuren of combinaties juist niet? felle kleuren en nagenoeg alle roze/paars tinten (al vindt ik oud roze wel mooi). Combinaties weet ik zo even niet.
8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig? whahahha, volledige chaos (lang leve 2 jonge kinderen). Ik hou wel van een opgeruimd huis, maar er mag geleefd worden. De laatste tijd met de 2e is het wel echt eerder chaos door alle kinder speelgoed wat we hebben. En staat er natuurlijk een box, kinderwagen en weer mega veel was (en dus wasrekjes in de gang). Daardoor oogt het nog weer meer rommelig. Wordt weer beter denk ik maar zo.
9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag): Warm industrieel denk ik. De tafels en kasten zijn veelal hout met metaal en de lampen hebben ook een industriële look. fotolijstjes zijn eigenlijk ook allemaal metaal.
10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe: Oeff vindt ik een lastige. Ik ben nog wel steeds mega blij met onze vuurkorf met herten, maar ook onze 3D catan spel vindt ik nog steeds een goeie. Ga ik nog even verder over nadenken
11. Favoriete huisdier(en): Katten!, al ben ik ook opgegroeid met honden, maar daar zijn we te weinig voor thuis. Dus hebben wij 2 katten. Jamie en Oliver zijn broer en zus, maar mega verschillend.
12. Leukste paardenras(sen): Chendo is een tinker x shire, eigenlijk vanaf mijn 15e omringd met tinkers, maar een volgende ga ik denk ik overstappen naar een Groninger of Quarter (lekker wisselend ook weer haha)
13. Het engste dat je ooit hebt gedaan: Ik denk dan toch tijdens onze huwelijksreis afdalen naar een lavaveld. Dat was nog wel prima, we besloten toen wel om via de onderkant terug te gaan. En dat was een nog steilere afdaling. Die was wel echt spannend.
14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen: Een beeldje van mijn oom en tante voor ons huwelijk. Echt foeilelijk zilveren ding in de vorm van een hart met weer een glazen hart erin bungelend. Die is ook vrij snel de container in gegaan.
15. Wat zou je nooit in je leven doen? Bungeejumpen, parachute springen, op een vreemd paard stappen haha
16. Favoriete kledingstuk: spijkerbroeken. Je zult mij echt zelden in iets anders zien dan een spijkerbroek
17. Ben je sportief? Nee, ik rij paard haha. Nee ben ook wel echt te zwaar momenteel. Maar heb best wat fysieke problemen waardoor veel dingen ook gewoon niet haalbaar zijn (hardlopen bijvoorbeeld hoef ik echt niet te doen)
18. Hobby naast paarden: Lezen. Ik zou wel iets creatiever willen zijn of wat meer willen bakken, maar dat is momenteel echt beperkt tot knutselen en bakken met de kinderen. Serie of film op z'n tijd hou ik ook wel van. Recentelijk Stranger Things af gekeken. Momenteel zijn we Is it cake aan het kijken. En nu Bones
19. Jouw ideale paardenverblijf: We hebben afgelopen jaar een stuk aangekocht waar we dit jaar een paddock paradise op realiseren. We zijn nog even in conclaaf of we 2 ruime traditionele stallen in de schuur doen. Of dat we de achterkant een opening in creëren en over de breedte een voerwand plaatsen zodat we een inloopstal hebben die we eventueel kunnen splitsen.
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben? Hier ben ik nog even een antwoord op verschuldigd. Maar denk op 1 zwemmen met witte haaien (naja ik wel in een kooi als het even kan)

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:34

Driekwart van de genres van yay-may-nay zegt mij niet echt iets? Vind het dus ook een erg lastige om in te vullen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:53

Ik heb nog nooit fantasy gelezen en er ook geen boeken van in de kast, dus denk alles Nay dan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:55

Fantasy: Yay
Romantasy: Nay
Cosy Fantasy: Nay
Epic of High Fantasy: Yay / May (ken het niet echt, klinkt wel interessant)
Urban Fantasy: Yay
Historical Fantasy: Nay
Paranormal: Yay
Magical Realism: Yay
Steampunk: Nay
Dystopian: May
Humor/Satire Fantasy: Nay
Science Fantasy: Nay
Science Fiction: May
Alternative History: Nay
Cyberpunk: May
(Post)-Apocalyptic SciFi: May
Space Opera: Nay
Military SciFi: Nay
Time Travel: Nay
Humor/Satire SciFi: Nay

Is niet echt mijn genre, dus ik heb alles gegoogled en op basis daarvan ingevuld. Merk wel dat ik echt een thriller lezer ben en daar veel naar terug grijp. Sta er zeker open voor, maar het mag wel spannend/eng zijn. Al vindt ik een boek wat echt een politieke basis heeft (oorlog enz. weer niet zo interessant).

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:21

linoleum schreef:
@Eelmo, dat is precies het voorbeeld waar ik aan dacht bij dat genre! Dus zeker. Vond de films geweldig, als boeken niks aan :')

Ik vond het boek net zo hilarisch als de film :D maar ben nooit verder gegaan na deel 1. Het is wel echt de enige titel die ik erbij kan verzinnen, dus misschien is dit ook wel weer een hyper specifieke 'yay' voor de titel en niet het genre. Who knows :')

Als 'urban fantasy' idd de vampieren en weerwolven zijn dan 'meh'. Net als zombies ben ik daar een beetje op uitgekeken :o

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:31

Yay-Nay-May

• Cosy Fantasy: Nay
  • Epic of High Fantasy: Yay <3
  • Magical Realism: May
  • Steampunk: Yay
  • Dystopian: May
  • Humor/Satire Fantasy: May (ken ik nog niet)
  • Science Fantasy: May
  • Science Fiction: May (geen aliens/Star Wars dingen althans)
  • Alternative History: Nay
  • Cyberpunk: May
  • (Post)-Apocalyptic SciFi: May
  • Time Travel: Nay

De Mays zijn vooral gebaseerd op de enkele boeken die ik nu op mijn TBR heb staan óf waar ik nog maar slechts enkele van die categorie heb gelezen. Het hangt ook onwijs van het boek/serie/auteur af of ik bijvoorbeeld Sciencefiction wel of niet tof vind.
Daarnaast lees ik ook veel boeken die van alles wat bevatten… lastig lijstje zo maar ik heb mijn best gedaan.

Al mis ik wel de dark fantasy, gothic fantasy en horror fantasy. Want dat zijn dikke Yay voor mij. <3
Het is een beetje afhankelijk van de bron of bovenstaande nu wel of niet tot officiële categorieën behoren. :)

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 23:39

• Urban Fantasy: Yay als in Crecent City nay als in bv Mate van Ali Hazelwood
  • Steampunk: Yay
  • Humor/Satire Fantasy: Yay
  • Science Fiction: May
  • Space Opera: May
  • Time Travel: May
  • Humor/Satire SciFi: May

De Science Fiction vind ik lastig om te beoordelen omdat ik daar nog niks van heb gelezen. Het trekt me iig minder dan Fantasy, maar ik ben dan wel weer een Star Trek fan.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:53

Urban fantasy is fantasy die in de hedendaagse tijd en wereld plaatsvindt, of een wereld vergelijkbaar met de onze. Bijvoorbeeld Shadowhunters en Crescent City zou je daaronder kunnen scharen.

Vampieren en weerwolven kunnen in alle soorten fantasy voorkomen, net als alle andere mythische wezens. Ze zijn vaak wel onderdeel van elk soort fantasy boek, icm magie, de manier waarop en welke mythische wezens precies verschilt.

Ik ben een groot fantasy lezer, is mijn favoriete genre en lees is voornamelijk. Maar weerwolven vind ik vaak niet zo. Als onderdeel van een groter verhaal prima, maar niet als de weerwolf én de weerwolf rituelen de basis zijn.
En dat vind je dan weer terug in elk soort genre wel. Maar ook in elk soort genre wel boeken zonder die weerwolven.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:18

Citaat:
Yay-Nay-May

Fantasy: Yay
Romantasy: Yay
Cosy Fantasy: Yay
Epic of High Fantasy: Yay
Urban Fantasy: Yay
Historical Fantasy: May
Paranormal: Yay
Magical Realism: Yay
Steampunk: May
Dystopian: Yay
Humor/Satire Fantasy: May
Science Fantasy: May / Nay
Science Fiction: May
Alternative History: May
Cyberpunk: May
(Post)-Apocalyptic SciFi: May / Nay
Space Opera: May
Military SciFi: Nay
Time Travel: Yay
Humor/Satire SciFi: Nay

Er gaat een wereld voor me open met al die subgenre’s haha. _O-

Ik heb nog weinig gelezen in de fantasy genre en met veel heb ik dan ook nog geen ervaring. De Yay’s heb ik ingevuld op de dingen die mij aanspreken of waar ik al bekend mee ben.

May’s heb ik ingevuld bij de subgenre’s waar ik over twijfel. Het mag wel maar in de basis spreekt het mij niet zo aan, maar wie weet word ik verrast met een mega goed verhaal. :))

Nay’s heb ik ingevuld bij de subgenre’s die mij niet aanspreken.

SciFi vind ik een lastige genre. Ik heb niks met het “typische” beeld van buitenaardse wezens en ruimteschepen en ruzie/oorlog in de ruimte.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:54

Urban Fantasy zei mij niet zoveel dus heb ik Google gebruikt, die zei dat ze regelmatig vampieren en weerwolven bevatten. Dus vandaar mijn antwoord _O-

Vampieren heb ik echt niks mee. Weerwolven ligt heel erg aan de setting, er zijn namelijk uitzonderingen. Retellings van Roodkapje bvb zou ik wel willen lezen. Maar ben sowieso fan van Disney/sprookjes retellings.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

ryukapple schreef:
Marjo schreef:

• Romantasy: May, not full focus on romance/spice
  • Urban Fantasy: Nay
  • Paranormal: May only dark/horror
  • Magical Realism:May kan interessant zijn maar weet het niet zo goed
  • Dystopian: Nay
  • Humor/Satire Fantasy: Nay
  • Alternative History: May, als het meer richting mythologie is
  • Time Travel: Nay

Best veel nay maar futuristisch, dystopisch apocalyptisch en humor doen het voor mij vaak niet goed

Mischien ook goed om te benoemen dat op mijn wishlist soms een boek staat wat well binnen een nay genre valt. maar soms spreken specefieke dingen mij in een genre wel aan maar zitten er verder voor mij zoveel maren aan een genre dat het beter is om hem op nay te zetten

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

Voor mij is vrijwel alles nay :o

Ik kan wel een wellichte may omschrijven: ik vond de Divergent films wel leuk om te kijken en ook Fate: the winx saga op Netflix vond ik leuk (oke ook omdat het nostalgie is naar m'n jeugd haha).
Maar is zeker geen moetje voor in de kalender, ik word sowieso blij van de genres die ik eerder al genoemd heb.

Hierbij ook nog mijn verlanglijstje.
https://www.goodreads.com/review/list/1 ... dvent-2026

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:26

Ik zal deze lijst ook voor andere genres doen. Volgens mij heeft romance ook zoveel subgenres

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:41

linoleum schreef:
Urban fantasy is fantasy die in de hedendaagse tijd en wereld plaatsvindt, of een wereld vergelijkbaar met de onze. Bijvoorbeeld Shadowhunters en Crescent City zou je daaronder kunnen scharen.

Ohja, op die fiets! Ja, nee, hmm. Niet mijn kopje thee denk ik? Aan de andere kant vind ik een goed verhaal veel belangrijker dan het (sub)genre. Maar als ik in een boekwinkel browse, zal het me minder snel aanspreken denk ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:15

Cynn schreef:
Urban Fantasy zei mij niet zoveel dus heb ik Google gebruikt, die zei dat ze regelmatig vampieren en weerwolven bevatten. Dus vandaar mijn antwoord _O-

Vampieren heb ik echt niks mee. Weerwolven ligt heel erg aan de setting, er zijn namelijk uitzonderingen. Retellings van Roodkapje bvb zou ik wel willen lezen. Maar ben sowieso fan van Disney/sprookjes retellings.

Mocht je meer willen proberen maar geen weervolven en vampieren willen, dan kan Erin Morgenstern iets voor je zijn. Schuurt wel langs magic realism though.

Zouden heksen je wel aanspreken? Mocht je eens wat willen proberen dan vind ik het altijd wel leuk om wat titels door te geven.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

• Romantasy: Nay
  • Epic of High Fantasy: Yay yay
  • Urban Fantasy: Yay / May (ligt een beetje aan het boek denk ik - ik vind a Darker Shade of Magic series goed en ik denk dat ook Urban Fantasy is?)
  • Paranormal: Nay
  • Steampunk: May (Ik weet niet precies wat het is, maar Google zegt Victorian England setting en dat vind ik leuk)
  • Humor/Satire Fantasy: Nay
  • Science Fantasy: May (dol op Arcadia van Ian Pears, maar opnieuw - weet niet zeker of dat hier onder valt, maar daar denk ik dan aan)
  • Science Fiction: May (Zoals The Sparrow? Of Children of Time?)
  • Alternative History: May
  • Time Travel: May (Zoals in Arcardia op The Sparrow, of Kruistocht in Spijkerbroek :+ )
  • Humor/Satire SciFi:Nay

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Marjo schreef:
Ik zal deze lijst ook voor andere genres doen. Volgens mij heeft romance ook zoveel subgenres

Ja dat zou ik ook zeker leuk vinden! Of iets met veel voorkomende tropes.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

• Urban Fantasy: Yay
  • Steampunk: May
  • Humor/Satire Fantasy: Nay ?

Met de May's geen ervaring. Klinkt als mogelijke match? Maar weet dat niet zeker. Al heeft Sirius_ volgens mij al meer dan 12 opties klaarliggen voor me :+

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Marjo schreef:
Citaat:
Yay-Nay-May

• Cosy Fantasy: May
  • Paranormal: Yay, vampieren, weerwolven etc geen probleem. Geen eng gedoe of heel bloederig.
  • Magical Realism: May
  • Humor/Satire Fantasy: May
  • Space Opera: Yay - Nay
  • Time Travel: May

Bij de May's: ik sta open voor veel dingen, als het maar een goed verhaal is. Ik heb bij veel dingen echt wel even voorbeelden van boeken moeten zoeken om te bepalen wat het precies is. Ik hou me niet zo bezig met al die subgenres :=

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:01

Goldwynn schreef:
  • Urban Fantasy: Yay
  • Humor/Satire Fantasy: Nay ?

Met de May's geen ervaring. Klinkt als mogelijke match? Maar weet dat niet zeker. Al heeft Sirius_ volgens mij al meer dan 12 opties klaarliggen voor me :+

Grae Bryan en lark zijn toch ook paranormal? Haha
Ik heb wel veel meer opties klaarliggen maar niet allemaal in fantasy :D