De correctheidsbrigade!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: De correctheidsbrigade!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Ja de manier waarop boeit me niet zo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

ik vind dat er nogal wat verschil zit in of het bij een feestje is van een persoon, of dat het een bedrijf betreft. Ik zou het ook echt niet waarderen als mijn werkgever opeens op de vega tour zou gaan.
Daarbij vind ik ook dat er voor vegetariërs dan ook een ruime keus moet zijn in gerechten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

BrankaZ schreef:
Als ergeen keus is leg je dus iets op. Daar hou ik niet van. Ieder zijn eigen keuze.

Tja en als mensen hier komen eten en ik maak pasta leg ik ze op dat ze pasta moeten eten... Het is toch niet zo diep?? Je gaat toch niet dood als je een maaltijd geen vlees eet? Aannemende dat je buiten vlees ook nog wel eens wat anders eet?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Ja alleen maar vlees kan niet, omdat vegetariërs dan niks kunnen eten. Alleen maar plantaardig kan wel, omdat 99 van de 100 niet-vegetariers nog andere dingen eten dan vlees

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Dorine92 schreef:
Ja alleen maar vlees kan niet, omdat vegetariërs dan niks kunnen eten. Alleen maar plantaardig kan wel, omdat 99 van de 100 niet-vegetariers nog andere dingen eten dan vlees

Kunnen ze prima eten.
Willen ze niet eten...

En dat is prima.
Maar laat de keuze vrij.
En nogmaals ik heb het niet over privé.

Ik heb het over bijvoorbeeld dat artikel.
In die tijd waren daar meer artikelen van.
En dat was echt PvdD gedram.

Kinke schreef:
ik vind dat er nogal wat verschil zit in of het bij een feestje is van een persoon, of dat het een bedrijf betreft. Ik zou het ook echt niet waarderen als mijn werkgever opeens op de vega tour zou gaan.
Daarbij vind ik ook dat er voor vegetariërs dan ook een ruime keus moet zijn in gerechten

Dit dus.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Ik ben blij dat ik niet zo moeilijk in het leven sta....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:16

prompter schreef:
Ik ben blij dat ik niet zo moeilijk in het leven sta....

Nu wil je een stickertje of applaus?

Ik zie het als mensen juist gelijk behandelen.
Niet een groep wegzetten als fout bezig.

En ik maar denken dat dat op bokt zo belangrijk is..
Heb ik het weer mis..

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Zelf hou ik er niet van als iets wordt opgedrongen, maar met een bedrijfsfeest dat vega is qua eten zou ik niet bepaald 'opdringen' willen noemen. Ze laten dan gewoon iets weg en vervangen dat door andere lekkere dingen. Net zoals je zonder fruit ook nog steeds heel lekker kunt eten, of zonder peulvruchten, of zonder noten....ect. Vlees heeft toch een soort mythische status wat dat betreft.

Ik ga graag in gesprek met andere mensen over duurzaamheid/klimaat/milieu, maar zelf merk ik dat veel mensen er gewoon niet open staan voor argumenten (en/of verandering). En sommige mensen willen dan toch heel graag de feiten blijven opgooien. Ik probeer dat niet te doen: ik leg feiten op tafel en ga daarna niet in discussie want voor mij gaat het niet om 'winnen' maar om mijn kijk op de dingen te delen. Dat is een normaal gesprek toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:28

verootjoo schreef:
Hoezo door je strot gedouwd, je kiest toch zelf of je het in je mond stopt, of ben je verplicht te eten?

Ik zou dat dus echt niet erg vinden, ook al hou ik erg van vlees.
Wie betaalt bepaalt wat er te eten komt toch?

Op een feestje van een glutenvrije kennis is ook alleen glutenvrij eten, en mijn vegetarische vrienden serveren ook enkel vegetarisch op hun verjaardag.
Maakt me echt helemaal niks uit.

Ik vind het juist wel leuk om iets uit te proberen wat ik normaal niet eet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

Ik vind het vooral heel ondankbaar dat je gegeven eten zo negatief opvat. Ze hoeven het niet te doen he? Het is een cadeautje. En maar ondankbaar mokken dat je vlees wilt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

Als je fanatiek vegetarier bent vanwege dierenliefde, dan is het best akelig om je tafelgenoten te zien kluiven aan kippenpoten of bloederige biefstuk. Mijn eigen eetlust vergaat me dan.Ik blijf weg van dat soort bijeenkomsten. Andersom moet toch geen probleem zijn, want ook een vleeseter heeft groenten en fruit nodig. Dus heel gezond om eens zo'n vitaminerijke plantaardige maaltijd te gebruiken.Wat bij uit eten gaan een probleem kan zijn, dat is dat je, als je vegetarisch eten bestelt ,kans hebt dat het gebakken of gefrituurd is in dezelfde al of niet plantaardige olie waar ook vlees in gebraden is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

Dorine92 schreef:
Ik vind het vooral heel ondankbaar dat je gegeven eten zo negatief opvat. Ze hoeven het niet te doen he? Het is een cadeautje. En maar ondankbaar mokken dat je vlees wilt

Overdrijven is je niet vreemd. :+

Ik heb gelukkig enkel gewekt waar ze het niet zo deden.

En het gaat niet om het eten, maar de manier waarop het dan gebracht word.

Maar goed dat blijven herhalen is zinloos. :D
Lijkt men niet te willen lezen.

Dus ik kom straks weer eens kijken hoe de verdere data vervuiling van dit topic verder gaat :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Dorine92 schreef:

Dus omdat ik vanwege principes niet naar een bedrijfsfeest wil omdat er plantaardig voedsel wordt opgedrongen ben ik ondankbaar?
Stel ik zou vegans uitnodigen, dan vraag ik ten eerste of ze vlees of vega zijn of dieetwensen hebben..

Ik ben benieuwd hoe jullie vegans zouden reageren als ik een uitnodiging de deur uit zou gooien met daarin de mededeling dat er geen plantaardig voedsel wordt geserveerd.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:47

Is 'ik eet iedere maaltijd vlees' een principe?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Ik ben geen vegan of vega Purny. Ik begrijp gewoon de weerstand tegen plantaardig voedsel (dat je toch ook elke dag eet) gewoon niet, zeker niet als het maar een keertje is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:51

Ladyingreen schreef:

Nee maar ik vind en blijf vinden dat als je een feest geeft je de gasten de keuze kunt geven uit vega of iets met vlees.
Iets met inclusieve samenleving...

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:54

En ik vind dat de organisator besluit wat er te eten komt. Dat je daarin rekening houdt met diëten of allergie lijkt me menselijk. Als iemand alleen kan leven op vlees zal ik persoonlijk dat ook regelen, maar ik ken werkelijk niemand die alleen op vlees leeft.

Daarbij heeft mijn broer laatst mijn vega frikandel speciaal opgegeten en heeft het niet gemerkt. Dus tja...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

purny schreef:
Dorine92 schreef:

Dus omdat ik vanwege principes niet naar een bedrijfsfeest wil omdat er plantaardig voedsel wordt opgedrongen ben ik ondankbaar?
Stel ik zou vegans uitnodigen, dan vraag ik ten eerste of ze vlees of vega zijn of dieetwensen hebben..

Ik ben benieuwd hoe jullie vegans zouden reageren als ik een uitnodiging de deur uit zou gooien met daarin de mededeling dat er geen plantaardig voedsel wordt geserveerd.

Dan kom ik niet want dan heb ik er niets te zoeken. Overigens krijg ik daar ook nooit uitnodigingen voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:04

Ladyingreen schreef:

Alleen als je een kat bent. Zelfs een hond lust nog wel andere dingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:23

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:
In mijn vrienden/kennissen kring ken ik dat gedram ook niet.

Maar wel bijvoorbeeld bij instanties die ineens alleen nog maar vegetarisch serveren. Om het later weer in te trekken want werknemers gingen buiten de deur eten.
Dat soort acties.

Daar kan ik niet goed tegen.
Dat is ook gedram.

https://archive.is/3xvzI

Deze bedoelde ik bijvoorbeeld.
Dat is ook gewoon gedram :j

Biedt beide aan, en ook geen probleem met meer gerechten vegetarisch dan met vlees/vis.
Want uiteindelijk kan iedereen vegetarisch eten en andersom niet.
Maar schrappen, nee dat niet.
Dat is je (algemeen) overtuiging door de strot duwen.

Ik lees geen gedram.

Er is een motie ingediend. De meerderheid ging akkoord.
Er was nog steeds vlees en vis beschikbaar, maar op verzoek.

En opeens duiken dan tegen de afspraken in die vleesballen weer op.
Dat is gewoon niet netjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:38

Fijn dat jullie die ervaringen merendeel niet hebben met vegatariers, ik bedoelde inderdaad voornamelijk SM. In real life ken ik er een paar maar die kunnen anderen gewoon respecteren. Maar op SM als iemand post dat die gaat BBQEN en er dan bijna doodsverwensingen onder staan omdat degene vlees eet daar kan ik niet bij.

Nu ben ik wel voor minder vlees eten en sta zelf niet negatief tegenover vegatarisch eten maar zelf laat ik iedereen in de waarde, wat en hoe ze ook wensen te eten. Dat is "none of my business".

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:43

[code][/code]
purny schreef:

Ik ben geen vegan, maar dat is toch echt heel gek :?
Alsof vleesetende mensen de hele avond alleen maar spareribs en bitterballen gaan eten…
Daar doe je toch ook brood en groene salade bij :=
En anders zou ik gewoon niet zoveel eten en naar huis gaan als ik honger heb, ook prima.

Maar zelfs als vleesetend persoon zou ik dat heel raar vinden.

En als ik op mijn verjaardag een rijsttafel wil bestellen bij de Chinees, is het toch ook gek als mensen vragen waar de aardappels, groente en vlees zijn, of waarom ik voor de Italie liefhebbers geen pasta of pizza erbij heb, of friet voor de mensen die alleen friet willen eten :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:58

purny schreef:

Dan wil je alleen maar vlees en vis serveren? Geen brood of groentes erbij? Interessant. Ik bedank je dan voor de uitnodiging en eet vervolgens niet mee. Het ligt aan de persoon en de gelegenheid of ik wel kom of niet.

Maar volgens mij eet je wanneer je wel vlees en vis eet ook nog wel ander voedsel of niet? Als ik je uitnodig voor pannenkoeken ben je dan ook beledigd? Of eet je die enkel met spek o.i.d.?

Ik organiseer evenementen en zorg dan altijd voor een ruime, maar wel duurzame keuze. Bij mij thuis serveer ik geen vlees of vis. Ik heb daar nog nooit commentaar op gehad, want ik kan gewoon best wel lekker koken. Tot nu toe is iedereen altijd heel voldaan bij mij van tafel gegaan. En dan zet ik je ook geen kant en klare vleesvervangers voor. Mocht iemand dan toch niet willen eten, dan is dat natuurlijk prima. Even goede vrienden.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:09

Het bedrijf waar ik werk biedt ook steeds vaker alleen vega opties aan. Ik heb daar op zich niks op tegen, maar vind het wel jammer dat bij vega eten allergieën of intoleranties er ineens niet meer toe lijken te doen.
Stonden de ingrediënten eerst nog op de kaartjes, nu staat er rustig alleen 'vegaburger'.
Aangezien ik geen peulvruchten, dus geen bonen en geen soja mag, en geen ei, zijn voor mij de meeste vega producten niet te doen.
Dus ja dan had ik een alternatief of meer info wel zo fijn gevonden.

In praktijk klaag ik niet en neem ik alleen wat salade als dat er is, of ik neem zelf wat mee.
Als er 1 vleesoptie is en ik neem dat, krijg ik vaak afkeurende blikken. Alsof ik 'zonodig' vlees moet eten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:36

DuoPenotti schreef:
Dorine92 schreef:

Overdrijven is je niet vreemd. :+

Ik heb gelukkig enkel gewekt waar ze het niet zo deden.

En het gaat niet om het eten, maar de manier waarop het dan gebracht word.

Maar goed dat blijven herhalen is zinloos. :D
Lijkt men niet te willen lezen.

Dus ik kom straks weer eens kijken hoe de verdere data vervuiling van dit topic verder gaat :D

Ik reageerde ook niet op jou maar op de oorspronkelijke opmerking van Purny