Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:47

Mungbean schreef:
Ik kom uit een dorp grenzend aan de biblebelt waar vooral meisjes inderdaad veel moesten helpen. Het ging me soms aan het hart hoe ze hun hobbies moesten opgeven omdat ze verplicht huishoud taken en kinderopvang moesten doen op jonge leeftijd.

Niet om het geheel goed te praten, want ik vind er ook wel wat van.
Maar veel van zulk werk is betaald. Het zijn vaak de reformatorische jongeren die op hun 20e getrouwd het huis uit gaan met minimaal een halve ton aan zelfgespaard geld.

Hobby’s en sportclubs zijn ‘van de wereld’ en dus niet van hun.

prompter

Re: Waarom shein evil is! In tegenstelling tot andere bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:48

Maar ook al is het niet OK, het valt allemaal in het niet bij wat de werknemers van Shein moeten doorstaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:11

Toch wel weer heel treffend hoe er rond algemene vragen gebabbeld wordt en er dan altijd weer een dooddoener komt à la ja maar die van Shein...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:28

Ik vind het een dooddoener om te gaan vergelijken met jongeren hier. Dat is niet het onderwerp van dit topic, en effectief hebben ze het daar gewoon slechter.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:50

Er wordt niet vergeleken. Er wordt gevraagd waar de grens ligt of wat er gedacht wordt over het voorbeeld dat ik hier aanhaalde van bv de pakjesbezorger of het meisje in de snackbar in germie haar voorbeeld.

Loskoppelen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 15:58

De grens staat toch best wel heel erg duidelijk beschreven in de wet :)

En kinderen mogen best helpen thuis, maar m.i. niet ten koste van het kind zijn.

Meisje in de snackbar is prima, maar niet elke avond.
Mee pakketjes bezorgen met je vader is ook leuk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:02

We weten ook niet wat de aanleiding is. Wie weet wilde dat meisje wel heel graag iets maar moest ze als tegenprestatie een avondje meehelpen.
Je weet ook niet of ze er vaker stond.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:06

verootjoo schreef:

En kinderen mogen best helpen thuis, maar m.i. niet ten koste van het kind zijn.

En toch mag ook dat niet volgens diezelfde wet die jij aanhaalt! Er is daar nog rechten een ganse issue over geweest bij PostNL van een pakketbezorger die zijn zoontje bij had tijdens schoolvakantie en net dan controle op arbeidsomstandigheden bij PostNL!

Dus.... :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 16:18

Dat weet ik.
Maar je vroeg toch hoe erover gedacht wordt :')
Dit is wat ik ervan denk. Maar goed, dat had ik er blijkbaar niet duidelijk bij gezet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:01

Little_Gift schreef:
verootjoo schreef:

En toch mag ook dat niet volgens diezelfde wet die jij aanhaalt! Er is daar nog rechten een ganse issue over geweest bij PostNL van een pakketbezorger die zijn zoontje bij had tijdens schoolvakantie en net dan controle op arbeidsomstandigheden bij PostNL!

Dan is het vrij duidelijk toch? Volgens mij hebben we in Nederland de lijn aangehouden om kinderen niet bloot te stellen aan volwassen verantwoordelijkheden. Dat begon in 1874 (kinderwetje van van Houten) waa. En uiteindelijk is dit steeds verder uitgebouwd.

Het feit dat soms gekozen wordt voor het inzetten van kinderen in NL, en daarmee wet overtreden wordt, sluit toch zeker niet uit dat je principieel tegen kinderarbeid bent? Het voelt een beetje alsof je opzoek bent naar inconsistentie, die er niet is en om te kunnen beargumenteren dat het wel door de vingers kan worden gezien toch te bestellen bij shein. Prima om te informeren indien dit ook hier plaatsvind. Als we daar wat tegen kunnen doen, heel goed. Maar het mooie is, dat er wetgeving is en alarm kunnen slaan bij vermoeden van kinderarbeid. Je hoeft niet op een zeepkist te staan om geen friet bij Piet te halen want z'n zoom van 7 werkt daar. Dit in tegenstelling tot landen waar geen wetgeving is.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 21-07-25 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:01

verootjoo schreef:
Dat weet ik.
Maar je vroeg toch hoe erover gedacht wordt :')
Dit is wat ik ervan denk. Maar goed, dat had ik er blijkbaar niet duidelijk bij gezet.

Ja maar je eerste zin als antwoord op diezelfde vraag was: dat staat toch wel heel erg duidelijk beschreven in de wet.

Dus je refereert zelf naar de wet en dan toch wijk je ervan af in één en hetzelfde antwoord...

Edit: quote toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 21-07-25 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:03

Raineri schreef:
Little_Gift schreef:

Dan is het vrij duidelijk toch? Volgens mij hebben we in Nederland de lijn aangehouden om kinderen niet bloot te stellen aan volwassen verantwoordelijkheden. Dat begon in 1874 (kinderwetje van van Houten) waa. En uiteindelijk is dit steeds verder uitgebouwd.

Het feit dat soms gekozen wordt voor het inzetten van kinderen in NL, en daarmee wet overtreden wordt, sluit toch zeker niet uit dat je principieel tegen kinderarbeid bent? Het voelt een beetje alsof je opzoek bent naar inconsistentie, die er niet is en om te kunnen beargumenteren dat het wel door de vingers kan worden gezien toch te bestellen bij shein. Prima om te informeren indien dit ook hier plaatsvind als we daar wat tegen kunnen doen. Maar het mooie is, dat er wetgeving is en alarm kunnen slaan bij vermoeden van kinderarbeid. Dit in tegenstelling tot landen waar geen wetgeving is.

Graag quote waar ik überhaupt al één keer beschreven heb dat het voor mij ok is om te bestellen bij shein?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:04

Little_Gift schreef:
Ja maar je eerste zin als antwoord op diezelfde vraag was: dat staat toch wel heel erg duidelijk beschreven in de wet.

Dus je refereert zelf naar de wet en dan toch wijk je ervan af in één en hetzelfde antwoord...

Verklaar je nader. Welk gedeelte begrijp je niet?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:04

Ging niet over jouw antwoord.
Mijn reactie daaronder wel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:09

Dank voor de verduidelijking. Maar als dat je enige vraag is, waarbij je volledig afwijkt van het onderwerp die je zelf in het leven roept vraag ik me af of verdere discussie met je zinvol is. Ik zie weinig beargumentering voor je standpunt.
Er staat "het voelt". Bovendien heb ik gelezen dat dit vanuit Germie kwam in eerste instantie. Desondanks had je wel je mening direct klaar nav de reactie van andere bokkers. Moet jij weten, maar niet verwonderlijk dat mensen erop reageren als je het wel fel verdedigd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:10

Huh? Waar komt deze overtrokken reactie vandaan joh?

Ik zie nog steeds geen quote trouwens?

En ik zat al in dit topic voor germie maar ik begreep wel wat ze vroeg dus vandaar dat ik verduidelijkte.

Maar nogmaals, graag een quote waarin jij kan aantonen dat ik pro shein ben, waar jij me van beschuldigde?

Raineri schreef:
Het voelt een beetje alsof je opzoek bent naar inconsistentie, die er niet is en om te kunnen beargumenteren dat het wel door de vingers kan worden gezien toch te bestellen bij shein.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:14

Nee hoor, en excuus als het heftig overkomt. Ik ben heel neutraal terwijl ik dit typ. Ik geef voorkeur aan een goede discussie, als inhoudelijke reactie verder uitblijft is dat helemaal oké, het is een vrij land. Maar heb geen zin te gaan zitten typen terwijl het nergens heen gaat.

Antwoord is al gegeven 1 post terug. Lees even goed.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:16

Ik zal het er maar op houden dat ik niet snap dat jij geen inhoudelijke reactie ziet in mijn reacties terwijl ik die ook niet zie in jouw reacties en we elkaar dus duidelijk niet snappen.

Kan gebeuren. Agree to disagree.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:43

Little_Gift schreef:
Er wordt niet vergeleken. Er wordt gevraagd waar de grens ligt of wat er gedacht wordt over het voorbeeld dat ik hier aanhaalde van bv de pakjesbezorger of het meisje in de snackbar in germie haar voorbeeld.

Loskoppelen!

Die grens heeft onze overheid netjes gedicteerd met een minimum leeftijd en een maximum aantal uur. Helaas gaat dat vaak niet op voor familiebedrijven, omdat de kinderen daarvan vaak geen arbeidscontract hebben, alhoewel die ook weleens steekproefsgewijs worden gecontroleerd.

Maar welk punt wil je precies maken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:06

het punt was, van de vorige pagina, een post van Germie waarin zij een vraag stelt, los van Shein, of kinderen die ouders helpen, wel of niet not done is.

Dat het in de wet staat, zal wel, maar er wordt ook hier aangegeven dat het met postbodes, in schoolvakanties of op het familiebedrijf, wel voorkomt.
En het is al helemaal niet als vergelijking met werk met zware chemicalien en zwaar fysiek werk.

Dus er staat 'na school wat meehelpen is niet meer dan normaal', en 'het zou niet moeten worden gedaan. (ondanks dat je er wel wat van leert). Dus verschillende meningen. En 'reformatorische jongeren (kinderen) krijgen er vaak voor betaald)

Een hele losse zijsprong over kinderarbeid, los van Shein en ook niet om kinderarbeid binnen Shein goed te praten en het wordt er niet mee vergeleken. En dat punt probeert Little Gift een paar keer te maken. Germie was niet aan het vergelijken, het was een los, opzichzelf staand discussiepunt (zoals dat soms gebeurd in een discussie)

Dan komt er weer iemand met de wet, maar dan mag het wel af en toe. En dan zegt Little Gift 'volgens die wet mag het dus niet, dus ook niet af en toe'

Dat er dan iemand van maakt dat Little Gift het gebruikt om het door de vingers te zien, is gewoon een beetje ver gezocht. Maar wel begrijpelijk omdat door anderen (!) gehint wordt dat dat aan de hand zou zijn. Het onderwerp werd dus ook niet door LG in het leven geroepen, maar eerder al.

Bovenstaande is een weergave / samenvatting
(en geeft aan hoe dus soms irritaties kunnen ontstaan omdat mensen niet goed lezen, en / of zelf iets interpreteren)

Er wordt ook geen ultiem antwoord verwacht maar 'waar is de grens", en als iemand zegt "nou, dat staat gewoon in de wet" en er wordt ook gezegd "maar af en toe kan het wel" dan kan dat natuurlijk wel inconsistent overkomen, want wat is af en toe, en wat kan dan wel en wat kan dan niet.. dat laatste is dan 'de discussie' :)

Zo las ik het :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:08

Kan ik jou ook inhuren, Cer? :')
Thanks voor het samenvatten :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:10

Nou ja de meeste mensen vinden mij niet leuk hoor, dus ik zou het niet doen :D

maar vaak wordt ik ook verkeerd begrepen doordat mensen dingen lezen die er niet staan, of die ik niet schrijf, of die door anderen óver mij gesuggereerd worden en dan aan mij toegewezen worden.
Dus ik probeer altijd gewoon sec te lezen wat er staat (lukt mij uiteraard ook niet altijd) :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:14

Dankje Cer.

Nog een vraag en niet om het goed te praten. Maar echt een vraag.

Nu werken die kinderen bij Shein.
Maar stel dat word gesloten want geen afzet meer.

De mentaliteit veranderd daar niet ineens, gedreven door armoede.
De gezinnen van de kinderen zijn niet ineens rijk dat ze de kinderen naar school kunnen doen.

Wat gebeurt er dan met de kinderen?
Moeten ze dan misschien nog ergere dingen doen?

Ik heb het (valse?) idee dat er misschien nog een ietsje controle is op de fabrieken waar Shein spullen van krijgt? Omdat ze onder het wereldwijde vergrootglas liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:19

Mijn hoop is dat hoe meer vraag er komt naar verantwoord geproduceerde spullen, hoe meer de markt zich daar ook naar voegt.
Zodat iedereen in veiligheid kan werken.

Misschien ijdele hoop. En misschien is dat niet op tijd voor de mensen die er nu werken. Maar voor de lange termijn visie.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-07-25 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:19

Lastige vraag, ik had ook zoiets over mensen (tieners) die voor kartels werken… ik zou niet weten war dan de oplossing is

Is er zoiets als leerplicht in China..hoe gaat het in de armste gebieden, ligt het aan de fabrieken of aan de ouders (als die hun kind niet sturen, hoeven ze niet te werken) hebben ze wel ouders…hoe is het in andere landen opgelost (als het al opgelost is) hebben traffic netwerken ermee van doen .. etc etc