Hoe is het om te wonen op het platteland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:54

Ik denk vreselijk Prompter. Varkens zijn inderdaad hele intelligente dieren.

Nog een artikel: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/moe ... ezondheid/

Duizenden huishoudens ervaren structureel stankoverlast.
En DP, daar is ook te lezen dat Gemeenten hun eigen geurnorm mogen bepalen, dus dat Deurne beweerd dat het lager is geworden, betekent niet dat het alsnog veel en veel te hoog is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:55

prompter schreef:
Ik denk dan wel eens, hoe moet dat voor die beesten zelf zijn binnen? In feite is een varken een heel schoon dier, vroeger stonden we met de dravers naast een varkensboer die ze buiten had, dat stonk nooit.

Ik heb paard gereden bij varkensboeren in de jaren 90.
Waar je door de centrale gang van het bedrijf liep.
En daar had je geen last van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:58

Maar goed. Ik hou er over op.
Benzz dat jij die stank en alles over boeren anti ervaart is duidelijk.

Dat ik het anders ervaar ook.

Nog altijd meer mensen in de buiten gebieden die geen last ervaren dan wel.

Kom je bij de OP uit.
Ben je iemand die dat snel heeft.
Weg blijven.
Hier wonen boeren en vee.
"genoeg" andere huizen in Nederland.
Langs het spoor klaag je ook niet over de trein
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-04-25 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:59

DuoPenotti schreef:

Het gaat erom dat ook een rechter er in mee gaat en zegt dat het onacceptabel is. De GGD heeft aan de bel getrokken.

Ik ben niet anti boer, maar wel anti intensieve veehouderij. En ben inderdaad vrij strijdbaar als het gaat om: Niet alles maar normaal vinden omdat het om de boeren gaat.

DuoPenotti

Re: Hoe is het om te wonen op het platteland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:01

De rechter gaat er ook in mee dat een wolf niet gezenderd mag worden. Tja.. Dat zegt niks meer in Nederland

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:05

DuoPenotti schreef:
De rechter gaat er ook in mee dat een wolf niet gezenderd mag worden. Tja.. Dat zegt niks meer in Nederland

Steek je kop maar in het zand. Er zijn gewoon cijfers over de stankoverlast en die zijn exorbitant hoog. De rechter volgt gewoon de wet.

En mbt de wolf, had de provincie de boel niet goed voorbereidt waardoor de rechter er niet in mee kon gaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:06

Grappig feitje: Stankoverlast bij Melkveehouderijen is amper wat te vinden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:02

Benzz schreef:
DuoPenotti schreef:
Misschien kun je mijn artikelen dan ook lezen en lezen dat mensen blijven zeiken ook als het de helft minder is.
.

Ik heb het gelezen, maar het staat haaks op wat Zembla zegt.
En als het met de helft is afgenomen, betekent eigenlijk dat het nog velen malen erger was.

Silly, in Friesland zitten volgens mij voornamelijk melkveehouders. Die stinken niet dag in dag uit. En die stinken anders. Alleen met gieren, maar ja....dan moet je gewoon de was ff binnen drogen.

Er zitten geen melkveehouders vlak in de buurt, wel een kippenstal vrij vlak naast ons, maar we hebben mazzel dat de stank via de ventilatoren over ons heen gaan en verderop in de straat de stank neergooit haha.
Maar kan het wel handelen de luchtjes buiten dat hoort bij het buitenleven en inderdaad, was kan gewoon binnen drogen haha

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:20

DuoPenotti schreef:

Kom je bij de OP uit.
Weg blijven.

Uh, nee, "hier" wonen geen boeren en vee :n
Er wonen allerlei mensen, mét en zonder dieren. En die dieren worden al dan niet beroepsmatig gehouden.
En jij bepaalt niet wie ergens "mag" komen wonen.

Het moet toch niet gekker worden zeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:30

Tuurlijk mag je er wonen. Maar zeiken over geur past niet tussen boeren en vee.
Want ja die wonen hier. Niet in de stad 3 hoog.
Tenminste daar heb ik ze nog niet waargenomen :+

Net als dat je niet klaagt over de trein als je daar gaat wonen.

Goshie waarom had ik dat vergelijk er nu toch neer gezet :? :o?

Misschien wat minder agressief reageren?
Nee bepaal ik niet. Dus laat het lekker als je niet wilt..
Maar gewoon een ideetje

Achterom schreef:
DuoPenotti schreef:

Kom je bij de OP uit.
Weg blijven.

Uh, nee, "hier" wonen geen boeren en vee :n
Er wonen allerlei mensen, mét en zonder dieren. En die dieren worden al dan niet beroepsmatig gehouden.
En jij bepaalt niet wie ergens "mag" komen wonen.

Het moet toch niet gekker worden zeg.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:45

Ik werk in de agrarische sector en ik heb beroepsmatig heel veel varkensstallen bezocht en ondanks dat het mijn werk is, die geur went niet imo :n
Thuis kleren uit en direct de wasmachine in, als ik varkensstallen heb bezocht. En zelf douchen, want de geur zit ook altijd ontzettend in mijn haren.

Ik zou niet graag in een gebied wonen met veel varkensstallen. Ook met luchtwassers is imo heel goed te ruiken waar er varkens zitten en ik vind dat echt geen prettige geur.

Rundvee in allerlei soorten (kalvermesterijen, melkveehouderijen, veehouders met vleesvee) dat ruikt allemaal minder erg dan varkens op 1 en pluimvee op 2.

Ik heb ook gewoond tussen glastuinbouw en dan kon je in de winter buiten een boek lezen, want donker werd het niet door de verlichting.

Ik woon niet echt op het platteland, maar in een groot dorp tegen een provincie stad aan en tegen de Veluwe aan en dus ook aan de rand van het platteland.

Voor mij is dit een ideale combi, winkels op loopafstand, OV naast de deur, maar ook de natuur op loopafstand en het paard 1 dorp verder, met ook het bos met kilometers ruiterpaden op stap afstand van stal.

Paarden aan huis hoeft van mij niet. Mijn partner heeft weinig met mijn paardenhobby en met paarden aan huis wordt het een manier van leven, die niet zijn manier is.
Paard op semi doe-het-zelf op 3,5 km van huis is voor mij ideaal.
Er is aanspraak van stalgenoten, paard heeft aanspraak van andere paarden, zonder dat ik er extra paarden hoef te houden.
En op vakantie kan gewoon zonder al te veel gedoe, is mijn partner ook weer blij.

Ik ben het er enerzijds mee eens dat je niet onder de rook van Schiphol moet gaan wonen, of bij een boer in de achtertuin en dan moet gaan klagen over de stank.

Maar als je ergens al jaren woont en de situatie verandert, zoals die percelen waar ineens lelieteelt plaats gaat vinden, met alle gifspuiterij die daarmee gepaard gaat (ik noem het bewust gif en geen gewasbescherming, want in de hoeveelheden waarop dat gif gespoten wordt, is het absoluut gif voor de hele omgeving, inclusief veilig drinkwater, leefomgeving van alles in het oppervlaktewater, etc etc etc), ik kan me goed voorstellen dat omwonenden daar tegen optreden.

En juist in Brabant zijn er ook van die enorme megastallen van varkens gebouwd, waar het eerder verspreid was over veel kleinere stallen.
Dus veel meer concentratie van dieren op 1 oppervlakte, zeker met die varkensflats.

Dus ja, daar is dan ook wel degelijk wat veranderd.

Ook in de hoeveelheid vervoersbewegingen van en naar dat ene bedrijf, in plaats van verspreid over de hele omgeving.
Voerleveranciers, mestafvoer, aanvoer van biggen, afvoer van vleesvarkens, of juist afvoer van biggen als het om een vermeerderaar gaat.
Tijdens het laden maken die dieren ook nog eens veel geluid.

Dus ja, als er net in jouw straat zo'n enorm mega bedrijf is gekomen, kan ik me de toename van de overlast heel goed voorstellen.

Juist omdat ik in de sector werk en weet wat er allemaal rondom zo'n varkensbedrijf gebeurt.

En als vergelijking met de trein: ik woon naast een spoorlijn, ooit aangelegd als personenvervoerlijn.
Inmiddels rijdt de noordtak van de Betuwelijn over dit spoort en ik lig bij een zware goederentrein letterlijk te trillen in bed.
Mijn huis krijgt scheuren alsof het in Groningen een aardbeving heeft doorstaan.

Dus ja, daar klagen we ook over.

Die sprinters en intercities merk ik niet en zal ik niet over klagen.
Maar als gaandeweg een en ander veranderd, waardoor ik overlast ervaar en zelfs schade krijg, dat moet ik maar accepteren omdat die personenvervoerspoorlijn toevallig naast mijn huis ligt en men er tig veel te zware andere treinen overheen stuurt?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 23:09

Ik woon naast de grootste paprika kweker van Europa, dus in de nacht wordt het hier door de kassen niet donker. Vind ik zelf wel fijn, maar kan me voorstellen dat sommige mensen dat niet zouden vinden.
Verder veel akkerbouw en fruittelers om ons heen.

Tja, ik ben niet anders gewend eigenlijk. In het voorjaar wordt de mest uitgereden. Sommige mensen vinden dat stinken, ik associeer die geur zelf met voorjaar :')

In de zomer en herfst zijn de trekkers weleens tot laat op het land bezig, maar ik kan me niet voorstellen dat zoiets overlast zou geven.

Verderop hebben buren een relatief groot rundvee bedrijf en er is nog een relatief grote pluimvee fokker, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik deze eigenlijk nog nooit geroken heb.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:34

er zijn ook wel mensen die van bezwaarmaken hun levenswerk maken, al dan niet terecht. Hier in de polder zijn er hele actiegroepen opgericht tegen de mogelijke plaatsing van windmolens. En die zijn heel fanatiek, ze kijken ons als grondeigenaar erop aan dat er plannen zijn.

Diezelfde mensen zijn ook tegen de uitbreiding van het geitenbedrijf dat hier al heel lang zit, gesteund door de berichten in de media van de laatste tijd. sommige mensen hebben ook te veel tijd (zijn hier veel gepensioneerden)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:44

juval schreef:
er zijn ook wel mensen die van bezwaarmaken hun levenswerk maken, al dan niet terecht. Hier in de polder zijn er hele actiegroepen opgericht tegen de mogelijke plaatsing van windmolens. En die zijn heel fanatiek, ze kijken ons als grondeigenaar erop aan dat er plannen zijn.

Diezelfde mensen zijn ook tegen de uitbreiding van het geitenbedrijf dat hier al heel lang zit, gesteund door de berichten in de media van de laatste tijd. sommige mensen hebben ook te veel tijd (zijn hier veel gepensioneerden)

In het geval wat ik aanhaal is het toch echt terecht dat er geklaagd wordt. Overigens zijn het meerdere duizenden huishoudens die klagen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:32

Silly1972 schreef:
Ik ben heel benieuwd, ik ga van Almere naar een dorp met 275 inwoners in Friesland :D, vrijstaand en paarden aan huis.

Ik kijk er super naar uit, maar zal ook best wennen zijn.

Supermarkt zit op 10 min., maar ik haalde altijd al zoveel mogelijk in 1x omdat ik een hekel heb aan boodschappen doen ( hopenlijk bezorgen ze haha)
Zal voor mijn vriend wel wennen zijn, die doet elke dag boodschappen.
Maar we hebben een restaurant op 50m afstand dus eten kunnen we makkelijk even doen bij de buren.

Schrik niet als ze stug en afstandelijk overkomen.
In zulke kleine dorpjes zitten ze meestal niet op "Hollanders" te wachten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:40

Tot nu toe hebben we daar totaal geen last van, de huidige bewoners zijn echt super lieve mensen, die graag contact blijven houden.
Maar ook de buren hebben we al kennis gemaakt en die boden gelijk hun hulp aan. Mocht zelfs hun trailer lenen.
Misschien scheelt het dat het zuid Friesland is? Geen idee, wel hebben op meerdere vlakken ook bedrijven niets meer dan hartelijkheid mee gemaakt.
En ach, als ze wat stugger zijn, ook prima.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 08:52

Vaak ligt dat geaccepteerd worden ook aan je eigen houding en handelen. Er zullen vast regionale verschillen zijn maar als je zelf ook actief integreert: dus boodschappen doet in het dorp en bij de sportvereniging gaat, vrijwilligerswerk gaat doen etc. dan zijn ze bijna nergens te zuur om je gewoon op te nemen (na een tijdje)

Als je zoals een rijtje achterburen loopt te zeuren* en nergens aan mee doet lokaal..... tsja dan is het moeilijker.

*de landelijke buren de schuld geven van iedere muis, rat of mol die je tegen komt in je tuintje :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 08:55

Geeft wel een beetje mixed feelings, in de stad voel ik me niet thuis, mijn wieg stond helaas niet op het platteland of in een klein dorp, maar ik heb altijd al wel het gevoel gehad dat het platteland beter bij me zou passen. Maar als ik het zo lees is het op het platteland of in dorpen bijna hopen dat je ooit wordt geaccepteerd.

Maar wat als je niet geaccepteerd wordt? Wat zul je ervan merken?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 25-04-25 09:01, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:00

nou ja, het is ook net wat je zelf wil of behoefte aan hebt. Je kan prima geaccepteerd worden, maar zo'n dorpsgemeenschap is vaak heel hecht. Iedereen kent iedereen al van jongs af aan, hebben bij elkaar op school gezeten, komen elkaar tegen in de kerk en buurtsuper. Sportverenigingen of andersoortige clubs. Je bent niet anoniem meer zoals in een grotere stad.
Ik heb 10 jaar in een kleiner dorp gewoond en voelde mij daar prima thuis, maar echt 'erbij' horen dat gebeurde niet. Ik bleef altijd 'import'. Daar had ik geen probleem mee verder, het is zoals het is.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:15

moonsparkle schreef:
Geeft wel een beetje mixed feelings, in de stad voel ik me niet thuis, mijn wieg stond helaas niet op het platteland of in een klein dorp, maar ik heb altijd al wel het gevoel gehad dat het platteland beter bij me zou passen. Maar als ik het zo lees is het op het platteland of in dorpen bijna hopen dat je ooit wordt geaccepteerd.

Zoals wel eerder genoemd is hier, het is ook je eigen houding, ga lekker mee met activiteiten en zeg hoi tegen mensen, zwaai als je ze tegen komt dat werkt al wel goed, en als er een leuk jaarlijks iets is kun je misschien helpen als vrijwilliger of iets. Dorpsfeest bijvoorbeeld. Hier hebben we een van de grootste oldtimerdag van NL, ik doe al eff een poos mee als vrijwilliger maar er zitten ook elke keer nieuwe bij die er net zijn komen te wonen, zo hoor je wat en zie je wat en valt het wel mee.
Maja je hebt ook wel eens plekjes waar het anders is maar het is niet zo dat je direct genegeerd word als je er zelf maar ook voor open staat. Dat is mijn ervaring.

Zelf woon ik op het platteland maar kennis van mij komt uit de stad, beetje mee gaan met de rest scheelt al een stuk :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:19

@moonsparkel: dat is dus totaal mijn ervaring niet. Hier ging het juist heel snel en simpel.
Ik ben gewoon meteen bij de (rij)vereniging gegaan en daar gezellig mee gedaan. Vrij vlug ook in allerlei commissies. Voel me hier echt compleet thuis en wil ook echt hier blijven wonen.
Als ze hier vragen: waar kom je vandaan? Zeg ik gewoon 'nu hier vandaan . Ik láát me gewoon niet behandelen als import. :')

En ergens ben ik ook juist wel blij dat ik hier niet geboren ben en net dat beetje afstand over hou. Ze weten niet al mijn fouten en jeugdzonden. En ik ben ook geen karakter in bij het plaatselijke cabaret. Dat vind ik wel prima. Maar als ik op een plaatselijk feestje kom zie ik wel allerlei bekenden en heb ik genoeg aanspraak. Precies een mooie tussenweg.

Mijn geheime wapen? wordt vrijwilligers coördinator bij een groot plaatselijke happening. Dan leer je heel snel heel veel mensen kennen. 8-)

En daarbij: er woont wel meer import in al die dorpen. Dan klit je maar gewoon samen met de import.
Het kan ook juist een voordeel zijn: ze zijn juist meer nieuwsgierig naar je op feestjes. Eindelijk eens iets nieuws. (vooral mannen ruíken gewoon vers bloed :') }:0 )

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:57

Wij zijn van Brabo naar Limburg gegaan.
Daar hoor je ook vaak van dat de Limburgers dat niet willen.
Er zou veel verschil zijn tussen de gastvrije Brabander en de gesloten Limburger.

Zal ik je zeggen wat wij er van gemerkt hebben?
nada noppes niks :D

Wel werd in het begin gevraagd door buren of we met de verjaardag mee deden met bij elkaar op de koffie gaan.
Dat is met 4 huizen samen, wij wonen relatief dicht bij elkaar.
En dat is dan van 20-23.00 uur.
Nog net niet op de seconde af :D

Harstikke gezellig, je hoort weer wat over de buurt maar ook van elkaar.

Zouden wij daar nee op gezegd hebben denk ik toch dat het anders was geweest.

1 van die mensen is verhuisd, raar verhaal over de nieuwe, dus nee die worden nergens uitgenodigd.
De oude buren nog wel :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:15

Wij hebben heel goed contact met een groepje mensen in de buurt maar zijn niet actief in het verenigingsleven. Ik heb daar niet heel veel behoefte aan, we gaan wel bijna naar alle feestjes in het dorp. Bbqen regelmatig met onze buren. Help een buurman regelmatig met zijn paarden. En ga rijden met wat dorpsgenoten.

Heb enorm veel sociale contacten via werk, paarden en kennissen/vrienden die overal wonen _/-\o_ dus veel meer trek ik toch niet haha

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:27

Hmm het is meer een gevoelsding naar mijn idee. Zoals hierboven ook aangegeven zijn de mensen hartstikke hartelijk en vriendelijk, maar is dat iets anders dan 'erbij horen'.

Denk maar aan een hecht vriendinnengroepje dat al sinds de jeugd bevriend is, en je daar dan als 40jarige erbij komt. Je mist de gezamenlijke historie die zij wel met elkaar hebben, het onderlinge vertrouwen dat op al die jaren elkaar kennen is gestoeld. Als er iets is, vallen ze dan ook eerder op dat 'eerste' groepje terug, terwijl jij wel altijd bij hun moet aankloppen. En als hecht groepje heb je ook niet zo behoefte aan een nieuweling.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:48

moonsparkle schreef:

Ik denk dat het ook wel ligt hoe of wat een dorp/gemeente in elkaar steekt. Het dorp waar wij wonen is best wel christelijk, wij niet, woensdagavond is er kerk en op zondag 2x, wij passen ons wel aan door bijvoorbeeld op zondag geen herrie te maken als in gras maaien/bladblazen/harde muziek dat soort dingen. Je merkt wel dat het gewaardeerd wordt door de mensen om je heen. De oudere generatie heeft wel meer moeite met accepteren van mensen van buitenaf dan de generaties er onder. Ook valt me op dat ze met werk/klussen dit liever gunnen aan iemand van de kerk dan dat ze het gunnen aan iemand die daar niet bij aan is gesloten. Samen wonen is ook iets wat niet gewaardeerd wordt hier, de vraag of je getrouwd bent is al gesteld in het kennismakingsgesprek zeg maar.
Wat me wel opvalt hier en in een ander dorp waar we voorheen hebben gewoond is het gezamenlijk (bijna verplicht) koffie drinken met elkaar en dan ook rouleren wie er aan de beurt is. Daar heb ik geen zin in maar ook geen tijd voor overdag, moet dan werken.
Doordat je buitenaf woont merk je niet zoveel denk ik van het niet accepteren, als je in het dorp zelf woont zal je dat denk ik eerder merken. In het andere dorp waar wij tijdelijk woonden merkte je het heel duidelijk dat je niet geaccepteerd werd, gedag zeggen kon er amper van af, erg vriendelijk waren ze er niet, behulpzaam zijn lag aan de vraag die je stelde, je voelt het wel of er een klik is of niet.