Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:05

DuoPenotti schreef:
moonsparkle schreef:
Ik snap ook echt niet hoe het kan dat restaurants volgeboekt zijn, ik ga denk ik eens per jaar uit eten in Nederland en dan maar proberen met die ene keer niet te schrikken..
Als ik op vakantie ben met de tent en auto dan wel wat vaker maar ook dan kook ik regelmatig.

Ik heb het geluk dat ik heel soms wordt uitgenodigd door familie of met het werk voor een etentje.

Ik snap persoonlijk ook niet dat er zoveel afhaal en thuisbezorg dingen bestaan, maar dat is omdat ik ook daar misschien eens per jaar gebruik van maak.

Omdat de tweedeling rijk en arm bestaat.

Rijk zegt vrolijk pak je toch een ijsje minder.
Wat natuurlijk prima kan als je er 5 in een week haalt.
Zonder empathie want snappen niet dat dat het hoogtepunt van de maand was.

Of die zeggen dan pak je toch goedkopere producten in de supermarkt. Wat niet meer kan bij 35 euro.
Zien niet dat het vaste lasten zijn die bij een hele groep niet meer veranderd kunnen worden.
Die 30 potten pindakaas leuk, maar als iemand al jaren de goedkoopste pakt heeft die niks aan die andere 29.

En die mensen zitten op het terras te verkondigen dat er niets mis is in Nederland.
Want het zit er vol.

Mwm thuis zien ze niet.
En die persoon die een jaar heeft gespaard en eens gaat uiteten valt dan ook onder kijk het zit toch vol.

Daarnaast hebben we bijna 19 miljoen mensen. Dan is vol ook maar relatief

Dat is ook te kort door de bocht.
Ik ga ook meerdere keren per maand uit eten of terrasje pakken en ik kan gewoon eten wat ik wil, ik hoef niet op te letten in de supermarkt.
Maar ik vind ook de prijzen tegenwoordig belachelijk, bijna € 6 voor geraspte kaas. Ik weet hoeveel mensen het financieel slecht hebben en hulp kunnen gebruiken.
En ik begrijp zeker dat mensen niet kunnen rondkomen met de huidige prijzen.

Mijn vader is pas overleden en in zijn flat wonen zelfs mensen op een kale vloer.m, die hebben niet eens geld om vloerbedekking te leggen.
Wij hebben alles weggegeven, van meubels, wasmachine, glaswerk, schilderijen, electrische pannen, enz.
Ik gun het liever mensen, die weinig hebben, dan het voor een paar tientjes te verkopen op Marktplaats.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:19

Natuurlijk is het zwart-wit geschreven, maar kom als mensen zeggen het zit toch vol dus wat zeurt men dan, of er zijn toch zoveel keuzes in de supermarkt en dan niet beseffen dat dit voor vele niet is, is de nuance sowieso wel al weg.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:27

Oh het gaat opeens over wokeness. Het probleem lijkt mij meer de (sorry) rechtse politiek: werken zul je en anders op een houtje bijten en dat controleren we streng.

Kort door de bocht ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:29

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk is het zwart-wit geschreven, maar kom als mensen zeggen het zit toch vol dus wat zeurt men dan, of er zijn toch zoveel keuzes in de supermarkt en dan niet beseffen dat dit voor vele niet is, is de nuance sowieso wel al weg.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Het is altijd gemakkelijk praten als je er zelf geen last van hebt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:41

DuoPenotti schreef:

Precies. Het feit dat (sommige) mensen andere keuzes kunnen maken, wil niet zeggen dat (andere) mensen geen armoede kennen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:08

En zeggen 'dan koop je toch een ijsje minder' gaat ook voorbij aan het signaal wat dat dure ijsje geeft: namelijk dat er (veel) inflatie is. Dat een groep mensen nog prima rond kan komen, betekent niet dat de huidige inflatie goed is en dat er niks aan gedaan moet worden. Liever nu actie ondernemen dan de situatie eerst flink laten verslechteren voor veel mensen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:38

Wat ik ook wel ernstig vindt is dat je vaker hoort en leest dat kinderen niet meekunnen op schoolreisje,excursie,kamp of welk uitstapje dan ook.

Er zijn vast dan ook ouders die het met andere keuzes wel kunnen betalen voor mensen daar weer over starten. Maar het is wel een probleem dat groter wordt en ook gezien en erkend wordt. Dat is niet omdat een enkel gezin het net niet kan betalen.

Uitstapjes zullen ook duurder zijn geworden, dus het zal een combi van factoren zijn.

En ergens denk ik dat het beter is dat een grotere groep het niet kan betalen, dan toen het nog een enkeling was. Dan was dat ene kind, dat kind met arme ouders. Nu is het een algemeen probleem en het wordt dus ook wel echt opgepakt.

Maar het zijn ook dingen die bij het leven horen.

En mensen vergeten ook dat als alles goed en makkelijk gaat, je misschien best overal tussendoor glibbert. Maar stel dat 1 of beide ouders iets mankeren. Dat je 2x het volledige eigen risico ook moet betalen. Ja, het kan vast in delen, maar blijft een flink bedrag. Dat zijn een hele hoop ijsjes die men liever had gegeten of aan de kinderen had gegeven, dan aan zorg had uitgegeven natuurlijk.

Mijn man hoeft nooit eigen risico te betalen. Nu kwam in November binnen voor 2024 en in Februari voor 2025. Leuk zo dicht op elkaar en dan kunnen wij het nog betalen, maar ook wij mogen ervan balen.
En dan gaat het er niet om hoe goed de zorg hier is, of hoe slecht het elders is. Het gaat erom dat je dat x aantal jaren terug nog niet als kostenpost had en er steeds meer bij komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:45

Ja, helemaal eens met bovenstaande.

Ik kreeg afgelopen week de aanslag voor waterschappen weer binnen (die komt nog bovenop de gemeentelijke belastingen). Dat is een behoorlijk bedrag en moet in 1x of in 2x betaald worden, meerdere termijnen zijn niet mogelijk in onze gemeente.

Dan heb je het dus over 600 euro (in ons geval, er zijn vast die wat minder of nog veel meer moeten betalen) die je in één keer, of in twee delen moet betalen. Dat is een behoorlijke hap geld als je al moeite hebt rond te komen/te sparen en niet in aanmerking komt voor kwijtschelding.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:47

Ik mag als alleenstaande even een bedrag van 620 euro totaal ophoesten. Gemeentelijke belastingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:51

SP eens hoor.

Al vind ik het tegenwoordig absurd om te horen waar de reisjes voortaan heen gaan.
Dat vind ik ook niet nodig, want ja dan zet je de mensen met minder financiën nog harder voor blok.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:44

purny schreef:
Ik mag als alleenstaande even een bedrag van 620 euro totaal ophoesten. Gemeentelijke belastingen.

Ik €594... en door een domme fout van mijzelf dit jaar geen kwijtschelding helaas. Dus uithuilen, bedrag snel betaald en door....maar zuur vind ik dit wel..wordt ook ieder jaar fors duurder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:22

DuoPenotti schreef:
SP eens hoor.

Al vind ik het tegenwoordig absurd om te horen waar de reisjes voortaan heen gaan.
Dat vind ik ook niet nodig, want ja dan zet je de mensen met minder financiën nog harder voor blok.

Er zit wel een verschil in bs en vo qua reisjes.

Op de bs zijn het volgens mij nog steeds de leuke en educatieve uitjes binnen Nederland.

Toen onze zoon nog op de bs zat, werden de lokale educatieve uitjes geregeld met de ouders die dan moesten rijden en veel werd aangeboden of uit een budget van school/gemeente betaald.

Ik heb toen een schoolreisje naar de Efteling geregeld incl touringcar en dan heb je het wel over hogere bedragen, maar kon ook wel kortingen krijgen. Dat is inmiddels wel 15-20jr geleden.

Op vo zijn de reisjes bijv naar Londen.
Maar dat hadden wij vroeger ook al. In de bovenbouw was het Rome, Berlijn, Londen of Barcelona. Ik zat in t Gooi op school en er werd echt geen rekening gehouden met budget.

Van een andere school waar en vriendinnetje op zat weet ik dat je daar vanaf de eerste klas al kon sparen voor die reis in de bovenbouw.

Maar sws was VO best duur. Ik moest boeken kopen, nieuw of 2e hands, je moest een bosatlas van een bepaalde druk natuurlijk, de woordenboeken die ze verplicht hadden, net als de calculator. En dan in de bovenbouw moest je een nog duurdere...........
En dan je schriften, mappen, agenda, het reizen in mijn geval.

Mensen zeggen dat we vroeger op te grote voet leefden, maar er was voor heel veel ook minder vangnet.

Nu kunnen gezinnen in de bijstand zelfs op een mini vakantie/camperen. Ik weet heel eerlijk niet of dat er al was, maar men vindt het erg dat die gezinnen nooit op vakantie kunnen. In mijn beleving had je dan vroeger gewoon pech.

Dat er verschillen zijn, is imo niet zo erg. Maar voor kinderen kan dat toch echt wel uitmaken. En dan kan je nog zo goed je best doen of het goed uitleggen, maar zo zwart-wit is het niet als je jong bent en van alles om je heen ziet en hoort.

Ik ben zelf niet jaloers aangelegd. Als wij op vakantie gingen, vond ik dat ook een beetje "moeten" want ik wilde helemaal niet x weken niet de paarden zien. Maar dan heb je dus een alternatief als kind en een soort 2e leven buitenshuis.

Verveling door geen geld voor hobby's en of sport is denk ik ook een probleem. Mensen klagen dan over jeugd, maar kunnen zich niet verplaatsen in hun problemen of verder kijken waar gedrag vandaan komt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:51

Nee ook VO gingen wij niet naar het buitenland.

Efteling is ook nooit geweest.
Lagere school waren het gewone speeltuinen.
Of excursie met de fiets, naar de Groote Peel 30 km verderop. Moet je nu eens mee komen. Zonder versnellingen :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:52

DuoPenotti schreef:

Of excursie met de fiets, naar de Groote Peel 30 km verderop. Moet je nu eens mee komen. Zonder versnellingen :')

Onze 3e jaars doen nog steeds een fietsreis en er is nog steeds animo voor :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:55

DuoPenotti schreef:

Hier op het VO op de fiets van Zutphen naar Zwartsluis om een week te zeilen :+ :+ :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 17:57

VO bij jullie

Dat was lagere school.
Groep 7. Toen nog klas 5.

Met verkeers diploma hoor ik hier al problemen van geen fiets hebben

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:40

mvdende schreef:
purny schreef:

Ik €594... en door een domme fout van mijzelf dit jaar geen kwijtschelding helaas. Dus uithuilen, bedrag snel betaald en door....maar zuur vind ik dit wel..wordt ook ieder jaar fors duurder.

Ik vind het vooral zuur dat ik bijna hetzelfde mag betalen als een meer persoons huishouden. Terwijl ik als alleenstaande ben

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 18:50

Dat is ook raar. Net als dat het raar is dat een 2-persoons huishouden net zo veel betaalt als een 4, 5 of 6-persoons huishouden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:15

purny schreef:
mvdende schreef:

Ik vind het vooral zuur dat ik bijna hetzelfde mag betalen als een meer persoons huishouden. Terwijl ik als alleenstaande ben

Die €594 van mij is ook voor een 1 persoonshuishouden.

En toch betalen wij behoorlijk minder hoor, scheelt z'n €250 ongeveer tussen 1 of meerpersoons huishoudens. Alleen al de vaste lasten. Bij ons betaal je ook nog per restafval container, dus een meerpersoons huishouden heeft automatisch méér container ledigingen per jaar dan ik in m'n eentje. Met goed afvalscheiden (en ja, af en toe beland er iets kleins wat eigenlijk restafval zou moeten zijn in één van de andere (gratis) afvalstromen) kom ik uit met 1x per jaar de grijze container laten legen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:51

Nouuu, ik heb de aanslag nog niet eens binnen :o?
Heb al twee keer gebeld maar kom je ook geen steek verder mee :n

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:16

Eigen risico kun je vaak gespreid betalen. Doe ik standaard, want het gaat toch op.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:22

superpony schreef:
Ten eerste zijn er veel mensen die het al heel lang zwaar hebben en die doen vaak al van alles om te bezuinigen. Dus even roepen dat ze nog maar dit of dat moeten doen, is echt te makkelijk.

Het gaat ook niet alleen om die groep. Het gaat ook om mensen die eerst dingen wel konden doen en nu net niet meer.

Je haalt er cijfers en andere landen bij, maar die boeien helemaal niet. Het maakt voor mensen die het echt zwaar hebben helemaal niet uit of een ander het nog zwaarder heeft. Ze staan alleen in hun eigen schoenen. Ze wonen in Nederland en hier zouden we het kunnen of moeten voorkomen dat mensen niet voldoende of niet gezond kunnen eten en drinken.

Ik snap ook echt niet dat je er een dagtaak van hebt gemaakt om in een topic als dit je gelijk te willen halen. Je mist echt empathisch vermogen.
Als je denkt dat mensen het niet slecht hebben of daar nog van alles aan kunnen doen, ga naar die mensen toe, ga ze dat vertellen en help ze dan.

Buiten dit, ging het dus niet alleen om de echte minima, maar ook om gewoon hardwerkende mensen die nu minder kunnen kopen. Het is niet aan jou, mij of anderen om te oordelen wat ze wel of niet moeten kunnen kopen.
Het is gewoon belangrijk dat je naast je werk kan ontspannen. Voor de een is dat dit en voor de ander dat. Maar als je jaren keihard staat te werken en je ziet gewoon dat je minder te besteden hebt, kan dat echt mensen wat doen.

Te zot voor woorden dat je alle rekeningen hebt betaald en dan niet vrij naar de winkel kan om te kopen wat je nodig hebt of lekker vindt. En dat hoeft helemaal niet altijd het duurste te zijn hoor. Ik kocht idd laatst 3 doosjes BonBonBloc. Een ander wil gewoon een goedkoop reepje chocola en is daar al blij mee. Maar ook dat kan dan soms gewoon niet meer.
En ook al kan ik het betalen, schrok ik alsnog wel van de prijs.

Ten eerste heb je de complete boodschap gemist, net als een heel groot deel van de rest. Ik zei alleen dat ik de vaste lasten zorgelijker vind dan de boodschappen. Misschien moet ik nog maar even voorkauwen dat als je salaris stijgt, dat je dan weer geld hebt voor boodschappen, TENZIJ DE VASTE LASTEN STIJGEN. En dat vind ik dus zorgelijk. Dat jij er een heel ander verhaal bij verzint over dat mensen maar even dit of dat moeten doen, kan ik ook niks aan doen. Het enige wat ik zei is dat er dan tenminste nog een uitweg is, in tegenstelling tot wanneer de echt vaste lasten stijgen. Sterker nog, als die niet stijgen, is de stijging van de kosten van de boodschappen ineens niet zo'n probleem meer. Dus hoezo zijn de boodschappen het probleem en niet de vaste lasten?

Ten tweede. Ik was niet degene die over cijfers begon. Ik constateerde slechts dat de opmerking van een ander niet klopte, waardoor het ineens lijkt alsof wij het land met de grootste problemen zijn, wat niet zo is. Ik zou niet weten waarom ik dat niet mag zeggen. Dat jij vervolgens concludeert dat ik daarmee zou bedoelen dat de mensen die hier problemen hebben, niet mogen janken omdat andere landen een 10 keer zo hoge inflatie hebben, kan ik niks aan doen, dat zit in jou, en komt niet vanuit mij.

En wb je opmerking "Te zot voor woorden dat je alle rekeningen hebt betaald en dan niet vrij naar de winkel kan om te kopen wat je nodig hebt of lekker vindt"
Tja, ik heb iets teveel gereisd om dit "te zot voor woorden" te vinden. In heel veel landen kun je sowieso niet kopen wat je nodig hebt of lekker vindt.. je koopt wat er is en wat je kunt betalen en daar doe je het maar mee. Alles daarboven is luxe en dat wordt in Nederland wel eens vergeten.

Dit betekent inderdaad niet dat het leuk is als je niet net zo luxe kan leven als mensen in Nederland met meer geld. Het betekent ook niet dat ik dat ik het mensen gun om constant op de kleintjes te moeten letten en geen geld te hebben voor leuke dingen.

Precies daarom snap ik niet dat er niet begrepen wordt waarom ik zeg dat ik vooral het stijgen van de echt vaste lasten een probleem vind. Want daarin heb je echt helemaal geen keuze, je moet het gewoon betalen.

Overigens zou ik waarschijnlijk mensen met weinig geld best wel kunnen helpen inderdaad, aangezien ik zelf met een simpel ongeschoold werk (let wel, het werk is ongeschoold, ik zelf niet, voordat daar weer een aha opmerking over komt :P ) tig keer per jaar op vakantie ga en tig leuke dingen doe.
Mensen komen ook regelmatig vragen hoe ik dat doe, en dan leg ik dat allemaal uit. Ik deel ook wel eens kostenoverzichten op mijn facebook van het reizen, omdat mensen er zo vaak naar vragen.
Ik ben me er uiteraard wel van bewust dat als de rek eruit is, het een keer ophoudt. Maar in boodschappen zit nog altijd ietsje meer rek dan in bijvoorbeeld gemeentelijke lasten, vandaar dat ik het stijgen van vaste lasten een groter probleem vind dan de stijging van de prijzen van de boodschappen

Moet hier inderdaad ook in mijn eentje 600 nogwat euro aftikken voor de gemeentelijke lasten. Helpt ook niet mee dat de gemeente elke keer probeert om de woz waarde van mijn huis in pakweg 2 jaar tijd met ruim 300 procent omhoog te krijgen, waar ik dan weer elk jaar tegen in bezwaar moet.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 28-03-25 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:31

Als je boodschap zo vaak niet goed begrepen wordt, moet je die misschien een beetje aanpassen ?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:32

Electra63 schreef:
Als je boodschap zo vaak niet goed begrepen wordt, moet je die misschien een beetje aanpassen ?

Hier valt niet tegenaan aan te passen, mensen lezen 3 woorden en gaan los, zonder te lezen en begrijpen wat je wel en vooral niet hebt gezegd.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 22:34

Als je (in het zoveelste topic) zó vaak moet zeggen dat je woorden zijn verdraaid, dat mensen je boodschap missen, dat mensen je niet begrijpen... Gaat er dan echt nooit eens een lampje branden dat dat óók weleens aan de zender van de boodschap kan liggen, in plaats van altijd alleen maar aan de ontvanger(s)?

Edit: mosterd na de maaltijd zie ik, het lampje zal altijd uitblijven. Arme Thomas Edison Y;(