Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Volgtopic - mijn gang naar de (medisch) tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:00

Diep respect voor hoe je dit hebt aangepakt, TS! Chapeau!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:56

Diep respect TS, sterkte met de wachttijd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 18:02

_San87_ schreef:
Wat ik me nog afvraag, misschien is dat al wel verteld, maar krijg je ook een officiële uitspraak zoals bij een normale rechtbank? En dus ook de uitspraak op papier met de daarbij behorende afwegingen, e.d.?

Het is inderdaad gewone rechtspraak, met wat kantvoorwaarden. De voorzitter van het college heeft ook een functie als rechter (gehad).
Ik wist ook dat het formeel zou zijn, maar alsnog maakte het indruk. Een streng beveiligde rechtbank in. Vervolgens melden bij de bode die bij aanvang ons binnenriep ook als "de zaak van <mijn achternaam> VS <achternamen vd artsen>"
Bij binnenkomst zit het voltallige college op een verhoging en de stemming was ook wel echt heel ernstig, officieel. Ik denk dat ik stiekem toch iets meer intercollegiaal-achtige stemming tussen de artsen had verwacht maar daar was absoluut geen sprake van, er was echt een duidelijk verschil in "machtspositie" bij gebrek aan een beter woord. 1 van de aangeklaagde artsen begon redelijk belerend te spreken tegen een lid in het college ("ja, dat weet u toch wel?") En dat werd echt genadeloos afgestraft. ("Ik zou het niet weten, ik heb nog nooit buprenorfinepleisters in gezet bij spierpijn. Leg het me maar uit.")

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:19

Het zou ook niet best zijn als het college intercollegiaal amicaal zou zijn met de beklaagden, dan voel je je als klager direct als buitenstaander al 2-0 achterstaan.

Leerzame uitspraken worden naast de al genoemde publicaties ook nog gepubliceerd en uitgebreider toegelicht in Medisch Contact. Die blijven in de medische wereld niet onopgemerkt. Deze uitspraak verwacht ik daar eigenlijk wel terug te zien gezien het belang van een goed systeem voor analyse van calamiteiten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:28

secricible schreef:
_San87_ schreef:
Wat ik me nog afvraag, misschien is dat al wel verteld, maar krijg je ook een officiële uitspraak zoals bij een normale rechtbank? En dus ook de uitspraak op papier met de daarbij behorende afwegingen, e.d.?

Het is inderdaad gewone rechtspraak, met wat kantvoorwaarden. De voorzitter van het college heeft ook een functie als rechter (gehad).
Ik wist ook dat het formeel zou zijn, maar alsnog maakte het indruk. Een streng beveiligde rechtbank in. Vervolgens melden bij de bode die bij aanvang ons binnenriep ook als "de zaak van <mijn achternaam> VS <achternamen vd artsen>"
Bij binnenkomst zit het voltallige college op een verhoging en de stemming was ook wel echt heel ernstig, officieel. Ik denk dat ik stiekem toch iets meer intercollegiaal-achtige stemming tussen de artsen had verwacht maar daar was absoluut geen sprake van, er was echt een duidelijk verschil in "machtspositie" bij gebrek aan een beter woord. 1 van de aangeklaagde artsen begon redelijk belerend te spreken tegen een lid in het college ("ja, dat weet u toch wel?") En dat werd echt genadeloos afgestraft. ("Ik zou het niet weten, ik heb nog nooit buprenorfinepleisters in gezet bij spierpijn. Leg het me maar uit.")

Bedankt voor je toelichting. Interessant te lezen dat het eigenlijk gewoon een echte rechtbank is. En dus ook een duidelijke hiërarchie. Ik denk dat dat ook wel moet, om wat Gomir zegt inderdaad.

Gezien je opmerking tussen haakjes ga ik er vanuit dat buprenorfinepleisters verre van een normale stap bij spierpijn is :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:31

Buprenorfine is een opiaat, morfine. Niet echt gangbaar bij spierpijn nee.. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 19:33

Ja, zoiets dacht ik al ja :D.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 19:35

Het is een vorm van morfine... dat heb ik nog nooit gehad voor spierpijn iig.
Waar het nu om ging is dat het op z'n minst dubieus is volgens de richtlijn.
Oraal heeft altijd de voorkeur. Pleisters zijn continue lage afgifte terwijl de HA uit ging van pijnaanvallen. En bij acute pijn is een pleister ook off-label. Dus de vraag was vooral waarom de keuze voor specifiek dit middel obv de richtlijnen. Het antwoord was me niet erg duidelijk overigens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:00

En waarom je nog steeds aan spierpijn denkt en niet aan verder onderzoek/beeldvorming als je zulke medicatie nodig hebt om te pijn houdbaar te houden en steeds verergert :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:22

Klinkt een beetje als met een kluitje in het riet gestuurd worden. Maar die arme man moet toch vreselijke pijn gehad hebben als ik dat zo hoor....? Kon die dat zo goed verbijten dan dat de dokter niet verder ging kijken...?

En krijg je niet meer klachten gaandeweg dan alleen die "spierpijn"....?

Ik vind het echt zo'n.... ojee ik wou hartverscheurende situatie zeggen.... maarja dat is wel treffend eigenlijk -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:11

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 22:28

Suzanne F. schreef:
Toevallig las ik net dit artikel over tuchtrecht: https://nos.nl/l/2553770

ik las hem ook toevallig toen ik net met mijn zwager zat te bellen. Ik merk dat ik er een heel dubbel gevoel bij heb.

Enerzijds snap ik het. Ik heb tuchtklachten langs zien komen omdat er een datum verkeerd op een brief stond. Dit vond ik ook een pareltje: https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... O_2024_110
Een man die klaagde omdat de huisarts hem verdoofde bij het uittrekken van een splinter.

Tussen de regels door lees je al dat dit puur een stuk treiteren is van de patiënt naar de arts. Ook in de psychiatrie hoor je dat vaak, procederen om het procederen. Ik denk echt dat daar iets aan mag gebeuren.

Dit soort klachten worden vrijwel altijd kennelijk ongegrond verklaard. Maar de arts moet daar wel al een verweer voor schrijven e.d.

Anderzijds denk ik ook (ook bij dit soort casussen), je weet toch dat je goed gehandeld hebt en dat het door een hoepeltje springen is? Wat maakt dat het je dan in dat soort casussen ook zou laten raken?

Het feit dat het gevoeld wordt als straffen vind ik bijzonder. De keren dat een arts er echt op gestraft wordt, in de vorm van een geld- of schorsingsstraf is er ook echt serieuze strond aan de knikker. Ik hoor juist vaak dat mensen de simpele waarschuwing of berisping als te min ervaren (aan de patient kant).

Heel diep van binnen vraag ik me af of er niet ook sprake is van aantasting in aanzien. Dat, en daarnaast het feit dat je als arts in essentie wil helpen. Als je een tuchtklacht krijgt raakt dat dus je als persoon. Kun je dat lostrekken en zien op een professionele basis?

Als laatste vind ik dat er echt heel weinig oog is voor de klagende partij. Er zal ongetwijfeld een hele kudde aan onzinnige klachten zijn. Maar er is ook een hele hoop klachten gewoon omdat een patiënt niet gehoord is, of omdat er gewoon grove fouten zijn gemaakt. Als ik het op mezelf betrek. Ik vind het heel naar dat ze hier doorheen moeten. Ik weet echt dat het ruk is en een hoop stress geeft, maar alle artikelen over hoe zielig de artsen zijn dat ze voor de tuchtrechter moeten komen geven echt 0 aandacht aan hoe ellendig de andere kant zich moet voelen en wat voor schrijnende situaties er langs komen.

Ik zou het heel vervelend vinden als een tuchtklacht via een klachtenprocedure moet lopen. Het feit dat je eerst met een arts gedwongen in gesprek moet zonder goede mediation vind ik echt helemaal niks. Ik zou wel voorstander zijn dat het voorgesprek in een tuchtzaak meer aandacht krijgt en minder vrijblijvend is. In bijna alle klachten is er nu geen sprake geweest van een vooronderzoek, ik vraag me af of daar winst op te halen is.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:31

Wauw! Wat vreselijk knap hoe je dat allemaal hebt aangepakt.

Wat goed te lezen dat ze toch wel het vuur aan de schenen gelegd kregen zeg zoals die arts over die pleisters zei van: leg het me maar uit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:11

secricible schreef:
Suzanne F. schreef:
Toevallig las ik net dit artikel over tuchtrecht: https://nos.nl/l/2553770

ik las hem ook toevallig toen ik net met mijn zwager zat te bellen. Ik merk dat ik er een heel dubbel gevoel bij heb.

Enerzijds snap ik het. Ik heb tuchtklachten langs zien komen omdat er een datum verkeerd op een brief stond. Dit vond ik ook een pareltje: https://tuchtrecht.overheid.nl/zoeken/r ... O_2024_110
Een man die klaagde omdat de huisarts hem verdoofde bij het uittrekken van een splinter.

Tussen de regels door lees je al dat dit puur een stuk treiteren is van de patiënt naar de arts. Ook in de psychiatrie hoor je dat vaak, procederen om het procederen. Ik denk echt dat daar iets aan mag gebeuren.

Dit soort klachten worden vrijwel altijd kennelijk ongegrond verklaard. Maar de arts moet daar wel al een verweer voor schrijven e.d.

Anderzijds denk ik ook (ook bij dit soort casussen), je weet toch dat je goed gehandeld hebt en dat het door een hoepeltje springen is? Wat maakt dat het je dan in dat soort casussen ook zou laten raken?

Het feit dat het gevoeld wordt als straffen vind ik bijzonder. De keren dat een arts er echt op gestraft wordt, in de vorm van een geld- of schorsingsstraf is er ook echt serieuze strond aan de knikker. Ik hoor juist vaak dat mensen de simpele waarschuwing of berisping als te min ervaren (aan de patient kant).

Heel diep van binnen vraag ik me af of er niet ook sprake is van aantasting in aanzien. Dat, en daarnaast het feit dat je als arts in essentie wil helpen. Als je een tuchtklacht krijgt raakt dat dus je als persoon. Kun je dat lostrekken en zien op een professionele basis?

Ik denk het wel, blijkbaar is het voor veel artsen echt een doodzonde om een klacht te krijgen.
Het ligt er ook aan in welke setting ze werken; in de forensische psychiatrie krijgen ze meermaals per jaar klachten en dan ‘wen’ je er ook aan en zorg je dat je dossier ten alle tijden op orde is.
Daar schort het wel vaak aan, fatsoenlijke dossiervorming, op alle vlakken in de zorg.
Maar als je dossier op orde is en je doet niet al te gekke dingen lijkt me dat je niks te vrezen hebt van de tuchtraad.
Ben zelf paramedicus en het lijkt me ook echt verschrikkelijk, gelukkig nooit meegemaakt.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 00:30

Ik vind het echt enorm goed dat jij jezelf in deze vrij emotionele zaak zò goed hebt kunnen verwoorden en dat de artsen er een zooitje van maakten. Chapeau! _/-\o_

Daarnaast vind ik dit onderwerp zelf wel enorm dubbel. Omdat ik persoonlijk weet hoe je als verpleegkundige, arts of andere zorgverlener soms met een schietschijf op je rug rond loopt voor bepaalde families/patiënten. De patiënten categorie en hun families zijn in deze tijd veel mondiger tot aan het agressieve aan toe. Opkomen voor jezelf heb ik zeker geen problemen mee, maar om de haverklap bedreigingen krijgen om ons, de arts of andere paramedici of zorgverleners voor het tuchtrecht te slepen doet soms wel wat met ons. Als ik voor mijzelf spreek, als verpleegkundige in het ziekenhuis moet ik mijzelf in het dossier zò indekken, verantwoorden en precies beschrijven wat een patiënt of ikzelf in exacte woorden gezegd heb.

Want als deze categorie het ergens niet mee eens is, komt de bedreiging op tafel. Denk hierbij aan het stoppen van de behandeling gezien geen medische vooruitgang en op korte termijn overlijden.

Desalniettemin vind ik een zaak als deze ook wel interessant om mee te lezen vanuit de kant van de patiënt/nabestaande.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 08:28

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:42

Goedemorgen, artikel net gelezen. Best een aardige weergave, maar ik vind het met name te aardig voor de artsen. Geen calamiteit melden is niet alleen respectloos, het is onprofessioneel en zeker tuchtwaardig.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:42

Ik vind het zo dapper van je, maar ook heftig om te lezen. Mijn schoonvader heeft dezelfde klachten gehad en die is wel met spoed opgenomen en daardoor is hij er nog. Heel veel sterkte,

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:43

Dit komt wel even binnen hoor.
Door wat voor nachtmerrie zijn jullie gegaan…
Hoe gaat het met je?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:06

Nu ik dat stuk gelezen heb, is het mij duidelijk wat er precies gebeurd is. Wat zijn jullie door een vreselijke tijd gegaan

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:18

Ik lees al een tijdjes stilletjes mee en kon de juiste woorden niet vinden.

Vanochtend stond jouw verhaal ook in de stentor. Ik vond het netjes opgeschreven. Wat heb je het enorm knap gedaan, respect! Het kan niet anders dan dat dit een leerschool voor anderen moet zijn geweest en worden.

Ik hoop dat je het hoofdstuk snel kunt afsluiten en verder kunt met je verwerking.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 09:53

Achterom schreef:
Goedemorgen, artikel net gelezen. Best een aardige weergave, maar ik vind het met name te aardig voor de artsen. Geen calamiteit melden is niet alleen respectloos, het is onprofessioneel en zeker tuchtwaardig.

Deze komt letterlijk uit mijn pleitnota, dus ik snap hem wel. Daarin zei ik

"De zorgaanbieder had een wettelijke verantwoordelijkheid om dit incident te melden en grondig te onderzoeken. Dat dit niet is gebeurd, getuigt van een gebrek aan respect voor mijn man, onze familie, en het zorgsysteem dat moet leren van fouten."

Ondertussen explodeert de boel hier een beetje. Dat was niet echt de intentie merk ik, de verslaggever had het ook over een "klein artikeltje over de zitting" maar het staat hier 2 pagina groot in de gelderlander met een verwijzing op de voorpagina. In een dorp van 1200 man zorgt dat voor wat opschudding...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:57

Ik heb in stilte meegelezen. Mijn respect en waardering hoe je dit hebt opgepakt.
Ik ben wel benieuwd hoe jij naar het artikel in de Gelderlander kijkt. Wat vind je ervan?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:59

secricible schreef:
Achterom schreef:

Deze komt letterlijk uit mijn pleitnota, dus ik snap hem wel. Daarin zei ik

"De zorgaanbieder had een wettelijke verantwoordelijkheid om dit incident te melden en grondig te onderzoeken. Dat dit niet is gebeurd, getuigt van een gebrek aan respect voor mijn man, onze familie, en het zorgsysteem dat moet leren van fouten."

Ondertussen explodeert de boel hier een beetje. Dat was niet echt de intentie merk ik, de verslaggever had het ook over een "klein artikeltje over de zitting" maar het staat hier 2 pagina groot in de gelderlander met een verwijzing op de voorpagina. In een dorp van 1200 man zorgt dat voor wat opschudding...

Is dat niet een beetje inherent aan het vak journalisme? En hoe sta je er nu tegenover om alsnog met de journalist te gaan praten?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:02

Oh dat lijkt me lastig, secrible. In zo'n klein dorp gaat het hard, ja. Hopelijk geen vervelende reacties voor jou.
Ik ga wel mee met achterom dat het wat mild is richting de artsen en er paar zinnen die ik jou heb zien schrijven in hadden gemogen om juist te onderstrepen wat nu de reden voor de klacht was. Dus sowieso de melding achteraf. Maar het gedeelte over jullie gezin maakt het zo duidelijk. Ook zo vaak langs moeten gaan, wat ik bij vrouwen vaak zie, wat dan als stress ofzo wordt afgedaan.
Bizar hoe het gegaan is, een gezonde man met zulke klachten die maar rond moet blijven vragen voor hulp.
Hoe denk jij over het artikel zelf?

Soms denk je dat mensen die amper bij artsen komen makkelijk weggestuurd worden in het begin. Om het eerst maar aan te kijken, terwijl het al bijzonder is dat die mensen überhaupt naar de huisarts gaan.