No-Buy-January

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 12:24

Altijd is het goed om minder uit te geven dan er binnenkomt en je zal er inderdaad niet aan ontkomen af en toe spaargeld te moeten aanspreken (een andere auto of groot onderhoud aan je huis betalen de meeste niet van hun (die maand binnenkomende) salaris.
Maar is die bijv 100 euro die je per maand aan spaargeld overhoudt wel genoeg om opkomende grote aankopen/onderhoud (makkelijk) te kunnen opvangen.

Ik kan mij heerlijk verwennen met dagelijks broodjes van de duurste bakker en 100 euro in de maand overhouden, dan heb ik het op korte termijn goed gedaan.
Maar als over 2 jaar ik een andere auto nodig hebt en mijn CV houdt ermee op, dan kan het zijn dat mijn spaargeld niet toereikend is en sla ik mijzelf voor mijn hoofd dat ik niet gewoon thuis mijn boterham had gesmeerd.

Weten wat je maandelijks weg moet zetten aan spaargeld is ook butgeteren, niet op micro basis. Maar weten hoeveel je kan gebruiken aan "fun aankopen" is belangrijk.

foxy80

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:13

Ik ben gisteren braaf geweest. Zelf frieten gesneden en gebakken ipv naar frituur te hollen. Werkt prima en nog sneller ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:40

De bench is geïnstalleerd. Ik wil nog wel mijn vader er naar laten kijken voordat Winter er de nacht in doorbrengt, maar ik verwacht dat het zo veilig is. Hij ligt op 2 balkjes en dus een touw naar het plafond.

Voor: ´
Afbeelding

Na optie 1:
Afbeelding
Hond wat zichtbaarder: https://boktimg.nl/img/m/2JiblS.jpg

Na optie 2:
Afbeelding

Helaas onvoldoende ruimte om haar zelf in te laten stappen, uit kan ze bij optie 2 wel.

Ooit gaat deze muur met nette houten platen geïsoleerd worden. Dit was ooit een probeersel om te kijken of het zou werken, en dat doet het, maar sindsdien is het project gestrand. Echter niet deze maand, want dat formaat hout heb ik niet op voorraad, noch de gewenste verf.

De slaapzolder daarentegen is helemaal gratis. De schroeven kwamen uit het potje restschroeven (gedeeltelijk al eens gebruikt), net als de gebruikte hoekprofielen. De plaat is van mijn oude computerbureau die ontmanteld in de schuur van mijn ouders stond. De bench heb ik ondertussen bijna 10 jaar, zij is hond 4 bij ons die er gebruik van maakt, en kwam oorspronkelijk van de weggeefhoek omdat diens hond door de bodem gegraven had. Je kan bij optie 2 ook de plank zien waarmee we dat opgelost hebben, want daar ligt de bench op zijn zij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:52

Ik budgetteer ook niet, maar weet wel wat ik ongeveer uit kan geven. Morgen gaan de servicekosten er nog af en dan heb ik tot mijn volgende salaris geen vaste lasten meer. Dus afgezien van de boodschappen en mijn schoonmaakster zou ik dat geld aan fun-uitgaven kunnen besteden.
Het beste zou zijn om direct het overschot naar de spaarrekening over te maken, maar ik heb graag wat reserve.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:53

cobiie schreef:
Altijd is het goed om minder uit te geven dan er binnenkomt en je zal er inderdaad niet aan ontkomen af en toe spaargeld te moeten aanspreken (een andere auto of groot onderhoud aan je huis betalen de meeste niet van hun (die maand binnenkomende) salaris.
Maar is die bijv 100 euro die je per maand aan spaargeld overhoudt wel genoeg om opkomende grote aankopen/onderhoud (makkelijk) te kunnen opvangen.

Ik kan mij heerlijk verwennen met dagelijks broodjes van de duurste bakker en 100 euro in de maand overhouden, dan heb ik het op korte termijn goed gedaan.
Maar als over 2 jaar ik een andere auto nodig hebt en mijn CV houdt ermee op, dan kan het zijn dat mijn spaargeld niet toereikend is en sla ik mijzelf voor mijn hoofd dat ik niet gewoon thuis mijn boterham had gesmeerd.

Weten wat je maandelijks weg moet zetten aan spaargeld is ook butgeteren, niet op micro basis. Maar weten hoeveel je kan gebruiken aan "fun aankopen" is belangrijk.

Ik spaar niet maandelijks, dat lukt niet. Ik spaar af en toe en budgetteer dat niet.

Heb net eens op Butlon gekeken, maar sorry, dingen die echt maanden over datum zijn nog durven te verkopen, dat gaat mij te ver. Het gaat dan niet eens om gedroogde dingen als kruiden, maar om diepvriesprodukten zoals ijs. Als je het zelf al in de diepvries hebt, dan kun je het proeven of het nog goed is, maar hier nog voor betalen? Nee, dat doe ik niet.
Dan bespaar ik daar maar niet op, dit gaat me te ver.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:58

Ik had helaas een hele dure maand met de afrekening van een extra afvoer van de dakkapel en de grote beurt van de scooter. Dus niet grappig.
Ik ga wel voor No Buy February.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:59

Dat zijn gewoon dingen die je niet kan tegenhouden. Voordeel is dat het nuttig is en dat je datzelfde geld niet kan uitgeven aan onnodige dingen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:20

Vandaag dus mijn verjaardag, net bij de bakker mini gebakjes gehaald voor bij de koffie op stal. Zo’n doosje was gewoon 6 euro duurder dan vorig jaar maar wel erg lekker. Die koffie momentjes zijn voor mij erg belangrijk omdat ik niet meer kan werken, dus zo’n traktatie hoort er dan toch bij.

Zondag visite thuis, dus dat hakt er ook nog in.

Dit topic maakt me wel weer bewust van de impulsaankopen.
Ik was mijn pony aan het longeren met mijn bitloos hoofdstel en daar zit best wel een lelijke frontriem aan. De verleiding is groot om een andere te kopen. Maar de afspraak met mijzelf van geen impulsaankopen maakt toch dat ik het maar met deze lelijke frontriem blijf doen. Pony gaat er natuurlijk niet anders door lopen en heeft er geen hinder van

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:11

Suzanne F. schreef:
Ik had helaas een hele dure maand met de afrekening van een extra afvoer van de dakkapel en de grote beurt van de scooter. Dus niet grappig.
Ik ga wel voor No Buy February.

Dat soort uitgaves vallen bij de meeste mensen onder uitzonderingen van een no buy. Maar ik kan mij voorstellen dat het rot is einde van de maand je bankafschrift te zien en zien dat er toch zoveel afgeschreven is ondanks een no buy maand.

No buy febr is dan weer fijn om de rekening weer wat aan te vullen/minder leeg te trekken.
Ik doe volgende maand ook met je mee. *D

Mizora, mooie oplossing.

Tiwi, gefeliciteerd met je verjaardag.

Top dat je bewust nagedacht hebt over de frontriem. Sta je op een grote pensionstal? Misschien heeft stalgenoot nog wel een frontriem over?

Hier gaat de no buy goed.
De taarten voor de visite die dit weekend komen kan ik betalen via de gespaarde punten bij de bakker. Het is een sigaar uit eigen doos natuurlijk, want je betaald dus te veel voor de normale aankopen daar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:34

No buy gaat toch puur over aankopen die je kan vermijden. Onderhoud, medicijnen, vervangen van iets dat kapot gaat: dat moet gewoon kunnen. Wel natuurlijk even nadenken of de nieuwe aanschaf goedkoper kan, maar dan nog.

Ik ben verleden maand expres de medicijnkast in Kruidvat in NL gaan aanvullen ipv bij de apotheek in BE. Scheelt toch ook weer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:58

Ik heb me weer uitgeschreven van een zwik nieuwsbrieven, scheelt mail en prikkels.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:09

Hier nog niets gekocht, op een mitella band na, maandag aan mijn had geopereerd (poging gedaan om het gat te dichten ;) ) Ik heb er gewoon een bewustzijn op en dat werkt eigenlijk al heel goed. Wel erg hoeveel je onbewust dan koopt hè!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:11

Ondanks mijn bijna uitschuiver gisteren hier ook nog "clean".

Dingen die gewoon betaald moeten worden, reken ik niet mee. Ik ga bijvoorbeeld niet bezuinigen op medicatie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:51

Prairy schreef:
Ik heb me weer uitgeschreven van een zwik nieuwsbrieven, scheelt mail en prikkels.

Ik ook, maar het rare is dat 4endurance.eu ondanks uitschrijven gewoon nog stuurt. Ben ik niet happy mee. 1 bestelling gedaan en wil niet dagelijks die onzin (sowieso niet).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 19:04

germie schreef:
Prairy schreef:

Ik ook, maar het rare is dat 4endurance.eu ondanks uitschrijven gewoon nog stuurt. Ben ik niet happy mee. 1 bestelling gedaan en wil niet dagelijks die onzin (sowieso niet).

Mailtje sturen dat je ze nog één kans geeft om je gegevens te verwijderen, en dat je anders melding gaat maken bij de autoriteit persoonsgegevens. Meestal zijn ze dan ineens heel snel.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 22:54

Geen afhaal Mac Donalds na het schaatsen, maar gewoon thuis geluncht. Ik ben tevreden

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:23

Hier gisterenavond weer uit de vriezer gekookt ipv bij de supermarkt te stoppen en weer gratis op straat bij ziekenhuis geparkeerd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:31

Vanmorgen voor 20 euro aan statiegeld terug gebracht…
Helaas heeft de schoonmaakster wel gisteren m’n wattenpotje en zeeppompje kapot laten vallen maar besloten voor een kwamtumpje te gaan ipv voor weer pip studio :)

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:27

Goed bezig allemaal!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:08

Alja schreef:
Vanmorgen voor 20 euro aan statiegeld terug gebracht…
Helaas heeft de schoonmaakster wel gisteren m’n wattenpotje en zeeppompje kapot laten vallen maar besloten voor een kwamtumpje te gaan ipv voor weer pip studio :)

Kringloop eens testen? Voor huishoudelijke bakjes en potjes en porselein onverslaanbaar qua prijs :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:27

Hier gefaald, nou ja, ook niet. Ik heb 2 vliegtickets geboekt in minder dan 24 uur. Nu is het zo dat Cyprus al gepland stond om te boeken in december, maar m'n reisgenoot het liet afweten opeens.
En weer naar Azie was al min of meer afgesproken en dus gebudgetteerd, en als dan de vliegtickets gunstig zijn, dan moet je ook toeslaan. Ik boek nooit 11 maanden van te voren al zeg maar.

Maar goed, verder nog wat nieuwsbrieven uitgeschreven ook al kwamen ze al in de spam terecht. Vanavond geen eten afgehaald wat ik wel vaak op vrijdagavond doe, en ik heb de Action overgeslagen vandaag tijdens mijn bezoek aan de Aldi (Action zit er bijna naast).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:35

Mooi vooruitzicht een lekker reisje!

Hier bij de boodschappen bijna volledig aan het lijstje gehouden en wat mooie aanbiedingen gescoord.
Verder nog niks non-food gekocht.
De kinderen gingen met een tegoedbon de speelgoedwinkel in, ik moest een stuk verderop parkeren. Afspraak was dat ze alleen dat ene leuke mochten kopen wat ze op het oog hadden. Ging niet door dus via de app werd gesmeekt om iets anders maar dat mocht van mij niet, werd mij niet in dank afgenomen kan ik je vertellen :') maar het is gelukt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:27

Hier ook nog steeds geen geld uitgegeven aan dingen die niet op mijn 'mag wel' lijstje staan :D.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:36

Oh vreselijk wat is dit moeilijk.
Deken van paardlief kapot. Even tijdelijk een andere opgelegd in de hoop deze nog te maken maar hij heeft scheuren en ik denk dattie dus niet meer waterdicht is. Ik heb voor allebei mn paarden nieuwe dekens klaarliggen van het merk dat hen beiden heel goed past. Zulke fijne dekens. Die tijdelijke deken lag na 4 uur al half onder zn buik en beenriempje los. Dus die gaat weg. Vandaag toch maar zn nieuwe deken opgelegd en dan krijg ik gelijk het gebrek dat ik nu nog maar 1 dekentje heb staan en ik kan dus bijna nergens meer aan dat merk komen!
Nu vond ik er nog 1, juiste maat en dikte. Heb toch gekocht.. .
Ergens baal ik ervan, want sparen verdorie!
Ergens denk ik dan altijd: maar deze dekens zijn bijna niet meer te krijgen, pakken wat je pakken kunt! Maar sparen.....

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:42

Ik vind het ook super lastig, maar tot nu toe gelukt
Ook dit jaar de supermarkt nog weten te vermijden.. alles uit de voorraad.

Helaas zal dat morgen wel gaan gebeuren, ik ben door de melk heen.. en zonder melk geen koffie.

Dus vannacht (want werken) maak ik een weekmenu, en doe ik morgen een rondje voorraad, kijken wat er van de lijst af kan.

Ik kreeg de vraag of ik mijn bol.com select wou verlengen.. en ik heb het niet gedaan. Ik denk altijd, ach geen verzendkosten, en dat maakt de koop drempel er niet hoger op.

Helemaal no buy zal het niet worden. Ik heb vandaag gehoord dat we een land hebben om de paarden in eigen beheer te houden. Dus ik heb wel eea nodig vrees ik.