Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:22

Ja klopt, cipres is ook een conifeer achtig meen ik....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:43

Er zijn heel veel soorten coniferen; mooi en lelijk. Ze vormen wel een mooie beschutting voor vogels en o.a. egels. En je hebt onder geen last van onkruid.
Het nadeel van coniferen is dat ze veel water nodig zijn en daardoor je tuin verdrogen.
Hier gaan er dit jaar een rij uit. De tuin is veel te droog.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 19:45

Ik dacht dat ik een Bonte Wikke had staan maar het is een Voeder Wikke. Zag er net een Akkerhommel op zitten <3
Afbeelding

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:31

Dems75: en bijvoorbeeld laurier? Eventueel Portugese laurier hoewel natuurlijk niet inheems. Aucuba is ook groenblijvend. Of liguster, vuurdoorn, kardinaalsmuts, choisya

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:29

Wilde liguster blijft grotendeels wintergroen, zeker nu met die milde winters en je kan hem smal houden door ze in de gewenste vorm te snoeien.

dems75

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:04

Thanks allen voor de tips! Ik ga me eens inlezen!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 20:45

Ik ben al een tijdlang een stille, maar geinteresseerde meelezer! Onze tuin is helemaal niet ingericht met het idee om inheems te tuinieren (vooral leuke kleurtjes en makkelijk te onderhouden..), maar ik heb een hoekje over, waar best wel iets inheems mag staan!

De vorige bewoners van ons huis hadden een (half lege) hoek met eigenlijk voornamelijk hortensias. De 2 kleine planten zijn toen kapot geplast door onze (toen nog) pup :') .
Vorig jaar heb ik een flink deel tegels uit de tuin getrokken en (sorry #) ) een stuk kunstgras gelegd ivm met 2 jonge kinderen. Wel heb ik heel wat extra plantjes geplant, waaronder vinca major en een strook lavendel. Ook nog een strook met andere paars en roze bloemetjes, maar hiervan weet ik de naam zo niet.
De vlinderstruik die is komen aanwaaien (letterlijk) heb ik verplant en die lijkt niet kapot te krijgen te zijn (wortel half doormidden moeten halen met verplanten, maar diezelfde zomer stond ie weer mooi in bloei!)

Alles groeit en bloeit dus zeer goed! Dus de grond lijkt vruchtbaar genoeg. Er zitten wel flink wat grote kiezels in de grond.
Het is voor een groot deel van het jaar wel een donker hoekje, maar in de zomer krijgt het wel best wat zon.

Maar wat nou te doen met dit (kleine) kale hoekje? Ivm direct tegen de schutting is een boompje niet echt handig. Het is direct naast de vlinderstruik, daarnaast staat de hortensia.
Wat zouden jullie doen?
Afbeelding

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 22:40

Een leuke bodembedekker? Of een (doornloos) fruitstruikje?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 23:22

Je kan een wilde bosrank (Clematis vitalba) in de schutting laten groeien. Die krijgt mooi witte bloemetjes en zilverachtig zaadpluis.

Een hulst of een wilde roos kan ook. Al zou een roos misschien beter bloeien in de zon.

Als onderbegroeiing kan er van alles. Salomonszegel of longkruid zou het goed doen. En je kan ook bosanemoon planten. Die bloeit dan vroeg in de lente voor de andere planten het overnemen. Zo heb je drie lagen inheemse beplanting op een klein oppervlak.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 00:16

Wat een heerlijk topic is dit! Zolala, jouw foto's maken mij enthousiast om iets met mijn zeer grijze balkon te gaan doen <3

Ik wil graag een balkontuin maken. Ik heb al verse kruiden (de Italiaanse mikmak van de intratuin) + een ontplofte salie plant, een frambozenstruik van een stekje van een vriendin, een mini vijgenboompje en een zeer twijfelachtige jasmijn struik. Hebben jullie tips voor wat hogere planten/bloemen die het goed doen een balkon met veel zon en in de wind? Ik dacht in ieder geval aan een groeirek voor de jasmijnstruik, als hij weer tot leven komt.

En wat voor potten hebben jullie op stenen/balkonnen staan?

@ImkeTarek, ik weet niet goed wat je daar kunt plaatsen, maar wilde wel zeggen dat ik blij word van jouw onverwoestbare vlinderstruik :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:02

xIrlijn, ik heb in ieder geval voor het gewicht alleen kunststof bakken en potten staan.
Voor het inheems balkon heb ik in het najaar bij Gamma van die grote speciekuipen gehaald, die kosten geen drol en komen in verschillende vormen en maten. In zwart of wit. Ik heb gekozen voor de zwarte rechthoekige, ik dacht 65L / 70cm x 35cm. Die waren iets van €8.

Ik heb eerst nagekeken wat het standaard maximale gewicht is voor balkons, en vuistregel is ca. 250kg per m² (rekening houdend met zowel bakken + (natte) aarde als personen en meubels. Omdat op dit balkon geen zitje is, en alleen ik er ooit kom, kan ik er dus vrij veel bakken op kwijt)

Op mijn andere balkon heb ik verschillende kunststof potten in terracotta kleur, in allerlei verschillende maten. Besteld via o.a. Bol, daar vond ik voordelige sets van 3 of 5.

Is jouw balkon op het zuiden of westen?

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:47

Zolala slim om vanwege het gewicht voor kunststof te kiezen. Het verbaasde me de eerste keer hoe zwaar bakken met natte aarde zijn! (Zijn ook al meermaals vanaf de balkonrand naar beneden gekletterd :') ). Al blijf ik echte terracotta of donkerblauw geglazuurd het mooist vinden, maar dat komt dan ooit bij een eigen tuin. Goede tip van de Gamma.

Mijn balkon ligt op het westen. Momenteel vanaf 14:30 zon tot zonsondergang.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:26

Wat een fantastisch topic <3.

Ik word altijd diep ongelukkig als er tuinen afgeslacht worden voor tegels.

Die balkons hier ook. Ik geniet er echt van!!

Hier hebben we het tegenovergestelde gedaan.
We zijn nog lang niet klaar en zeker niet alles is inheems maar veel wel!

Voor van dit:

Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding
Afbeelding
Nog niet klaar. En zoals gezegd niet alles inheems. De aanbellen wil ik achter de bomen hebben. Daar zijn nu nog 2 lege vlakken. En dan maagdenpalm op de bodem en wellicht nog iets kleins tussen de boompjes. Tips zijn welkom :D

Edit op deze foto duidelijker:

Afbeelding

Edit 2 :P leuk om te zien dat de overburen in de tussentijd hun tuin ook aangepakt hebben. :D

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 19:35

Zo. Wat een verschil. Mooi aangelegd zeg.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 07:57

Wat een verschil Saul! <3

Ik vind het er altijd zo triest uit zien die grintbakvoortuinen %)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:46

Dat is precies waarom ik dit topic graag meelees, als tegenhanger van de tegeltuinen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 08:49

Ja idem! Heel mooi ook die transformatie hierboven <3

Ik word soms een beetje triest als ik het algemene tuinen-topic lees. Geweldig om hier dan zelfs kleine balkonnetjes te zien transformeren naar een groen plekje!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:18

Wat een mooie leiboompjes, Saul <3
Ik lees al een poosje mee in je eigen topic, en griezelde gewoon van dat grijze limbo aan de voorkant.
Dit ziet er zóveel vriendelijker en warmer uit!

Lucia88 schreef:
Dat is precies waarom ik dit topic graag meelees, als tegenhanger van de tegeltuinen!

Precies dat, ja!
Ook bij mij is het intussen een stuk leuker om bezig te zijn in mijn keuken, met uitzicht op dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is elke dag gewoon zoveel te zien :D
De klimop stek tegen de 'voerboom' gaat nu ook hard. Ik hoop echt dat het die hele tak gaat begroeien,
zodat ik uiteindelijk een wintergroene boom heb staan :)
Afbeelding

En dit zijn mijn twee favorieten-van-het-moment (want nieuw):
Struikklimop - waarvan ik hoop dat het een grote bos wordt, en Robertskruid. Zo schattig.

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 09:50

Jis_ schreef:

Wat ben jij vriendelijk.

Ik noem het begraafplaatsen of grafzerk tuinen :=

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 10:02

Welkom nieuwkomers! :wave: Ik ben nog steeds blij dat ik dit topic heb gemaakt :D

@ImkeTarek, dat hoekje zou ik een bodembedekker in gooien, iets als Vinca minor, zodat het in de winter ook mooi bedekt is. En dan Koninginnekruid er tussen, die zie je in de winter niet maar komt in het voorjaar weer op en trekt de hele zomer enorm veel insecten.

@Saul, wat een enorme verbetering al _/-\o_ Ik snap echt niet dat er mensen zijn die zo'n mooi stuk tuin gewoon volstorten met grind, het is echt geen gezicht.

@Zolala, dat balkon gaat lekker zeg *\o/* Ik heb hier een tijdje terug ook Robertskruid neergezet, die is echt zo leuk.

Ik heb afgelopen weekend nog weer wat dingen gescoord op een plantenmarkt bij een inheemse kweker, waaronder Vingerhoedskruid. Maar eens kijken waar ik dat allemaal weer tussen ga proppen :Y)

Dit hoekje heb ik vorig jaar aangeplant, er zit 10 maanden tussen de foto's. Blij mee :j

Er staat Mannetjesvaren, Lievevrouwebedstro, Elfenbloem (niet inheems), Bosaardbei, Daslook, Bosanemoon en Boshyacint.

Afbeelding

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 10:03

Prairy schreef:
Jis_ schreef:

Wat ben jij vriendelijk.

Ik noem het begraafplaatsen of grafzerk tuinen :=

XXL kattenbakken :=

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:38

:))

Heel gaaf zolala! <3

Heel vreemde insect in het voortuintje, nog nooit gezien. Weet iemand wat het is?
Afbeelding

En ook een Kleine Wespenblok daar
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 21:44

Pop van een lieveheersbeestje :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:46

Wat leuk! Zei net al tegen mijn man het lijkt eigenlijk wel een pop. Die mag straks hard aan het werk want mijn vlinderstruik zit onder de bladluis :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:47

black_kelpie schreef:
Pop van een lieveheersbeestje :j

Ja, dat denk ik ook.