Esperanza schreef:Maar wat ik me serieus afvraag hé? Kunnen jullie dingen nog in perspectief zien? Ik heb daar soms echt wel eens moeite mee. Niet dat ik daarmee maar minder aan het milieu doe, maar ik vraag me soms wel af of dat wat ik doe überhaupt nut heeft.
Ik ben in Suriname geweest, Mexico en nu in Cuba. Daar lijkt geen mens zich druk te maken over het afval wat overal ligt. En dus zo ook de zee in waait, spoelt of whatever. Mensen hebben hier ook echt andere zorgen, qua bestaan, dus ik snap het aan de ene kant wel…. Maar jeetje, wat een hoop zou je kunnen doen als in deze landen alleen al afval opgehaald, gesorteerd en recycled zou worden.
CO2 is hier ook niet aan de orde en zoveel meer dingen niet. En als ik dus denk aan China. Dat land heeft zoveel schijt aan het milieu, de aarde is er voor hen om te gebruiken. En ze nemen echt in zoveel landen alles over. Als ik dat zie dan word ik wel eens moedeloos. Europa is zo’n f#cking klein vlekje op de aardbol…..
Niet dat het ons vrijpleit om niets te doen hoor, maar als Nederland zoveel miljard uitgeven om de temperatuur 0,000064 graden te laten dalen? Terwijl er mensen naar de voedselbank moeten…. Of bepaalde projecten subsidiëren voor de natuur, waardoor bijvoorbeeld boeren weg moeten, terwijl aan de andere kant als een jekko huizen bijgebouwd moeten worden… ik snap het gewoon niet. Hoeveel geld gaat er om in die wolfslobby? En de dierenhouders maar in het leed en op kosten jagen.
Heel cu maar ja, wij hebben de luxe om ons druk te kunnen maken over dat soort dingen.
Maar de fout die we maken is dat we denken dat we de wereld moeten verbeteren. Dat gaat niet lukken, dus maak je daar niet druk om maar doe wat wel binnen jouw grenzen mogelijk is.
Het is namelijk volstrekte b*llshit dat het te laat is of dat het onontkoombaar is.
Maar dat we een punt moeten maken van ophouden met fossiele energiedragers verbruiken, lijkt me redelijk duidelijk.