Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:56

verootjoo schreef:
Het is al bewezen dat overbevolking het probleem niet is. De wereld geeft genoeg om iedereen te voorzien.
Alleen de rijken nemen veel meer en vervuilen ook veel meer. En laat de rijken nou net ook minder kinderen krijgen. Naarmate de welvaart groeit, neemt het aantal kinderen af.
De rijkste 1% zorgt voor 80% van de vervuiling (zoiets, weet niet meer precies wat het was)

Dit inderdaad, maar dat blijven mensen structureel negeren :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:01

maar die 1% merkt niets van beperkingen, die gaan sowieso gewoon door. Daar staat op youtube nog wel ergens een documentaire over. En als dan blijkt dat 125 miljonairs evenveel uitstoten als een middelgroot land, tja, dan zie ik al helemaal niet waarom ik als kleine individu wat moet doen. Dan kunnen zeker de miljonairs wat doen zonder dat ze direct beperkt worden. Ik word wel beperkt als men vindt dat je niet meer in het ov mag stappen in de economy class, terwijl ik maar af en toe gebruik maak van dit type ov.
Een privejet ligt echt buiten het bereik (helaas).
https://www.oxfamnovib.nl/nieuws/carbon ... es-rapport

8nnemiek

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:10

Volgens die logica hoef je dus ook geen plastic meer uit het water te vissen. Ik ga mijn rietjes en flesjes maar gewoon in de beek gooien, want er zijn grote bedrijven in Azië die hele vrachtwagens in zee storten..
Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Vingerwijzen is makkelijk, whataboutism..
Alle beetjes helpen, zelfs al is het maar een stukje plastic uit de zee halen, of een keertje de fiets pakken in plaats van de auto.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:12

Wij als 'normale nederlanders' zitten misschien niet in die top 1%, maar wij zitten wel nog steeds in die groep westerlingen die meer uitstoten dan de wereld aan kan. Als iedereen zou leven zoals de gemiddelde nederlander zouden we 2,5 aardes nodig hebben ofzoiets toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:16

Earth overshoot day ligt voor Nederland ergens begin April dacht ik, dus dat zijn bijna 4 aardes :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:37

Ow oliebol, dan was ik nog optimistisch :')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:02

germie schreef:
maar die 1% merkt niets van beperkingen, die gaan sowieso gewoon door. Daar staat op youtube nog wel ergens een documentaire over. En als dan blijkt dat 125 miljonairs evenveel uitstoten als een middelgroot land, tja, dan zie ik al helemaal niet waarom ik als kleine individu wat moet doen. Dan kunnen zeker de miljonairs wat doen zonder dat ze direct beperkt worden. Ik word wel beperkt als men vindt dat je niet meer in het ov mag stappen in de economy class, terwijl ik maar af en toe gebruik maak van dit type ov.
Een privejet ligt echt buiten het bereik (helaas).
https://www.oxfamnovib.nl/nieuws/carbon ... es-rapport

Het lijkt me goed als hier planetair ook meer afspraken over worden vastgelegd. Van de zotte dat we naar een systeem gaan waar deze personen uit de wind blijven. Ben wel over het algemeen voor een efficiënter systeem (dus ook voor ons). Maar vind het pervers dat als je een zak met het geld hebt je buiten schot blijft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:52

Kan hier merken er altijd een hoop afgunst is naar de "rijken"

Rijken zijn overal de schuld van lijkt wel!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 18:02

Popstra schreef:

Waar lees je dit dan?

Ik ben me er namelijk ter dege van bewust dat ik zelf ook een rijke ben.

Edit: Ik lees het overigens alleen bij Germie maar die heeft geen klimaatstress.

De miljonairs die ik ken zijn zich overigens juist erg bewust van het klimaat en vliegen niet met privéjets de wereld over.
Maar misschien heeft ze het over de megamiljardairs die geld als water uit geven aan luxe oid, geen idee.

Maar het is een feit dat het rijke westen de derde wereld arm houdt en voor de meeste uitstoot zorgt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:41

JudithGigi schreef:
Wij als 'normale nederlanders' zitten misschien niet in die top 1%, maar wij zitten wel nog steeds in die groep westerlingen die meer uitstoten dan de wereld aan kan. Als iedereen zou leven zoals de gemiddelde nederlander zouden we 2,5 aardes nodig hebben ofzoiets toch?

Stille meelezer, maar deze deelde secricible net in het politiek topic:
https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i

Denk dat de meeste zich nog best vergissen wie er wereldwijd tot de 1-2% behoort.

Qua onderwerp: klimaatstress wil ik het bij mij nog niet noemen, maar ik word er wel ongemakkelijk van zo. Ik heb dan wel (misschien naief) veel vertrouwen in de wetenschap dat ik denk dat we wel slimme dingen kunnen verzinnen om onze uitstoot te beperken en dat ook makkelijker maakt voor de gemiddelde Nederlander etc. Anderzijds zie je toch wereldwijd meer regels rondom klimaat- en natuurbehoud...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:15

verootjoo schreef:
Popstra schreef:

Waar lees je dit dan?

Ik ben me er namelijk ter dege van bewust dat ik zelf ook een rijke ben.

Edit: Ik lees het overigens alleen bij Germie maar die heeft geen klimaatstress.

De miljonairs die ik ken zijn zich overigens juist erg bewust van het klimaat en vliegen niet met privéjets de wereld over.
Maar misschien heeft ze het over de megamiljardairs die geld als water uit geven aan luxe oid, geen idee.

Maar het is een feit dat het rijke westen de derde wereld arm houdt en voor de meeste uitstoot zorgt.

Germie heeft zoals aangegeven wel degelijk klimaatstress. Dus juist wel. En dat komt door moraalridders die dingen op willen leggen. Niet omdat ze zelf niets doet, er wordt juist heel veel gedaan. Maar er is een angst voor de wijzende vingertjes en die wijzende vingertjes doen zelf vervolgens niets of dingen die niet bij een ander passen, terwijl je moet kijken wat voor iemand werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:33

Popstra schreef:

Het is een feit dat de rijkste 1% zorgt voor uitstoot ten grote van 75% vanaf de onderkant.
Dat komt neer op zo‘n 26% van de totale belasting.

We hebben het hier niet over rijk in nederland vs arm in nederland. Maar zeer rijk in een westers land tov iemand in een ontwikkelingsland met geen toegang tot wat dan ook.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:37

Popstra schreef:

Ik heb best een grote afgunst voor de mega miljardairs die rijk zijn geworden door andere mensen uit te buiten en dan maar dingen gaan doen zoals ruimte reisjes maken :j

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:06

Maar wat ik me serieus afvraag hé? Kunnen jullie dingen nog in perspectief zien? Ik heb daar soms echt wel eens moeite mee. Niet dat ik daarmee maar minder aan het milieu doe, maar ik vraag me soms wel af of dat wat ik doe überhaupt nut heeft.

Ik ben in Suriname geweest, Mexico en nu in Cuba. Daar lijkt geen mens zich druk te maken over het afval wat overal ligt. En dus zo ook de zee in waait, spoelt of whatever. Mensen hebben hier ook echt andere zorgen, qua bestaan, dus ik snap het aan de ene kant wel…. Maar jeetje, wat een hoop zou je kunnen doen als in deze landen alleen al afval opgehaald, gesorteerd en recycled zou worden.

CO2 is hier ook niet aan de orde en zoveel meer dingen niet. En als ik dus denk aan China. Dat land heeft zoveel schijt aan het milieu, de aarde is er voor hen om te gebruiken. En ze nemen echt in zoveel landen alles over. Als ik dat zie dan word ik wel eens moedeloos. Europa is zo’n f#cking klein vlekje op de aardbol…..

Niet dat het ons vrijpleit om niets te doen hoor, maar als Nederland zoveel miljard uitgeven om de temperatuur 0,000064 graden te laten dalen? Terwijl er mensen naar de voedselbank moeten…. Of bepaalde projecten subsidiëren voor de natuur, waardoor bijvoorbeeld boeren weg moeten, terwijl aan de andere kant als een jekko huizen bijgebouwd moeten worden… ik snap het gewoon niet. Hoeveel geld gaat er om in die wolfslobby? En de dierenhouders maar in het leed en op kosten jagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:21

Esperanza schreef:
Maar wat ik me serieus afvraag hé? Kunnen jullie dingen nog in perspectief zien? Ik heb daar soms echt wel eens moeite mee. Niet dat ik daarmee maar minder aan het milieu doe, maar ik vraag me soms wel af of dat wat ik doe überhaupt nut heeft.

Ik ben in Suriname geweest, Mexico en nu in Cuba. Daar lijkt geen mens zich druk te maken over het afval wat overal ligt. En dus zo ook de zee in waait, spoelt of whatever. Mensen hebben hier ook echt andere zorgen, qua bestaan, dus ik snap het aan de ene kant wel…. Maar jeetje, wat een hoop zou je kunnen doen als in deze landen alleen al afval opgehaald, gesorteerd en recycled zou worden.

CO2 is hier ook niet aan de orde en zoveel meer dingen niet. En als ik dus denk aan China. Dat land heeft zoveel schijt aan het milieu, de aarde is er voor hen om te gebruiken. En ze nemen echt in zoveel landen alles over. Als ik dat zie dan word ik wel eens moedeloos. Europa is zo’n f#cking klein vlekje op de aardbol…..

Niet dat het ons vrijpleit om niets te doen hoor, maar als Nederland zoveel miljard uitgeven om de temperatuur 0,000064 graden te laten dalen? Terwijl er mensen naar de voedselbank moeten…. Of bepaalde projecten subsidiëren voor de natuur, waardoor bijvoorbeeld boeren weg moeten, terwijl aan de andere kant als een jekko huizen bijgebouwd moeten worden… ik snap het gewoon niet. Hoeveel geld gaat er om in die wolfslobby? En de dierenhouders maar in het leed en op kosten jagen.

Heel cu maar ja, wij hebben de luxe om ons druk te kunnen maken over dat soort dingen.

Maar de fout die we maken is dat we denken dat we de wereld moeten verbeteren. Dat gaat niet lukken, dus maak je daar niet druk om maar doe wat wel binnen jouw grenzen mogelijk is.

Het is namelijk volstrekte b*llshit dat het te laat is of dat het onontkoombaar is.
Maar dat we een punt moeten maken van ophouden met fossiele energiedragers verbruiken, lijkt me redelijk duidelijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:04

Het is helemaal niet dat mensen in zulke landen niets doen. In Tanzania mag je niet eens meer wegwerp plastic zakken invoeren, je krijgt ze daar ook niet. Dus daar zijn ze op sommige punten verder dan hier.

Maar het is natuurlijk wel waar dat statiegeld zelfs in Frankrijk nog niet is doorgedrongen. En wat er niet is, tja, dan zijn sommige dingen makkelijker.

Maar ook in landen waar mensen weinig tot niets hebben kun je natuurlijk eenvoudig dingen verbeteren. Op Curacao ligt het afval overal in de berm. En dit is gewoon een speciale gemeente van Nederland he. Door mensen op dat gebied op te voeden zou je eenvoudig verbetering kunnen krijgen op dat gebied. Het is alleen niet de taak van het gewone Nederlandse volk, maar van de overheden daar.
En als die zich nergens druk om maken, tja.

In Mexico is men al wel verder dan een paar jaar geleden overigens, je krijgt daar geen plastic zakken meer in de supermarkt. De gewone plastic zak is daar zelfs niet meer te koop. Alleen nog van die shoppers of linnen tasjes. Ook is men zich daar steeds meer bewust van te veel zout, vet, suiker, want dat staat al op de produkten.

Dat men zich in Cuba nergens druk om maakt vind ik niet meer dan logisch, daar proberen mensen echt te overleven. En in de Varkensbaai staat er ook nergens een prullenbak bij de stranden is me opgevallen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:06

Esperanza schreef:
Niet dat het ons vrijpleit om niets te doen hoor, maar als Nederland zoveel miljard uitgeven om de temperatuur 0,000064 graden te laten dalen?

Ik pik alleen deze er even uit omdat het de laatste tijd veel rondgaat. Dit is - vermoed ik - als wij als NL als enige ter wereld proberen om klimaatverandering tegen te gaan. En de plannen die er liggen zijn nou ook niet echt extreem vooruitstrevend ofzo. Dus dan bereik je idd niet zo veel. Tegelijk vind ik het vrij schokkend dat alleen het terugdringen van onze eigen uitstoot überhaupt een verschil kan maken in het wereldwijde klimaat.

De EU staat op #3 van de grootste vervuilers, waarbinnen NL het absoluut niet best doet
Citaat:
Een Nederlander zorgt voor 34 procent meer uitstoot dan een gemiddelde Europeaan. Slechts vier EU-landen doen het op dit punt slechter.

https://longreads.cbs.nl/europese-meetl ... kasgassen/

Het gaat niet om alleen NL, het gaat om het collectief. En daarom is het zo'n ingewikkeld probleem om op te lossen. Zeker als we het er niet over eens kunnen worden dát er een probleem is :)

Maar idd, als je je bestaan niet zeker bent en je kinderen niet elke dag kunt voeden dan heb je andere dingen aan je hoofd dan hoeveel CO2 je uitstoot of waar je plastic naartoe waait. Terwijl juist die groep mensen (in binnen en buitenland) het meeste baat zou hebben bij klimaatmaatregelen. Lagere energierekening, betere oogst etc. En is het heel erg jammer dat klimaat als zo'n 'elite ding' wordt beschouwd. Het is immers van ons allemaal :)

Ikke, er is (ecologisch) absoluut een 'point of no return' maar ik moet naar werk dus heb geen tijd om daar over door te gaan, sorry :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 08:09

Het is idd niet zo dat in die landen niks gebeurd. Mexico wordt bewuster, Cuba ken ik niet. Argentinië heeft een mafklapper van een president nu dus kan het klimaat op de buik schrijven.
Afrika is relatief ver met klimaatmaatregelen. Maar die voelen de ellende ook als eerst.

En China, tja. Als wij hun cheap ass ali zooi niet meer kopen, wordt het ook niet gemaakt. Maar goed, we zijn nog niet ver genoeg voor een verbod.
Als de hele wereld meedoet, moeten zij ook wel mee.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:17

verootjoo schreef:
Het is idd niet zo dat in die landen niks gebeurd. Mexico wordt bewuster, Cuba ken ik niet. Argentinië heeft een mafklapper van een president nu dus kan het klimaat op de buik schrijven.
Afrika is relatief ver met klimaatmaatregelen. Maar die voelen de ellende ook als eerst.

En China, tja. Als wij hun cheap ass ali zooi niet meer kopen, wordt het ook niet gemaakt. Maar goed, we zijn nog niet ver genoeg voor een verbod.
Als de hele wereld meedoet, moeten zij ook wel mee.

China doet stiekem ook wel wat hoor. Meen dat ze best veel met hernieuwbare energie doen (wel nog kolencentrales, helaas)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:34

Het kromme is dat als een land rijker is, de afval verzorging welliswaar beter loopt, maar daarentegen is de uitstoot aan CO2 juist hoger.

Zet je eigen haalbare doelen en wees een voorbeeld.
Meer kun je niet echt doen. Juist in een rijk land waarin mensen de tijd hebben om zich ergens druk over te maken is het ook daadwerkelijk effectief om een voorbeeld te stellen. Maar dat is vaak verbetering op dingen waarvan je gelijk effect ziet en dus een een metale beloning geeft (vuilnis in de bak, klopje op eigen schouder). Mensen zo ver krijgen hun welstand te verminderen is nauwelijks haalbaar. Ik heb het zelf ook graag warm in mijn huis en als de regen met bakken uit de lucht komt dan neem ik de auto ipv de fiets. Daarmee behoor ik dus tot de vervuilende welvaart.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-11-23 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:34

China is juist heel hard bezig met verduurzamen. Daarnaast groeien ze ook heel hard, wat het niet makkelijker maakt, maar er worden bv nergens zo veel EV’s verkocht als daar, en er wordt enorm veel energie opgewekt via zon, wind en water. De verduurzaming schijnt daar sneller te gaan dan ze zelf voorspeld hadden.
Dat lijkt in de rest van de wereld vooral andersom te zijn :=
Je kan ook niet verwachten dat zo’n land van het een op het andere moment ineens groen is, dat kost tijd. Ik las dat ze daar jaarlijks 500 miljard in vergroening steken. Dat is heel wat meer dan die 1 miljard waar wij zo moeilijk over doen. In verhouding naar uitstoot investeren ze in China dus echt veel meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-23 08:36

Oh echt? Ik verbaas me echt wat jullie zeggen over China.
Fijn dat daar de verduurzaming ook hard loopt :)
Ik hoop nog steeds op een verbod van de prullen uit China. Maar die spelen ook vooral in op de markt hier, dus we hebben het in principe zelf in de hand :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:50

Ik vond dit wel een interesssant artikel over China...
ja ze verduurzamen snel, maar het gaat eerst nog wel omhoog richting 2023.. Die uitstoot is niet verwaarloosbaar denk ik? Dan gaan ze in 2060 pas voor klimaatneutraal

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ot-glasgow

En dan dit:
Burgers in de kou
Want zelfs de maatregelen die China nu al neemt, bijvoorbeeld het enigszins limiteren van steenkoolverbranding, leveren problemen op: Veel regio’s in het land kampen met stroomtekorten, als gevolg van een tekort aan energie van kolencentrales.

Het is China een doorn in het oog, zeker nu het zichzelf presenteert als een leider op het gebied van groene energie. China produceert bijvoorbeeld van alle landen verreweg de meeste zonnepanelen, de meeste windmolens en de meeste elektrische auto’s. Het staat in schril contrast met miljoenen burgers die stroom op rantsoen hebben, en fabrieken die hun productie moeten verminderen vanwege stroomgebrek.

Plus dat er niet alleen prullen vandaan komen, maar dus ook zonnepanelen, EV's en medicijnen.. Dat maakt ook zichzelf niet, zeg maar..
Ik vind dat een aantal dingen best wel wat 'makkelijk' neergeschreven worden soms :o "ja dan doen we toch gewoon even zus en zo, geen probleem joh" maar er zitten vaak overal veel meer haken en ogen aan..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 08:56

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:07

Oh dat is een interessant overzicht :j

(ik vraag me wel af wat de olielanden van het hele CO2 reductie verhaal vinden... die sheiks zijn daar toch schathemeltje rijk mee geworden?)