Zo, eindelijk het topic doorgelezen.
Dan zal ik nog een stroming toevoegen. Mijn moeder is dominee bij een doopsgezinde kerk. Zodoende ben ik daarmee opgegroeid, al ga ik nu niet meer (ik gelóóf het gewoon niet, en dan vind ik het niet passen als nog naar een kerk te gaan).
Doopsgezinden volgen de leer van Menno Simons, een Nederlander. Gelijk vanaf het begin werden ze vervolgd, want ze waren (en zijn) tegen de doop van baby's. Dopen gebeurt pas als je volwassen bent en je moet er expliciet voor kiezen en ook de gemeente moet ermee instemmen.
Ook zijn ze geweldloos - vonden koningen destijds niet zo leuk. Mijn moeder kent nog mensen die ten tijde van de dienstplicht simpelweg weigerden een geweer vast te houden.
Ze waren ook altijd van de blauwe knoop, al wordt dat tegenwoordig niet meer zo strikt nageleefd.
Ik lees soms met enige verbazing over hoe het er blijkbaar aan toegaat in andere kerken. De hel, (erf)zonde, etc, daar gaat het echt nooooit over. In mijn hele kerkelijke jeugd heb ik die woorden nooit gehoord. Mijn moeder gelooft niet eens in de hel
Volgens mijn moeder is de bijbel geen geschiedenisboek, maar een leidraad voor het leven met verhalen erin, geschreven naar de geest van die tijd. Je moet het zeker niet al te letterlijk nemen. Over al die wetten in het OT zegt ze dat we het niet meer goed vinden om onze ongehoorzame pubers te laten stenigen (zo'n wet staat erin), met zo'n blik moeten we naar al die wetten kijken. Die wetten pasten bij die tijd. Nu leven we niet meer zo.
Verder zijn er (volgens haar) zeer weinig doopsgezinden die letterlijk in het scheppingsverhaal geloven - de meesten geloven gewoon in de oerknal. God is ook geen mannetje op een wolk die zijn scepter over de wereld zwaait, maar een soort kracht of energie die je helpt het goede te doen. En zo kan er dus ook ellende bestaan in de wereld, God gaat daar namelijk niet over.
Homoseksualiteit is totaal geen probleem binnen de doopsgezinde kerk in Nederland. Mijn moeder heeft ook collega's die getrouwd zijn met iemand van hetzelfde geslacht. Doet niemand moeilijk over.