paasei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: paasei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:01

Ors moest ik toen maar gebruiken van de huisarts. Helaas denkt mijn maag daar anders over.

Met warm weer leef ik op goed gevulde soep met brood. En dan goed gevuld met groente, vlees en meer. En probeer dan verse groente ook van de moestuin te gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:10

Telpeva schreef:
ORS heb ik niet in huis, maar dat heb ik ook sowieso nog nooit gebruikt voor mijzelf dus ik zie het nut er ook niet zo van. Is er een reden waarom het verstandig kan zijn om het in huis te hebben?

Ik moest Googlen wat het was :+
Dus ook ik heb het niet in huis.

En heb het ook nooit gemist.
Ik heb ook de vraag waarom dat standaard in huis hebben?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:18

Ik heb het in huis. Vorig jaar een darminfectie gehad, maar eerst dus aan de ORS, wat niks hielp. Uiteindelijk vijf weken de deur niet uit gedurfd, al waren de laatste twee weken minder ellendig dan daarvoor. De eerste week was een nachtmerrie, dag en nacht en totaal onaangekondigd. Leefde op het toilet.

Wel daarna een de probiotica om de darmflora te herstellen, maar nooit meer last gehad. Ik woon in een heel warm klimaat, dus ik ben er wel aan gewend.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:37

Altijd in huis sinds ik een paar jaar geleden in Wenen het noro virus opliep. Maar waarom zou ik het nu gebruiken?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:39

DuoPenotti schreef:
Telpeva schreef:
ORS heb ik niet in huis, maar dat heb ik ook sowieso nog nooit gebruikt voor mijzelf dus ik zie het nut er ook niet zo van. Is er een reden waarom het verstandig kan zijn om het in huis te hebben?

Ik moest Googlen wat het was :+
Dus ook ik heb het niet in huis.

En heb het ook nooit gemist.
Ik heb ook de vraag waarom dat standaard in huis hebben?

Ors is om zout en suiker binnen te krijgen ondanks ziekte, zoals bij flinke diarree en misselijkheid. Als je namelijk "leegloopt" verlies je in korte tijd veel vocht maar ook zouten, die je lichaam nodig heeft. Je kunt zelfs misselijk worden door tekort aan zouten, en met ORS kun je dat tegengaan.

Met ORS vul je dus zouten aan; omdat het gewoon in koud water oplost, is het makkelijk te drinken.

Maar... je kunt ook gewoon een kop bouillon drinken. Kleine beetjes tegelijk als je anders misselijk wordt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:47

Morrie schreef:
Altijd in huis sinds ik een paar jaar geleden in Wenen het noro virus opliep. Maar waarom zou ik het nu gebruiken?

Als je erg veel zweet vanwege het warme weer en je je daardoor ziek gaat voelen kan het zeker nuttig zijn.
Ik werk nogal eens in een knetterhete omgeving en daarom let ik goed op dat ik wat extra zout binnenkrijg. ORS is gewoon handig om al in huis te hebben, je weet maar nooit wanneer je ziek wordt. Ik heb gewoon zout en suiker in huis, en bouillonblokjes, moet ook lukken in geval van nood. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:49

Ik gooi een beetje extra zout door het eten. Normaal kook ik vrij zout-arm. Nu niet.
Brix krijgt ook een beetje zout over zijn voer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:07

Zoolgangster maar dan zou ik het pas in huis halen zou ik ziek zijn.
Standaard zie ik niet zitten.
Ik krijg mijn vocht en calorieen wel binnen.
Zout moet ik idd op letten maar is ook goed te doen dan.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 12:37

Ik eet vrijwel geen zout maar net kopje cup a soep op . De hele week was het in huis goed te doen maar nu toch maar de airco heel zachtjes aangezet .

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:37

Ik lees dus net op NOS dat er noodweer is voorspeld (code geel en oranje) voor eindmiddag en avond, dat het mogelijk kan hagelen. Hoe dan. :')

Hier in Utrecht zegt buienradar dat het om 18:00 gaat regenen met windkracht 6, maar twee uur later is het alweer windkracht 1, dus denk eigenlijk dat wel meevalt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:38

Hier staat helemaal geen regen meer in de voorspelling. Maar goed, het kan gauw omslaan dus ik houd de weerapps wel in de gaten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:41

Hier zou het flink tekeer gaan van 19:00u tot 22:00u volgens weerplaza..ben benieuwd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:43

Omdat het hoog in de lucht vriest, daarom kan het hagelen.
In juni 2016 zaten wij net aan de goede kant van een hagelgebied, paar kilometer verderop echt enorm veel schade aan daken, auto's. Zelfs gewoon ramen omdat het er zo hard tegenaan kletterde.
Nog jaren lang poffertjespan auto's zien rijden.

Hier staat 0,7 voorspeld, maar kan idd zo anders zijn.

Voor donderdag staat wel erg veel regen, eerst 22, nu 44.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:15

Zo hee, ik ging vanochtend een stuk wandelen en had me even verkeken op de bloedhitte.
Ik kwam oververhit thuis := Gelijk een ijskoude douche genomen. Misschien niet handig, maar ik moest echt ff afkoelen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:16

Ik ben echt snip- en snipverkouden. Hoe dan met dit weer??

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:17

VuurVleugels schreef:

Heb je niet gewoon last van de pollen? Hooikoorts?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:21

Nog nooit gehad, ik weet wel dat je het op latere leeftijd kan ontwikkelen maar ik zit bijna alleen maar binnen de afgelopen dagen/weken vanwege een monster van een paper waar ik aan werk. Dus het is niet alsof ik dagelijks buiten kom, plus ik heb dus nooit ergens last van als er een pollenalarm wordt gegeven. Temperatuur hierbinnen is nu 27,8 graden met een luchtvochtigheid van 45%, al fluctueert die luchtvochtigheid enorm de afgelopen dagen. Misschien doet dat ook iets?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:23

Pollen zijn inderdaad erg extreem dit jaar. Ik heb er meestal maar een beetje last van, maar heb dit jaar al vaker gehad dat ik binnen moest gaan zitten, omdat buiten mijn keel dicht bleef slaan. Je kan anti-histamine halen bij de drogisterij en het een paar dagen slikken, dan weet je of dat het is.

Of zit je veel met de airco aan de in auto of thuis? Daar word ik altijd enorm verkouden van.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:30

Hier in het zuidwesten aan de kust is het inmiddels flink broeierig warm, als het goed is zou het hier rond 15:00 gaan beginnen met regenen/waaien/stormen.
Code geel hebben ze voor een groot deel van het land ook omgezet naar code oranje
https://nos.nl/artikel/2479628-knmi-zwa ... -nederland
Afbeelding

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:30

VuurVleugels schreef:

Wij hier thuis ook, en een vriendin en haar partner hoorde ik er ook al over klagen.
Bij mij komt het bovenop de hooikoorts, die echt heel extreem is dit jaar.

Hier zou het vanaf zes uur moeten gaan regenen en onweren. Je merkt wel dat de hitte vooruit geduwd wordt, het is binnen anderhalf uur van 24 naar 30 graden gegaan en het is erg benauwd.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:31

Suliko schreef:
Pollen zijn inderdaad erg extreem dit jaar. Ik heb er meestal maar een beetje last van, maar heb dit jaar al vaker gehad dat ik binnen moest gaan zitten, omdat buiten mijn keel dicht bleef slaan. Je kan anti-histamine halen bij de drogisterij en het een paar dagen slikken, dan weet je of dat het is.

Of zit je veel met de airco aan de in auto of thuis? Daar word ik altijd enorm verkouden van.

Nee, wel de ventilator vol op me gericht. De antihistamine tabletten zijn een goed idee, dank je!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:31

VuurVleugels schreef:

Was ik en mijn moeder vorige week ook. Begon met keelpijn..ook lamme benen en beetje grieperig.
Snotneus enz
Duurde een kleine week. Was zeer zeker geen hooikoorts!

Vandaag is het hier echt vies benauwd. Weer wat normaal in augustus is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:34

Je kunt pollenallergie of hooikoorts idd ook op latere leeftijd ontwikkelen.
Ik had er eigenlijk altijd weinig last van, maar ik heb wel chronische bronchitis en een paar jaar geleden was het ook zo droog waardoor ik last van mijn bronchitis kreeg en daar bovenop ook nog eens last van pollen :+ en daar had ik nooit eerder last van gehad.
Maar nu is het ieder jaar prijs. Gelukkig niet heel heftig, maar ik merk het zeker wel!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:36

Zoolgangster schreef:
Ors is om zout en suiker binnen te krijgen ondanks ziekte, zoals bij flinke diarree en misselijkheid. Als je namelijk "leegloopt" verlies je in korte tijd veel vocht maar ook zouten, die je lichaam nodig heeft. Je kunt zelfs misselijk worden door tekort aan zouten, en met ORS kun je dat tegengaan.

Met ORS vul je dus zouten aan; omdat het gewoon in koud water oplost, is het makkelijk te drinken.

Maar... je kunt ook gewoon een kop bouillon drinken. Kleine beetjes tegelijk als je anders misselijk wordt.

Ors is ook dus als je extreem zweet en lage bloeddruk heb om aan te bevelen mits je er tegen kan. :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:47

Oh, dat is dan misschien ook misschien voor mij een goed plan, want ik heb ook een lage bloeddruk.
Hou je dan niet heel veel vocht vast door ORS?