Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:24

Tiggs schreef:
Ik heb dus de belofte afgelegd (toen ik voor mijn werk beëdigd moest worden). De eed afleggen zou voor mij nep voelen, omdat ik helemaal niet in god geloof. En eigenlijk vind ik het vreemd dat god hier überhaupt bijgehaald moet worden.

Hier precies hetzelfde. Kennelijk ben je niet in staat zónder hulp van God almachtig je werk te doen, anders zou je 'm er niet bij aanroepen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:30

Ibbel schreef:
Tiggs schreef:
Ik heb dus de belofte afgelegd (toen ik voor mijn werk beëdigd moest worden). De eed afleggen zou voor mij nep voelen, omdat ik helemaal niet in god geloof. En eigenlijk vind ik het vreemd dat god hier überhaupt bijgehaald moet worden.

Hier precies hetzelfde. Kennelijk ben je niet in staat zónder hulp van God almachtig je werk te doen, anders zou je 'm er niet bij aanroepen.

... nou heb ik ook de belofte afgelegd, maar omdat ik niet in een almachtige God geloof.

'God erbij halen' was 100 jaar geleden een rare uitspraak geweest, voor velen was hij de onpartijdige instantie bij uitstek.

En helpen bij je werk omdat je het anders niet zonder kan is ook anno 2023 kletskoek - het is de 'positieve' tegenhanger van 'als ik mijn eed breek, mag ik ter plekke dood neervallen oid'.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:06

Babootje dank je wel voor je reactie op mijn vragen.
Wat betreft vraag 1 vind ik alleen dat je er geen antwoord op geeft.
Je geeft een manier aan om de Bijbel uit te leggen, maar mijn vraag is: is dat volgens jou de enige manier?
En hoe zit het met al die verschillende vertalingen?

Ik vind dat je heel netjes en inhoudelijk reageert, maar tegelijkertijd nergens echt op in gaat. Dat is jammer, maar vanuit jouw geloof wel te verwachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:16

Nikass schreef:
Ik vind dat je heel netjes en inhoudelijk reageert, maar tegelijkertijd nergens echt op in gaat. Dat is jammer, maar vanuit jouw geloof wel te verwachten.

Wait.. Whut??? :')

Ik vind het ook knap hoe babootje antwoord geeft.. een kruisverhoor is er niks bij. :+ prima dat sommige mensen vragen hebben bij t geloof maar zoek je hier nu de antwoorden?
Voor eventuele echte antwoorden (?) kan je dan toch beter even langs een kerk ofzo? Met een pastoor, priester of deken of wie daar dan ook de taak heeft, praten

We hebben hier nog steeds vrijheid om ergens in te geloven toch? (Oh ja, dat mag wel maar wil je dan dit en dat en zus en zo wel even duidelijk verklaren? :D )

TS is dit topic hopelijk vergeten -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:23

Waar maak je je nou druk om Cer? Het is hier een forum waar mensen hun mening geven of een vraag stellen. Het staat iedereen vrij om daar wel of niet op in te gaan.
Hoef je niet zo achterover van te slaan hoor. Je zit nogal veel op bokt, dus je weet vast wel hoe het werkt. ;)

Cer

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 22:32

Alleen de eerste regel heeft betrekking op jouw post waarop je imo wat persoonlijk wordt tegen babootje. Maar dat mag je helemaal zelf weten hoor..

De rest van de post gaat over dingen die ik vind, en die mag ik ook vinden :j ik mag mij verbazen.. of mag jij dat alleen, je mening geven en dingen vragen, nee toch ;)

“Zo van achterover slaan”.. dat valt ook wel weer mee, overdrijven is ook een kunst :+

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 23:25

Ik kan me vinden in jouw reactie Cer. We hoeven niet persoonlijk te worden en op de man te gaan spelen met zinnen zoals: "Maar vanuit jouw geloof wel te verwachten." Hier zit al een denigrerende toon in.
Zoals eerder aangegeven denk ik dat het beter is om discussie te gaan voeren in een ander topic wat aangemaakt wordt voor discussie.

Ik heb de indruk dat TS dit topic niet geopend heeft voor discussie.
Ik las eerder ergens een reactie dat TS dan een fout gemaakt had en haar zin in de openingspost anders had moeten formuleren. Erg kinderachtig.

Laat iedereen in zijn of haar waarde mensen. Ik vind het heel typisch dat eigenlijk vrijwel in ieder topic dat op bokt geopend wordt over geloof de toon al snel omslaat en er al snel meewarig wordt gedaan en mensen de behoefte hebben om met allerlei voorbeelden te komen waarom het geloof niet meer van deze tijd is. Nog steeds gelooft 85% van de wereldbevolking in een hogere macht (hieronder vallen ook mensen die zeggen geloven dat er wel "iets" is). Het is dus juist eerder uitzonderlijk om nergens in te geloven (15% van de wereldbevolking). Het is ook best wel iets Nederlands (sinds de laatste jaren) om nergens in te geloven. Geen reden dus om meewarig te zijn over mensen die ergens in geloven of te doen alsof geloven achterhaald is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 00:32

RobinQuibus schreef:
Hoii

Ik ben zelf Christelijk,
Ik ben dat geworden omdat we met mijn zorgboerderij elke zondag naar de kerk gaan,
Ik begon steeds meer te respecteren,
Ik vond het ook steeds meer interessant te vinden en te lezen uit de bijbel en te bidden.
Ik ging mijzelf afvragen geloof ik in de Here God en de Here Jezus, ik dacht op een gegeven moment, jaa ik geloof erin.

Ik ben benieuwd geloof jij in de Here God en de Here Jezus?
En hoe is dat zo ontstaan?

Groetjes

Je hoeft niet Christelijk te zijn om te geloven, want christelijk is slechts één van de drie religies die geloven in dezelfde god. De Joden en de Moslims hebben namelijk dezelfde god en in hoofdlijnen hetzelfde scheppingsverhaal.
De moslims komen uit dezelfde lijn van Abraham en zijn de nakomelingen van zijn oudste zoon Ismaël, waar de Joden de nakomelingen zijn van de jongere zoon, Izaak.

Dan komen vele eeuwen later de Christenen er nog achteraan hobbelen, die geen bloedverwanten zijn, maar volgelingen van de leer van Christus (Jezus).

Waar Jezus door de Moslims wordt gezien als een profeet, wordt hij door de Joden gezien als een wijze, maar niet als Messias of als “zoon van God”.

Alle drie de religies geloven in hun eigen versie van dezelfde god en alle drie zijn ze overtuigd van hun eigen gelijk en doen zij verschrikkelijke dingen uit naam van hun god sinds mensenheugenis tot aan het heden. Kijk maar eens wat er in de VS allemaal aan de hand is uit naam van de christelijke god.

Ik geloof dat als hun god echt bestaat, dat deze zich niet laat conformeren naar slechts één van hun versies. Als er werkelijk een god is die de hemelen (het heelal) en de aarde gemaakt heeft, wie zijn wij als nietige mensen om in te vullen wie die god is en wat de mening is van die god?

Ik vind religie verschrikkelijk vernietigend en verstikkend. Maar ik geloof wel, ik geloof dat er iets groter is dan wat wij mensen voor mogelijk kunnen houden en hoe meer dat (noem het “god” of noem het “iets”) in een hokje proberen te duwen - een hokje dat vooral onszelf goed uitkomt - hoe minder ik denk dat men werkelijk in de buurt kunnen komen van wat het/iets/god eigenlijk is.

Maar goed, dat is mijn mening.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:00

Het is je eigen interpretatie Ingrid. Misschien kun je je afvragen wat dat over jou zegt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:27

Daphara schreef:
RobinQuibus schreef:
Hoii

Ik ben zelf Christelijk,
Ik ben dat geworden omdat we met mijn zorgboerderij elke zondag naar de kerk gaan,
Ik begon steeds meer te respecteren,
Ik vond het ook steeds meer interessant te vinden en te lezen uit de bijbel en te bidden.
Ik ging mijzelf afvragen geloof ik in de Here God en de Here Jezus, ik dacht op een gegeven moment, jaa ik geloof erin.

Ik ben benieuwd geloof jij in de Here God en de Here Jezus?
En hoe is dat zo ontstaan?

Groetjes

Je hoeft niet Christelijk te zijn om te geloven, want christelijk is slechts één van de drie religies die geloven in dezelfde god. De Joden en de Moslims hebben namelijk dezelfde god en in hoofdlijnen hetzelfde scheppingsverhaal.
De moslims komen uit dezelfde lijn van Abraham en zijn de nakomelingen van zijn oudste zoon Ismaël, waar de Joden de nakomelingen zijn van de jongere zoon, Izaak.

Dan komen vele eeuwen later de Christenen er nog achteraan hobbelen, die geen bloedverwanten zijn, maar volgelingen van de leer van Christus (Jezus).

Waar Jezus door de Moslims wordt gezien als een profeet, wordt hij door de Joden gezien als een wijze, maar niet als Messias of als “zoon van God”.

Alle drie de religies geloven in hun eigen versie van dezelfde god en alle drie zijn ze overtuigd van hun eigen gelijk en doen zij verschrikkelijke dingen uit naam van hun god sinds mensenheugenis tot aan het heden. Kijk maar eens wat er in de VS allemaal aan de hand is uit naam van de christelijke god.

Ik geloof dat als hun god echt bestaat, dat deze zich niet laat conformeren naar slechts één van hun versies. Als er werkelijk een god is die de hemelen (het heelal) en de aarde gemaakt heeft, wie zijn wij als nietige mensen om in te vullen wie die god is en wat de mening is van die god?

Ik vind religie verschrikkelijk vernietigend en verstikkend. Maar ik geloof wel, ik geloof dat er iets groter is dan wat wij mensen voor mogelijk kunnen houden en hoe meer dat (noem het “god” of noem het “iets”) in een hokje proberen te duwen - een hokje dat vooral onszelf goed uitkomt - hoe minder ik denk dat men werkelijk in de buurt kunnen komen van wat het/iets/god eigenlijk is.

Maar goed, dat is mijn mening.

Hier maak je een fout, want de Christenen komen er niet vele eeuwen later achteraanhobbelen, maar bestaan sinds Jezus Christus en dat is dus ongeveer vanaf het begin van onze jaartelling, terwijl de Islam eeuwen later ontstaat nl. in het begin van de 7de eeuw NA Christus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:32

... ik kan wel uit de voeten met Ingrid's mening.

Als gezegd, ik ben een geboren mysticus. Ik ben geneigd om dat als de kern te beschouwen, en de 'regeltjes' en de beelden net niet bloedserieus te nemen.
(Er zijn ook mensen die ethiek de kern noemen. Je kunt zeer beslist stommere dingen vinden...!)

En dat het christendom sloten, zo niet rivieren bloed aan haar handen heeft is helaas gewoon waar.

Ik heb altijd rondgelopen in kerken waar de vragen van de 20/21ste eeuw serieus worden genomen. (Er zijn ook kerken waar dat niet gebeurt en dat dat verstikkend moet zijn geloof ik grif.)

@ Anjali: Jezus was een Jood, geen christen. Toen Hij geboren werd, bestond het Jodendom al eeuwen en eeuwen.
De scheuring waarbij het christendom los van het Jodendom kwam te staan gebeurde rond het jaar 70 van onze jaartelling.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 11:11

anjali schreef:
Hier maak je een fout, want de Christenen komen er niet vele eeuwen later achteraanhobbelen, maar bestaan sinds Jezus Christus en dat is dus ongeveer vanaf het begin van onze jaartelling, terwijl de Islam eeuwen later ontstaat nl. in het begin van de 7de eeuw NA Christus.

Waar maak ik een fout? Wat jij zegt spreekt niets tegen van wat ik geschreven heb, namelijk dat de huidige moslims en de joden bloedverwanten zijn vanuit de twee zoons van Abraham en dezelfde God volgen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ismael

Islam als een religie an sich, is pas ontstaan nadat de profeet Mohammed leefde (ik geloof inderdaad rond het jaar 625 of zo), maar de Ismaëlieten (Arabieren/huidige moslims) waren sowieso daarvoor al een gelovig volk en volgden de God van Abraham, net als dat het Joodse volk deed/doet.

Het is allemaal dezelfde god!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:51

Hier zie je dus duidelijk de heel verschillende opvattingen, ook over historische zaken, tussen de verschillende religies en zelfs tussen aanhangers van dezelfde religie. Als ts nog meeleest zal ze in elk geval merken dat Godsdienst iets is waar je nooit over uitgediscussieerd kunt raken. Maar het voornaamste is de persoonlijke band tussen jou en God. Saai is het in elk geval nooit- onze R.K. Kardinaal Eijck zei zelfs ooit: Van mij mag het wel iets saaier! Vanwege de voortdurende persoonlijke aanvallen en problemen die hij op zijn bordje kreeg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:47

Persoonlijke band? Leg uit, wat versta jij daaronder?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:08

Daphara schreef:
Persoonlijke band? Leg uit, wat versta jij daaronder?

Dat je zelf een contact voelt met God.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:52

anjali schreef:
onze R.K. Kardinaal Eijck zei zelfs ooit: Van mij mag het wel iets saaier! Vanwege de voortdurende persoonlijke aanvallen en problemen die hij op zijn bordje kreeg.

Problemen zoals kerkgebouwen moeten sluiten zijn hartstikke emotioneel en dus lastig.

En ik ben niet voor persoonlijke aanvallen, maar de heer Eijck sstt is wel een controversioneel iemand.
(Ik heb formeel niets met de man te maken, maar ik heb nog nooit een interview met hem kunnen lezen zonder heftige irritatie...)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:05

Eens, ik vind hem belachelijk conservatief

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:24

Als het om deze kardinaal gaat dan snap ik wel waar die persoonlijke aanvallen vandaan komen:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/348852 ... -geschrapt
Citaat:
"De kern van de huwelijksmoraal is, in de woorden van Eijk, dat seksualiteit is voorbehouden aan de man en de vrouw. Zij moeten ook openstaan voor het krijgen van kinderen. Alles daarbuiten is niet toegestaan. Homoseksuele contacten dus, maar ook seks buiten het huwelijk. Dit beantwoordt niet aan het plan van God met de schepping, stelt de kardinaal."

Deze man is verdwaald in de verkeerde eeuw. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:30

Eens wbt van Eijk maar zo zijn er wel meer helaas. Een meer stromingen/sektes die te werk gaan op een manier waar ik de kriebels van krijg. JG is daar ook een voorbeeld van. Geen beste 'reclame' voor geloven in welke god dan ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:33

[***] schreef:
Als het om deze kardinaal gaat dan snap ik wel waar die persoonlijke aanvallen vandaan komen:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/348852 ... -geschrapt
Citaat:
"De kern van de huwelijksmoraal is, in de woorden van Eijk, dat seksualiteit is voorbehouden aan de man en de vrouw. Zij moeten ook openstaan voor het krijgen van kinderen. Alles daarbuiten is niet toegestaan. Homoseksuele contacten dus, maar ook seks buiten het huwelijk. Dit beantwoordt niet aan het plan van God met de schepping, stelt de kardinaal."

Deze man is verdwaald in de verkeerde eeuw. :)

Absoluut. Ik geloof zelfs dat hij ooit gezegd heeft dat de enige reden om seksueel contact te hebben, zou moeten zijn om kinderen te krijgen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:46

Ach ja, als je de bijbel leest staat er nergens dat Jezus heeft gezegd “Ga heen, bouw kerken en een religie”. Jezus was zoals ik het lees juist tegen de hypocrisie van religieuze instellingen en hun priesters. Ik vind het wel heel verwonderlijk dat de R.K. Kerk precies dat geworden is waar Jezus een hekel aan had en dat ook nog allemaal vanuit zijn naam gedaan. IMO zouden ze zich moeten schamen, idem alle andere kerkelijke stromingen van het Christendom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:03

Bij ons thuis was er nog wel eens het gezegde "niet met de spelregels bemoeien als je niet het spel beoefend".(iets met seks voor het huwelijk, abortus, scheiding)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 09:16

Morganlefay schreef:
Bij ons thuis was er nog wel eens het gezegde "niet met de spelregels bemoeien als je niet het spel beoefend".(iets met seks voor het huwelijk, abortus, scheiding)

Die komt van Wim Kan :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:16

Als je gewoon niet trouwt, heb je ook geen last van seks vóór het huwelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:48

Nikass schreef:
Babootje, ik heb twee vragen :)
1. Geloof jij dat je de Bijbel op 1 manier kunt lezen, of kun je de teksten die er in staan op heel veel verschillende manieren uitleggen?
2. Wat gebeurt er (in jouw visie) met mensen die niet geloven, na hun dood?

Nikass schreef:
Babootje dank je wel voor je reactie op mijn vragen.
Wat betreft vraag 1 vind ik alleen dat je er geen antwoord op geeft.

Ik heb uitgelegd dat om de bijbelteksten goed te kunnen begrijpen je de context van die bijbelteksten ook moet lezen. Soms staat die bij de tekst zelf en soms ook in andere bijbelgedeelten. Ik heb daar zelfs een voorbeeld van gegeven. Maar dat is volgens jou dus geen antwoord. Of een ieder geval niet wat je wil horen.

Nikass schreef:
Je geeft een manier aan om de Bijbel uit te leggen, maar mijn vraag is: is dat volgens jou de enige manier?

Ja dat is volgens mij wel de enige manier om de bijbel goed te begrijpen. Door hem helemaal te lezen en te bestuderen.

Nikass schreef:
En hoe zit het met al die verschillende vertalingen?

Wat is nu concreet jouw vraag? Ik begin iets te vermoeden, maar je stelt geen goede vragen. Dus dan is het lastig om een antwoord te geven waar jij tevreden mee bent.

Maar enfin. Ik vermoed (correct me if i'm wrong) dat jij vraagt wat ik goede bijbelvertalingen vind?
Dan zou de Statenvertaling een goede keus zijn. Of iedere vertaling die Gods eigennaam (het tetagrammaton, de letters JHWH of de uitspraaknamen Jaweh of Jehovah) weergeeft op de 7000 plaatsen waar deze oorspronkelijk in de bijbel heeft gestaan. Dat is belangrijk om te weten welke identiteit er in de bijbel bedoeld wordt als er staat God, Heer of Here. En voorkomt veel verwarring
https://www.biblianeerlandica.be/godsnaam/